DET VERSTE SOM KUNNE SKJE

Hei dere.

Jeg har hatt en fryktelig traumatisk opplevelse i dag med Leo som jeg har bestemt meg for å skrive litt om. Jeg tenkte egentlig å ikke skrive om det, men tenkte det kunne være til hjelp for andre med barn når det er så fryktelig glatt ute som det er. Vær forsiktige.

Leo og jeg startet dagen rolig. Vi lekte, koste og slappet av med tepper i sofaen og hørte på litt musikk før vi i 12-tiden bestemte oss for å dra ut å handle litt nye klær til han – da jeg innså at vi ikke haddde verken vinterdress eller særlig mange bodyer som passet lenger. Jeg kledde på ham, satte ham i vognen og kledde på meg selv.

Jeg husker ikke så mye av at vi gikk ut døren, men at jeg lå på bakken nederst i trappen. Jeg hørte ikke Leo. Jeg så ikke Leo. Jeg fikk helt panikk og så plutselig at han lå med hodet på steintrappen. Vi hadde falt ned trappen utenfor døren vår. Den er ikke særlig lang, men den er av stein – og derfor forferdelig glatt nå som det begynner å bli skikkelig glatt ute.

De neste sekundene var helt forferdelige. Ubeskrivelig vonde, og lange. Men jeg kunne ikke bli sittende, det hadde jeg aldri tillatt meg selv å gjøre, så jeg visste jeg måtte tenke veldig fort. Jeg hoppet opp, tok med meg Leo og løp til naboen for å banke på, han svarte ikke. Jeg turte ikke å se ned på Leo en gang. Jeg visste at han hadde det vondt, og det var ille nok. Jeg så at han blødde.

Som dere vet er mobilen min ødelagt, så det var heller ikke et alternativ å ringe noen. Jeg løp ut ved hovedveien.

Tre biler kjørte forbi før en snill mann stoppet. Tre biler. Det er tre biler for mange.

Ser du at noen trenger hjelp, så stopper du. Ser du at noen står ved veien og veiver med armene, så stopper du. Uansett om det er en gammel dame, en ung mann, eller en ung mamma med en baby som hyler. Du stopper for å hjelpe, fordi du er et medmenneske og fordi du hjelper de som trenger det. Fordi du ikke vil være grunnen til at noen ikke noen får hjelp når de trenger det. Uansett hvem det er som trenger hjelp.

Jeg klarte ikke å si så mye til mannen annet enn “Jeg.. jeg datt med babyen min, vær så snill å kjør meg til legevakten” snufsete og i halvsjokk,  og han hjalp oss og kjørte oss så fort han kunne. Tusen takk for at du gjorde det. Takk for at du stoppet når du så at vi trengte hjelp.

Lang historie kort: Leo kommer til å bli helt fin. Han har ikke fått noen varige mèn eller varige skader. Han har slått ut tre tenner og fått en stor kul i pannen, og det er ille nok i seg selv – men det kunne gått mye verre. Jeg prøver å tenke sånn.

Jeg har hatt mange runder i dag hvor jeg har grått og tenkt “Hvorfor gikk jeg ikke ut først bare for å sjekke at det ikke var glatt?” Men gjort er gjort, og spist er spist, og derfor vil jeg bare sørge for at dere ikke gjør den samme feilen som meg. Vi var heldige som slapp unna med “bare” noen tenner slått ut som vokser ut igjen om et par år.

Nå ler han, han smiler og det gjorde han faktisk når jeg lekte litt med ham på legevakten også. Aldri har det vært så godt å høre den latteren.

Og hvordan går det egentlig med meg? Dette har vært utrolig traumatisk for meg. Når jeg tenker tilbake på det som skjedde så blir jeg helt uvel. Men det er en prosess og jeg må fordøye det som har skjedd. Bare prøv ikke å fortell meg at dette skjedde fordi jeg er ung mor, for det skjer uansett hvor gammel du er, uansett hvor mange barn du har, og uansett hvor mange ganger det har gått bra tidligere. 

– Her ventet vi på at tanta mi skulle hente oss. Jeg hadde aldri i verden tatt bilder når han ble undersøkt eller når vi først kom inn, da var tankene mine et HELT annet sted enn på bilder. Men vi ventet ganske lenge og kamera lå i stellevesken.

 

Nå vil jeg bare sørge for at dere som leser dette ikke gjør det samme. Sjekk trappa, sjekk utgangspartiet ditt, og STRØ. Vi har ingen å miste.

92 kommentarer
    1. Så godt å høre at alt gikk bra! Håper det går bra med dere. Bedre lykke ned trappa nestegang. Og tusentakk for tips🙏🏼

    2. Uff! Bare husk at dette kan skje hvem som helst! Husker jeg snudde meg unna i 2 secunder når datteren min lå oppå senga mi. På de to secundene rullet hun ut å landet på bakken! Følte meg som den værste mammaen ever! Bra at det gikk bra!

    3. Herregud så skummelt, kan ikke tenke meg hvordan du følte det da og nå!! Synses du klarte det kjempe bra å var fornuftig angående hva du gjorde! DU VAR FLINK! Og ikke tenk ” hva hvis” og ” jeg kunne bare” eller ” jeg skulle ha” fordi som du sier, gjort er gjort. Du var flink! Kjempe bra det gikk så bra som det gjorde. Masse god bedring<3

    4. Godt å høre at dt gikk bra med dere!!<3 Du er en tøff og flott mor, Jessica.
      Sender varme tanker og ønsker dere begge god bedring. Klem.:)

    5. Veninna mi har opplevd lignende situasjon med jenta si som falt på lekeplassen mens de var på ferie. De var hos legen i utlande og kontaktet tannlege her i Norge. Legen var flinkt til å anbefalle å ta vare på ale papirer og melde om saken til forsikrinselskap. Selv om det ser bra ut nå, skal forsikring dekke tannregulering utgifter om det skal være behov for når nye tenner kommer.
      Jeg ver ikke om du har helseforsikring for Leo, men det er lurt å undersøke om dere kan sikre dere med tanke på hvordan tre slåtte ut tenner kan påvirke tannhelse i fremtiden.

    6. Jeg fikk et par tårer i øynene da jeg leste dette. Jeg kan ikke forestille meg hvor forferdelig smertefullt denne hendelsen var for deg.. Jeg håper det går med Leo, og deg!<3

    7. Så godt å lese at det ikke var “værre”! Tårene bare spruta ut når jeg leste dette (litt veeeldig høygravid og hormonell frøken som skriver 😂) Men som du sier; vi har ingen å miste!

    8. Uff så grusomt 🙁 Så bra det gikk så “bra” som det gikk! Dette kunne skjedd hvem som helst! God bedring til dere begge to 🙂

    9. Uff, det må ha vært veldig vondt og traumatisk for dere begge! Men uhell skjer og det er ikke din feil. Godt at det gikk såpass bra og at det ikke ble noen alvorlige skader. Og jeg skjønner ikke at ikke de første bilene stoppet! Godt det var en snill mann hvertfall som stoppet. God bedringsklem til dere begge <3

    10. Uff..Dette er og min skrekk når eg e ute på trilletur no når det er så kaldt og glatt. Så bra det gikk fint med Leo og bra du reagerte så fort med å få han til legevakten. Du er ein god mor 💖re

    11. Sånt skjer bare, man kan ikke noe for det. Jeg vet akkurat hvordan det føles når man “skader” barnet sitt.
      Da sønnen min var ca. 3 måneder gammel klarte jeg å felle en eske med 12 morsmelk erstatnings flasker i på hodet hannes da han satt i bilsetet, sjansen er jo at esken ikke rørte hodet hannes siden kanterne på bilsetet er ganske høye, men han begyntte jo å skrike med en gang, så jeg kunne jo ikke anta noe annet. Jeg ringte legevakta med engang, men de ville ikke engang ha oss dit, de mente at ettersom han begynte å gråte med en gang og spiste akkurat da jeg ringte så hadde det ikke skjedd noe verre. Men jeg fölte meg helt udugelig på å være mamma. Jeg husker jeg tenkte på det lenge, jeg kunne midt i natten begynne å tenke på den sekunden esken rørte hodet hannes og jeg fikk helt vondt i magen av å tenke på det. Heldigvis fikk han ikke noe skader av det.
      Tiden hjelper med dette skal du se, Jessica. Du er en flott mor og det var ikke din feil at dette skjedde og det er nok ingen inteligent person som kommer å tro det heller.
      Mange styrke klemmer til deg!💚

    12. Åå, jeg fikk helt vondt i magen da jeg leste det her – fysøren for en følelse du må ha hatt. En panikk når du verken så eller hørte sønnen din. Nå som jeg har blitt mor selv går sånt som dette ekstra inn på en. Virkelig godt det gikk så bra som det gjorde! Og ikke klandre deg selv, dette kunne skjedd hvem som helst og det er overhodet ikke din feil. Du er superflink og virket som du taklet situasjonen kjempe bra! klem

    13. Huff😔 Håper det går bra med dere! ❤️ Vet det ikke hjelper i trapper, men jeg har et sånn bånd ( hundebånd) som jeg har fast i vognen og rundt meg, i tilfelle jeg skulle dette i en nedoverbakke når det er glatt.

    14. Uff, får vondt i mammahjertet av å lese dette, kan ikke se for meg hvor fælt det må ha vært for deg en gang!! Takk gud for at EN av bilistene var snille i det minste, skam på de som kjørte forbi.. Så bra at det gikk bra med dere begge to <3
      Det holdt på å skje med meg også for noen dager siden, dette kan skje med hvem som helst! Jeg synes du taklet det kjempebra! 🙂

    15. Så bra det gikk bra! Så fint du skriver om det hele!
      Og sant det du sier om at dette hadde ingenting med at du er ung mor å gjøre. Håper virkelig ikke folk sine tanker går dit. Du er heller ikke en dårlig mor, sånn kan skje den aller beste, og utrolig bra at det (etter forholdene og hva som KUNNE ha skjedd) gikk så bra med Leo!
      God bedring til dere begge! “Heldigvis” er han veldig liten og glemmer det fort.
      God klem!

    16. Det kan skje alle! Du er en fantastisk mor! Tror alle som leser dette kommer til å være ekstra forsiktige, og det kan redde liv 🙂 tusen takk for at du er så åpen!

    17. Kjære deg, dette kunne ha skjedd hvem som helst. Og du holdt hodet kaldt og fikk fatt i hjelp.
      Du vil nok tenke på det i noen dager, og være føre var heretter – men det gikk bra, og det skjer ikke igjen.

    18. Herregud, så ekkelt! Var han ikke festa i vogna da? :/ Eller holdt du han?
      Heldigvis gikk det bra med dere begge! Du må selvfølgelig ikke klandre deg selv <3 Og bra det er noen som faktisk gidder å hjelpe.

    19. Får helt vondt av deg, stakkars. Er nok heldigvis myyye mer vondt for deg og mammahjertet enn det er for Leo. Er såpeglatt ute, og dette kunne skjedd hvem som helst. Masse god bedring til Leo. Du må ikke klandre deg selv iallfall! Stor klem ❤️

    20. Uffameg.. Go bedring til lille skatten..
      Ikke skyld på deg selv(selv om man ikke klarer annet) dette kan skje den beste og hvem som helst. Slapp godt av og kos dere sammen❤️

    21. Så bra at det ikke var verre! Bra at det ikke gikk altfor galt! <3 Når jeg var gravid tok jeg ikke sjansen på å falle, men det kan være lett å glemme at det finnes løsninger, derfor kjøpte jeg meg brodder som man fester under skoene. De forsvant mellom sommeren, men jeg tenkte ikke noe over det ettersom jeg ikke er gravid lenger og har ei datter på 1 1/2 år.
      En dag da jeg bærte jenta mi hadde det begynt å bli glatt ute igjen, og vi var veldig nær å falle og slå oss, men heldigvis klarte jeg å holde meg på beina. Da skjønte jeg at jeg virkelig burde hatt de broddene! Om jeg faller og slår meg så er det ikke så nøye, men når man fortsatt bærer en liten i armene fant jeg ut at det var lurt. Derfor dro jeg neste dag og kjøpte brodder og refleks. Det ser kanskje ikke så lekkert ut, men sikkerheten er det viktigste av alt!
      Jeg tenker at det kan hende ikke alle vet om at det fins brodder for skoene som er lett å få tak i, men i de siste årene har det blitt mange som selger det og det blir mer "populært". Så jeg håper jeg fikk frem beskjeden om at det som regel finnes en løsning så man kan være føre var. Bruk brodder og reflex! Alt for barna <3

    22. Uffda.. Ja dette kan skje hvem som helt. Skikkelig uflaks. Høre helt forferdelig ut!!!!
      Men hadde du han i armene eller i vogna, var han da festet i vogna?
      Bra det går bra med dere begge 😊😊

    23. Huff, bra det gikk så bra som det gjorde! Jeg får nesten ikke lov til å gå ut av samboeren min, siden jeg er gravid og vi begge er livredd for at jeg skal falle. Har derfor gått til innkjøp av brodder, det anbefales virkelig! 🙂 God bedring til dere begge to!

    24. Så grusomt! Jeg kan bare forestille meg hvor grusomt og traumatisk dette var for deg, det ee ingenting som kan beskrive den følelsen man sitter igjen med etterpå.. Trøst deg med at dette kan skje alle, når man minst venter det. Godt at mannen var så snill og hjalp dere, det finnes fortsatt gode sjeler der ute. For guds skyld ikke tenkt på eventuelle som vil dømme deg, er man så åndssvak at man virkelig klarer å klandre noen som for noe så simpelt å miste balansen på isføre så er de ikke verdt luften du puster mens du leser oppgulpet deres! God bedring til lille Leo, OG deg! <3

    25. Uffa meg! Så bra det ikke gikk verre med dere <3 dere får ta dere noen rolige dager hjemme nå da, og sørg for å få strødd den trappen så ikke noen av dere detter igjen 🙂

    26. Fikk helt vondt inni meg av å lese om dette, det er fordi det kan skje med hvem som helst, men det er så vondt når det rammer en selv. Håper det går bra med dere begge og at du klarer å unngå og tenke alt for mye på det. Du er en veldig flink mamma, ingen tvil! Bra du klarte å tenke såpass klart og skaffe hjelp 🙂

    27. Men stakkars dere da. Selvsagt er det ikke din feil, alle kan falle, ung som gammel, du må overhodet ikke tenke at det skjedde fordi du er ung. Godt at skaden ikke ble større, for, som du sier, det kunne gått verre, men det skal du heller ikke tenke på. Vær glad for at det tross alt gikk så bra som det gjorde. Et lite råd, ta kontakt med tannlege, min sønn falt stygt mot et bord og slo ut ei tann da han var nesten året. Tannlegen tok røntgen og fulgte veldig godt opp med tanke på neste tannsett. God bedring til dere begge to. Og så kan det og være lurt å ha sikkerhetslenke fra vogna rundt håndleddet, bare sånn om uhellet skulle være ute.

    28. Utrolig TØFT gjort av deg å dele dette, det må jeg bare si! Med tanke på alle nettrollene der ute… Dette kan skje den “beste”! Håper alt går bra med dere! Du er en tøff ung dame jessica! Klem

    29. Tøft gjort å dele det på bloggen, for det her kan du virkelig få mye pepper for! Selv om det er noe som kan skje ALLE! Skjønner godt åssen du føler deg, jeg og jentungen på da 9 mnd satt oss på en solseng som tippa og ho rulla ned på verandaen. Har aldri følt meg så dårlig før… Heldigvis at det oftest går bra 🙂

    30. Stakkars deg, det var Ikke noe hyggelig å høre! Men glad for at det gikk bra med dere begge ❤️ Sender dere varme tanker!

    31. Hei. for en forferdelig følelse det er! føler med deg. ta godt vare på hverandre, ulykker skjer og det viktigste er å prøve å forhindre det. God bedring til dere.
      Jeg har nettopp startet blogg om min hverdag med en gutt som er syk. Min lille leo <3 Du er velkommen til å besøke hvis du ønsker. Livetmedleo heter bloggen min:)
      Klem

    32. Huff! Det kan skje alle. Så bra det er fint med dere nå. God bedring til dere begge. Jeg pleier aldri å kommentere men nå ville jeg si god bedring! Jeg elsker bloggen din!!

    33. Du må huske å sikre han neste gang du setter han i vogna.
      Du er en utrolig flink og go mamma , kan ikke forestille meg hvordan det må være å se at barne ditt har det vondt 🙁 masse god bedring til dokke begge to <3 KLEM

    34. Uff grusomt det der..:( Men ble han ikke lagt inn til observasjon på sykehuset til imorgen? Rart med tanke på hjernerystelse og div.. Skrek han etter at dete falt? Isåfall er jo det et godt tegn. Uff, godt det gikk bra med dere!

    35. Nå begynte jeg nesten å grine, for en skummel og ubehagelig opplevelse! Jeg hadde blitt så ufattelig redd og fortvila om det hadd hendt meg og babyen min! Så snartenkt og godt jobba av deg, jeg er kjempeimponert! God bedring til mor og Leo 🙂

    36. Anonym: Ja, det var virkelig ikke noe gøy!

      Vi måtte vekke han hver time i natt han sover, og sjekke at alt er bra – samt følge med på at han ikke kaster opp eller brekker seg. Ettersom allmenntilstanden (er det sånn det skrives?) hans var så bra så mente ikke de at var nødvendig å overnatte på sykehuset.

      Evig takknemlig for at alt gikk bra med oss <3 Takk for omtanken deres.
      Klem

    37. Masse god bedring til dere begge to <3
      Du var snartenkt og handlet helt riktig når uhellet ført var ute- fokuser heller på det, enn alle "hva hvis, om bare og alt det der",for man kan ikke skru tiden tilbake- man må bare ta lærdom av det og være litt mer forberedt neste gang 🙂
      Jeg har vurdert brodder selv, for jeg eier ikke balanse, men så har jeg tre hunder som gjerne skal "sitte på fanget" mitt mens vi går tur, så jeg er så redd for å tråkke de på potene. Jada, litt "overhysterisk" må man jo være 😛 ha ha..
      Uansett. Masse god bedring til dere begge to <3

    38. Fikk vondt i hjerta mitt når jeg leste dette! Har ei datter som er 4 dager eldre enn Leo
      Min alle største frykt er at hun skader seg. Heldigvis har ikke det skjedd ennå. jeg kan tenke meg den frykten du hadde. Å det er ikke din feil. Det går bra me Leo å det er det viktigste. Å det var utrolig bra at du fikk noen til å hjelpe deg.
      Du er ei god mamma du😘

    39. Nei uff, det knøyt sæ virkelig i magen! Har sjøl en liten kar på snart 14 mnd. Bare tanken e vond! Håpe det står bra til, kan tenke mæ at det e hardt å fordøye.. Huff. Godklem til dåkker!

    40. Vondt inni meg! Glatte trapper og generelt trapper er skumle med små! Var neste på gråten når jeg leste dette! Skal huske å strø min trapp i morgen tidlig! 😌 Det er bra at Leo og du har det bra! Og dette kunne skjedd hvem som helst.. Hadde du gått ut først for å sjekka så hadde ting blitt ganske mye værre enn sånn det var tenker jeg! 🙂 god bedring til dere

    41. Kjempeskummelt 🙁 Flott at du deler, fordi dette kan skje alle. God bedring til dere begge, godt at det gikk så “bra” ❤️

    42. Eg kan virkelig skjønne at det var en traumatisk og vond opplevelse
      For deg Jessica
      Synes det e fint og bra at du deler opplevelsen din sånn at folk blir mer obs på Å strø utenfor husene sine
      Synes du gjorde klokt i Å ta Léo opp og løpe til naboen for Å hente hjelp
      Sender deg og Léo en varm klem

    43. Dette var grusomt å lese :'( håper alt går bra med leo!!!! Selvfølgelig skal Leo prioriteres, men jeg håper du kan oppdatere ikke så alt for sent i morgen.. kommer til å få mageknipe av bekymring.
      Hvordan gikk det med deg? Skadet du deg?
      Kan ikke forestille meg hvilke tanker som gikk gjennom hodet ditt da dette skjedde.
      Takk for at du skrev dette innlegget, får en til å tenke!

    44. Håper virkelig det går bra med lille Leo! Jeg leste kommentarene og så langt er det bare positivt, og om det skulle dukke opp noen negative, så håper jeg du ser at 99% ser at dette ikke var din feil i det hele tatt. Ulykker skjer, og heldigvis gikk det bra. Vær stolt av deg selv og hva du har oppnådd både med bloggen og som mor. 17 år gammel og likevel ordlegger du deg og er mer reflektert enn de fleste jeg kjenner. Stå på videre! klem

    45. Nå fikk jeg helt vondt inne i meg. Jeg er så glad det gikk bra tross alt. Stor klem til deg Jessica og til Leo.

    46. Huff! Kan ikke forstille meg hvordan den opplevelsen må ha vært for dere.. Godt det ikke gikk værre for å si det sånn. Men du skal virkelig være stolt over hvordan du reagerte og at du reagerte så fort som du gjorde! Kan ikke forstille meg hvordan det hadde vært om det hadde skjedd med meg og mi lille datter på 10mnd.. Du virker som ei utrolig god mor, og sønnen din er bare rett og slett nydelig 😊 Klem til dere. 😊

    47. Uflax – godt det gikk bra! Dette kunne skjedd hvem som helst og har ikke noe med alder å gjøre! Keep up the good work ! Tro på deg selv og fortsett å skape gode dager sammen med Leo ! De fleste dager er solskinnsdager, men iblant blir man truffet av tunge mørke gråværsdager! Da er det å brette ermene opp og handle. Det viste du med dette innlegget at utmerket klarte! Vær stolt av deg selv og takk for at du delte! Jeg trengte iallefall en ” wake up “

    48. Jeg må bare si Wow! All respekt til deg Jessica! Jeg selv midt i 20årene, hadde kanskje ikke reagert så ansvarsfullt som det du gjorde! Så det sier sitt! Jeg hadde nok fått panikk å stivnet til!
      Dette kunne skjedd den beste, og det skjedde med deg desverre. Fryktelig at det skjedde, men jeg må bare bøye meg i støvet for hvordan du handlet etterpå! Du er en av de mest ansvarsfulle mødrene jeg vet om! Jeg ble veldig følelsesladet her jeg sitter å har mest lyst til å bare gi deg en stoor klem! Åh! Du er fantastisk! På alle måter, tilogmed når det går galt!<3
      Det er trist å se at du får motgang, når jeg ikke kan forstå hva folk har å rakke ned på. For jeg har fulgt det siden start og har enda ikke hatt noe å satt fingeren på. Selvfølgelig er det lov å være uenig i ting, men deg som mor? Aldri! Jeg hadde ikke likt selv om noen ukjente skulle legge seg borti alt fra hvordan barnet mitt er kledd til hvilken sovetid den har.
      Alt i alt, du er en sterk, ansvarsfull å fantastisk Kvinne og Mamma! *Nå kommer tårene igjen, hehe* Og du er definitivt et stort forbilde! Ikke bare for meg men for mange andre! Ønsker dere alt godt, og håper alt går bra<3

    49. Hei Jessica! Jeg ville bare si at jeg syns du er flink, og du løfter ryktet på oss unge mødre i positiv retning! Tusen takk 🙂 Jeg ble selv mamma som 17 og opplevde MANGE fordomsfulle mennesker og levde med press mot meg i alle retninger i over laang tid.Det er ikke bare bare det heller.. Jeg liker at du skriver flere sider av og om mammarollen, og det gjør alt mye mer realistisk og “morsomt” å lese. Keep up the good work, du er en god mamma, viser han kjærlighet og tilhøriget, og det er alt han trenger <3 Godt det gikk bra med både deg og Leo, skjønner det er hardt for samvittigheten, men dette kan skje den beste.
      Ha en fin jul og et godt nytt år!

    50. Kjære, flinke Jessica! Har fulgt bloggen helt siden den ble startet, men ikke kommentert før nå. Jeg har selv nettopp blitt mamma, og må bare si at selv om jeg er eldre enn deg så ser jeg likevel opp til deg. Da jeg var like gammel som deg var jeg ikke halvparten så moden som det du er. Så det handler ikke om alder, men person. Du virker som en utrolig flink, moden, ansvarsfull og god mamma for Leo. Dette kunne skjedd alle, og det viktigste oppi alt dette er nok din reaksjon. Du tenkte fort og klart, og det er det ikke alle som klarer i en slik situasjon. Leo er heldig som har deg til mamma.
      Håper dagen deres blir fin, og at du klarer å legge dette bak deg. Stor klem, jeg heier på deg! <3

    51. Hurra for ærlige innlegg som viser at man ikke trenger å være perfekt for å være en god mor. Også imponert over din evne til å tenke så hurtig. 🙂 Du er flott!

    52. God bedring til dere! Ikke noe kjekt når de små skader seg 🙁 Sønnen min skadet seg på barnehagen for ikke så lenge siden, og måtte sy rett under øyet. Det var ikke noe moro, hverken for han eller for meg. Så jeg kjenner til følelsen du sitter med. Dette kunne skjedd hvem som helst! Takk for du advarer, jeg skal iallefall sjekke trappa før vi går ut i kulden 🙂 Klem til dere fra meg.

    53. Uff!! Men så bra at det gikk så bra som det gjorde! Har en sønn som er like gammel som Leo, kan ikke klare å forestille meg hvordan jeg hadde taklet en sånn situasjon! Fikk skikkelig vondt av å lese dette! Skal virkelig tenke over dette når det er glatt og vi skal ut.
      Du er en super mamma <3

    54. Stakkars deg. Den som sitter igjen med traumene her er du. Barn glemmer heldigvis veldig fort og de oppfører seg som vanlig raskt. Som mamma vil man sitte igjen med dårlig samvittighet og klumpen i magen. En hendelse man alltid vil huske og lære av. Takk for at du deler. Dette kunne skjedd alle og du må aldri tenke negative ting om deg selv pga dette. Du er en flott mamma og verdens beste for Leo. Klem til deg

    55. Så bra du deler, og godt at alt gikk fint! 🙂 vil bare si at noe lignende skjedde meg i 6-årsalderen, og det gjorde at den ene tanna mi grodde skjevt ut igjen (den la seg over den andre fortanna). tenkte det var greit å si i fra om sånn at du kan holde litt utkikk på tennene hans! 🙂
      Ha en fin dag:-)
      Enya

    56. Uff, for en trasig opplevelse! Godt at det tilsynelatende gikk bra. Men jeg vil oppfordre deg til å kontakte tannhelsetjenesten for å få sjekket grundig at ikke de blivende tennene (som foreløpig ligger dypt i gommen) ikke har fått skader. Det hender at de blivende tennene får skader ved slag, selv om de ikke er synlige ennå. Skadede tenner som vokser ut, kan få feilstillinger og misfarginger. Dette sjekker tannlegen ved å bruke panoramarøntgen, også kalt orthopantomograf (OPG).

    57. For en forferdelig opplevelse! Bra at det til syvende og sist gikk bra, selv om lillemann fikk seg en real trøkk 🙁 Gikk det bra med deg da Jessica? Vil tro du fikk endel skrammer også..
      Ang tennene til Leo så sier jeg sånn som flere her: kontakt tannhelsetjenesten og sjekk det ut. Selv om det “bare” var melketenner han slo ut så kan de blivende tennene ha fått en skade selv om de ligger skjult enda. Datteren min slo løs to melketenner, og der fikk dessverre voksentennene en skade som kom til syne da de kom ut. Heldigvis hadde vi barne/ulykkes-forsikring, så når hun må fikse tennene i voksen alder så vil alt bli dekket. Hvis du ikke har ei sånn forsikring så anbefaler jeg deg det på det varmeste, den er ikke så dyr heller. Klem

    58. Kommentar til Fie 14:48: Flott at du tipser om forsikring, men i dette tilfellet vil ikke det hjelpe siden forsikringer (heldigvis) ikke gjelder for skader som allerede har skjedd. Men det kan jo være lurt for evt. senere ting som skjer.

    59. Fie: Må bare benytte anledningen (samtidig som jeg svarer deg her) til å takke for alle fine og støttende ord! Utrolig fint å se hvor mange av dere som tenker på oss. Tusen takk!

      Vi ble sendt fra legevakten i går til tannlegen underveis, men det var så mye blod at de så ikke stort, så derfor fikk vi kontroll på mandag og da skal vi sjekke at det har grodd fint samt så MÅ jeg høre med dem (som dere nevner her, takk for det!) om det kan påvirke de fremtidige tennene hans og hva vi kan gjøre for å evt finne det ut. Veldig bra jeg har dere som minner meg på sånt!

      og MÅ skaffe meg den forsikringen!! Takk for tips <3

      Klem

    60. Så bra at folk gjør deg oppmerksom på at de nye tennene evt kan få en skade, og at det må sjekkes.
      Mitt barn slo løs to av fortennene, eller han slo de opp, og de blivende tennene ble skadet og misfarget da de kom.
      Men jeg håper det ikke skjer med Leo siden han slo de ut, og ikke opp i de blivende tennene.
      Uansett, han er fin, og han er heldig som har deg til å ta vare på han.

    61. Off,jeg forstår at det må ha vert en utrolig dramatisk hendelse for deg. og det er sånn som kan skje alle og som skjer mange enten man har en baby eller ikke med på slep. jeg er glad det går bra med leo <3 og deg selvføgelig. Du er en god mamma.

    62. i sommer flyttet jeg og min lille familie til et nytt hus. når sønnen min var 2 mnd, og jeg gikk på trilletur, merka jeg at jeg hadde glemt lommeboka hjemme, og valgte derfor å snu for å hente. Jeg satte vogna i gangen innafor døra, mens jeg løp opp å henta lommeboka. når jeg kom ned igjen var vogna Borte!! 😁😁 Vogna hadde trilla ut av seg selv, over veien og ned i en bekk. der lå sønnen min – helt stille – og HELT blå.. aldri vært så redd i hele mitt liv, og tenkte masse på at vi dagen tidligere hadde trilla på en kirkegård og sett graver med så små barn som han. min sønn skulle ikke DØ!! men han var blå fordi han var våt og kald, og han fikk pusten tilbake når jeg fikk løfta han opp på armen og tatt han med inn i varmen.. følte meg sykt mislykka som mor da, kan du si.. og jeg er 24. sønnen min er i dag 7 mnd og tok aldri noen skade av ulykka

    63. Satt Leo i vogna da dere datt ned trappa? Og slo du deg? Har samme type trapp av betong utenfor døra vår, skikkelig skummelt nå som det er så glatt ute!
      Så glad for å høre at alt gikk så bra som det gjorde, og håper dere alle 3 får sove godt i natt <3

    64. Huff. Føler virkelig med deg! Gutten min på to år slo ut alle fire fortenner oppe når han var ett år gammel. Går nå til tannlege hver tredje måned for kontroll 🙂 det kan bli betennelse I tann røtter og tannkjøttet når det er åpent. Så følg med på om han får kuler I tannkjøttet. Lykketil og god bedring ❤

    65. Når jeg var rundt 3/4 år var jeg ute på tur med mamma, som da var rundt 23 år og en veninne av henne!! Di ga fart på vognen, slapp den, bare litt for jeg synes det var såååå gøy!! Men så plutselig reiste jeg meg opp, datt rett på trynet, slo ut en tann, og skrapte opp hele ansiktet!! Har ikke fått noe varig men, ulykkesfugl som bare det i barndommen.. Mamma var litt flau da jeg gikk rundt og sa (mamma dytta meg) :)) du er en super god mor, det kan skje di aller beste!! Første gang jeg legger igjen en kommentar, men leser bloggen din daglig!! Jeg heier på deg!! <3

    66. Hei! For all del.. IKKE glem å send inn skadeskjema til forsikringen.. i tilfelle lillegutt får senskader, da tenker jeg på dei nye tennene som skal komme ut at dei ikke er blå.. måtte gjøre det med min gutt som var uheldig.
      Håper det går bra med dere… er et mareritt!!

    67. Fikk utrolig vondt inn i meg da jeg leste dette. Utrolig at det gikk så bra, og tusen takk for tankevekkeren. Det er så fort gjort å skynde seg ut uten å tenke på hvor glatt det er.

    68. Man lærer av sine “feil” og dette kan skje hvem som helst. Det gikk heldigvis så bra som det gjorde med dere. Fin gutt du har 🙂

    69. Må ha vært helt forferdelig!
      … Men at du vanligvis ikke fester han FØR dere er forbi trappen er hårreisende! Det er det verste partiet å gå med vogn på, og da SKAL du feste han. Fra nå av håper jeg du gjør det.

    70. Så skrekkelig 🙁 Det var så klart ikke din feil! Det er så glatt som det kan bli i dag og jeg fikk meg et sjokk selv da vi skulle ut med vogna i dag.
      Glad han har det bedre nå 🙂

    71. Å huff for en ekkel og skummel opplevelse! Og du har helt rett, dette kan skje hvem som helst og når som helst. Du er ikke noe dårligere mor av den grunn, reaksjonen din viser det stikk motsatte. Håper alt står bra til med dere alle tre. Stor klem

    72. Føler med deg! Klarte å miste frøkna mi med hodet rett i gulvet her en dag. Var utrolig lei meg og trodde jeg var den eneste i hele verden som kunne la sånne ting skje med en liten baby.. Huff, tror vi bare skal forberede oss på at sånt kan skje (og det vil det garantert) også i fremtiden! 🙁

    73. Uff nå måtte jeg legge igjen en kommentar! Føler veldig med deg og håper du klarer puste ut, det gikk heldigvis bra <3 jeg har en sønn på 3 mnd som falt ut av sofaen forrige uke med hodet først. Jeg satt rett vedsidenav og fatter ikke hvordan det kunne skje 🙁 føler meg som verdens værste mamma og selvom pappaen har han når jeg skal i dusjen, skjelver jeg enda i dusjen fordi jeg er redd han skal falle fordi "han ikke har opplevd hvor lett det kan skje". Så det å lese historien din og ikke minst se alle kommentarene her hjalp meg litt.. Jeg er ikke den eneste.. Takk for ærligheten!! Stor klem til dere begge.

    74. Uff.. Du må ikke klandre deg selv. Dette kunne skjedd med hvem som helst altså! Du er en fantastisk mamma og det skal du ha. Leo har det fint og han er nok evig takknemlig for at du gjorde det du gjorde for å få han til legevakten. Dette var faktisk en nyttig innlegg av deg å skrive. Pass på neste gang igjen og ikke skli på den trappen med han i hendene. Det kunne gått være, med det viktigste er at dere begge har det fint ❤️ stor klem og god jul, jessica og Leo!

    75. Anonym:Tusen takk for en oppløftende og flott skrevet kommentar! Godt det er så mange som viser forståelse rundt dette, er evig takknemlig.

      Stor klem til deg også! Ha en fantastisk jul <3

    76. Å nei! Dette er det verste som kan skje en mamma- ung eller ei. Da sønnen min var 7 måneder skled jeg på en oljeflekk i parkeringsgaragen i leilighetskomplekset vårt. Barnevogna velta. Jeg husker kun bruddstykker av de neste tre minuttene men gutten min blødde fra munnen. Jeg røsket han opp og ringte nødnummeret. Jeg gråt så mye at hun som svarte ikke skjønte hva jeg sa. Han ble kjørt rett til legevakten for sjekk og heldigvis gikk det bra med han men jeg kjenner meg så alt for godt igjen i det du skriver. Det er 6 måneder siden nå men den dårlige samvittigheten sitter enda i meg. Mange klemmer til deg og Leo

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg