MAMMAKROPPEN SER SLIK UT:

Jeg bør vel egentlig skrive om dette når jeg har fått samlet meg litt, men jeg klarer egentlig ikke helt å la være lenger.

Over alt på nettsider ser jeg «Slik er mammakroppen» eller «Slik blir kroppen etter en graviditet» sammen med bilder av overvektige/større damer med strekkmerker og hengemage.

Hvorfor føler jeg at alle er enige om at dette er kroppen du får etter du har fått barn? Hvorfor føler jeg at alle er enige om at dette er kroppen du får etter du har fått barn? Slik er det jo ikke nødvendigvis.

Mammakroppen ser ikke ut på en bestemt måte, på samme måte som at en kvinnekropp ikke ser ut på en bestemt måte. “Mammakroppen” er jo simpelthen en betegnelse på kroppen til en mamma.
Det er ikke slik at du må ha hengepupper eller hengemage for å kunne være stolt av at kroppen din har vært gjennom graviditet og fødsel, selv om mange mødre får det.

Jeg skjønner at man skal kunne si seg stolt, og det burde man også etter min mening, men det må man også kunne gjøre selv om man ikke har hengemage. Jeg synes man skal kunne være like stolt av en mage full av strekkmerker, som en mage helt uten strekkmerker.

Kan vi ikke bare la det være med at alle kropper er forskjellige og kommer også til å se forskjellige ut etter fødsel? Må vi antyde at kroppen kommer til å se sånn og sånn ut bare fordi det er slik for mange av oss?

Vi kommer alltid til å være forskjellige, og vi må gjerne benekte det ved og bare poste bilder av gjennomsnittskvinnen, men det endrer fortsatt ikke det faktum at mødre ser ulike ut og har forskjellige kropper, og at det ikke er noen fasit på hvordan “mammakroppen” ser ut.

22 kommentarer
    1. Takk og lov at det ikke bare er jeg som irriterer meg over sånt. Gjennomsnittet er noe de alltid skal gå ut i fra, men hver enkelt av oss er forskjellige. Jeg har hverken hengepupper eller hengemage etter svangerskapet, men er like stolt over og ha bært fram min datter 🙂

    2. Så eni!
      Da æ engang skal få barn, håpe æ at æ ikke får henge mage å strekkmerka, sånn egentli , som æ egentli tror alle gjør?
      Men vis æ skulle få d, jaja!
      Man må få lov å være stolt over det man har, om man bare e heldig, eller har jobba for d!

    3. Denne har også jeg ventet på. Jeg må nok si at jeg selvfølgelig drømmet om å få den gamle kroppen tilbake etter graviditet. Og etter 5 måneder var jeg der uten å ha trent. Går absolutt ikke rundt å føler dårlig samvittighet for at jeg var heldig. Litt stekkmerker ble det, men helt levelig. Tror ikke noen jeg kjenner har fått hengemage. Så vil ikke si at det er det normale, men heller de uheldige. Kan alder ha noe å si for hengemage?

    4. Syns du har en utrolig flott blogg! Du er så reflektert til å være så ung, blir stadig imponert over hvor godt du skriver og formulerer deg. Stå på! 🙂

    5. Anonym: Takk for at dere sier i fra! Så det på facebook 🙂 Var noen som kommenterte det, men da fjernet hun hele innlegget fra facebook. Hun postet det på nytt da, og da kommenterte jeg under 🙂

    6. Tror nok virkelig ikke mammatilmichelle har kopiert det;) hun som har såå mangen flere lesere en deg, og ikkje minst bedre blogg. Noen ting kan vere tilfeldig vet du, og hun er nok ikke så dum..

    7. Mammakroppen er forskjellig helt klart. Jeg har fått både henge mage (som ser ut som en manns pung) og hengepupper. Jeg var 25 når jeg fikk tassen min. Så vil ikke si det har noe med aldern å gjøre. Det er genene som bestemmer hvordan mammakroppen til enhver kvinne blir.

    8. Æ e nybakt mamma og er stolt over den lille henge magen og strekkmerkene mine, et godt bevis for at man har bært frem en av di vakreste mirakler!
      Ja man kunne ønsket at man så ut som en radmager som ikke har opplevd mat på “månedvis” til tider men kunne ikke ønsket noe mer enn å bære tegnet av en så stoor skatt 💜
      Bærer gjerne frem en-to til og er like stolt over hva man har fått.

    9. Ingen hengepupper i det heletatt og null strekkmerker etter fødsel. Tilbake i startsvekt igjen samme som før graviditet . 4 mnd etter fødsel nå

    10. Anonym :
      Det er helt tydelig att mammatilmichelle har ” kopiert ” dette innlegget. Skjønner ikke hvorfor du prøver benekte det. Og hva så om hun har flere lesere .. Hun kan jo allikavel finne på og kopiere .. Den dama gjør jo uansett alt for klikk .. Selger både seg selv og barna sine.
      Og att mammatilmichelle har bedre blogg kan virkelig diskuteres , jeg synes Jessica skriver mye bedre og virker mye mer voksen i utalelesene sine. Rett og slett en mye mer reflektert og voksen jente. Så jeg synes denne bloggen er mye bedre. Lesere gir faktisk ikke alltid en riktig indikasjon på om en blogg er god!
      Er mange ” skjulte skatter” av blogger der ute. Er jo ofte tilfeldigheter og en dose flaks hvem som blir oppdaga og får mange lesere.

    11. Anonym:
      Selvfølgelig har mammatilmichelle kopiert dette innlegget. Hun refererer til samme artikler.
      Jessica sin blogg er mye bedre enn mammatilmichelle. Anna, altså mammatilmichelle legger ut nakenbilder og selger seg selv for klikk og er veldig overfladisk i forhold til jessica.
      klem💎

    12. Enten sletta ho komentaren din, eller så sletta ho inlegge å posta på nytt.. Haha
      Late som ingenting ho ;p

    13. Er vel så mye snakk om den type mannskropp fordi de med “fotballfrue-kropper” får så mye cred.
      Jeg er selv en av de som man ikke skulle tro hadde vært gravid. Uten om litt større pupper (ikke heng ;)) har jeg lik kropp som før graviditeten. Ingen strekkmerker heller, selv om jeg var stor og fikk stor baby!
      Nå var jeg “bare” 18 år da jeg fødte, så håper kroppen min klarer seg like bra neste gang 🙂

    14. Helt enig i hva du skriver! Jeg la ganske mye på meg etter fødsel men etter 14 måneder begynte jeg å gå ned i vekt og så ut som før. Jeg trente ikke eller noe men det kom helt naturlig. Og 2 måneder senere var jeg gravid igjen haha så magen har vokst ut igjen! Men jeg er så stolt over mamma kroppen min fordi den er bygget på sin måte! Mister jeg noen kilo er det helt greit, legger jeg på meg er det også greit. Jeg har mista rumpa mi ogsånt haha men jeg har masse av tid til å få den tilbake 😛

    15. Syns det ofte er slik at bloggere skriver om samme tema, og kan jo faktisk hende dere bare er ganske enige!:-) men enig i at det er en rar måte å ikke svare deg når du spør henne.

    16. Hei.
      Mamma til Michelle har skrivd om mammakroppen, men hu har ikke kopiert noe fra deg. Det eneste er vell at du har skrivd mammakroppen ser slik ut.
      Ingen mammakropper ser like ut, alle mamma kropper ser forskjellige ut. Og Anna sitt blogg innlegg var overhode ikke lik din. Men ja det handlet om mamma kropp men hu har ikke KOPIER DITT INNLEGG.

    17. Anna sitt innlegg var faktisk ganske likt som ditt, ser tydelig hvor hun har inspirasjonen fra, er enig i det. Men det blir det samme som innlegget Sophie Elise skrev om taxisjoføren og det på Twitter, det var overhode ikke likt, det var forskjellige opplevelser begge deler. Var forstatt veldig rart at Anna ville skrive om mammakroppen rett etter at du gjorde det. Hun burde vertfall vært ydmyk og beklage seg enn å slette kommentarer om det. Barnslig gjort

    18. Hadde ingen gravid mage da jeg var gravid, folk trudde ikke på at jeg var høygravid. Men så fort dt ble tatt KS så delte magemusklene seg og buken revnet innvendig. Å legene kan ikke gjøre noe med det, så går rundt å får gratulasjoner og “mange dager igjen?” Spørsmål. For jeg ser høygravid ut med tvillinger. Men har måtte akseptere det, resten av livet ser jeg gravid ut 🤷🏻‍♀️ Pga jeg er “høygravid” får jeg ikke jobber lenger heller 😪

    19. Hadde ingen gravid mage da jeg var gravid, folk trudde ikke på at jeg var høygravid. Men så fort dt ble tatt KS så delte magemusklene seg og buken revnet innvendig. Å legene kan ikke gjøre noe med det, så går rundt å får gratulasjoner og “mange dager igjen?” Spørsmål. For jeg ser høygravid ut med tvillinger. Men har måtte akseptere det, resten av livet ser jeg gravid ut 🤷🏻‍♀️ Pga jeg er “høygravid” får jeg ikke jobber lenger heller 😪

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg