HJELP?!

I dag innså jeg hvor heldig jeg var. Fredrik og jeg diskuterte julegave til Leo, før vi kom frem til at det faktisk ikke er eneste ting han mangler eller behøver som vi ikke allerede har. Lekegrind skal jeg kjøpe om noen dager, det samme med nytt leketeppe og flere sokker (han river dem nemlig av seg over alt!!)

Han har leker i alle farger og fasonger, han har tonnevis med klær han ikke rakk å bruke når han var mindre, og enda flere som venter på å bli brukt når han er stor nok til det.

Vi vet ikke hva vi skal kjøpe til han, og det er klart ? vi finner jo på noe. Men det at det i det hele tatt er et tema og et problem, sier veldig mye om hvor heldig man er. Hvor heldig Leo er. 

Vi har snakket om å feire jul sammen i år, det er jo tross alt Leo’s første jul! ♥ Men så trenger jeg litt hjelp fra dere da… Hva skal vi kjøpe til han? 

Ps: loooover å ikke vise ham dette innlegget 🙂

 

42 kommentarer
    1. Vi har de siste årene (blir 3dje julen i år) valgt å ikke kjøpe julegave til jul, men rett og slett kjøpe etter jul på salg det han trenger som han ikke får:) han er så liten at han ikke vet og forstår, så blir han overlesset med gaver fra alle kanter uansett:)

    2. Pleier å kjøpe litt ekstra dyre klær til vår til jul. F. Eks ifjor kjøpte vi bla lillelam dress til han, fordi jeg liker de dressene kjempegodt, men tar meg vanligvis ikke råd til så dyre klær 🙂 ellers kan dere kjøpe feks babyakebrett, eller trehjulssykkel(litt liten til det enda, men min har brukt sin siden han var rundt ett år)

    3. Samme erfaringen gjorde vi til vår sønns første jul. Og det hjalp oss litt fremover å bli litt mer bevisst på innkjøp, for vi vil gjerne at jul og bursdagsgaver skal være noe som barnet ønsker, virkelig får glede av. Så vi kjøpte, og ønsket fra familie gaver av leker/klær som han ville ha glede av neste året. Mens i år er julegaven hans lettere for etter vi har kommet på en leke han virkelig vil ha, eller noe han trenger (som ikke trengs her og nå da) har vi tenkt at dette blir julegave! Tips: barnebøker! Briovogn, baller, sånn lekebil med lyd (den har vært populær lenge), hjemmelagd Minnebok (har nok ikke så mye glede av det nå), badeleker, babyakebrett, at dere blåser såpebobler er veldig populært veldig tidlig ofte…. Håper det hjelper litt

    4. Hei!
      Jeg vet om mange som ikke kjøper julegave til barna de første årene fordi barna får så mye av onkler og besteforeldre osvosv. De setter rett og slett bare inn penger på sparekonto. Leo vil ikke tenke over det en gang😄

    5. Jeg har en sønn på 14 mnd. Han får et sitteunderlag laget som en flodest, som jeg har laget, er kjempe lett og tar ikke mye tid (for meg da..) og så går det ann å strikke hals til han, det er ekstra stas og se at ditt egent barn går med noe som du selv har laget 😊

    6. Hvis han prøver å gå, så kunne jo gåstol vært morsomt! Eller sånn lekebil han sitter oppå og kjører rundt ved å sparke fra med bena 🙂 Tror det blir enklere når han er litt eldre og kan si hva han ønsker seg! 🙂 Lykke til!

    7. Nå er tantenusket mitt litt eldre enn Leo, 18 mnd, og til henne i år kjøpte jeg cheroxer. Hun trengte det og har derfor fått de nå. Så under juletreet blir det bare en enkel pakke med noe hjemmestrikket. 💜💜💜

    8. Kan ikke lekegrinden og leketeppet være julepresang fra dere da??? Selv om han får det før jul? Han skjønner jo ikke noe av det denne julen uansett.. Og han får nok haugevis med presanger på julaften likevel!!:)

    9. Lekebil han kan sitte på og støtte seg på😊 det har vært kjempepopulært hos gutta her. De har bilene i lightning mc.qeen eller Ole brum foreks? Han som er en aktiv gutt kommer til å like den godt tror jeg 😊

    10. Akebrett, eller sette innen sum på bankkonto at Leo,så dere kan kjøpe noe han trenger senere. Hjemmestrikket klær

    11. Hvis det ikke er noe som helst et så lite barn trenger, hva er vitsen med å sløse bort penger på gaver da, når barnet ikke skjønner noe som helst av hva jul er uansett? Og når barnet i tillegg helt sikkert får gaver av besteforeldre osv..

    12. Hva med å forstørre et bilde av dere foreldre som han kan ha hengende over sengen? Eller av dere alle tre? Tror jeg kan være godt for han å ha i framtiden også når dere faktisk flytter fra hverandre å han må være mer borte fra dere <3 <3 <3 Lykke til 😉

    13. Et tips når de er såpass små er å ikke gå overstyr med det å kjøpe julegaver. Han kommer ikke til å huske denne julen når han er eldre uansett, så å kjøpe inn veldig mange gaver er nok ikke nødvendig. Kjøp en liten bamse, eller en ekstra leke, eventuelt la han bli med i lekebutikken for å se hva han strekker hendene etter. Eller så kan du lage noe som et album slik at når han blir stor kan se tilbake på det 🙂

    14. Er ikke lenge til han vil ha glede av brio leker smart å begynne tidlig med kordinasjons leker og ting han må løse. Arti å se på lille gutten min hbor smart han er. Han begynte tidlig med sånne takeleker å ting han måtte sette sammen tenk litt fremover i tid. Han må ikke like det akurat nå. Han utvikler seg mye i den aldeeen han er

    15. Hei! Selv ville jeg kjøpt noe som han kunne ha hatt i lang tid, leker er noe man etterhvert vokser fra og ikke ser like gøy i lenger når man blir eldre. Jeg selv ville kjøpt en bamse eller noe så kunne minne om første julen. Selv har jeg en bamse som jeg fikk min første jul. Jeg liker å tenke tilbake på at akkurat den sjiraff bamsen fikk jeg min første jul!

    16. Et tips kan være å bli fadder i Leo sitt navn i plan Norge eller SOS barnebyer. Da får han et faddersøsken som han / dere vil få informasjon om i årene fremover.
      Fotobok – mitt første år ( kanskje mer bursdag ? )
      Vil og si at jeg beundrer deg som mamma ❤️ Du viser gang på gang en utrolig omsorg, kjærlighet og modenhet! Vær stolt av deg selv !

    17. Sett inn penger på konto og en liten leke med lyd? Han merker jo ikke noe, å da er det jo bedre at han får penger som kan spares til han blir eldre:)

    18. Er ganske unødvendig å kjøpe juøegave til en så liten gutt om dere sliter med æ finne noe å kjøpe. Han skjøn er ikke noe av det, får tonnevis av gaver hos andre og å bruke penger på et-eller-annet bare for å få det gjort høres for meg ganske kvalmende ut. Hvorfor ikke spare de pengene da?

    19. Min L er like gammel som Leo. Jeg kjøpte en LilleLam dress til hun 🙂 Er så dyre, så unner hun det til jul <3 Ellers får hun gåbil fra mormor og bestefar! Vil jo bare opp å gå, så tror den faller i smak 🙂 Babyakebrett får hun også. Ellers ønsker jeg gyngehest og lego til hun 😉 Lego er så dyrt, så er bare å spare allerede nå! (Selv om jeg har masse fra jeg var liten, fordeler med å være ung? Hahah)

    20. Vi pleide og sette inn penger på konto til jul når ungene var så små. Og så kjøpte vi bare en liten ting og la under juletreet. Skjønner jo ingenting av det likevel når de er så små…

    21. Vi pleide og sette inn penger på konto til jul når ungene var så små. Og så kjøpte vi bare en liten ting og la under juletreet. Skjønner jo ingenting av det likevel når de er så små……
      Helt enig Med deg i det du skrev, eg ville ikke akkurat kjøpt Så altfor mye leker eller klær til Leo, nå som han Er i en stor vokseperiode og kommer til å bli lengre også forandre seg ganske mye
      Eg ville satt inn penger på kontoen min også gitt det til Leo, når han ble eldre
      Husk på at barn ikke trenger all verdens leker og duppedingser når de er i den alderen, men selvsagt Så Skal må gi jenten/gutten det den trenger uansett
      Det viktigste man gjør som forelder tenker eg e å gi de masse kjærlighet, og skryt når de gjør noe som Er bra da såklart
      Eg må si eg e misunnelig på Leo, som får en trygg og god oppvekst de første årene Av hans liv, eg derimot eg fikk omsorgssvikt i de første leveårene mine og det har gjort sånn at eg sliter veldig mye, det e jo såklart noe eg må gå videre i livet mitt og si jaja…… Sånn var livet mitt den gang, og at eg må tenke litt framover
      Vil ikke si at eg e en veldig positiv person, men prøver så godt som eg klarer hverdag og ikke la mine følelser gå utover andre og være frekk
      Men, men Stå på videre Jessica
      Du gjør en kjempe flott jobb for Leo og tar veldig godt vare på han
      Leo synes nok og vil nok sette pris på å ha deg Jessica
      Et tips forresten til Leo sin ungdomstid/ eller om noen år, prøv å ikke være så altfor overbeskyttende ovenfor Leo,litt må jo man gjøre
      Husk også på når han blir eldre at han/alle mennesker har rett til frihet i livet
      Lykke til så mye med årene fremover med Leo, og det skal nok gå fint 😊

    22. Kan han ikke bare få lekegrind i julegave da!? Om han får den nå eller på julaften skjønner ikke han noe av allikevel…
      Er jo ikke noe vits i å kjøpe noe bare for å kjøpe, da kan dere heller spare de pengene til han.

    23. Dere trenger vell ikke å kjøpe noe..? Han har vell mer enn nok, og det gjør ingen forsjell om han får en ny ting på julaften eller hvilken som helst andre dager… Han kommer jo ikke til å huske at jula 2015 fikk han ingen julepresang av foreldrene? Han kommer jo uansett til å få tonnevis med gaver av slekten…

    24. Hei! Jeg foreslår at dere starter en sparekonto til han. Han er så liten at han ikke kommer til å merke noe til det. Og det er noe han kommer til å sette veldig pris på den dagen han har lyst til å ta sertifikatet 🙂 Bare et forslag, men det er noe som kommer godt med uansett alder :)Ha en fin kveld!

    25. Lag en fotobok med bilder du har tatt siden han var født. Det er en gave han yar hele livet, og kommer til å sette stor pris på. Jeg prøver å få lage en fotobok til mine barn en gang i året, enten til bursdag eller til jul 🙂

    26. Hei!
      Her er noen tips til hva dere kan kjøpe til jul/bursdag!
      Jeg fikk en fotobok av mamma i ettårsdag, den har jeg den dag idag og det er kjempemorsomt å se gjennom med nye folk i livet mitt, enten det er kjæreste, en ny tante, eller noe slikt.. der er det hovedsaklig bilder av meg, men også søstrene mine og andre i familien når de holder meg.. sammens med bildene har mamma skrevet noen setninger om hva som enten skjedde på bildet eller rundt den tiden.. utrolig morsomt å se idag! Det er bilder helt i fra da mamma sto med prekestolen (ja hun sto!) og fødte meg, til jeg tok mine første skritt 🙂
      Sett inn penger på kontoen hans/lag en konto, mamma lagde ikke konto til meg før jeg var noen år gamle, og det angrer hun mye på.. tanten min, som fikk sin datter 1mnd før du fikk Leo, lagde konto med en gang hun ble født, og setter inn barnestønad/bidraget (ca 1000kr hun og onkel får i mnd) inn på hennes konto, samtidig som alle pengene den lille jenta får i gaver og eventuelt noen ganger så setter de inn kanskje en 100-lapp hver, dette tror jeg hun kommer til å være utrolig glad for når hun blir 18 år!! Jeg ville blitt utrolig glad hvertfall!
      Eventuelt går det an at du har en egen konto til han i din egen sparebank, som han ikke vet om.. så kan du spare litt selv som han kan få i enten konfirmasjon eller 18-årsgave 🙂
      En spesiell kosebamse, noe som kan minne han på julen, en bamse som han kanskje velger ut selv, ikke en stor bamse, men en liten spesiell en, som gjør at han alltid vet at han fikk den til sin første jul.
      Trenger ikke å være store sakene ettersom han er så liten, men jeg skjønner også at dere vil gjøre noe spesiellt den første julen hans! Men bare for info, bilder (ikke bare digitalt, men i album og slikt) og penger.. er noe jeg virkelig hadde satt pris på nå når jeg er eldre!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg