STAKKARS OSS!

Jeg har lagt merke til at flere og flere reagerer sterkt på at innvandrere i Norge får sponset store deler av førerkortet, og nordmenn raaaaser i sinne og fatter ikke hva regjeringen har gjort ved å stadfeste dette forslaget. Det er jo så fryktelig urettferdig!

Buhu, altså! Stakkars oss, nordmenn. Som lever i verdens rikeste land med betalt fødselspermisjon. Som kan sykemelde oss og likevel få utbetalt lønn i flere måneder før det i det hele tatt trappes ned på lønnen din. Vi får økonomisk hjelp om vi trenger det. Vi har gratis skolegang. Vi har gratis lege frem til du er 16 år gammel, og etter det er det fillebeløp som kreves i forhold til hva andre deler av verden krever.

Gjennomsnittnordmannen som jobber tjener 500.000 norske kroner hvert år.  

Det er de som tjener mindre, og det er de som tjener mer. Selvfølgelig har ikke alle i Norge glatt råd til førerkort, det er ikke det jeg sier. Men vi bor i et så forferdelig godt land med så mange muligheter, glemmer vi at vi har vunnet i livets lotteri ved å vokse opp i Norge? Ser vi ikke på nyhetene? Ser vi ikke asylsøkere som drukner i havet? Ser vi ikke den 6 måneder gamle babyen som drukner fordi hun ikke var så heldige som vi er, som bor i et land uten krig og elendighet? Nei? Og så sitter vi her i trygge, gode Norge, og raser over at innvandrere får gratis førerkort?

Vi som har mulighet til å få sosialhjelp om noe skulle skje? Som har vært så heldig at vi har blitt født inn i et land så godt at vi rett og slett blir helt forferdelig bortskjemte?

Hvorfor i pokkers navn sutrer vi da over at innvandrere i Norge får førerkort gratis? Sitter vi i det hele tatt i en posisjon hvor vi har rett til å klage om hvorvidt noe er urettferdig eller ikke? 

Mye vil ha mer, er det ikke det det heter? Er det ikke nok å bo i verdens rikeste land, og vokse opp i det priviligerte samfunnet vi bor i? Er det ikke godt nok? Kan du ikke spare til førerkort? Kan du ikke i aller verste fall leve OK uten førerkort, når du har vokst opp og bor i verdens rikeste land ellers med alle andre fordeler det medfører? Klarer vi ikke det, går det ikke?

Jeg sier på ingen måte at bare fordi andre har det verre, så kan vi ikke klage. Men sett ting i perspektiv. Vær ydmyk og takknemlig for de mulighetene du har fått servert på et sølvfat, og som 90% av verdens befolkning bare kan møte på samme måte i drømmene sine.

Hva var det innvandrerene får igjen? Et førerkort?

Ett jævla førerkort?

Ja, folkens, livet er urettferdig. Helt skammelig urettferdig. Men det er kun fordi alle i hele verden ikke har mulighetene vi har.

DEFINITIVT ikke fordi du ikke får gratis førerkort selv om innvandrerene får det.

46 kommentarer
    1. Skal de først innføre dette for noen, bør de innføre det for alle! Disse kommer til landet vårt og tror de kan endre både på religion, samfunn og lovverk. Det er fåtallet av de som er interessert i å komme seg ut i jobb, det er fåtallet som har interesse for å lære språket vårt og det er faen meg innvandrere som øker den prosenten med voldtekter og vold/drap her i landet. Tror du må sjekke opp litt mer om hva de egentlig gjør for landet FØR du er på deres side og driter deg ut med dette blogginnlegget. Har du egentlig fulgt med noe av innvandrerpolitikken?

    2. Anonym: Jeg skjønner at du blir engasjert, men å skrive at jeg driter meg ut fordi jeg har en annen mening enn deg er vel litt på kanten?

      Har du kilder på alle påstandene du kommer med her?

      Hadde jeg ikke fulgt med ville det vel vært helt uinteressant for meg å skrive dette innlegget, vel?

      Vi er så heldige som vokser opp i Norge, vi må slutte å være grådige og heller se på det som en fin ting at Norge ønsker å bidra med det de kan for at innvandrere som kommer hit får gode muligheter til å integreres i samfunnet vårt.

      Tenk om det hadde vært deg.

    3. Som personen over sier, skal noen få, burde alle få!
      Klart at det er greit for dem å få en start. Men hva med å hjelpe oss som bor her først. Kjenner mange som er syke som ikke får den hjelpen de trenger foreksempel. Blandt annet penger. De har blitt uføre og får hverken hjelp eller penger.. Så skal Norge bruke de pengene på førerkort til innvandrere?
      Vet ikke hvor jeg skal med dette en gang, hva med å hjelpe de med å få norskkurs og deretter få de ut i jobb, det er MYE viktigere enn et førerkort…

    4. og amerikanerne får sjokk når de kommer hit og ser hvor lite vi arbeider og hvor mye lønn vi får. Det er IKKE alle land man kan gå fra jobb i fire/femtiden og ha fri på lørdager. Vi i Norge er dritheldige. Og dessuten er de ikke de som forandrer lovene våre, det gjør vi selv (politikerne vi har stemt på), fordi de ser at lovverket trenger forandringer. Vi må ikke gå rundt og tro at vårt system er perfekt bare fordi det er bra. Og dessuten burde vi ikke strebe for likhet, men rettferdighet. Dette bildet illustrerer ganske greit hva jeg mener med akkurat det:
      http://bloggfiler.no/nateh.blogg.no/images/435711-9-1367333773076.jpg

    5. Hei! Jeg mener at det heller burde fokuseres på norskkurs først. At innvandrere får gratis førerkort er urettferdig, ja. Jeg mener det er litt dumt at førerkort er det som prioriteres når de ikke kan snakke norsk eller går på skole en gang. Mange av oss sparer opp penger så utrolig lenge for førerkort, og min mening er at innvandrere burde behandles likt som det vi som allerede bor her blir behandlet. Det er jo litt rart synes jeg da at det blir spesial-behandling. Fordi vi burde behandles likt, og må noen av oss spare, da burde alle spare. Det er mange etniske nordmenn som også har dårlig råd, som ikke jobber og ikke har utdannelse. De får ikke gratis førerkort, og da synes jeg det blir litt rart jeg.
      MEN; selvfølgelig skal du få mene det du mener, og si det du synes er riktig. Og folk trenger ikke å hetse deg for det.

    6. Sarah:
      Men, har de hatt noen mulighet til å spare opp til førerkort? Vi er jo heldige som bare har den muligheten.

    7. Hvor lenge tror du at disse godene vil vare, når befolkningen(innvandringen) øker og kronekursen har ikke vært så lav siden før oljen kom. Da er ting somfødselspermisjon, barnetrygd og trygd for syke vil bli borte fortest .Da kutter staten i det først.

    8. Jeg tenker slik at de kommer til Norge og får akkurat de samme rettighetene som vi allerede har. Hvorfor skal de forskjellsbehandles da og få gratis førerkort som koster flerfoldige tusen for andre? Jeg synes at om de skal bo i Norge bør de stille på lik linje som nordmenn når det kommer til slike ting.

    9. Hei alle over her.
      Har dere lest dere opp på dette med “gratis” førerkort til asylsøkere? Jeg kan gi dere noen få fakta til:
      1. Dere sier norskkurs burde komme først? Vet dere hva? Det gjør det. “Gratis” førerkort blir brukt som en gullerot til de som er villig til å lære norsk og fullføre norskkurs.
      2. Førerkortet er ikke helt gratis for dem, slik som det er framstilt.
      3. Dette er noe kommunene bestemmer selv, ikke staten!
      4. De kommunene som tilbyr dette tar av pengene de uansett hadde fått av staten for å gi asylsøkerene en start.
      Til dere som sier: Se hva de gjør med landet vårt, de blir bare kriminelle ect ect. Ja, jeg har lest med opp på det men la oss holde oss til saken “gratis” førerkort 🙂
      Håper dere fikk litt mere forståelse med litt info på bordet.
      Ha en fin dag 🙂

    10. Ikke hadde jeg råd til førerkortet selv, to ufattelig snille fosterforeldre sto for det utav egen lomme.
      Ikke fikk jeg betalt fødselspermisjon, fordi jeg valgte å stå på å få tatt eksamen 2 mnd etter fødsel.
      Ikke fikk jeg hjelp på sosialen for de mente vi hadde nok enda vi gikk over 1000 kr i underskudd, tlf får vi beskjed om å kvitte oss med, er jo bare å løpe til naboen trenger en person i huset nødhjelp.
      Ettersom norge har bestemt at d er billigere å leie en å kjøpe hus, hadde bare 5000 ca mer å leve på etter vi fikk kjøpt hus på privat basis.
      Så helt erlig JA jeg skjønner hvorfor dem reagerer.
      Jeg var en av dem uheldige i livet. Jeg hadde INGENTING, enda var det ikke noe hjelp og få. Enda jeg fulførte skolen, på skolebenken satt jeg igjen etter litt over 1 mnd, å eksamen etter 2 mnd.
      Kanskje noe å tenke på at de som klager er ikke av dem som har Alt, eller har det greit. Du har dem som streever med å prøve å få endene til og møtes.
      Å de som faktisk trenger hjelp fra andre land, vel de sitter der nede ennå fordi dem ikke hadde råd til å reise.
      Å heller hjelper vi ikke de norske uteliggerne.
      Vi glemmer å tenke på de som faktisk å trenger hjelp, mn da er d ikke mere penger å hente.
      Vi får beskjed om å ta buss, som vi må dekke selv.
      Da kan også dem ta bussen dem får gratis.

    11. Å de pengene som brukes til førerkortet dems. Det blir MYE penger, tenk å heller investere de pengene i klær mat og rent vann til dem som sitter igjen 🙂
      For min del så er det en bedre investering.

    12. Mange nordmenn har jobbet drithardt for å få pensjon når de er pensjonist. Men innvandrere får pensjon fra dag en de er her. Det var en nordmenn som hadde kreft, og ba staten for å få støtte for medisin fordi den var så dyr. Staten svarte med at de ikke hadde nok penger. Hva med å kutte ned godsene til innvandrere? Tror dere de kommer til å ta førerkort? Hva hvis de bruker pengene på “merkeklær”? Mange av de har reist tilbake til landet sitt, fordi de ikke fikk det de ville ha, som stort hus, merkeklær osv. Hvorfor skal vi synes synd på de? De dro tilbake til landet sitt. Da betyr det at de ikke sliter allikevel, siden de ikke er redd for å dø eller lide.

    13. Vel, nå betaler vi skatt så å kalle det gratis blir å ta i litt. Men for all del, vi skal ikke sitte her å mure oss inne uten å tenke på omverden men det er lov å tenke på seg selv uten å bli stemplet som egoistisk, rasistisk osv. Bra innlegg, du er vet å få folk engasjert i hvertfall 😉

    14. Hei! Flott at du engasjerer deg. Du skriver bra, og jeg er ofte enig i mange av innleggene dine. Men når det gjelder denne saken om førerkort- så er det faktisk urettferdig at flyktninger skal få dette dekket. Til tross for at vi bor i et av verdens rikeste land og har vokst opp i et fredelig og trygt samfunn med alt vi trenger, så er det også mange som sliter seg gjennom dagen. De går på Frelsesarmeen for å få mat til familien, og panter flasker for å klare å betale husleie. Uansett hvor rike vi er, så gjelder det faktisk ikke alle. Jeg er for at vi skal hjelpe, men når mange av våre egne også sliter, og når våre eldre sitter med bleier som ikke blir skiftet på lange tider, får dusje annenhver uke, og om de er heldige får lufte seg et par dager i uken, da føles det innmari urettferdig. For ikke å snakke om alle syke som det finnes medisiner for, men som ikke får den behandlingen de trenger fordi Norge mener det er for dyrt. Alt blir så skjevt. Når ble et liv verdt så lite?
      De kan ta trikk, buss og tog, som alle andre som ikke har førerkort. Så kan de spare av pengene de får, og kanskje en dag får de førerkort de også. Det er så mye annet som er viktigere, og som bør prioriteres framfor gratis førerkort.

    15. Enig i at vi har det godt i Norge og at vi har MEGET lite å klage på. Når det er sagt, disse menneskene (innvandrerene) kommer til Norge. De får de samme godene som oss, de får den tryggheten av å bo i dette landet, de får skolegang, tak over hodet og økonomisk hjelp for å komme i gang med sitt nye liv. De får samme rettigheter som oss, de samme mulighetene og den tryggheten av å bo i et trygt land. Hvorfor skal de i tillegg få sponset førerkort? Ja, de har hatt det vanskelig, ja det er synd på hva de har opplevd og vært igjennom. MEN, de får et trygt og godt liv, hvorfor skal de attpåtil få førerkortet? Det gir ingen trygghet, det gir ikke mat, og det gir ikke tak over hodet. Jeg er FOR at vi skal hjelpe, FOR at de skal få de samme mulighetene, de samme rammene, det samme trygge og gode livet. Men førerkort – ærlig talt, skal vi sponse de med kinobiletter, spaopphold og fallskjermhopp for det? Nei. Vi skal la de få leve det samme livet som oss, men om de vil ta førerkort, så får de jaggu meg ta imot jobbtilbud, spare og betale for den selv.

    16. Greit nok, vi lever i VERDENS RIKESTE LAND men hva så?! Norge klarer ikke å prioterere pengene i det hele tatt! Jeg er snart 19 år og går på videregående, får jeg stipend? Nei. Får jeg hjelp av NAV? Nei. Får jeg meg jobb selv om jeg har søkt over 80 jobber? Nei. Jeg har ikke råd til å leve en gang, har ikke råd til å komme meg på skolen for jeg får heller ikke noe busskort av skolen. Men hvem tar pengene og bruker det på unyttige ting? Hvem får hjelp av nav? Hvem får jobber? Alt rett i hånden? Jo det er de jævla utlendingene! Og jeg vet også at jeg ikke er den eneste! Så nå kan du og dine som mener at det er et jævla førekort åpne opp øynene deres! Det er ca 30k pr person til førekort, har du regnet litt på det? Syns vi kan hjelpe våres egne først!

    17. Huff sier jeg bare, jeg er en av dine faste lesere, pleier ikke kommentere. Men kjenner at dette innlegget provoserte meg skikkelig . Du skriver som om alle i Norge har god råd, kan kjøpe det de vil, være hjemme med syk med lønn osv osv . Jeg skal ikke gå i detalj men dette gjelder ikke alle. Er selv fattig alenemor til tre, Har ikke råd til noe så råflott som førerkort til mine barn. Har forsåvidt ikke råd til ordentlig middager hver dag engang. Her må mi lønn prioriteres til mat og busskort, samt regninger. Førerkort til mine barn? Jatakk staten, det tar vi gjerne imot , likhet for alle!!! Og tanken jeg sitter igjen med etter dette innlegget er at du nok aldri har stått på butikken og telt penger om du skal prioritere å kjøpe en hvitost som datteren din ønsker seg på skolematen eller heller kjøpe middag i dag… Takk for rike Norge

    18. Hei Oppgitt!
      Det er ikke så utenkelig at en 17åring ikke har måtte velge mellom gulost og middag.
      Man må ikke glemme at vi alle har forskjellig utgangspunkt for å mene det man gjør.

    19. Jeg er helt enig med deg. Og jeg leste mange av kommentarene lenger opp her – mange hårsåre sjeler. Jeg kan godt forstå de som sliter økonomisk, som sparer og sparer – men aldri klarer å komme seg ut sv den økonomiske krisen. Jeg ser den, jeg skjønner at de ser på det som ufattelig urettferdig at innvandrere får dekker store kostnader av førerkortet. Men helt ærlig; ett førerkort? Vi er så heldige at vi er privilegerte med et fantastisk bra kollektivsystem i dette landet og kan uten problem komme oss nesten hvor som helst. Så klart gjør det hverdagen litt mer problematisk om man har unger og skal hit og dit uten førerkort; men det er ikke umulig. De som kommer hit flykter fra elendighet og faenskap, om de består norskkurs så er det bare på sin plass at de får en slags “premie” fordi norsk er ett forbanna vanskelig språk å lære seg. Spesielt dersom man har et morsmål som ikke stammer fra samme språkgren som norsk og engelsk. De kommer også fra helt andre kulturer og har andre verdier, Norge er ett i-land på høyt nivå og det å passe inn i et slik moderne, teknologisk samfunn når man kommer fra u-land, er faktisk ikke lett. Men mange prøver og mange får det til. Selv har jeg vært innvandrer. Bare at jeg reise ut fra Norge og til USA. Nå var jeg flytende i språket før jeg flyttet, og det var nok det som gjorde at jeg holdt ut så lenge som jeg gjorde. For det å passe inn i en helt annen kultur, med helt andre politiske vinkler og normer, er ikke lett. USA er jo et i-land, og på mange måter er både Norge og USA kommet like langt i utviklingen, men det er store forskjeller og det åpnet øynene mine for hvordan innvandrer fra for eksempel Syria og Somalia har det når de kommer til Norge. Det er mulig å tilpasse seg, i aller høyeste grad, men det tar tid og få forstår egentlig hvilken prosess det er og hvor omfattende den prosessen kan være; både mentalt og fysisk. I USA fikk jeg tre feriedager i året. Jeg tjente minstelønna (ca 70 nok i timen) og levde på fattigdomsgrensa. Da jeg ble alvorlig syk og endte opp på sykehus, fikk jeg ikke hjelp før de var i kontakt med mitt norske forsikringsselskap, som tok veldig lang tid. Jeg lå på et rom på legevakten i nesten ett helt døgn uten at de fikk lov til å hjelpe meg. Om sykdommen mim hadde vært livstruende – kunne livet mitt stått i fare uten at de kunne gjort noe. Ei jeg ble kjent med bodde i en campingvogn, hun hadde kreft og var ikke i stand til å jobbe og den eneste støtten hun fikk av staten var slike matkuponger vi brukte her til lands under andre verdenskrig. Ikke kuponger, men.. Tja, husker ikke hva det heter. Uansett, nordmenn er selvsentrerte og innser ikke akkurat hvor heldig vi er. Vi klager på at de svakeste i samfunnet får dekket deler av førerkortet, mens vi godter oss med så slenge sndre privilegiumer.. Så klart virker det urettferdig, men hva er det som egentlig er urettferdig her? Men for all del, vi MÅ jo alltid har noe å klage på.. Når det kommer til vold/voldtekter, som det ble nevnt øverst i kommentarfeltet her, så er det det dårligste argumentet jeg vet om. For tingen er den at når det oppstår vold og voldtekt rundt innvandrere får hele nasjonen kramper i kroppen og det oppstår hysteri. Mens når en etnisk norsk nordmann utfører slike morbide handlinger, glatter vi over det og skylder på mentale lidelser. Trist, men sant. Sannheten er at hvem som helst skn gjøre slikt, det finnes syke mennesker i alle samfunn og selvfølgelig kommer noen av de hit også, men det bor langt flere forstyrrede sjeler her til lands enn hva vi tar inn. Vi er bare altfor flinke til å glatte over og unnskylde på vegne av stoltheten vår. Og ikke minst har media en stor skyld av det. De får oss til å tro akkurat det de vil at vi skal Teo. De har en stor makt over våre politiske meninger og synsrettninger. Uansett, dette ble en lang kommentar. Runder av her, ville bare poengtere at jeg er helt enig med deg!

    20. (Og ja, selv er jeg uføre og en såkalt naver, men likevel deler jeg synet ditt. For førerkort er en gode, ett privilegium – ikke en nødvendighet for å overleve. Det er flott om det kan øke motivasjonen til at folk lærer seg språket vårt! Og dessuten er det ikke en lovfestet regler i hele landet, det er en kommunal ting. Så igjen – heelt enig med deg!)

    21. Alle har rett på gratis skolegang. Alle har rett på gratis legehjelp frem til fylte seksten år. Alle har rett på sosialstøtte når det trengs – men bare innvandrere skal ha rett på å få dekket store deler av førerkort? Tenk litt på den.
      I Norge bygger vi våre verdier på at alle mennesker har like rettigheter, det er ikke til å skuffle under bordet at vi også har mennesker her til lands som faktisk ikke har råd til førerkort selv om de gjerne skulle hatt det. Og forskjellen er da, at de ikke behøver lære seg norsk – fordi de alt er norske. At de ikke får førerkortet dekket, fordi de ikke kom hit fra et annet land.
      Så er det urettferdig at vi er født i et fritt land med “like” muligheter, jeg ser den. Men om det å få dekket deler av førerkortet skal væe et privilegium for de mindre heldige, bør det gjelde like mye for Ola og Kari som det gjelder for Assad og Rhima.
      Jeg er ikke uenig i at innvandrere skal kunne få dekket deler av førerkortet om de oppfyller noen krav, men jeg sier at det finnes norskfødte som har de samme behovene, så kan man være så uenig som man bare vil om det.
      Og forøvrig synes jeg man skal kunne stille seg kritisk til denne problemstillingen, uten at man skal behøve føle seg som en rasist – for rasisme går ut på forskjellsbehandlig pga kultur/hudfarge/nasjonalitet – men det jeg her snakker om er likebehandling uavhengig av disse faktorene.
      Hilsen en stakkars nordmann

    22. Her er jeg virkelig helt uenig med deg. Synes ikke det du skriver henger på greip i det hele tatt. Hvorfor i alle dager skal innvandrere få gratis førekort og da ikke andre vanskeligstilte nordmenn?! Ett førekort gir faktisk en hel masse frihet og mange flere jobb muligheter. Hva med psykisk syke , tidligere rusavhengie .. Da synes jeg den gruppen vanskeligstilte også bør få gratis førerkort.
      Du snakker om sosialhjelp og ulike ordninger vi har i Norge .. Akkurat disse ordningene har jo også flyktningene krav på. De har kommet til Norge og har akkurat samme rettigheter som vi har. De får solsalhjelp , norskkurs , sted og bo etc.
      Du sier det må være godt nok og bo i verdens rikeste land .. Ja men er ikke det godt nok for flyktingene da ?! Og å leve ok uten førerkort , javel er mange mennesker som gjør det. Men da kan vel fint de som kommer her til leve fint uten førerkort også.
      Og angående og spare til sertifikat .. Da kan vel også flyktinger som alle andre spare og ta det når de har mulighet til det. Ta det etter noen år i Norge kanskje .. Og ha sertifikat er ingen menneskerett.
      Det er vel og flott og hjelpe .. Men vi har jo også mange vanskeligstilte nordmenn som også hadde fått en mye lettere hverdag med og ha lappen .. Hvorfor skal ikke evt. De få de dekket .. Det hele blir jo da bare veldig urettferdig og akkurat slike ting som dette kan være med på og nøre oppunder rasisme , noe som bare er utrolig trist.
      Men det blir jo helt feil att mennesker som kommer hit skal få helt andre muligheter enn etniske nordmenn!

    23. Og skole i Norge er ikke gratis, og legebehandling er heller ikke det. En grunn er det til at vi skatter, og jeg skatter omlag 30% av min lønn, noe som utgjør omlag 10 000 kroner som går til fellesskapet Norge.
      Norskt språk, førerkort, bil og jobb vil føre til at innvandrere også kan bidra i skattekassa, og det støtter jeg til det fulle.

    24. Jeg syns at skal de få skal alle få! Vi blir forskjellsbehandlet i landet VÅRT , de får mens vi nordmenn må jobbe ræven av oss for å ha råd til noe, asylsøkere står først i boligkøen , de blir prioritert fremfor de med barn når det kommer til boliger, nei snu dem å få de ut her fra!
      Jeg syns virkelig vi skal få stemme på nytt igjen, å skifte regjering å politikere!
      Men som sagt det er min mening 🙂

    25. Jeg selv er en gravid jente på 18 år, jeg har ikke råd til førerkort med det første.. Og får det som et lynnedslag at jeg er for ung. Jeg jobber hardt for å få råd til alt som trengs! Skole på dagtid, jobb på kveldstid og i helgene! Dette gjør jeg for å få råd til førerkort bedre bil, større leilighet, utstyr og alt annet som kommer med! Mens de som kommer til Norge får ALT gratis, de trenger ikke stå som jobbsøker en gang!(flestparten ikke alle) jeg har ikke noe imot dem men jeg har noe imot at de ikke må jobbe for segselv! Så ja jeg mener de skal stå på lik linje med oss å få penger i en periode. Finner de ikke jobb kan de få minstetrygden slik som andre nordmenn, og korset? Det skal beholdes på kirkene

    26. Tenk på de hjemløse nordmennene da. Hva får de? Svært lite. Hvorfor kan regjeringen investere penger til de fattige i Norge. Det er ikkje slik at alle er rike da Jessica, tenk litt me hodet. Det at de får førerkort er bare helt teit, hvorfor skal de komme inn i landet vår å få alle de privilegiene, når mange av våre egne landsborgerer ikkje får dei

    27. Hei. alle sammen. jeg er selv flyktning, og har bodd i Norge mer enn 4 år. eg har aldri hørt eller sett noen som ble dekt av å ta førerkort . vi bruker mer enn 30 tusen kroner for å ta det. noe kommune er snille og hjelper med den som lån, men vi må uansett betale det tilbake selv om vi tjener mindre lønn som introduksjonsprogram.

    28. Har ikke tenkt så mye over hele førekort greia, fordi jeg ikke årker sitte å hisse meg opp å sutre over hva andre får å ikke jeg haha :p
      Mennn, synes at når de er så heldige å får komme til norge, rikeste land, me mange rettigheter å muligheter. Så burde de være på lik linje me andre. De har rett på d samme som oss når de bor her. Så sjønner ikke hvorfor de skal ja rett på MER enn oss da. De kan komme hit, trygt å godt, lære norsk, komme seg i arbeid, spare penger, ta førekort. Akkurat som vi har gjort , vi som har bodd her fra før
      Bare min mening tho

    29. Hvorfor skal det legges til grunn at de burde få det gratis fordi vi er født i et rikt land? Jeg sitter ikke hjemme og sulter megselv selv om jeg vet godt at det er mange barn i verden som sulter. Jeg går ikke rundt barbeint om vinteren selv om jeg vet at mange ikke har råd til sko.
      Som du selv sier, verden er urettferdig. Og jeg synes det er skrekkelig urettferdig at Norge velger å bruke penger på denne type ting til innvandrere/flyktninger når mine besteforeldre ligger syke hjemme i påvente av å få omsorgsplass. Vi kan ikke sammenligne oss med u-land uten hverken fungerende regjering eller økonomi, vi har en fungerende velferdsstat (mer eller mindre) og må utnytte den best mulig for oss som bor her.
      Jeg ønsker gjerne flyktningene velkomne som gjester, men de må reise igjen. Ikke akkurat nå, men når situasjonen der de kommer fra har stabilisert seg og det er trygt for de å reise tilbake. Realistisk vet vi alle at det blir ikke akkurat i neste uke, og det er derfor viktig med integrering så forholdet fungerer mens de er her. Du skriver mye bra, men her er vi nok helt enkelt veldig uenige 🙂

    30. Jeg er enig med deg i mye 🙂 Vi er fryktelig heldige som er født inn i dette velferdssystemet.
      Jeg har dog bodd flere år i Sør-Europa der helsesystemet er helt fantastisk- det er 100% gratis å gå til legen og man slipper å betale egenandel som vi må her i Norge 🙂 Ville bare påpeke dette da det er mange som tror at alle andre steder i verden må de betale tusenvis for å gå til legen, sånn er det faktisk ikke! Min mor ble alvorlig syk og fikk ikke legehjelp i Norge engang, fordi hun ikke er bosatt i Norge.. Hun måtte reise til sitt nåværende bosted for å få nødvendige operasjoner og medisiner, fordi i Norge har vi ikke “ressurser” til å hjelpe våre egne som har bosted utenfor grensene våre.. Helt latterlig spør du meg.
      Når det er sagt er det faktisk mennesker i Norge (nordmenn) som lever under fattiggrensen og som ikke har det så greit.. Dessverre er ikke bl.a eldreomsorgen så bra som den burde vært i vår velferdsstat. Den gjennomsnittlige nordmann har det bra økonomisk, men det er enda en vei å gå når det gjelder flere ting i vår velferdsstat.
      Når det kommer til alt det her Syria-pratet, så er jeg helt for å ta inn Syrere og andre utlendinger (som trenger hjelp!) til Norge, gi dem husly og mat. De er faktisk mennesker med menneskerettigheter som alle andre her i verden, de fortjener et verdig liv og leve ett sted utenfor fare for å bli drept eller voldtatt. De trenger trygghet, og de kan bidra i samfunnet vårt også slik at det blir en vinn-vinn situasjon.
      Jeg har ikke hatt råd til å ta lappen enda, jeg klarer meg fint med kollektiv transport. Ser ikke at det skal være noe problem for de heller? Med mindre de blir bosatt midt uti bushen en plass der det går buss en gang i uka da 😉 Da blir det en annen sak?
      Ha en fin helg Jessica 🙂

    31. Gratis førerkort er faktisk med på å skape rasisme. Hvorfor skal en hel familie, der alle er over 18, få tilskudd? Det blir selvsagt helt feil.
      Samtidig får de møbler, hvite- og brunevarer og alt de ellers trenger, helt nytt.
      Feks et søskenpar som flytter inn i samme bolig får hver sitt sett av TV, komfyr, kjøleskap, osv., dette må de beholde ei stund (tror det er seks mnd) før de kan selge det. Derfor ser man en del annonser der disse tingene selges, ubrukt.
      Mange norske ungdommer har ikke råd til å ta førerkort. Når de flytter i egen bolig må de ofte kjøpe brukte møbler, de har ikke råd til noe annet.
      Ja, vi liker å si at vi bor i verdens rikeste land, men vi bor jaggu og i verdens dyreste land.

    32. Må si at jeg blir temmelig provosert av visse mennesker som påstår at ALLE invandrere/flyktninger som har blitt integrert i det norske samfunnet, har en intensjon om å ta over landet vårt. Snakk om å dra alle over en kam, her. De aller fleste flyktningene flykter fra et land med vold, urettferdighet og ikke minst krig. En prosentandel flykter til Norge, da de vet dette er et godt land med gode ressurser. Er folk virkelig så trangsynte og tror at ALLE har kommet for å ta over landet vårt? Ja, er fullstendig klar over den prosentandelen som ønsker å bygge moskeer, endre på lovverket ved å tilpasse det deres kultur og lignende. Men hvor stor prosentandel er dette snakk om? Hva skjer med den resterende prosentandelen som ikke ønsker dette, men heller å lære seg norsk kultur? Blir disse nevnt? Visse mennesker er rett og slett for fordomsfulle og ikke villig til å akseptere. Nei, jeg mener ikke at det er rettferdig å gi gratis førerkort til innvandrerne/flyktningene helt uten videre, men er det rett at de blir møtt med fordommer? Poenget er at det å dra alle innvandrerne/flyktningene over en kam, er meget feil. Alle muslimer er terrorister, alle innvandrerne øker antall overgrep/forbrytelser i samfunnet osv. Folkens, våkn opp, vi lever tross alt i 2016.

    33. det som irriterer meg noe så grenseløst,hvordan greier dem og få en handicap bil,ganske ny bil også,også kommer det en norsk mor med multihandicappet sønn med en bil som nesten detter sammmen.

    34. Noen bor på gata, andre må selge huset fordi de ikke kan betjene lånet og noen sliter livet av seg for å brødfø familien. Ikke alle nordmenn lever så godt som du skal ha det til, så man kan ikke ta alle under en kam. Jeg skjønner hva du skriver. Innvandrere skal tas vare på, men de skal også integreres på rett måte. De må lære verdien av kroner og øre, jobb og livet generelt. Å få ting i fanget er ikke bra for noen…. Jeg er med dette ikke noe rasistisk, men heller realistisk 😉

    35. Nå har jeg ikke lest dette selv, men du som skrev i kommentarfeltet om forutsetningene for å få deler av førerkortet dekket: når de kommer til landet for å bo her skulle det bare mangle om de ikke lærte seg språket vi bruker, uten å måtte få noen slags “belønning” for det? Er jo for dems egen del, og for å få en enklest mulig hverdag. Om du kommer fra et sted du frykter for ditt eget liv burde det vel ikke være et veldig stort problem med motivasjon til å lære seg et nytt språk, så lenge du er trygg.
      Til Jessica: Liker i utgangspunktet bloggen din, men her synes jeg du motsier deg selv. For eksempel det med at man kan leve et OK liv uten førerkort i verdens rikeste land. Gjelder ikke dette innvandrere også da? Hvorfor skal skattepenger som nordmenn selv har tjent opp, gå til å sponse nye landsmenn med førerkort, når det finnes mange etnisk norske som selv ikke har råd? Jeg mener at det bør være likt for alle, spør du meg er dette mye av det integrering handler om. Å forskjellsbehandle enten den ene eller andre veien vil bare bidra til å skape misnøye blant befolkningen.

    36. Vi har gratis lege, men ikke alltid gratis behandling.
      Vi har gratis skole, men må betale for alt annet (pc, bøker, utstyr etc).
      Førerkortet kan koste opp mot 30-40.000 kroner, og det er langt ifra mange som har penger nok til å ta førerkortet etter endt skolegang, ikke alle har en baby og en blogg de tjener haugevis av penger på.
      Mammaen og pappaen min tjener ikke i nærheten av 500.000 kroner TIL SAMMEN EN GANG, så VÆR SÅ SNILL, ikke prøv deg.
      Det her må være ett av de dummeste innleggene du har skrevet noen gang, men du er vell bare likeshunter? Det er jo slik du tjener penger til ditt fremtidige førerkort, ikkesant? For du har jo råd, så spiller jo ingen rolle hva som skjer med landet rundt deg, så lenge familien din har råd til det dere ønsker dere? GOOD FOR YOU, men sånn er ikke realiteten for andre. Det finnes flere fattige familier i Norge enn det finnes rike, og de fattige familiene får faktisk ikke hjelp, annet enn å bli satt i NAV-kø, men innvandrerne? JODA, DE SKAL FÅ HJELP, og mat, og ny iphone, og masse penger og FØRERKORT, fordi de må jo kunne kjøre når de kommer hit??? Skal vi gi dem førerkort som plaster på såret for at sønnen eller datteren deres ble skutt eller druknet?
      Prøv å se litt med øynene dine på hvordan Norge egentlig er, og hvordan forskjellige familier i Norge har det, og prøv å se deg rundt før du uttaler deg om hva som er rettferdig og ikke.

    37. Og så uten å kommentere noen av kommentarene her eller innlegget, vil jeg si det er forskjell på innvandrere og flyktninger, så hvilken gruppe diskuteres det egentlig?

    38. syns du det er greit at pensjonister skal få mindre utbetalt på grunn av asylsøkerene? for det er nettopp det som kommer til å skje. for at asylsøkere skal få økonomisk hjelp og støtte, er det kommet et forslag om kutt i de eldres pensjon. det er faktisk ikke greit. asylsøkere må selvfølgelig få hjelp, men det skal ikke tas fra de eldre som har lite nok fra før- det er ikke alle nordmenn som har råd til lappen eller de må spare lenge før de har råd til å ta lappen, og da er det kjedelig at asylsøkere skal få det gratis

    39. Hei, jeg har ikke behov for å synse rundt hvem innvandrere måtte bli eller om de ønsker å ta over landet, det er en diskusjon vi ikke kommer til å bli enige i, noen er gode og noen har dårlige intensjoner som i alle land og kulturer. Men når du skriver dette innlegget synes jeg det blir tydelig at du ikke har opplevd å ha skikkelig dårlig råd, og utifra hva du legger ut av innkjøp ser det ikke ut som om dere lider noen nød.
      For noen av oss er hverdagen noe helt annet, jeg har ME, som betyr at jeg er sliten mesteparten av døgnet, søvn hjelper ikke og stress gjør meg kjempe dårlig, etter et familieselskap er jeg gjerne sengeliggende i 3-4dager etterpå. Jeg har så lite utbetalt av nav i måneden at hvis jeg ikke hadde min samboer hadde jeg vært på gata, han har en vanlig butikkjobb og jobber alt han kan for at vi skal klare oss, vi bor uti ødemarka for billigere leie og i en alder av 26 har jeg enda ikke fått meg førekort og her et ikke noe ordentlig kollektiv tilbud, jeg har 1mil tur/retur til busstoppet, noe som passe veldig dårlig med de problemene jeg har. Vi har ikke en gang råd til å kjøpe sen billigste oppvaskmaskinen etter den vi hadde gikk istykker, ja det er en luksus vare, men når det på visse fager er alt jeg klarer betyr det ganske mye for min livskvalitet. Noen måneder klarer vi ikke å betale husleie. Jeg føler meg som en byrde hver eneste dag, så for mye er det tungt å se at de bare skal få førerkort, hus, hvitevarer, møbler og bil fordi de er flyktninger, det er nordmenn også som kunne trengt hjelp, det er ikke bare meg, det er mange som har det sånn.
      Jeg syntes at du viser litt forståelse for andre med dette innlegget, og jeg skriver ikke her bare for å være vanskelig og ekkel, jeg har tidligere skrevet mange positive kommentarer til deg, men dette var lite voksent og gjennomtenkt.

    40. Siri: Hei! 😀

      Det stemmer nok ikke helt, hadde fint klart meg uten bloggen! Veldig fint om du spør meg neste gang før du trekker konklusjoner!

      Ønsker deg en super uke!

    41. Jeg synes heller kommunene bør bruke penger på bedre kollektiv transport. For ja, det er uten tvil forskjellsbehandling. Det er mange av oss nordmenn som også kunne hatt nytte av førerkort for å komme seg fra a til å, men vi får ikke hjelp. Hvorfor skal da asylsøkere få det? For å lære norsk og bli integrert i samfunnet sier de. Men da synes jeg som sagt de heller kan få bedre kollektive tilbud.
      Og ja, Norge er på mange måter et fantastisk land å leve i. Jeg er takknemlig for at jeg er født her. Men jeg skal love deg at det ikke er alle nordmenn som har det like bra. Vi har mange hjemløse og fattige jeg synes vi bør prioritere å hjelpe. Nav systemet kan for mange være en kampfor å få den hjelpen man har rett på. Dette har jeg selv fått erfare etter å ha vært syk i mange år. Så mitt inntrykk er at man får mere hjelp her i landet om man er asylsøker.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg