UNG OG ALENEMAMMA

“Alenemor” det ordet er så rart for meg. Det er så uvant.

Jeg føler meg ikke som en alenemor, selv om jeg egentlig er det nå. Eller “føler”? Jeg vet jo ikke hvordan det føles å være alenemamma. Ikke enda.

Det tok veldig mye av meg å skrive innlegget om at det var slutt mellom Fredrik og meg. Hvorfor? Fordi jeg har fått høre fra dagen jeg ble gravid og sammen med barnefar at det garantert kom til å bli slutt en dag. Jeg ville motbevise de som sa det, fordi jeg visste hvor langt jeg var villig til å gå  – jeg visste hele tiden hvor mye jeg var villig til å kjempe for å få det til å fungere. Kanskje glemte jeg midt oppe i det hele at man ikke kan kjempe for et forhold alene.

At jeg har vært bastant føler jeg ikke at stemmer. Jeg har understreket i hvert innlegg jeg har skrevet om at jeg håpet Fredrik og jeg kom til å være sammen i mange, mange år fremover at jeg har vært fullstendig klar over hva statistikken tilsier. Unge foreldre går svært ofte fra hverandre. Men, jeg har avklart det når det har gått rykter om at det har vært slutt når det ikke har stemt overens med virkeligheten på daværende tidspunkt. Om noen føler at jeg med det har vært bastant og ment at Fredrik og jeg garantert alltid kom til å være sammen så kan jeg ikke helt forstå det med tanke på hva jeg har skrevet her inne, men beklager selvfølgelig om noen virkelig føler det sånn. Som sagt: Jeg føler jeg har understreket det veldig godt i hvert innlegg jeg har skrevet om dette tidligere at man aldri vet hva som kan skje. Man tror kanskje bare aldri det skjer deg.

Jeg gruer meg litt med tanke på når jeg må flytte. Hvordan vil det bli? Kommer jeg til å klare det? Joda, selvfølgelig gjør jeg det. Men likevel, man får litt panikk fordi man blir satt i en situasjon som har vært utenkelig for veldig lenge. For selv om det er vanligst at det blir slutt med barnefar når man får barn tidlig, så har jeg alltid vært så trygg på at dette skulle gå rette veien. 

Kommer Leo til å savne pappaen sin veldig mye? Kommer jeg til å merke det godt at han savner ham? Og hva gjør jeg i så fall da?

Mange har lurt på om det ikke er noe håp for et forhold mellom oss i fremtiden, og det kan jeg ikke svare dere på. Det kan ingen svare på, egentlig. Det blir og er ikke noe forhold nå i hvert fall.

Men jeg er fortsatt den samme jeg alltid har vært, og det kommer jeg til å fortsette å være. Alenemor eller ikke! ♥

30 kommentarer
    1. Jeg ble alenemor for en mnd siden. Og kjenner meg velg godt igjen I det du skriver. Jeg tenkte også dette og va velg usikker på hvor jeg skulle bo og hva jeg skulle. .til slutt måtte jeg bare ta eit vaLG etter å ha bodd med barnefaren I 2 år og vi bodde I lag 3mnd etter att det hadde blitt slutt.
      Orde alenemor er endå litt rart for meg. Men jeg må vell bare venne meg til det. Men jeg må si at jeg koser meg velg i rollen som alenemor selvom det då klart er velg slitsomt og til tider ensomt,vertfall om kveldene når barnet sover. Heligvis har får jeg mye støtte fra familie. Jeg er også ung mor,18 år. Uten utdanning. Skal begynne på utdanningen når ungen begynner I barnehagen og føler meg kjempe motivert ☺

    2. Jeg er alene mamma har vært det siden midten av svangerskapet. Det e hart og slitsomt men det e så verdt det! 😃 Er selv 18 med en sønn på 14 mnd. Du klarer dette helt fint! 😉

    3. Enig med hun over meg! 🙂 Så lenge Fredrik er delaktig med Leo, så burde du heller kalle deg for en singel mamma , om dette føles bedre for deg! Er ikke meningen å pirke på det lille der , du er jo en alene mor. Men du er heldig og det er helt fantastisk om Fredrik er mye delaktig! Du kommer til å klare dette kjempe bra! Du burde flytte dit du har familie! Men jeg har lurt på, hvorfor er det sånn at du skal ha med deg Leo? 🙂 Ikke noe frekt ment altså! Bare nysgjerrig 🙂 Virker som at planen er at du skal ta Leo med deg dit du skal 🙂 Men som sagt , du er en knall jente! Du klarer dette bra! Bare husk på at det ALDRI er en skam å be om hjelp. Du virker helt fantastisk❤️

    4. Jeg får barn om en mnd, og jeg er alene. Eller jeg vil ikke si at jeg er alene. For jeg er god venn med barnefar og har massevis av familie og venner rundt meg. Så jeg føler “alenemamma” blir så misvisende. “Singelmamma” er mye mer riktig. Jeg regner med at du skal ha like mye med Fredrik å gjøre selvom dere flytter fra hverandre. Prøv å ikke fokuser på at du er alene, men på heller på at du er singel og mamma. For utifra det jeg har lest er du og Fredrik også gode venner. Og du har jo familien din. Og det er ikke bare unge som går fra hverandre. 25% av alle som blir foreldre uavhengig av alder går fra hverandre av forskjellige grunner 🙂

    5. Du har vært veldig bastant når det kommer til at du hadde det beste forholdet noen noensinne har hatt. Da vet man egentlig automatisk at folk lever i et skit forhold.

    6. Anonym: Så dumt du føler det! Jeg føler virkelig jeg har klart å få med i hvert eneste innlegg at jeg er fullt klar over at man kan komme til å gå fra hverandre. Men dette gjelder vel egentlig uansett alder, selv om det er spesielt yngre foreldre. 50% av de som er gift ender jo opp med å skille seg, stemmer ikke det? Mener jeg leste det et sted.

      Vi har hatt et suuupert forhold og jeg hadde aldri hatt noen problemer med å skrive om det dersom det ikke hadde vært tilfelle. Jeg har jo også med jevne mellomrom kommet med innlegg som omhandler at krangling og uenigheter er en del av hverdagen, og husker godt et innlegg jeg skrev om dette litt tilbake i tid som jeg husker mange kjente seg igjen i. Ingen forhold er perfekte, og det er viktig å vite at ting går opp og ned når man får barn – spesielt så tidlig som vi fikk.

      Igjen, fryktelig dumt du føler det sånn – men sånn jeg ser det hadde jeg ikke kunne gjort noe annerledes med tanke på hvordan jeg fremstilte forholdet vårt. Jeg var jo også ærlig og skrev at dette kom som et stort sjokk på meg, noe som igjen bekrefter at jeg har følt at forholdet har vært veldig bra hele tiden.

      Og kan det ikke ha vært det beste forholdet jeg har hatt selv om det tok slutt, da?

      Håper du har en god kveld <3
      Klem fra meg

    7. Virkelig? Må man sitte å forsvare seg? Blir så tåpelig,anonym. Alle håper at de kommer til å være sammen for alltid,hva ellers er vitsen med forholdet? Da blir det mer dumt å lese dette “håper vi får flere gode år sammen….” Jessica skal ikke være nødt til å forklare,og skrive avhandlinger ang henne og Fredrik. Det er slutt,og sånn er det-la det ligge.

    8. For et fint innlegg. Varmt, modent og reflektert!
      Jeg ønsker deg alt vel og lykke til med vanskelige valg du sitter med.

    9. Flinke og søte Jessica! <3 Leo er så heldig som har deg som mamma. Dere ser så lykkelige ut sammen og det smelter mammahjertet mitt å se slik kjærlighet mellom mor og sønn. Uansett hvordan fremtiden blir så er jeg veldig sikker på den blir bra for dere. Hold alltid motet oppe, selv i de mørkeste dager for gode og dårlige dager hører med. Det er slik man får mer erfaring i livet og det er med på å forme en til det mennesket man er.
      Jeg ønsker deg lykke til fremover og jeg håper at du vil få mange fine dager i vente!
      Mange varme klemmer til dere begge. <3

    10. det er derfor folk har hvert/og er så stygge med deg, fordi du har hvert så utrolig sikker på at dere skulle være en happy familie, og kastet deg over kommentarene som motsier deg med skarpe klør, DERFOR har folk hvert i “HA HA”-modus, fordi du var så jævla sikker på at du kom til å vinne, og ha rett… men du hadde ikke det, og det må du bare innse, du kan ikke sitte å bare være overlegen, prøv å faktisk være litt åpen, og faktisk innse hva som har skjedd, innse at noen kommentarer ER FAKTISK RETT, uansett hva det er. Du skrev ett innlegg for noen mnd at du skulle slutte 100% å svare på, og å skrive klageinnlegg om de stygge kommentarene, men du fortsetter bare.. fordi du klarer ikke å ta feil, noe som er veldlig dumt som mamma, og blogger.

    11. Du kan ikke forstå at noen synes du har vært bastant? Prøv å les gjennom innleggene dine litt tilbake i tid. Feks da du trengte en pause og dro til Gjøvik. Jeg skrev at jeg ikke kunne skjønne behovet for pause nå, når dere skulle være på det lykkeligste punktet, nyforelsket (ikke vært sammen i årevis), baby, de tingene som skaper en familie et felleskap. Tilbake fikk jeg din vanlige, umodne kommentar, anonyme feiging, og du håpet jeg leste bloggen din til jul, for der skulle du legge ut familiebildene.
      Jeg kunne ha sagt mye nå, men jeg er for voksen til det, men prøvd å tenk gjennom hvordan du ordlegger deg, spesielt i kommentarfeltet. Å svare noen med et “hahaha” “anonyme feiging” “tulling” er direkte ufint og umodent fjortisspråk…

    12. Hei😄 du har mange veldig fine innlegg, men og mange der du viser at du faktisk bare er 17 år og veldig umoden…..

    13. Selvom det er tunge dager i møte, så er dette for en periode. Kos deg masse med Leo og nyt babytiden! Du er en fantastisk mamma ut i fra det jeg oppfatter, så stå på videre!

    14. Det alle sa kom til å skje, men som du nektet på, skjedde. Sånn går det når du skal late som om alt er perfekt hele tiden, å drive å si dere aldri slår opp osv, går ikke an i et forhold. Rett og slett fordi sånne ting kan ikke planlegges, når det er to i forholdet.
      Eg skjønner godt at Fredrik ikke orket mer..

    15. Den anonyme som kommenterer her må være årets tristeste person, hva feiler det vedkommende ? Regner med at det er samme person som går igjen, kjenner igjen måten og skrive på.. Hva vil du oppnå ? Og alle som er i forhold regner vel med at forholdet skal vare? Virkelig,du burde skjerpe og skaffe deg et liv, du kommer ingen vei i livet om du bare sitter og spyr ut dritt i kommentarfeltet, Jessica er en flott oppegående mor, og du skjønner nok selv at du aldri vil oppnå noe i nærheten av hva hun har i såpass ung alder. Skam deg …

    16. var til den anonyme med de “trivelige” kommentarene som går igjen og igjen, sitter tydeligvis inne på bloggen dagen lang og venter på respons så vedkommende kan poste mer negativt..Ynkelig

    17. Jeg skjønner godt at Jessica reagerte da alle trodde det var et sterkt varselsignal og gikk mot slutten av forholdet bare fordi hun ville være litt hjemme og bofte fra kjæresten. Det er jo helt normalt å nyte å være litt fra hverandre i blant, uten at det betyr at man elsker hverandre mindre og ikke har det bra sammen. Hadde svart på samme måten om jeg var henne den gangen. Å komme etterpå nå og si “hva var det jeg sa”, blir derfor smålig.

    18. “Det er derfor folk er/har vært så stygge mot deg”?! ☝ Virkelig anonym? Rettferdiggjør drittslenging? Jeg er så enig med “Mariell” lenger opp her, Jessica skal ikke måtte trenge å forklare seg for noen. Selvfølgelig har hun skrevet at hun har håpet at dette ville vare lenge, fordi det var nettopp dette som var ønsket hennes, men samtidig så kan hun jo ikke se inn i fremtiden å hva den vil bringe? Skjønner at alle ikke kan være enige med alle, men hvorfor skrive “haha, dette visste jeg ville skje” attutide, når det viste seg at forholdet ikke varte likevel? Hva med å gi medfølelse og sympati for en person som “ligger nede”? Jeg blir skremt over enkelte i dagens samfunn. Jeg har sagt det før Jessica, å jeg sier det igjen, du er råå! 👍 Digger stå på motet ditt. Gir samme råd som sist, ikke gi anonyme dritslengere noe som helst form for oppmerksom!
      Klem til deg!

    19. Skulle selvfølgelig stå “attitude” å ikke attutide. Hehe. Går litt fort i svingene her.
      Til anonym, det er kanskje ikke så rart at hun kan virke litt bastant når det kommer kommentar på kommentar med bare søppel. Skjønner godt at hun da kan virke litt sur og gretten jeg. Kan ikke alltid være like lett å beholde fatningen når noen hele tiden MÅ finne noe å pirke og klage på.

    20. Så lenge Fredrik er delaktig i sønnen deres sitt liv, vil du aldri være alene mamma. En alene mamma er ei som ikke har noen til å hjelpe, da er man alene.
      Så lenge du har Fredrik som vil stille opp så vil du ikke være alene 🙂 håper alt ordner seg i fremtiden og at dere forsatt er gode venner 🙂
      Ha en god natt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg