VÆR LITT GREI

“Åh, er så stolt over min lille i dag! Hun sto for første gang, og er bare 7 måneder gammel!”

“7 måneder? Min sto når hun var 5!!”

I dag må jeg bare få ut litt frustrasjon jeg tror flere av dere deler med meg, nemlig slike tendenser som vist ovenfor. 

For det finnes faktisk mødre som virker mer opptatt av å fremheve seg selv og sine konstant, istedenfor å også kunne bruke muligheten til å rose andre og la det være med det. Jeg får nesten litt sånn dårlig følelse av at man ikke skal kunne skryte av barna sine dersom de ikke løper rundt i huset og prater som en foss når de er 4 måneder gamle. Og det er skikkelig synd – for alle barn er jo flinke, og fortjener med det også masse skryt. Uansett om barnet ditt sto først når han var 10 måneder eller om datteren din løp rundt i hagen allerede når hun var 4 måneder.

Som mor er man selvfølgelig kjempestolt av barnet sitt uansett om han var 6 eller 12 måneder når han først begynte å gå. Vi burde trekke hverandre opp, skryte av hverandre og de små, og ikke snakke om det som om det er en konkurranse om hvem som er tidligst ute. For det er det jo overhode ikke!

30 kommentarer
    1. Veldig bra innlegg!
      Jeg er 17 år, og ikke mor selv. Men jeg blir veldig irritert og frustrert når jeg ser dette.
      Jeg syns det er veldig bra, at du setter fokus på sånne ting som dette!
      Og veldig masse skryt til bloggen din, og den jobben du gjør med Leo 💗
      God kveld ☺️

    2. Eh, unnskyld meg men du har jo vært med på å gjøre akkurat dette selv!! Du gjør jo ikke annet enn å skryte av hvor tidlig Leo er til å gjøre ting..

    3. Til du over her: selvfølgelig skryter hun av Leo! Tror alle mødre skryter av sine barn ☺️ Men hun sier ikke at noen andre barn er dårligere enn Leo fordi de lærer ting senere! Les innlegget 😉 Du gjør en fantastisk jobb med Leo!😄💗

    4. E: Det hun nettopp skrev var at alle mødre skryter over barna sine, og det er noe alle mødre og fedre burde gjøre synes jeg! Poenget hennes var jo at de må få skryte, men hvis en skryter så skal ikke noen andre ødelegge deres stolthet over barnet med å fortelle at deres barn var mye tidligere ute..
      Jeg elsker bloggen din Jessica! Du er en helt fantastisk mamma, og jeg er utrolig imponert og glad for at du er slik du er for og med Leo! Stå på videre
      Stoor klem fra meg<3

    5. Gutten min er bare 4 dager eldre enn Leo, og jeg følger med bloggen din om hvordan utviklingen hans er.
      Jeg må nesten si at det gjør vondt når enkelte skal nevne flere ganger om hvorfor han ikke krabber eller prøver å stå enda? Jeg ble så bekymret at jeg faktisk har bestilt time til legen 2 ganger før og har enda en time som venter om ikke så lenge. Får alltid samme beskjed om at det er normalt og at min sønn er kanskje litt tyngere enn barn på hans alder så derfor tar det litt tid å dra kroppen sin etter seg.
      Vi gjør alt for å motivere han til å krabbe men han blir så sint siden han er litt tyng.
      Jeg håper virkelig at folk kan slutte med sammenligne, det er ikke greit!!

    6. Poenget var vel: ikke dra ned andre! Jeg skryter også av mitt barn,men man trenger ikke påpeke feks “Åja,men min var 4 mnd…..” Hun drar jo ingen ned ved å skryte av sitt barn? Isåfall har du som kommenterer misforstått

    7. Nå som Leo har begynt å reise seg er det vel ikke spesielt smart å la han være i den vugga? Hva skjer om han reiser seg og seiler i gulvet med hodet først?

    8. Ååh, så sant! Jenta mi er 7 måneder, og ligger bare på ryggen. Hun klarer å rulle over til magen, men er ikke sterk nok til at det er gøy enda, så hun ligger heller på ryggen :p får hele tiden høre at hun er treg, spesielt av andre mødre. Det er så synd, for det skal være koselig å være med andre barn og mødre, man kan snakke med mødre om ting og tang som kanskje ikke andre venner uten barn forstår. Blir så kjedelig når man heller føler seg trukket ned :/

    9. Haha, hun/han som kommenterte anonymt over her var så desperat etter å finne noe å pirke på at hun/han ikke så at det er en sprinkelseng Leo står i og ikke en vugge.. Travelt med å finne noe negativt, gitt!
      Leo er så utrolig flink! Min sønn er jo bare en dag yngre så syns det er kjempespennende å følge med på dere. Og du har så utrolig rett i det du skriver her, hvorfor kan vi ikke være glad på andres vegne i stedet for å poengtere at “min gjorde det myye tidligere”, det blir jo nesten som å rakke ned på babyene/barna det, i alle fall når det sies/skrives på en viss måte..
      Ikke bry deg om de som kommenterer slikt til deg, jeg har sett noen kommentarer, de vet ikke hva de snakker om tydligvis, for Leo ligger langt foran gjennomsnittet på MYE, og maken til oppegående gutt skal man lete lenge etter! 🙂 Stå på!! <3

    10. Monica: Så koselig å høre fra deg igjen! Husker at du har kommentert en del tidligere, og håper det går bra med din lille! (Og deg, selvfølgelig!)

      Tusen takk for Såå mye ros! Setter så stor pris på alt det fine du skriver! Er selvfølgelig veldig stolt av lille gullet mitt, det varmer å høre så mye fint!

      <3 <3

    11. Så utrolig flink Leo e! <3 hihi, lillebroren min heter Leo, e ett utrolig fint navn!
      Elsker bloggen din <3

    12. Mange kloke erfaringer du har gjort deg der Jessica 😀 sønnen min var så treg å ei venninne med barn på samme alder lurte på om han ikke engang kunne krabbe I en alder av 10 mnd. Jaggu gikk han da han var 11,5 måned , 3 måneder tidligere en hennes. Nei , ungene utvikler seg så forskjellig men jevner seg ut med tiden 😀 digger bloggen din forresten ✌👌✊

    13. Sett flere folk som har komentert sånn feks her i komentarfeltet før
      “Min var 5 mnd når han gjorde det såeeh..” Ikke tro du er noe liksom instilling
      Barn e veldig forskjelli å utvikle seg veldig forskjellig å! Treng virkelig ikke være noe galt med noen av dem!

    14. Helt enig! 🙂
      Gutten min vokser og utvikler seg litt fortere enn “vanlig”, syns det er kjempe stas og har fått mye skryt av helsesøstera at han er sterkere. Når andre begynner å si at “jamen min begynte å gå da, og krype da….” så lukker jeg bare ørene. Alle barn er forskjellige, akkurat som alle foreldre 😉

    15. Dette er ikke ment som kritikk altså.. Men hvordan skiller du det du kaller for sammenligning og det “å dra hverandre ned” fra å dele erfaringer med andre mødre?
      I min venninnegjeng, hvor vi er flere med alt fra 1-3 barn snakker vi ofte om hva våre barn kan, og når de lærte det… Aldri har jeg tenkt at de “drar meg ned” selv om deres barn krabbet før mine osv..
      Jeg bare lurer altså 🙂

    16. Er forsåvidt enig i hva du skriver, men kjenner jeg også blir litt oppgitt.
      Jeg kan noen ganger kjenne på følelsen når store instamammaer eller bloggemammaer legger ut innlegg som du nevner ovenfor. Det lages et lite “press” selv om jeg ikke lar meg påvirke i den forstand.
      Men du har også vært med på å skapt det “presset” flere ganger, faktisk!
      Jeg skjønner godt du skryter over Leo! Han er en flink og fin gutt, og du gjør en flott jobb som mamma.
      Men jeg kjenner jeg blir litt oppgitt over innlegget. For det blir litt dobbeltmoralsk fra
      din side! 🙂

    17. Sandra: Hei Sandra!

      Så vondt å høre at du føler jeg lager et “press” det har jeg aldri tenkt over, jeg har bare delt at jeg er stolt over hva gutten min får til, men har (jeg føler i hvert fall selv at jeg har) inkludert leserne mine ved å skrive “Skryt gjerne av din lille i kommentarfeltet, kjempemorsomt å lese om deres små også” og i tillegg er jeg veldig på dette med at alle barn er forskjellige, og føler aldri i verden at jeg svarer for eksempel leserne mine på denne måten: (som også er måten jeg viser til i mitt blogginnlegg)

      Leser: Åh, min baby klarte å sitte alene i dag, og hun er 6 måneder! Er så stolt over henne!
      Meg: Det klarte Leo når han var 4 måneder!

      Jeg føler aldri, aldri at jeg svarer dere slik. Jeg føler heller at jeg svarer dere med “Så utrolig morsomt! Skjønner godt du er stolt!” eller “Åh, så flink lille jenta/gutten din er!” Nettopp fordi alle barn fortjener skryt, og at de små er flinke uansett om de er 4 eller 7 måneder første gang de sitter på egenhånd.

      Så hvis jeg ubevisst etter din mening legger opp til et press fordi jeg deler at Leo for eksempel begynte å krype i 8-mnd alder, så beklager jeg det.
      Men jeg vil likevel ikke si at jeg er særlig dobbeltmoralsk, for selv når jeg bare deler om hva Leo klarte når han var 5 og 6 måneder, så vil jeg aldri dra noen ned ved å svare andre stolte mødre med en “Dette klarte barnet mitt mye tidligere enn ditt barn”-ish tone

      Klem herfra!

    18. Jeg husker dette veldig godt fra tiden da datteren min var spedbarn.. Det virket nesten som om det var konkurranse om å ha barn som lå lengst mulig fremme i utviklingen på alle områder. Utrolig slitsomt. Og man føler seg som en dårlig mor når man får høre om alt de andre barna får til. Jeg har hørt om noen som stikker seg veldig ut på enkelte områder (en gutt som dro seg opp og stod alene ved sofaen da han var 3,5 mnd!), men ellers var de fleste gjennomsnittlige i utviklingen. Noen langt fremme på språk, noen flinke på finmotorikk, andre mer grovmotoriske. Unger er forskjellige, og man bør kunne snakke om det uten å skryte eller trykke andre ned. I tillegg bør man ikke ta seg så nær av at andres barn er lenger fremme enn egne. Hilsen hun med en datter som ikke ville gå før 17 mnd, men som til gjengjeld løper minst like bra som alle andre barn nå 🙂

    19. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kommentere innlegget, men “måtte” jeg gå inn her igjen, mest for å kommentere en kommentar ..
      Det er alltid noen som tror at å ha barn er et slags mesterskap og at noen skal vinne dette racet. Det viktigste er å få barnet til å føle seg trygt og elsket, så vil alt annet i de aller fleste tilfellene komme av seg selv. Begge mine sønner var over året før de gikk. Rundt oss var det mange som var tidligere ute, og noen som var senere- folk er forskjellige (som noen har nevnt over her)
      Men grunnen til at jeg følte for å kommentere var kommentarene fra dere som har barn som utvikler seg i litt annen takt enn hva som “står i boka”. En av mine krabbet aldri. Han var ikke interessert, men tok igjen de andre barna etterhvert. Min andre sønn var kanskje ikke noe lyn på å lære seg å gå, men lærte seg å lese selv da han var 5. Han kunne bare plutselig lese!!! (Favorittprogrammet på TV var dagsrevyen og han hadde utklippsbok med bilde av politikere i) Husk at alle barn er mirakler, både mine barn, Leo og akkurat “ditt” barn.
      -klem-

    20. Til anonym over: då trur ev ho må kjøpe ny seng ofte, for dei fleste barn har ein periode der dei bite på alt dei kjem over då tennene klør og alt skal smakast på. So skal en kjøpe ny seng kvar gong ungen gjer det? 🙈 Senga e nok ikkje slitt.. 😊👌🏻

    21. Jeg synes det er innmari deilig at dattera mi på 8 mnd er akkurat passelig treig, så slipper jeg å løpe så mye etter henne, og så har jeg masse tid til å gjøre andre ting som husarbeid, lesing, styrketrening og matlaging uten å alltid være redd for hva hun finner på. Hun koser seg på lekematta med lekene sine, og gir lyd fra seg hvis det er noe. Det er få som det er noe galt med, og vårt flotte helsevesen klarer som regel å fange opp hvis det skulle være noe galt.
      Helsesøster sa til oss: De fleste barn er på akkurat samme sted når de er 2 år, uansett om de var raske eller treige som babyer.
      Knallfin barneseng! Arvet?

    22. Milli: Det høres faktisk skikkelig fint ut! Det å alltid se det positive er en fantastisk egenskap! Skjønner faktisk at du synes det er deilig, her løper jeg etter Leo dagen lang, haha!

      Ja, fikk den arvet! Elsker den faktisk, synes den er så fin og skiller seg litt ut til tross for at det er “en helt vanlig” sprinkelseng.
      KLem!

    23. Anonym: Tror ikke det var så mange bitemerker på den tidligere, men Leo har virkelig fått utløp for litt av hvert, dessuten har jeg ikke rukket innom IKEA enda for å kjøpe slike beskyttere, haha 🙂 Men jeg har jo skrevet her inne at jeg vurderer ny seng til han etter hvert da, men håper ikke alle er som meg og løper til barnemøblerbutikken hver gang møblene får en liten skramme!

      Klem

    24. Altså, du skryter og skryter og skryter selv, om at “helsesøster sier at Leo er langt foran andre på sin alder”, og dette skriver du omtrent hver gang du har hvert hos henne. Tror du det er noe bedre for mødrene som leser bloggen din? Som har unger på samme alder eller eldre som ikke kan det samme som Leo? Og det virker som du flere ganger “spør” i innlegget om deres barn gjør/gjorde det samme når de var på hans alder? “Sønnen min sa sitt første ord idag, kunne ungen din det da h*n var 9mnd?”
      Sier ikke at det er noe galt å skryte, men når du skriver ett innlegg om noe som du også muligens har tendenser til å gjøre, så er det litt dobbeltmoral

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg