“Hva skjedde egentlig med deg og Fredrik?”

Får dette spørsmålet så innmari ofte både av kjente og ukjente og selv om jeg forstår at mange fortsatt er nysgjerrig, så vil jeg bare si i fra om en ting.

Selv om jeg er fullt klar over at “jeg har lagt opp til det selv” til en viss grad når jeg utleverer livet (og noen ganger også privatlivet) i det offentlige rom, men det er ikke dermed sagt at det er fritt frem og spørre meg om alt mulig. Det bør, etter min mening, gå en grense for alle mennesker. En grense for hva som er høflig, og hva som er nødvendig å spørre om – spesielt om du har sett eller lest at jeg har gitt beskjed om at det er ett eller flere spørsmål jeg ønsker meg frabedt.

“Men du må jo nesten regne med det når du er toppblogger”

Tja, det kan du jo mene. For meg er jeg bare Jessica. Og selv om jeg elsker å skrive om hverdagen min, tanker og livet vårt sammen på en mammablogg – så betyr ikke det at alle har rett til å spørre meg om alt, uavhengig av hvor personlig det er. 

Det blir jo klart noe annet med venner og familie, og de aller nærmeste  har jo selvfølgelig vite hva som har skjedd. Ikke fordi jeg har følt at jeg måtte ha si det til dem, og heller ikke fordi noen har noe krav på å vite noe, men fordi jeg har følt det har blitt mest riktig når det kom veldig brått på alle sammen.

Jeg vil bare at alle skal vite at selv om du selvfølgelig har muligheten til å spørre meg, i og med at kommentarfeltet er oppe hele tiden og ingenting blir slettet, så ber jeg dere om å vær så snill la være. Jeg synes egentlig det skulle være ganske unødvendig å si i fra om dette, men det ser ut til at jeg blir nødt til det når det kommer inn så mye og jeg begynner å kjenne meg litt lei av det, selv om jeg selvfølgelig forstår nysgjerrigheten og at dere synes det er kjipt at jeg ikke deler det.

Og vær så snill, ikke legg meg til på facebook for å så snakke til meg som en venn i flere minutter før du spør om «Hva som egentlig skjedde med meg og Fredrik?» Det skinner veldig igjennom hvorfor du begynte å snakke til meg i utgangspunktet og det føles veldig leit for meg at noen «bruker» meg på den måten. Hvis dere skjønner?

Ingen vet hva fremtiden vil bringe, men jeg gleder meg til å finne det ut.

Håper alle leserne mine har en god kveld ♥

20 kommentarer
    1. Syntes ikke det er nødvendig å spørre om sanne ting egentlig, selv om man er en toppblogger så har man også et liv bak skjermen 🙂 og Leo er bare så skjønn<3
      Titt gjerne innom min blogg også<3

    2. Alle er nysgjerrige, men man burde snu det om og tenke “hva ville jeg syntes var greit å fortelle og bli spurt om?” Før man buser ut med spørsmål til “fremmede” som velger å dele livet sitt med verden. Stå på! Du er sterk 👏🏻

    3. Helt enig med deg, Jessica. Men uansett om du er toppblogger eller ikke, synes jeg at enkelte ting holder man for seg selv, og det bør andre respektere. Synes at du er en klok, ung dame 🙂

    4. Er veldig enig med deg her, man må fortsatt tenke seg om som leser før man spør. Selvsagt blir man nyskjerrig men de fleste vet vel man ikke ville delt dette selv, så da blir de jo veldig dumt å spørre andre om det. Hverfall når du allerede har fortalt at det ikke er noe du vil gå ut med på bloggen, da burde dette virkelig respekteres.
      Men må si du er utrolig forståelses full ovenfor leserens dine, og jeg liker måten du håndterer alle spørsmålene på.
      Håper du får en flott kveld videre 🙂

    5. Jeg er så enig i det du skriver 🙂
      For det om vi er bloggere, så er det ikke alt vi trenger å dele med resten av verden!
      Vi har trossalt ett liv uten om å sitte med en skjerm frem for seg hele tiden !
      Syns du er tøff, stå på å kos deg masse tiden fremover 🙂

    6. Hvorfor i all veden lager du en sånn overskrift? Det å fremstille som om du skal fortelle, for så å egentlig ikke si noe annet enn du har sagt i flere innlegg tidligere, er ikke annet enn å for å få flere “klikk” og komme deg oppover på lista.
      Personlig bryr jeg meg lite om hvorfor det blir slutt mellom folk, det får være deres sak. Vil de fortelle så gjør de det, hvis ikke, ja så må det og være greit, man skal respektere privatlivets fred.
      Men, som sagt, ei sånn overskrift, det er ikke annet enn et skrik om “klik” fordi du havner lengre og lengre med på lista (jada, vet du ligger på 24.plass nå), etter å ha vært ganske langt oppe noen korte dager.

    7. Jeg skal innrømme at jeg selv har lurt mye på dette og vært nysgjerrig helt siden det kom ut. Spesielt siden jeg har fulgt deg så lenge. Men, jeg har aldri spurt, har aldri gravd. Med respekt for både deg og Fredrik burde man holde seg for god til slikt. Det er også en stor forskjell på privat og personlig, og selvfølgelig vil man ikke dele så personlige ting med hele verden. Stå på videre, kjære Jessica. Du er så fantastisk bra!<3

    8. Marie: Tusen hjertelig takk, Marie <3 Setter veldig stor pris på det og tusen takk for at du viser respekt. Betyr veldig mye!

      Og så morsomt at du har fulgt meg lenge, er alltid morsomt å høre fra dere!

      Klem herfra <3

    9. Anonym: Hei Anonym!

      Overskriften skal ha mye med teksten å gjøre i selve blogginnlegget. På mange måter ville det vært umulig å skrive noe i overskriften som handlet om blogginnlegget å gjøre uten at noen av dere ville ment det hadde blitt clickbait, rett og slett fordi blogginnlegget handler om Fredrik og meg. Denne kunne jo ikke vært “Her skriver jeg om hvorfor jeg synes det er leit at dere maser om hva som er grunnen til bruddet” heller, for den må jo ikke være for lang! Men beklager selvfølgelig masse om mange mente de ble feilinformert, det er ikke akkurat slikt jeg holder på med – noe dere som leser bloggen min vet veldig godt. Føler i hvert fall ikke selv at jeg har massevis av click-bait overskrifter heller, men vet ikke hva dere tenker om det? Gi gjerne beskjed!

      Helt enig med deg, man skal respekteres privatlivet til folk. Det er mye av grunnen til at innlegget ble skrevet 🙂

      Jeg havner kun lenger ned på listen fordi nivået blant de andre bloggerne er skyhøyt om dagen! Er så utrolig mange flinke bloggere også, så det plager meg overhode ikke 🙂 Jeg ser jo at lesertallene mine uansett ligger stabilt på ca 8000 norske lesere hver dag. Istedenfor å følge med på plasseringen, bør dere heller følge med på statistikken min, som dere finner HER: http://blogglisten.no/blogg?q=jessicaenerberg.blogg.no

      Her ser man at selv om plasseringen på blogg.no varierer, så er tallene mine stabile og gode. Det viser at vi (jeg) overhode ikke har noe å bekymre oss for. Følg heller med der, for “alle” vet at nivået blant bloggerne varierer, og det er ikke farlig – så lenge tallene ikke stuper ned til under 1000 om dagen og ikke går opp igjen, da har man kanskje et lite problem.

      Håper du har en kjempefin kveld!
      Takk for innspill!

    10. Katharina: Ikke sant! Man har selvfølgelig et liv utenom som du skriver, og det er ikke sikkert man føler seg komfortabel med å dele alt med alle som vil.

      Tusen takk for det! Utrolig koselig med støttende kommentarer som forstår.
      Klem

    11. Anonym: Det gjør jeg! Hadde en runde her om dagen hvor jeg svarte ganske mange, kanskje jeg ikke har sett din? Uff, har kommet så mye i det siste men har prøvd å følge med! Du må gjerne prøve å sende en ny, eller kanskje en melding på facebook?

      KLem

    12. Er nok over en mnd siden jeg sendte den, så da har den sikkert kommet bort 🙂 skal sende den på nytt! 🙂 du stråler foresten om dagen, du er så nydelig når du smiler med tennene <3

    13. Dummeste jeg ser er når bloggere lager slike innlegg. Det er som med barn, ofte er det mest effektivt å overse dårlig oppførsel fremfor å gi dem oppmerksomhet for det. Jeg vet ikke hva jeg syns er mest patetisk, at du velger å skrive et særdeles uinteressant innlegg om det, typ rannveig stil, eller at du faktisk bryr deg om at folk spør. Er det ikke så enkelt som å overse de kommentarene? Jeg syns det blir så innmari dobbeltmoral, du velger å dele et brudd på en offentlig blogg, skriver innlegg som “når du vil gi opp” (?) og skriver om Fredrik og deg som en familie, det er vel ikke rart at folk spør? De fleste forstår nok ikke at det er frekt en gang. Hvorfor er det helt ok at folk spør deg om hvor mye du gikk med i vekt, hvor mye veier du nå, har du strekkmerker o.l, som for andre muligens hadde vært helt på tryne, men når de spør om noe så uskyldig som “hva skjedde med deg og Fredrik”, nei fy, da krysset de en grense. Helt i orden at det er sårt for deg, D et er forståelig. Hva med å heller skrive noe som ” jeg er ikke interessert i å svare på spm ang meg å Fredrik” ferdig! Gjenta det heller i ett nytt innlegg hvis det blir mye snakk om det igjen. Det blir så utrolig umodent og useriøst med sånne “hakke på leserne fordi de spørr om noe som jeg egentlig har lagt opp til selv ved innlegg som “..gi opp” – Det er rett og slett umodent og du sterker ikke akkurat din sak som 16 år gammel mamma. anyways, vet at det er din stil å svare litt som man kanskje forventer av en 16 åring, så jeg ville bare si at jeg absolutt ikke er interessert i et svar. For all del, svar gjerne. For meg var det viktig å få dette frem. Jeg er derfor ikke interessert i en forsvarskommentar. Du trenger ikke være enig, men det er slik jeg ser det, og helt sikkert mange fler!

    14. Du er voksen for alderen jeg var ikke klar for og bli noe mamma da jeg var 16! Jeg er 21 idag og har en sønn på 5 mnd. Syns enda dette er tidlig da men,kunne sikkert venta noen år til sån egentlig:) du er en sterk dame Jessica. Og nå alene med småen. Kan se hvorfor dere velger og bo sammen selv om de er slutt. for leo sin skyld. Er mange par som holder” sammen” kun for barna bare lese på kvinneforumet så kommer det opp mange tråder. dette er fordi barnet selvfølgelig har der best og se begge. Men samtidig ender ofte opp en såret denne gang tror jeg det er deg og ikke fredrik. Tror du sliter endel med dette og kansje en håp om at de blir dere igjen. Han har vel gått med på det for da har han noen som kan vaske klær og gjøre annet for seg,men’s han kan møte Andre damer om han vil. Vetikke om det er sant men virker mer som bruddet kom fra Hans side en din. Jeg dømmer kun fra det jeg leser på bloggen din. Synes du er sterk jeg 🙂 det er vanskelig etter fødsel sliter selv I forholdet.. Lykketil videre klem Meg:)

    15. Okei, hvorfor er det så mange som skal være uenige og si imot det Jessica skriver sånn hele tiden? Forstår virkelig ikke. Dette er en blogg, en online dagbok, uansett hvor kjent den er, det er ingen debatt side. Hun skriver det hun vil og når hun vil. Og hvis alt hun skriver er så “typisk 16 åring” (referer til Tina lenger opp), hvorfor leser du da om du kanskje er eldre eller bare later som du er det fordi du tror du er så voksen av deg. Egentlig hvorfor leser folk om alt er så teit? Hun holder tilbake så mye info hun bare vil. Spesielt kjærlighetslivet sitt for det er hennes og bare hennes. Hun forteller det har vært et brudd, done. Resten tipper jeg hun har supergode venner til!

    16. Helt enig med deg, Jessica! Utrolig hvor uhøflig noen mennesker er! Dette er det kun du og Fredrik som har noe med <3 fortsett med den gode jobben du gjør 🙂

    17. Dette innlegget kunne du bare ha droppet å publisere. Du har selv lagt opp til de spørsmålene. Har du sagt A så får du jammen si B også.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg