MIN FAVORITT

Hei dere!

Jeg vet at noen av dere har etterlyst litt oppskrifter, så i og med at jeg prøver å få til tre blogginnlegg om dagen for tiden tenkte jeg at jeg kunne dele oppskriften min på favoritt-karamellene mine. Jeg har faktisk laget oppskriften selv og den ble dødsgod, så litt stolt er jeg i dag!

Kommer sikkert til å få litt slakt for dette, men Leo fikk for en gangs skyld smake litt og det var ikke akkurat overraskende at han likte det sååå godt ♥ 

 

Ingredienser

2 og en halv medium store spiseskjeer med ekte smør

3, 5 dl med kremfløte

2, 5 dl sukker

Saften av ca en kvart sitron

4 store spiseskjeer lys sirup

1 klype salt

 

Fremgangsmåte

Smelt smøret på ganske lav varme og tilsett de andre ingrediensene som du har blandet på forhånd. Kok det opp og så tilsett saltet.

 

Når det har kokt en stund kan du teste om den er ferdig ved å ta bittelitt av karamellbladingen opp i et helt vanlig glass. Hvis du kan lage en bitteliten kule av blandingen er den ferdig, og du kan helle den opp i et stekebrett med bakepapir under til avkjøling. Jeg brukte faktisk ganske lang tid på å koke det opp, jeg tok den på middels varme før jeg gradvis gikk opp på full varme og rørte mye i blandingen. 

Når den har kjølt seg ned til den er litt hardere, kan du skjære den opp. Min står i fryseren akkurat nå fordi jeg vil ha den litt hardere! 

Håper dere liker den ♥ Gi meg gjerne tilbakemelding hvis dere prøver!

20 kommentarer
    1. Så flink du er!😊 Hvordan gjør du det med mat? Altså fast føde. Vi skal snart begynne med det. Lager dere den selv eller kjøper glass? Gi gjerne tips på oppskrifter hvis du har😊

    2. Mammapå26: Hei! Jeg tenkte å lage et innlegg om dette denne uken 😀 Er det ok?

      Jeg har noen gode oppskrifter som jeg tenkte å dele med dere!

      Jeg prøver å lage det meste selv men jeg må innrømme at det har blitt noen middagsglass (ikke at han er så veldig glad i slike glass)

      Og tusen takk!

      Klem

    3. Takk for flott innlegg her på bloggen
      Du kunne jo skrevet om musikk som du liker på neste innlegg på bloggen?
      Det hadde vært kult
      God kveld 😊

    4. Gjør ingenting at han begynner å få smake litt på det godteriet dere spiser.☺️ Så lenge det ikke blir for mye så klart. 😀

    5. Hvorfor introdusere søtsaker til en baby som ikke en gang har godt av eller behov for det? Finnes jo SÅ mye annet han heller kan spise av mat, frukt og grønt… Vi introduserer barna alt for tidlig for søtsaker….. for å tilfredsstille VÅRT behov..

    6. Mari: introdusere?? Han fikk så vidt slikke på en karamell? Lager for øvrig hjemmelaget mat til han og han får mye smoothie blant annet 🙂 Og brødskive med leverpostei, det er favoritten.

      🙂

    7. Hei ☺
      Kan du legge ut oppskriften på den tacosalaten du lagde til Fredrik her om dagen? Den såg så god ut 😊😊

    8. Sikta ikke til deg, men til en kommentar over her om at det bare var å la barnet spise de samme søtsakene som dere gjør…. :p Forskjell på å smake på slikkepotten og å gi barnet søtsaker..

    9. Hei. Prøvde denne oppskriften i går kveld. Men jeg hadde ikke
      noe plastikk å pakke de inn i, så tok de i et glas, og det var lurt…
      De var ikke til å få ut igjen :-/ så hvordan “behandler du de etterpå?
      Pakker inn en og en? :-p oppskroften var kjempegod men hvordan
      Gjør du det etterpå med tanke på oppbevaring? Glass, plast, matpapir? :-p

    10. Anonym: Hei! Så koselig å høre, og så morsomt at du likte den!

      Jeg skjønte selv at de ble litt klissete etterhvert, så jeg pakket dem inn hver for seg i cellofan! Tungvindt, men sånn er det når de ble litt myke og når de hadde lett for å lime seg sammen 🙂

      Hvis du vil ha de litt hardere fungerer det forresten godt å fryse dem! 🙂

      Klem

    11. Hipp hurra for deg Jessica
      Kjenner meg så utrolig glad for at du fikk besøk av venninnen din som tok seg god tid til å lytte på deg
      Ha en fin kveld og ønsker deg alt godt i livet fremover
      Og husk at eg kan trygt si med hånden på hjertet sånn som eg ser deg her på bloggen og ser det du skriver hver dag
      Så e eg garantert helt sikker på at du finner deg en ny kjæreste, kanskje Fredrik
      Føler seg ikke helt klar til å få seg kjæreste enda, men kanskje vil han bli klar for det senere?
      Ikke vet eg men du skal ihvertfall alltid huske og minne deg selv på at det finnes alltid hjelp å få og at selvom Fredrik kanskje ikke ønsker å være kjæresten din, så kanskje e det lurt å glemme han og heller fokusere på de som faktisk bryr seg om deg
      Men det er tusenvis av gutter rundt omkring og eg ser absolutt ingen grunn til at du aldri får kjæreste igjen, så klok og moden som du virker
      Du er ung og det er alltid en mulighet for å få kjæreste uansett alder
      Og selvom det føles ut som at det aldri kommer til å skje så ser eg absolutt ingen grunn for at ingen skal kunne like deg igjen
      Stå på videre er mine ord og vi alle heier på deg
      Husk det 😊💐
      Lykke til så mye med alt i livet, vi er glad og bryr seg om deg uansett

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg