DEN STORE HEMMELIGHETEN

For tro det eller ei, det er faktisk ting jeg enda ikke har delt med dere. Men i dag skal jeg det.

Før jeg i det hele tatt “gikk ut” med at jeg var gravid, fortalte jeg den store hemmeligheten til 3 av mine nærmeste jentevenninner i Gjøvik. Jeg hadde akkurat funnet ut at jeg var gravid, i sjokk.

Det skulle jeg aldri i verden gjort! 

Allerede etter et par dager gikk det litt smårykter blant noen vennegrupper i hjembyen min, og noen av mine andre nærmeste fikk spørsmål om jeg var gravid. Den svei skikkelig! Vedkommende påsto at hun hadde gjettet seg frem til at jeg var gravid, men jeg var i mattetimen når vi hadde om sannsynlighetsregning, OG… Jeg er ikke dum som et brød.

Dette resulterte etter hvert i at jeg fikk fryktelig hastverk med å gå ut med graviditeten. Ikke nødvendigvis fordi jeg hadde så fryktelig lyst akkurat på det tidspunktet, men fordi jeg måtte før det eskalerte helt fullstendig. Jeg ville jo mye heller at venner og bekjente skulle få vite den store hemmeligheten fra meg, og ikke fra rykter.

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette blogginnlegget. Det er bare godt å få ut. Godt å få skrevet ned. Innimellom er det så deilig bare å blogge for meg, bare å dele ting for min egen skyld. I dag er en sånn dag.

Man tror man kan stole på noen, men kanskje glemte jeg at den jeg stoler på, også stoler på noen andre. Jeg vet ikke. Jeg vet bare at jeg har større problemer med å stole på andre den dagen i dag på grunn av dette. 

Og det er jo trist at man ikke kan stole på sine nærmeste når det kommer til noe såpass alvorlig også. For å være gravid når man akkurat har fullført ungdomsskolen er jo alvor. Det er ikke morsomt, og heller ikke noe man burde eller skal ta lett på. 

Selvsagt ble jeg sint. Mest fortvilet, men også veldig sint. Skuffet. Men det går jo over det også, etter hvert. Dessuten lærte jeg noe veldig viktig ut av det. Jeg stoler ikke blindt på noen, og selv om jeg kanskje til tider virker som en åpen bok (hvert fall her på bloggen!) så skal det mye til å slippe helt inn på meg.

Jeg vil ikke bruke livet mitt på å være sint, fortvilet, eller skuffet. Jeg vil bruke livet mitt på noe positivt. Jeg vil være glad, og jeg er ikke interessert i å kaste bort tid på å være irritert – selv om jeg kanskje egentlig burde det. Så derfor har jeg lagt det fra meg, og jeg har ikke planer om å bruke et eneste sekund mer på å tenke på det. Ja, etter jeg har postet dette innlegget da. 

For jeg kan velge å irritere meg over det resten av livet, tenke over ting jeg burde sagt eller gjort, og være sterkt plaget av det. Eller, jeg kan komme meg videre og bruke tiden og energien min andre ting. Ting som jeg faktisk får gjort noe med.

– Leo og bestemor –

God kveld til dere! ♥

6 kommentarer
    1. Du er en kjempeflott blogger. Jeg liker deg. Du får til mye. Nå vet jeg at du kan finne ut at jeg har blitt provosert av å lese bloggen din noen ganger, men du er en sterk jente. Jeg liker at du skriver det du skriver og er åpen for kommentarer. Det er slik at jeg synes du er sterk, søt og kjempe flott. Du deler mye på godt og vondt. Mange ganger har jeg kommentert en del som jeg ikke skulle ha gjort, beklager. Dette skriver jeg ikke pga av dette innlegget og skal trøste eller synes synd på deg. Du er virkelig dyktig og sterk. All ære til deg som et menneske . Leo har det kjempefint og han er utrolig søt. Dere tar virkelig vare på Leo. Leo er virkelig utrolig søt.

    2. Hei
      Du Er en kjempeflott blogger også ikke minst Så liker eg bloggen din ganske Så godt
      Du skriver om viktige ting som eg også ofte Er enig i
      Skjønner godt at du ble lei deg og sjokkert ovenfor vennene dine som gikk ut med nyheten om at du var gravid før du fikk sagt noe om det til de
      Trist Er det, men desverre Så Er det altfor mange folk som gjør ting som sårer eller Er ikke gode i hodene sine
      Også Er det heldigvis alltid noen også kjekke folk der i úte i verden, og det Er de jeg vil fokusere på mest 😀
      Synes du virker som en god, reflektert og flink mamma for
      Leo
      Há en strålende kveld
      Også må dere kose dere masse

    3. Anonym: Det var kjempe koselig av deg! Tusen takk! <3 Setter så pris på alle leserne mine og alt det fine dere kommenterer her. Virkelig!

      Håper du også har en strålende kveld! Og at du koser deg masse 🙂

      Klem

    4. Så trist at det blei sånn! Det er så ytterst få man faktisk kan stole 100% på. Jeg er sikker på at hvis jeg hadde blitt gravid, så kunne jeg kun sagt det til søstra mi, mamma og pappa(og kjæresten min da) først. For de vet jeg at jeg kan stole på og ikke hvisker det videre. Min aller beste venninne vet jeg at jeg ikke kan stole på med alvorlige ting, da går det direkte videre til familien hennes(som er den sladrefamilien) også går det videre til våre felles venner…
      Utrolig trist, men også godt at jeg er fult klar over det nå.

    5. Samme skjedde meg! Jeg måtte også da gå ut med at jeg var gravid til alle, LENGE før jeg egentlig følte meg klar for det! (I tillegg hadde jeg ikke bestemt meg for om jeg skulle beholde eller ikke…) Det var skikkelig tøft, for jeg hadde gruet meg sånn til å måtte fortelle det, spesielt til mamma og pappa…Men måtte jo bare fortelle det når broren min ble stoppet og gratulert som kommende onkel(!)

    6. Jeg kjenner godt den følelsen. Selv har det fått meg til å være veldig forsiktig med hvem jeg forteller ting til. Nyhetene jeg velger å dele har spredt seg sakte og jeg har klart å beholde kontrollen over det. Resultatet er at jeg nå har en gjeng med folk rundt meg som jeg virkelig vet at jeg kan stole på. Det er disse som er vennene mine 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg