HJEMMELAGET BABYMAT!

 

Hei alle dere! Nå har jeg akkurat laget en kjempegod babymat-oppskrift som ble skikkelig vellykket. Synes til og med den var god selv! I denne oppskriften er det bare 4 ingredinser til og med, raskt, godt, og enkelt.

1 moden Avokado

Overkokt spaghetti (Gjerne fullkorn!) eller annen fullkorns-pasta, her kan du koke opp etter behov og skjære det i mindre biter dersom det er passelig. 

150 – 200 gram fryste grønne erter 

Bittelitt hvitløk

Litt oregano eller basilikum, her kan du bruke enten fersk eller tørket. Prøv med litt i starten og se om de små liker det.

Ettersom det er mye fokus på å kutte litt ned på kjøtt om dagen også, er dette en vegtar-rett til de minste med bare gode grønnsaker og fullkornspasta. Tenkte det passet supert!

Dette gjør du:

Kok erter, og kok spaghetti. Skjær opp avokado og bittelitt hvitløk, det kan ikke være så mye som et helt fedd med hvitløk, men kanskje et kvart fedd ca. Det skal på en måte få et hint av hvitløksmaken i retten.

Deretter heller du av ertene, og blander det sammen med den oppskjærte avokadoen og tar det i stavmikseren til massen er smooth og uten klumper. Så heller du av vannet av spaghettien når den er passe overkokt (lettere å tygge, spesielt for Leo som mangler tre tenner nede..) og tar spaghettien på tallerken med den grønne sausen over. Deretter tilsetter du oregano eller basilikum, men det er selvfølgelig valgfritt.

Har du en baby som ikke er helt klar for å tygge pasta enda, kan du bare lage selve sausen/mosen. Den er faktisk skikkelig god!

Fremover kan dere glede dere til mer hjemmelaget babymat! Jeg jobber med noen oppskrifter til lapskaus, kyllinggryte, og litt annet godt.

Gi gjerne tilbakemelding om dere prøver! Det ble en ny favoritt hos sjefen her i huset ♥ 

23 kommentarer
    1. Spørr bare fordi jeg ikke aner selv; kan småbarn få hvitløk? Tenker d er litt heftig, jeg vet ikke haha :p å hvor gammle må de være da? Ser ikke for meg en mye mindre baby spise noe me hvitløk, men jeg vet ikke noe om d.
      Btw myyye sunnere og bedere å lage barnemat selv! Da vet man hva man putter i ungen sin i allefall!

    2. Kjekt å få oppskrift på babymat 😊
      Har desverre ingen baby og skulle gjerne hatt det
      Babyer er så utrolig skjønne og nydelig å se på og kjekt å holde de også
      Håper det går bra med deg og din lille sønn Leo 💐🎉
      Nyt tiden med Leo og husk at det er ikke alle folk som får oppleve å få barn selv, så det er en stor gave du har fått fra Gud
      Husk at du er gull verdt, unik og vakker
      Du og Leo nydelige sammen som mor og sønn
      Leo er heldig som har deg 🎁
      Dere er en fin familie

    3. til minsta her laga vi heimelaga mat frå ho skulle bjunde me fast føde 🙂 So det vi rett og slett gjor, va faktisk å koke potet og gulrot. Moste det til en pure, og tilsatte f.eks fiskepudding, leverpostei, pølse osv. Mat me milde smaka, so hadde vi det i fryseren. Effektivt og gjekk ned på høgkant 🙂 Å en liten dæsj me meierismør, for å få litt smak 🙂

    4. Anonym: Hei du 🙂

      Ja, jeg har sjekket på babyverden, mammanett og andre foreldrenettsider på om babyer kan få hvitløk og det kan de. Det er visst veldig vanlig at babyene elsker denne unike smaken:)

      Ikke sant! Utrolig kjekt:)

      Klem

    5. så flink du er 🙂 og så bra leo likte det 🙂 min ville bare ha glass frem til han var ca 11mnd, prøvde jeg noe hjemmelaget,bare brakk han seg,eller gråt 🙁

    6. Det så veldig godt ut, men erter kan gi de små veldig mage vondt:s Jeg hadde nok gitt det veldig begrenset. Men det så godt ut til oss voksene også

    7. Anonym: Gjør det? Jeg sjekket opp på ganske mange baby og foreldre nettsider og erter var noe det av eksperter anbefalte å starte med å gi når man kunne gi fast føde 🙂 Kan se om jeg finner link!

      Ja, ikke sant 😀

      Klem!

    8. ane: Tusen takk for det, Ane!

      Nei, barna er jo veldig forskjellige de også! Noen vil jo ikke ha hjemmelaget, andre vil kun ha det. Noen vil jo bare ha middagsglass, og det går helt fint det også:)

      Klem

    9. Og så e det lurt å tilsette meierismør, kokosfett eller olje. Babya ska ha så my fett som bare mulig!

    10. Og ja, hvitløk er veldig fint å gi, jeg blander inn litt chili uten frøene også, det gir litt smak 🙂

    11. Hvitløk til et barn som ikke en gang har rukket å fylle et år, høres unødvendig og lite gjennomtenkt ut…….

    12. Ann: Her fant jeg raskt en av mange kilder, blar du ned til “spennende smaker” og “barnevennlige urter” så er hvitløk nevnt under begge. Her er det snakk om å lage babymat 🙂 Si ifra om jeg skal finne flere utdrag eller linker!

      Klem

    13. ikke hør på de som tror de vet noe her. det eneste barn på Leo sin alder ikke kan spise er honning 🙂 bra oppskrift!

    14. Hvitløk er bare fint 🙂
      Her er taco en hit! Lager taco krydder fra trines matblogg uten salt, som jeg krydrer karbonade deigen med, så får han mais, brune bønner, oppkuttede grønnsaker 🙂 Før laget jeg til mos, men nå spiser han småbiter 🙂
      Kylling i kokkos melk med ananas og paprika er også godt 🙂

    15. Hei!
      Så gøy at du kommer med babymat oppskrifter. Er så morsomt å følge deg og Leo da jeg har en datter som er født på samme dag (også med keisersnitt). Sliter med å få i henne middagsglass så jeg gleder meg til å teste ut oppskriftene dine! Du har en kjempefin blogg! 🙂

    16. Spennende ! Turte aldri å gi jenta mi erter , trodde det ga magevondt! Men da skal jeg prøve det med nr 2! 😄
      Jeg brukte:
      – torsk, søtpotet, brokoli og gullerot.
      -hjortkjøttdeig,fullkornspasta og hermetisk tomat
      -kjøttkaker, potet og gullerot
      -laks, potet , gullerot og brokoli
      -fiskekaker og grønnsaksblanding

    17. Morsomt at så mange skal fortelle deg hva du skal gi en unge. Tror kanskje en mor søker og leser fakta og hva som er bra mat for en baby og hva som ikke er det.
      Uansett.. Så herlig at du lagde en vegetar rett! Den er tilogmed vegansk! Ren mat, milde smaker, høres herlig ut.

    18. Supert tips! 🙂 Men har selv fått høre av helesøster at barn under 1år ikke skal ha noe form for løk, krydder og “ekstra smakstilsetninger”, ingenting galt i at du gjør det altså- men bare et lite tips! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg