TRENGER DU DEN?

Leser flere og flere blogginnlegg fra store bloggere om at de støtter pelsindustrien og poserer med store pelskåper, de er lei av pelsmotstandere som “kaster dritt etter de som bruker pels” Akkurat det provoserer meg helt vilt.

Jeg for min del tror ikke pelsmotstandere er bevisst ute etter å kaste dritt etter de som bruker pels, men at de føler en stor frustrasjon fordi det enda finnes mennesker som bruker pels i år 2016. Og som bruker det “bare fordi” ikke fordi de faktisk virkelig trenger det, som vi jo gjorde for en del generasjoner siden. Når vi faktisk ikke hadde stort valg.

I dag har vi et valg. Vi kan velge å bruke andre typer materiale til å holde oss like gode og varme, uten å skade noen dyr – Så hvorfor i all verden skal vi velge pels når vi vet at det skader dyrene? Hvorfor skal vi drepe og torturere uskyldige dyr fordi vi vil ha pelsen deres fordi den er så «innmari god og varm» når vi kan bruke andre type materiale som er minst like varme? Hvorfor?

Fuskepels ♥ Mange går hardt ut mot meg og ber meg holde meg for god til å skrive om hvor mye jeg hater pelsindustrien, fordi jeg ikke er feilfri selv – altså, fordi jeg spiser kjøtt og fordi jeg i løpet av mitt 17-år gamle liv har kjøpt meg dyretestet sminke. Men må man være helt feilfri selv for å kunne sette lys på noe man mener er galt?

 

Du snakker så mye om respekt, men du viser jo nå at du har ikke mye respekt for andre” Dere som leser bloggen min vet utmerket godt at jeg er oppegående og at jeg har mye respekt for mine medmennesker. Det jeg imidlertid ikke har særlig mye respekt eller til overs for, er de som vil prøve å rettferdiggjøre at de støtter en skitten industri som rett og slett dreper for at du skal kunne føle deg fin. Noen må tross alt stå opp for dyrene, det er jo ikke akkurat slik at de kan gjøre det selv. Vi har nok av mennesker som står opp for menneskeheten.

Jeg spiser kanskje kjøtt, og det kan dere gjerne arrestere meg for. Jeg har også vært vegetarianer en periode men grunnet ekstrem vitaminmangel kunne jeg ikke fortsette i samråd med legen min. Håper at jeg får til det en gang i fremtiden, for vi kan ikke sitte og skylde på samfunnet når det skjer gale ting – når vi faktisk er samfunnet. Det er vi som må være forandringen som vi vil se i fremtiden.

 

Så, greit, jeg spiser kjøtt: men aldri i verden om jeg vil bidra til at dyr blir drept ene og alene fordi jeg synes pelsen deres er fin og fordi jeg vil bruke den selv. Aldri i verden om noen dyr skal lide på grunn av min forfengelighet. Reven trenger pelsen mer enn du gjør. Jeg finner det selv fryktelig frustrerende og fortvilende å se disse bloggerne som kan nå ut til så mange, velge å fremme meningen sin rundt dette når det ikke bringer noe godt med seg. Hva er bra med dyremishandling, og hvorfor støtter vi det kun fordi vi vil bruke pels? Vi har allerede gitt pelsindustrien i Norge en sjanse, men gang på gang ser vi på norskproduserte dokumentarer at det fungerer ikke. Hva er det vi ikke forstår her?

 

Og så kan vi jo stille spørsmålet til de som bruker pels: Hvorfor ønsker du å gå med pels? Og så kan du spørre deg selv om den grunnen er god nok til at dyret får et grusomt liv før det blir drept, slik at du kan føle deg fin med pelsen deres.

30 kommentarer
    1. Bra innlegg, du er god til å skrive, og jeg er helt enig med deg i at pels er veldig unødvendig. Når det er sagt, så synes jeg ikke man burde fokusere så mye på at dyr blir drept, heller på det som skjer før de blir drept. Nemlig at de gjennomgår noe som omtrent kan sammenlignes med tortur (alt for mange dyr på liten plass, bli så stressa at de begynner å spise på seg selv og andre osv). Jeg er ikke i mot selve konseptet med pelsdyrhold, altså å holde dyr for å lage klær av dem, så lenge de har det bra når de lever, og får en smertefull død. Men når vi ser at dette er noe som gjennomgående ikke går, så må det gjøres noe, og jeg synes det er helt fælt å se folk kle seg i pelsjakker som de mest sannsynlig vet er laget av dyr som har hatt det helt forferdelig hele livet sitt.

    2. Forresten så glemte jeg å skrive at hvis man skal holde dyr for å lage klær av dem (på en forsvarlig måte) så må man jo selvfølgelig utnytte hele dyret, ikke bare pelsen…

    3. Merker jeg blir provosert av det du skriver her.
      Det er helt klart at du ikke har lest alle mulighetene som er rundt pels, og hvordan den faktisk blir laget.
      De aller fleste for tiden støtter IKKE pelsindustrien, men den vil ikke ta slutt av den grunn.
      Ta f.eks PJ. De bruker ekte pels, og er i mot det fæle som noen dyr kanskje blir utsatt for. For ja, det finnes andre muligheter uten å torturere dyr. De er et prakt eksempel på hvordan pelsindustrien egentlig fungerer.
      Jeg tror også pelsen blir brukt flittig for å motbevise de som tror at alt handler om å lide.
      Jeg sier ikke at det ikke er sånne jævlige ting som skjer i verden, for sånn er det. Men husk at det er andre alternativer også.
      Hvorfor “brenne” et dyr som er død med pelsen på? Når pelsen kanskje har en nytte for andre. Det er så absolutt mange der ute som snakker uten å egentlig ha lest seg ordentlig opp. Noe jeg frykter du ikke har.
      Jeg bruker ekte pels, og er i mot torturering av dyr. Pelsen jeg bruker har jeg forhåndssjekket godt før bruk.
      Jeg prøver på ingen måte å være negativ mot det du skriver. Men jeg kommenterer når jeg er enig eller uenig, akkurat som deg!

    4. Sofie: Respekterer selvfølgelig meningen din, Sofie! Alle har rett til sin egen mening, og her på bloggen min kan alle som vil mene det de vil. Det synes jeg er viktig på en offentlig blogg.

      Klem!

    5. Hvorfor har du endret på innlegget? Fjernet deler der du nevner hu bloggeren du brukte som eksempel? Troddu du sto for det du mente?

    6. Hei Jessica!
      For det første vil jeg si at jeg synes du formulerer deg på en måte som gjør at det er veldig interessant å lese innleggene dine. Når jeg leser innleggene dine vet jeg at du snakker om noe du kan! Jeg elsker bloggere som virkelig tar seg tid til å skrive på en god måte, som gjør det lettere for oss lesere å lese!
      Og for det andre. Jeg er SÅ glad for at du setter dette temaet i søkelyset. Jeg kan innrømme at jeg kan ha brukt dyretestet sminke, men dette er noe jeg kommer til å se godt etter når jeg skal kjøpe meg ny sminke. Men jeg kunne aldri i denne verden gått med ekte pels. Det er noe jeg alltid har tatt sterk avstand fra. Jeg ble til og med irritert da mamma brukte en pelskåpe, men til hennes forsvar så har den gått ned i generasjoner, og som du sier, så trengte vi det i gamle dager da det ikke var andre alternativ.
      Jeg synes det er veldig fascinerende å lese innleggene dine, og jeg håper du fortsetter å skrive slike innlegg! Du er en inspirasjon for mange, og jeg tror virkelig du kan nå ut til mange lesere med bloggen din! Jeg er så glad for at du setter viktige temaer i søkelyset, og gjør mennesker klar over hva som skjer rundt i landet vårt!
      Masse masse respekt til deg Jessica. Ha en fortreffelig mandag ettermiddag/kveld med din nydelige familie!
      Thea

    7. Helt enig! Jeg selv skjønner ikke vitsen med pelsindustrien i dag per 2016 i vår del av verden, etter som vi faktisk IKKE trenger pels for å holde oss varme. Saken var en helt annen for mange generasjoner siden, da vi hadde lite materiale å lage klær av 🙂

    8. Glad du setter søkelys på dette temaet! Er veganer selv, håper du kan få til å bli vegetarianer igjen i fremtiden. Er fullt mulig å unngå vitaminmangel så lenge man er bevisst på hva man spiser, og gjør research før man gjør en slik endring i dietten. Og erstatter kjøttet med andre næringsrike alternativer! 🙂 Men alle munner drar, og bare det å kutte ned på kjøttkonsumet kan hjelpe stort, både for dyrene, helsa og miljøet! Håper du får en fin kveld! 🙂

    9. Anonym: Hei!

      Fjernet delen fordi flere mente jeg gikk til personangrep, og så selv om jeg står for det jeg skriver – så var jeg enig i at innlegget var litt drøyt, så da fjernet jeg det 🙂

    10. Norsk pelsindustri er faktisk veldig bra. Pelsdyrene i Norge er behandlet mye bedre enn i f.eks. Kina og det gir kinesiske pelsdyr bønder mere konkurranse og klesmerker har et mere dyrevennlig alternativ. Det finnes rundt 270 pelsdyrfarmer i Norge og vi har hørt om kanskje 30… Hvor blir det av de andre 240? De som kanskje gjør det bra og behandler dyrene ordentlig? Dyremishandlinga på pelsdyrfarmer i Norge er langt i fra så ille som i mange andre land. Det finnes så mye annen dyremishandling i Norge man bør sette fokus på enn pelsdyr… Mange tror at kyr har melk hele livet sitt helt av seg selv og at det er derfor vi drikker akkurat demmes melk. Men det er faktisk ikke sant i det heletatt. Kyr må ha kalv 1 gang i året for å opprettholde melkeproduksjonen. Tror du ikke kalven trenger den melka? Før hadde kyr 2-3 liter melk heletiden, nå 10 liter og pga. de store jurene er den utsatt for sykdom. Dette er ikke noe bedre i Norge enn i andre land. Bør man ikke heller sette mere fokus på det?
      Og uansett så synes jeg det er helt sykt at du sitter og forsvarer at noen mobber fordi andre bruker pels! Det er faktisk ikke greit! Hadde du blitt glad om noen satt og forsvarte at du ble mobbet fordi du ble mor i ung alder? Mobbing er galt uansett hvorfor personen mobber! Neon mener pels er bra, andre mener det er dårlig. Neon mener å bli foreldre tidlig er bra, andre mener det er dumt.

    11. Hvis æ vil bruke pels så gjør æ det! 🙂 viss du ikke like det, så kan du la vær å kjøp det. enklere blir det virkelig ikke.
      Blir akkurat som det nyeste innlegge du skreiv 😉

    12. Jeg støtter pelsdyrnæringen i Norge fullt ut! Jeg liker ekte pels og foretrekker pels istedenfor fuskepels. Hvorfor? For det første så er kvaliteten på ekte pels mye bedre enn fuskepels. Om jeg kjøper en jakke med ekte pelskrage på i år, vil pelsen være like fin flere år senere. Om jeg skulle kjøpt en jakke med fuskepels ville pelskragen vært utrolig stygg før vinteren er ferdig. Ekte pels har kvalitet og er mye mer varmere enn fuskepels.
      For det andre så er ekte pels en ressursnyttig og miljøvennlig næring. Pelsdyrnæringen er en nyttig renovatør for restavfall. Årlig utnyttes 50 000 tonn restavfall fra fisk-, fjørfe- og kjøttproduksjon til fullverdig fór til rev og mink. Hvis vi ikke hadde hatt pelsdyr, hvor skulle vi da gjort av det 50 000 tonnet med avfallet? Ekte pels er også miljøvennlig fordi det er naturlig nedbrytbart, det kan også gjenbrukes i nye plagg. Produksjonen av pelsplagg krever mindre forbruk av ikke-fornybar energi, gir mindre utslipp av drivhusgasser og mindre avfall enn syntetiske stoffer: (Kilde: http://www.norpels.no/ressursutnyttelse-og-miljo/).
      Mange tror også at det er kun pelsen på dyret som blir brukt. Dette er feil. Skrottene blir brukt bl.a til betongindustrien, oljen blir kokt ut og blir brukt til hud-,hår- og kosmetikkprodukter. Blir også brukt til biovarme i utlandet.
      Dyrene har det heller ikke så grusomt som du skal ha det til.

    13. Anonym: Da misforsto du nok innlegget mitt 🙂 Ved å bruke pels er du med på å støtte at dyrene blir torturert i små bur og at de blir drept av dem grunnen at du vil ha på deg pelsen demo 🙂

      For all del, bruk gjerne pels hvis du absolutt må det for å føle deg bra. Jeg hadde ikke klart å sove om natten hadde jeg brukt pels fordi jeg vet hvor fælt disse dyrene har det. Gikk en norskprodusert dokumentar om norsk pelsindustri i fjor. Den finnes sikkert på nett, bør ses!

    14. Jeg synes det er ganske så patetisk at folk hyler opp om at de ikke støtter pelsindustrien. Så rusler de nedover gaten i protesttoget, på seg har de DUNjakke, SKINNsko(/støvler) og så har de gjerne en “veskehund” på armen. Hunder, som er så avlet på, for at de skal bli så små som mulig, hunder som aldri får springe fritt ute. Som stort sett kun er innendørs, de kan ikke gå ned/opp en trapp av strekkmetall (beina går ned i hullene), som aldri får oppleve å være fri hund. Innekatter, rasekatter som er så dyre at folk ikke tør slippe dem ut i redsel for at de blir borte. Katter som aldri får leve fritt, fange mus og fugler, springe fritt ute i gresset på jakt. Hvem stiller opp for disse? Ingen, fordi en stor del av antipelserne selv har slike. For ikke snakke om vippeextension, laget av mink…..

    15. Marte: Hæ?

      Publiserer absolutt alt her inne, er det noe som ikke har kommet gjennom så har det blitt regnet som spam og havnet i spamfilteret. Er seriøst villig til å gjøre absolutt alt til å bevise dette.

      Hvis du snakker om kommentarene som først var på dette innlegget så slettet jeg hele innlegget (og derfor ble de tre kommentarene også slettet) fordi jeg skulle skrive det helt på nytt siden jeg fikk en del reaksjoner på det og skjønte selv at blogginnlegget ble litt drøyt 🙂 Dessuten hadde ikke de kommentarene hatt noe å gjøre på dette innlegget da de omhandlet at det var dumt/teit jeg navnga vedkommende i blogginnlegget, og det er jo totalt irrelevant for dette blogginnlegget som jeg skrev helt på nytt igjen 🙂

      Dette ga jeg tydelig beskjed om på facebooksiden min.

      Alle leseren mine vet at kommentarfeltet mitt er helt åpent for alle kommentarer. Om du følger bloggen min har du GARANTERT sett at jeg har fått både drapstrusler og kommentarer som går på mye annet grovt og stygt, og ingen av dem er blitt slettet. Så hvorfor skulle jeg i så fall slette noen med vilje under et innlegg om pels? Kritikk som går på dette innlegget kan ikke måle seg med andre grove og fæle kommentarer jeg får, og de lar jeg jo alltid stå.

      Sletter ALDRI kommentarer. Det kan jeg faktisk gå så langt at jeg kan love deg på tro og ære.

    16. Jeg kommenterte antagelig på det andre innlegget ditt. Jeg har ikke facebook, og har derfor ikke fått med meg at du har slettet innlegget, for så å publisere et annet 😉
      Dette var eneste grunnen til at jeg lurte, var ikke negativt ment ☺

    17. Anonym: det skriver jeg jo også i innlegget: Før i tiden hadde vi ikke stort valg når det kom til å bruke pels eller ikke. I dag har vi faktisk et valg, vi kan velge å bruke fuskepels eller andre materialer som ikke skader dyrene på noen som helst måte, så hvorfor skal vi da bruke pels når andre materialer varmer minst like godt? Vi bor jo ikke i Steinalderen lenger:)

      Ha en god kveld!

    18. For å være ærlig syns jeg bruken av fuskepels er ganske hyklersk. Det blir som at man ønsker looken av ekte pels fordi man syns det er pent, men VIRKELIG ikke vil støtte industrien. Blir ikke det litt feil? Å bruke et produkt som skal immitere det produktet og den industrien man er så sterkt imot.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg