JEG ER ET DÅRLIG FORBILDE

Jeg har aldri hatt noe i mot mennesker som har foretatt plastiske operasjoner. Aldri har tanken slått meg at dette er mennesker som er mindre verdt enn meg selv, eller at det er synd på de. Eller jo, det er kanskje synd på dem. Fordi de blir stemplet som mindre intelligente som har tatt et valg de føler er til det beste for seg selv.

Kanskje det har noe med at jeg har blitt oppdratt til å være fordomsfri? Kanskje det har noe med at jeg vokste opp med at det var en del snakk, ikke oppfordringer, om plastiske operasjoner? For det er det jo også en ganske stor forskjell på.

Å si at de som tar silikon oppfordrer til at alle andre skal gjøre det, blir som å si at noen som kjøper seg noe oppfordrer til at alle andre skal kjøpe det samme. 

Hvis du går hele livet og hater noe ved deg selv som begrenser deg fra å gjøre det du vil i livet ditt: Skal du gå hele livet å være ulykkelig med deg selv fordi samfunnet mener at det er galt om du gjør noe med det? Skal det å følge samfunnets normer være viktigere enn at du faktisk har det godt med deg selv og lever et godt liv i en kropp og med et ansikt du har det bra med?

Jeg mener ikke at bare man ikke synes nesen sin er så fin en dag, så skal man løpe ned dørene på fornebuklinikken. Jeg mener bare at vi må ha rom for alle mennesker i samfunnet vårt, og det minste vi kan forvente av hverandre er aksept når noen velger å ta et tungt valg ved å foreta en operasjon fordi man har hatet nesen sin hele livet sitt.

“Men hvis du ikke liker nesen din, da må du bare akseptere deg selv istedenfor å fokusere på det du ikke liker ved deg selv” 

Her snakker vi tidenes mest brukte argument fra de som aldri virkelig har opplevd å være på bunnen fordi de har hatt det vondt med seg selv og slitt med komplekser. Livet har ikke noen one-size fits all løsninger på alt. Noen ganger tror jeg faktisk vi bare må akseptere akkurat det.

Jeg skulle så inderlig ønske at alle mennesker i hele verden bare kunne være fornøyde med seg selv, akkurat slik de er. Da hadde vi nok sluppet unna mye kroppspress som var basert på mennesker som har “fikset på” alle kroppsdelene sine og designet slik de ville ha både rumpe, mage og pupper. Jeg skulle ønske. Men slik er det ikke, og da må vi faktisk forholde oss til dette på den sunneste måten vi kan. 

Jeg har hatt et par hundre diskusjoner med mamma om dette med plastiske operasjoner. Vi er på to forskjellige planeter akkurat der, og mamma mener at det ikke hjelper å fikse på nesen din hvis det er i hodet problemet ligger. Mamma, jeg er helt enig i det. Kunne ikke vært mer enig, faktisk. Men når problemet ligger på nesen din, akkurat der, og du sliter med komplekser på endte året og har det vondt med deg selv: Jo, da vil jeg si meg rimelig sikker på at å operere nesen hadde løst det problemet akkurat der.

Det betyr imidlertid ikke at det er noen “quick fix” og at man skal løpe ned operasjonsbordet bare “fordi”

For det skal aldri handle om at du vil foreta plastiske operasjoner fordi andre har kommentert noe ved deg, selv om man ikke akkurat kan skylde på mobbeofferet som har blitt mobbet på grunn av nesen sin hele livet når hun fyller 18 og velger å operere den. Det er ikke disse menneskene som skal leve ditt liv, det er du. Det hjelper ikke hvor mange som forteller meg at jeg har kjempefin hake hvis jeg gråter meg i søvn hver dag fordi jeg synes den er så stygg selv. 

Jeg oppfordrer på ingen måte noen av dere som leser dette, og da spesielt dere unge jenter, til å begynne å spare til plastiske operasjoner, men hvis du har slitt med komplekser i årevis og har det vondt med deg selv så skal du ikke la noen fortelle deg indirekte at du ikke er verdig et godt liv i en kropp du klarer å leve i. For det er vi alle. 

14 kommentarer
    1. Du er så utrolig flink til å skrive! Ser virkelig opp til deg og måten du er, som en fordomsløs og voksent menneske!

    2. Wow, er du 98’er? 😯 Du skriver så utrolig bra! Du er utrolig flink å ordlegge deg,og fange lesernes interesse.Du virker veldig voksen ut
      fra alderen. Kanskje du er en framtidens journalist!
      Du er ikke minst en veldig god mor. Det har du bevist gang på gang. Stå på og lykke til!!

    3. En ting er å korrigere nesen eller brystene, en annen er å fikse på “20”, som SE, og det i en alder av 21, det er to vidt forskjellige ting!

    4. Ser ikke nåt galt i å fikse på seg om man har lyst? Å fårstår virkelig ikke de som hetser det sånn
      Omså jeg oppererer en ekstra nese i panna, fjerner et øyelokk og legger til en 3. pupp, så påvirker vel d strengt tatt ikke hverdagen til noen andre?….
      Folk kan passe på seg selv!
      Den som ikke vil ta opperasjoner, ikke gjør det da vel…..?
      Liksom, er det så himmla vanskeli

    5. Sånn jeg har skjønt det er det mest kjente personer som velger å fikse på kroppen. Det skjønner jeg i og med hver minste lille detalj på utseende ditt blir kommentert døgnet rundt. Men samtidig tenker jeg at f.eks en blogger som velger å operere seg fordi hun får så må hate, lar hun da haterne vinne?
      Vet ikke helt hva jeg mener om operasjoner, men syns det er synd det har blitt sånn at det skal være så enkelt om man har nok penger og fikse på seg selv. Vet heller ikke om det gjør så mye for kroppspresset for tida… Men veldig bra skrevet, og bra du tør å ta opp et tema som er litt tabu og et tema med mange flere meninger enn riktige svar. 🙂

    6. Du er på ingen måte et dårlig forbilde!
      alle og en tar opperasjoner i dag, og det er helt vanlig. det er jo det samme som at man skal dømme folk for hva klær man går med. Dette handler om å føle seg vell, og om man ikke føler seg vell med nesen sin, puppene sine osv, og har lyst å gjøre noe med det, så må man da for svarte få lov til å gjøre noe med det uten at alle andre skal ha noe å si?
      Det er din kropp, ingen andre sin!
      Jeg må helt ærlig si at jeg synes du er nydelig slik du er, men støtter ditt valg! 😀
      Håper ikke du får mye hat på dette, du oppfordrer ikke til noe, men forteller dine meninger, og det har du lov til! du har en blogg, og der skal du uttrykke det du mener og tenker!
      Klem 🙂

    7. Erika Isabell: Tusen takk for ros!!! <3 utrolig hyggelig med så mye støtte!!

      Men mente ikke at jeg skal operere noe! Bare at jeg støtter valget til de som sliter med komplekser.
      Klem <3

    8. Jeg har hatt komplekser med min nese så og si hele livet. Men å endre på den vil ikke gjøre meg lykkeligere. For da finner jeg noe annet galt ved meg, og slik starter den vonde sirkelen. At du (jeg skjønner du ikke mener deg med innlegget) og andre velger det får være deres greie. Jeg synes mitt om det, men betyr ikke at jeg må trykke det langt inn hos dem det gjelder? La folk bestemme selv. Men å reklamere for det og slikt for yngre, usikre lesere er vel lite optimalt. (Jo når man skriver om hvor fornøyd man er med nye bryster og hvor mye bedre selvtillit man får, så vil det finnes disse som tror at dette vil føre til lykke).

    9. Du skriver at samfunnet bør ha aksept for alle mennesker. Det er jeg helt enig i, men for meg betyr det at vi også må ha rom for at folk ser ulike ut. Og når mange begynner å operere seg for å kanskje komme nærmere et “ideal”, blir spekteret for hva som er “innafor” og “utenfor” ytterligere innsnevret.
      – Og det tror jeg er veldig uheldig for kroppspresset.
      Forstår at plastisk kirurgi har kommet for å bli, men er ikke for hyllest av bruk uten ekstremt gode grunner

    10. Veldig enig med deg, anonym 08.02. Etterhvert som disse ungdommene blir eldre så vil de oppdage at det finnes mye større utfordringer i livet enn ei skeiv nese. De vil vel protestere, men forståelse kommer med livserfaring. Jeg har hatt kreft og skjønner ikke hvorfor noen vil legge seg under kniven unødvendig, men det er meg, da 😊

    11. Det er godt skrevet her, men allikevel glemmer du litt at aspektet ved at det mange ganger sitter i hodet og ikke på/i den kroppsdelen man vil rette på. Hvor skal man stoppe når det kommer til å korrigere på seg selv? Å jobbe med selvbildet sitt istedenfor å gå til operasjon vil trolig ha en bedre effekt i det lange løp, for å ta raske løsninger vil sjelden gjøre noe med roten til problemet.
      Personer som er veldig unge har ikke alltid et godt utgangspunkt for å ta avgjørelsen om plastisk kirurgi, og dette skrives ikke for å være bedrevitenede, men basert på at man i tenårene vokser og endrer seg, og det er vist at hodet ikke alltid henger med på denne prossessen. Det tar tid før man er ferdig utvokst, og selv om man tror at man er ferdig når man er 18 er det ikke sikkert det er tilfelle. Full forståelse for dem som tyr til plastisk kirurgi, deres valg og det påvirker ikke meg, men allikevel tror jeg det kan gi et gjennomgående bedre selvbilde hvis man velger jobbe med selvbildet gjennom endring av negative tankemønstre.

    12. Jeg synes innlegget ditt i dag var virkelig godt skrevet! Jeg tror ikke jeg er enten “for” eller “imot”, derimot er jeg 100% innafor regelen som heter at man kan egentlig gi fullstendig faen i hva andre foretar seg med seg og sitt. For noen er plastisk kirurgi den helt perfekte løsningen, noen venter hele livet på å få lov til å gjennomgå dette. Noen ønsker seg kirurgi fordi de kan, og de har råd.
      So what? Hvem er vi til å bestemme hvem som har “gyldig grunn” og ikke? Gi nå blanke i hva andre foretar seg sier nå jeg. Om naboen går igjennom en abort, brystforstørring og nekter å ta opp rullgardinene i stua før klokka er 12 om dagen så får det være hennes sak. Folk burde generelt spise mer boller. Flott skrevet Jessica, og mens vi er igang, jeg elsker brynene dine! De passer ansiktet ditt perfekt!

    13. Heihei, fin blogg du har! Interessant å lese. Sjekk ut min hvis du vil – den er litt mørk og dyster, men handler om mennesker generelt.
      Ha en fin dag! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg