IKKE SKYLD PÅ ANDRE

Jeg kan ha en dårlig dag. Jeg kan klikke meg inn på en eller annen rosablogg og merke at selvtilliten svekkes mer og mer for hvert bilde av syltynne lår og six packs jeg ser. Jeg kan være nede og ha et svakt øyeblikk og tenke at nei, fy faen; jeg skal aaaaldri spise igjen. 

Men det kan jeg ikke skylde på rosabloggere og Sophie Elise. Det kan jeg skylde på et dårlig selvbilde, en selvsikkerhet som er delvis fraværende, eller en dårlig dag med ekstra dårlig selvtillit. Eventuelt bare et svak øyeblikk, selv om jeg føler meg bra og selvsikker på kroppen min til vanlig.

For jeg, i løpet av mine mange år med lesing av blogger, har aldri i verden opplevd å være innom en såkalt rosablogger som oppfordrer til at du skal sulte deg for å kunne se ut som vedkommende.

 

Det er litt som når du går ute på byen og får blikk og det første du tenker er “Hvorfor stirrer de sånn på meg? De gjør det nok fordi jeg ser jævlig ut i dag” Du kan ikke noe for hvordan andre ser på deg, men du kan noe for hvordan du tolker at andre ser på deg. Det er selvtilliten din.

Så neste gang du får lyst til å skylde på rosabloggere fordi du ikke føler du er fin eller pen nok, gå noen runder med deg selv og selvtilliten din. Ingen rosabloggere, fitnessmodeller eller victoria’s secret modeller i hele verden kan endre hvordan du ser på deg selv.  Det er ingen andre enn deg selv som kan endre det.

Det at du ikke føler deg bra nok for hvem enn det er du skal gjøre det for, må du faktisk ta på din egen kappe.

9 kommentarer
    1. Bra skrevet! Flink du er til å skrive. Alle har dårlige dager, til og med rosabloggere og fitness modeller. Kos deg videre i jula med Leo!

    2. Hvis noen stirrer på meg tenker jeg som oftest at den personen syns sikkert jeg er kjempe fin og at de er sjalue 😂 Men jeg kan jo også bli misunnelig på hvordan andre ser ut..

    3. Det hjelper ikke å bare skylde på dårlig selvbilde og selvtillit, for dette kommer gjerne fra et sted, og det er mye som spiller inn. Det du gjør ved å skrive dette, er å legge skylden på deg selv, du sier at det er deg det er noe galt med, istedet for at det er noe galt med det syke utseendefokuset i samfunnet vårt. For det er her problemet ligger, ikke i oss selv. Vi må slutte å i oss selv diagnoser, og heller ta et oppgjør med idealene samfunnet setter så høyt. Anbefaler både deg og de som leser bloggen din om å lese denne artikkelen “diagnoser skjuler jenters raseri” fra aftenposten, google det! 🙂

    4. Takk, mange takk! Det hjelper å lese slike innlegg fra noen som deg. Og jeg blir minnet på at jeg må jobbe med meg selv for å tenke positivt om hva folk tenker om meg. Også hva jeg tenker om andre. Fint innlegg 🙂

    5. Veldig enig med Elise over her – takk for tips om en meget godt skrevet artikkel 🙂
      I dagens samfunn etterstreber både jenter og gutter å bli flink nok, pen nok, slank nok, populær nok, sterk nok – alt for å bli “bra nok”… Lista legges urealistisk høyt, og sammen bidrar vi til å pushe den høyere og høyere. Da er det noe helt annet å jobbe mot å bli et bedre menneske hver eneste dag! 🙂 Hjelpe flere, være mer oppmerksomme, gjøre en forskjell for de rundt oss og kloden vår. Men når så mye energi legges i å bli det samfunnet definerer som “vakrere” i det ytre, da føler jeg utviklingen har gått i helt feil retning 🙁 og blir vi egentlig lykkeligere av dette? Tvert imot, tror jeg.
      Det er neimen ikke lett å vokse opp under dette konstante, utseendefokuserte jaget… Og her har bloggere STOR makt, og mulighet til å gjøre en forskjell! 🙂 Bruk den riktig og med omhu, det er min bønn… Hva vil vi lære våre sønner og døtre, som er selve fremtiden? Hvilke verdier ønsker vi å videreføre til den nye generasjonen?
      Et godt nytt år ønskes deg og familien din, Jessica 🙂 Gleder meg til å følge dere videre her inne i 2016.

    6. Vist man blir så påvirka av å lese blogga som andre skal ha det til, å ofte foreldre sier at barna blir påvirka av det så burde de kansje ikke lese blogg :)?
      Vis en person e tynn å pen å kansje “perfekt” i noen sine øyne, skal dem måtte gjemme seg i tilfelle noen blir “påvirket”?? For dumt!
      Veldig enig med deg jassica!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg