Det er bare tull.

Føler du noen ganger at ting skjer for en grunn? At ikke alt er tilfeldig, men at det er en mening for hva som skjer? Noen ganger føler jeg det sånn. Ikke i sekundet ting skjer, men når jeg tenker over alt i ettertid.

Jeg vet at mange tror at det at jeg ble gravid når jeg var 16 er det «eneste» som har hendt meg. Det provoserer meg litt, selv om det kanskje ikke burde det. Ikke fordi det hadde vært galt at det hadde vært det eneste «høydepunktet» i livet mitt, men fordi jeg vet at jeg har opplevd så mye utenom det. Jeg er ikke at jeg ble gravid når jeg var 16. Jeg er det jeg har opplevd, tanker, opplevelser, alt sammen formet som en person.

Jeg vet at det er mange som sliter på skolen i samfunnet vårt nå. Jeg har aldri gjort det. Ikke på den måten, i hvert fall. Jeg har gitt fryktelig faen og hadde vel 2,3 i snitt på skolen på et eller annet tidspunkt. Jeg visste hele tiden at bare jeg hadde orket, kunne jeg gjøre det mye bedre. Noe jeg beviste i ettertid.

Året jeg skulle flytte til Larvik så fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha et godt snitt for å komme inn på skolen jeg (egentlig) skulle begynne på her i Larvik. Jeg måtte jobbe beinhardt for å komme dit, og det gjorde jeg også. Før det ga jeg fullstendig blaffen i skolen, men siden jeg visste at jeg måtte jobbe hardt for å få flytte – så gjorde jeg det. Og det klarte jeg. Hadde det ikke vært for det, så kan det godt hende jeg enda hadde sittet i Gjøvik med 2,3 i snitt på skolen. Fordi jeg brydde meg ikke.

Etter dette har jeg sett meg uendelig glad for at jeg flyttet. Ikke bare fordi Leo hadde aldri kommet til om jeg ikke hadde gjort det, men også fordi jeg mest sannsynlig ikke hadde fått åpnet øynene mine skikkelig.

“Når du får barn tidlig så ender du opp uten utdannelse og alle dropper ut av skolen og kommer aldri tilbake”

Jeg kaller det bullshit. Jeg kaller det tull. For jeg har aldri i verden hatt så mye motivasjon til å gjøre det bra på skolen som det jeg har fått nå etter jeg fikk Leo. Det å kunne gi ham den beste fremtiden han mulig kan få. Og kall meg gjerne uviten, men jeg har inntrykk av at det er slik for de aller fleste andre mødre også. 

For jeg tror faktisk alle oppegående mødre ønsker å gi barnet sitt en god fremtid. Ung eller gammel.

26 kommentarer
    1. Hei!
      Lurer bare på hvorfor han ikke har vognpose? Det er jo faktisk drit kaldt ute. Kanskje du burde investere det? Ikke ta det frekt, men har reagert på det på hvert bilde du legger ut når dere har vært ute på tur 🙂

    2. Å si man er misunnelig på noe synes jeg er veldig ubehagelig å si. Rett og slett fordi sjalusi er noe av det som skaper mest konflikter på nettet.
      Men jeg er misunnelig på deg.
      Jeg synes du er utrolig heldig som har det (utifra bloggen) veldig bra, med en velskapt nydelig sønn og familie rundt deg. Jeg sier ikke at jeg tror alt er en dans på roser for deg, men jeg tror du er lykkelig (jeg håper virkelig det). Jeg kan si, som mange av haterne på nettet ikke tør, at jeg er misunnelig på deg! Jeg ønsker meg barn, mer enn alt. MEN, noe som skiller meg ut fra haterne på nettet, er at jeg ALDRI ville slengt drit til deg i kommentarfeltet for å være misunnelig. For det er det de er, uten at de tør å innrømme det. Du er fantastisk på alle måter, og jeg ser opp til deg. Jeg kan si med hånden på hjertet at jeg er misunnelig på deg, men at jeg bare ønsker deg det beste gjennom hele livet.
      Du er et forbilde for mange Jessica!
      Stå på, og aldri gi opp!

    3. Han sitter på skinn, har gode klær på seg, og teppe i tillegg. Tviler på at han fryser… Og hadde han vært kald hadde nok Mamma’n hans gjort noe med det, tenker jeg.
      Til hvert et bilde som legges ut, skal det altså pirkes på noe. Jeg blir av og til sprø av å lese kommentarfeltet, og det er ikke rart bloggen bærer mer og mer preg av at Jessica blir påvirket av all hetsen og alle pirkene hun får.
      Jeg har to barn; den ene fryser bare man åpner ytterdøra, den andre kan gå ute i bare genseren selv om det er ganske kaldt ute. Unger er forskjellige. Dette kan man ikke se ut fra et bilde, men sånt vet mammaer.

    4. Jeg husker en dame som sa til meg at det var kjempe tungt å ha barn på videregående, barnet var et år og hun ba meg vente og det sier hun enda. Hun forteller at etter utdanning kan jeg gjøre hva jeg vil. Jeg var på besøk hos henne og syntes synd i dama, for det ble for tungt for henne selv med mann.
      Det er virkelig verdt å vente og bare få topp karakter og en utdannelse.

    5. Tja,ingen av mine barn har brukt vognpose,jeg holdt dem varme likevel;) og ingenting er umulig,det tar bare noen ganger littegranne lengre tid når man har små barn.Og når man har barn,får man også litt mer motivasjon til å lykkes med feks skole og utdannelse!

    6. Utrolig praktisk med vognpose da! Var ikke frekt ment heller, bare et tips 🙂 Min bruker bare fleecegenser, lue og votter i vogna – god og varm er hun <3
      Og utdanningen blir bare satt på vent når man får barn, det har jeg skrevet her før tror jeg 🙂 Jeg starter om en måned på skolen! Gruer meg, men skal bli godt å bli ferdig med VGs!

    7. Jeg er så enig med deg, ikke alle dropper ut! Selv er jeg 17 med en gutt på 5 måneder, og går nettstudier. Kunne godt tenkt meg å slappet av å ta perm, men jeg får jo uansett være hjemme samtidig som faren også får pappaperm når jeg studerer, så jeg tenkte det var fint at begge fikk være hjemme og at jeg kom meg lengre i utdanningen. Så ikke alle dropper ut, og regner med de fleste vil det beste for sine barn og sin familie!

    8. Helt enig med deg! Jeg ble selv gravid som 17 år, og fødte dattera mi noen uker før slutten av vg2. Jeg tok henne med på eksamen da hun var 2 uker og fikk fullført vg2 uten problem! Hadde permisjon i 14-15 mnd før jeg begynte på siste året på videregående nå i høst. Vil bare si, slik som du skriver, at jeg aldri har vært så motivert til å gjøre det bra på skolen som etter jeg ble mamma! Du må ikke bekymre deg for skolen, for det går helt bra! Og de som sier noe annet kan du bare smile stort til å vise at du kan! Du virker som en fantastisk mamma som bare vil godt med sønnen din! Stå på, du gjør en kjempe jobb! Hilsen en som vet hvordan samfunnet tenker om unge mødre, men har bevist det motsatte:)

    9. Jeg er helt enig med deg. Jeg ga selv faen i skolen,skulket og brydde meg ikke om noe.
      Droppet ut av vg1 etter 1 mnd. Endte opp med å begynne å jobbe innen nav. Ble gravid som 17åring ,og etter perm fikk jeg en hel haug med motivasjon. Nå har jeg fått kompetansebevis og har startet med å ta videregående som jeg aldri fikk tatt.
      har aldri hatt så mye motivasjon før i hele mitt liv(får også myyye bedre karakterer),så det at man ender opp uten utdannelse når man blir ung mor er bare tull!
      Og dessuten synes jeg det er helt sykt at man skal bestemme seg som 15/16åring for hva man vil utdanne seg som,så jeg vil bare si at jeg har brukt litt ekstra tid på å bestemme meg og finne ut hva jeg vil 🙂
      Og tilslutt vil jeg bare si at du er stein tøff og virker som en fantastisk mor til din fine Leo,stå på!

    10. Hegemie: Helt enig med deg, ingenting er umulig! Og hvert fall ikke utdanning, selv med barn på slep 🙂

      Nei, han har det veldig godt og varmt. Ull og merinoull hadde han også på seg under, så han fryser aldri et sekund! Tenker forresten å kjøpe vognpose til vinteren, men som noen allerede har kommentert er det ikke så kaldt her i Larvik enda. Men du har aldri brukt det? Brukte du mye ull da? <3

      Klem

    11. Tea: Tea: Hei du! Ja, det er nok veldig kjekt! Som noen har skrevet har vi bare ikke hatt den behovet enda, ettersom det faktisk er ganske mildt her om dagen. Men det vurderes nok utover vinteren! Kan tenke meg hun er varm og god <3 Hvilke vognpose har du forresten?

      Ja, det tror jeg også! Masse lykke til da, sikker på at det kommer til å gå helt fint!!
      Klem

    12. Anonym: Hei Anonym!

      Jeg leser ikke bloggen til Anna, men var innom nå siden du skriver i kommentaren din at jeg har hermet etter henne. Jeg finner ingen like innlegg, tror du at du kan henvise til blogginnlegget? Og referere til områder i teksten du mener er like?

      Synes for øvrig det er fryktelig trist at du ikke kan stå for det du skriver, og det er sikkert litt av grunnen til at jeg ikke klarte å ta denne kommentaren så fryktelig seriøst. Men for all del, håper du svarer for jeg har virkelig ikke funnet noe som er likt blant våre blogginnlegg. Håper du har en god kveld

      Klem

    13. Off topic, men kan du anbefale et sted i Larvik man kan lunsje? Ikke Peppes pizza eller noe sånt 😉

    14. Du virker så flott ❤ gikk påbygg når gutten min var 1. Kjørte på med ei jente året etter og friår med kun jobb. Nå er jeg på 3 året på høyskolen med 50% jobb ved siden av ✌ vi klarer det vi vill , kan jeg kan du Jessica !! Du er råkul , god klem fra meg til deg 😘

    15. Anonym: Ja! Hungry heart som ligger i en av bakgatene i sentrum! Det er litt bortgjemt, men om du spør noen på gaten vet alle hvor det er 🙂

      Ellers er chinacity veldig bra! I tillegg er jeg glad i pizzaen på il passatore! Alle i sentrum 🙂

      God klem

    16. Man klarer d man vil!:) eg fekk jente siste halvåret av skolegangen(høgskole). Ingen familie som kunne passe og barnefar var selv på skole og i deltidsjobb på kvelden… Greit at eg ikke fekk toppkarakterer men eg blei ferdig med skolen og fekk utdannelse! Man må bare tenke ” dette er en periode-ikke resten av livet”.

    17. Ser att noen har tatt opp temaet Vognpose .. Vil absolutt anbefale deg og invistere i en , det blir så mye lunere for gutten din da:) Jeg skjønner ikke som noen sier att man kan gå vinteren gjennom uten skikkelig dunpose .. Det må da bli kaldt for de små ?!
      Odenwalder posen er super og kan absolutt anbefales. Den er lang og varer dermed lenge. Og er det for varmt åpner man bare opp og bretter posen til siden:) Pose med lammeskinn nedi syntes jeg alltid var ett must. Brukte også pose på høsten , men da tynnere flecepose 🙂

    18. Ganske mildt her og, men som sagt, utrolig deilig å ikke måtte kle på masse 😀 Har Voksi City og er veldig fornøyd <3

    19. Selvsagt er det bare tull at man ikke kommer videre om man får barn som ung. Man kommer så langt man vil, står kun på egenvilje og motivasjon. Jeg er helt sikker på at du, med ditt pågangsmot, helt fint klarer skolen med glans.
      Og så til vognpose. Skjønner ikke hvorfor noen skal henge seg opp i sånt og skape støy i et flott innlegg. Du kjenner best ditt barn og kler på han etter det. Noen barn er veldig varme og trenger slett ikke noen dunpose, da det kan bli alt for varmt, spesielt om det ikke er særlig kaldt hos dere. En del barn reagerer og på dun, så vær obs på det om du skal investere i pose. Men var det ikke med en vognpose til vogna? Den holder i massevis, så kan du heller regulere med ett/to lag ullklær på gutten og kanskje ei dyne på de kaldeste dagene? Folk har overlevd i generasjoner uten pose, så det er ikke noe du absolutt må ha.

    20. “Når du får barn tidlig så ender du opp uten utdannelse og alle dropper ut av skolen og kommer aldri tilbake”.
      Den dagen du er ferdig med videregående og har kommet deg over på høyere utdanning kan du si at det der i ditt tilfelle er feil. Til da så bør du slappe av litt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg