16 og planlagt gravid

Graviditeten min var ikke planlagt. Mange påstår at «alle» som blir gravide i ung alder skylder på prevensjon som ikke har fungert eller lignende, mange mener at jeg lyver om at jeg brukte prevensjon.

Jeg synes jeg stadig vekk leser om de som planlegger eller planla å bli gravide i tenårene. Har man resurser til det så er jo det supert, jeg står gjerne og heier på de som tørr å gjøre noe som er i mot samfunnets normer og regler. Jeg synes det er kult at de tør å følge ønskene sine helt uavhengig av hva andre mener om det. Jeg vet at folk så på meg med store øyne når jeg fortalte dem at jeg var gravid, og da sa jeg også at det definitivt ikke var planlagt. Jeg tør ikke en gang tenke på reaksjonene som hadde kommet dersom jeg faktisk fortalte dem at det var planlagt. 

Selv ble jeg ikke planlagt gravid. Jeg hadde aldri valgt å bli gravid som 16-åring ellers. Nå som jeg har Leo og vet hvor fantastisk det er, så ville jeg jo mer enn gjerne valgt det, men ikke på daværende tidspunkt – for da visste jeg ikke om et annet liv enn det jeg allerede levde.

Tror du ikke på at jeg ble gravid når jeg gikk på prevensjon, så er det selvsagt helt greit. Jeg kan ikke tvinge dere til å tro på det jeg skriver her inne. Det viktigste er egentlig at jeg vet selv hva som skjedde, og at jeg vet hva som stemmer. Men vær så snill, ikke bruk hva andre unge gravide sier mot meg, for det kan ikke jeg styre. Jeg kan kun styre hva jeg sier, og at det jeg sier er sant.

Hadde graviditeten vært planlagt så hadde jeg selvfølgelig fortalt om det. Hvorfor skulle jeg skamme meg over det? Det er ingenting å skamme seg over at man ønsker andre ting i livet enn hva flertallet kanskje gjør. Jeg hadde aldri skammet meg uansett hvor mange som hadde ment at jeg skulle gjort det. Det burde heller ingen andre gjøre som har valgt å bli gravid med vilje i tenårene, så lenge man har en plan for hvordan man skal ta vare på seg selv og den lille. Så lenge man har reflektert rundt valget og er sikker på at det er til det beste for barnet.

Så alle som vil skal få lov til å være kritiske. Alle som vil skal få tro hva de vil. Folk vil snakke uansett hva jeg sier, og det må jeg bare akseptere. Jeg ville bare få frem min side av saken.

6 kommentarer
    1. jeg blei også gravid selv om jeg brukte prevensjon! Jeg ble gravid rett før jeg vart 19, og fikk mange blikk og kommentarer på hvor ung og uansvarlig jeg var, dagen jeg bikket 20 vart det helt annerledes. Nå var det liksom helt grett å være mor, for nå var jeg voksen nok.. Det var ingen som trudde på at jeg gikk på prevensjon den gang heller.. Nå har jeg en nydelig sønn på snart 9 mnd, og kunne ikk drømt om et bedre liv 😍

    2. Kommentere aldri på blogger, men dette kjenner jeg meg så igjen i. Jeg er gravid med termin på nyåret og ble gravid på prevansjon. P-stav til og med, og enda så påstår folk at det ikke var prevansjonsvikt. Jeg er 20 år så folk reagerer uansett alder tror jeg. Heldigvis har alle familiemedlemmer blitt superglad, så hva andre folk på gata tror og mener bryr meg lite!

    3. Jeg ble gravid planlagt, 17 år var jeg. Bor i ei lita bygd der alle kjenner alle, og alle tok faktisk godt imot nyheten. 😁 gutten er nå 7 måneder straks!

    4. Du er ikke alene! Ble gravid 5 mnd etter at jeg og barnefaren ble kjærester.
      Jeg brukte p-piller da, men ble fortalt av en overlege i etterkant at jeg absolutt ikke var den første han hadde truffet som hadde blitt gravid med det merket,
      Heldigvis ble vi begge 20 år det året, og er fortsatt sammen på 4 året, og venter nå nr 2 – denne gang planlagt. Klart hadde vi ventet litt til med barn i første omgang til nå istedet, men det er ikke alderen som gjør deg til en god/dårlig forelder! Det er hva du gjør med dine forutsetninger. Drit i de som ikke støtter eller ikke tror deg. Sannsynligheten for at de ikke hadde støttet deg under et svangerskap uavhengig av når er relativt stor likevel.
      Du skal være stolt over at du er så heldig at du kan få unger – selv på prevensjon!

    5. Bare ikke bry deg om hva andre sier og mener, selvom det sikkert er lettere sagt enn gjort til tider 🙂
      Moren min ble gravid når ho va 17 år når ho brukte p piller og dem brukte kondom i tillegg tillegg. jeg har alltid drømt om å få barn men i en alder av 24 år så fikk jeg beskjeden som jeg ikke unner noen og det var at jeg mest sannsynlig aldri kan bli gravid. Det har ødelagt mye av livsgleden min, men likevel så gleder jeg meg over alle vennene mine som er så heldig å få barn 🙂 Synes du skal fortsette å være stolt over Leo for det har du all grunn til. Ha ei fin helg videre <3

    6. Ble også gravid på p piller, hadde vært sammen med barnefar i kun 2-3 måneder også kom det ett smell. Vi valgte å beholde uansett hva andre kom til å si, nå er barnet 10 måneder og vi er fortsatt kjærester 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg