SVAR PÅ SPØRSMÅL DEL 1

Er du alenemor? 

– Teknisk sett er jeg vel det, siden jeg ikke har kjæreste per akkurat nå. Men ettersom jeg bor med Fredrik og at vi prøver å ordne opp i saker og ting, så føler jeg meg overhodet ikke som en. Og det er sikkert det viktigste. Vi er jo sammen om å ha Leo.

Hva er det du savner mest med å ikke bo i Gjøvik?

– Det må nok være å ha alle venner og familie i umiddelbar nærhet. Men kommer nok aldri til å flytte tilbake, føler meg veldig “ferdig” med Gjøvik og trives så godt her i Larvik.

Er du glad i Fredrik som kjæreste eller papparollen? 

– Jeg er glad i Fredrik som menneske.

Hvilket sykehus fødte du på?

– Vi fikk Leo på Tønsberg sykehus! Sikkert noen som kommer til å pirke på det, for jeg “fødte” jo ikke siden jeg hadde keisersnitt.

Hvordan skole skal du begynne på til høsten?

– Thor heyerdahl videregående skole i Larvik.

Nevn tre dårlige sider ved deg selv?

– Jeg er fryktelig utålmodig, og har et forferdelig temperament (Hilsen Fredrik!) ellers er jeg ganske rotete av meg.

Har du møtt mye motstand fra det offentlige som ung mor?

– Det kommer litt an på hva du definerer som det “offentlige”. Jeg har møtt på mye motstand med tanke på fordommer fra andre mennesker i samfunnet vårt. Mye stygge ting, har blitt kalt opp ute i gaten, snakket stygt om høytlytt når vedkommende har visst at jeg har hørt det tydelig, og veldig mange andre nedlatende ting som at folk opplagt har ledd av meg når jeg for eksempel gikk gravid. Det har vært veldig vondt og slitsomt, og man begynner jo å lure på hvilket år vi faktisk lever i, og om det er riktig at det skal være sånn.

Jeg har ikke møtt like mye motstand fra det offentlige sykehus og andre instanser. Jeg har opplevd å måtte forsvare min rolle som mor og hva jeg kan tilby min sønn, men man kan egentlig ikke forvente annet når jeg ser hvordan samfunnet og media fremstiller unge mødre. Det er bare synd at så mange sluker alt media skriver ukritisk.

Hvor ligger du politisk?

– Jeg heller nok mest mot høyre. Det betyr for øvrig ikke at jeg liker/er enig i 100% av hva de står for, og hvilke saker de kjemper for, men at det er det partiet jeg kan si meg mest enig i av alle partiene.

Hva syns du om abort? Hva syns du om at noen velger å ta abort?

– Jeg synes det er en fin mulighet vi har i dagens samfunn. Tenk hvor mange ulykkelige mennesker og barn vi skulle hatt om vi ikke hadde hatt den muligheten. Nei, der har vi vært og dit vil vi ikke tilbake. Jeg synes det er veldig flott at noen har så godt med selvinnsikt at de klarer å forstå at de ikke er i stand til å ta vare på et barn om de blir gravide. Jeg er for så vidt ingen til å dømme noen for valgene de tar, men håper selvfølgelig ikke at det er mange som misbruker muligheten vi har til å ta abort ved å droppe prevensjon.

Når flyttet dere til leiligheten dere bor i nå?

– Hit flyttet vi i juli 2015.


 

Hvordan er forholdet ditt til foreldrene til Fredrik?

– Det er egentlig veldig bra, synes jeg!

Hvor skal du på ferie i vinterferien og sommer ferien?

– Hm! Godt spørsmål! Vinterferien har jo vært nå, så da ble vi bare hjemme fordi Fredrik jobbet. Sommerferien har jeg ingenting planlagt, enda. Vi får se hva som eventuelt dukker opp, jeg vet at Fredrik skal til Miami med familien sin, men da blir jo vi hjemme. Han får bare 5 uker ferie i året som han må dele utover året selv, og han vil jo ha litt ferie i julen også, men kanskje vi får klemt inn en sydentur i sommerferien likevel. Det får vi se!

Har du inntekt?
– Ja, det har jeg. Både Fredrik og jeg tjener våre egne penger.

Hva er det beste med å bo i Larvik?

– Det er SÅ fint her på sommeren, det er en veldig koselig og hyggelig by, fine mennesker og jeg har jo i tillegg en del familie her som også kun er utelukkende positivt.

GOD SØNDAG <3

17 kommentarer
    1. Et spørsmål utenfor tema, men håper du svarer siden jeg står i en ganske lik situasjon som deg nå. Og lurer veldig på hva som lønner seg.
      Hvorfor velger du å leie leilighet fremfor å kjøpe?

    2. Jeg vil ikke si at du på noen som helst måte er alenemor. Som alenemor/-far er du alene om omsorgen for barn og bor hverken med barnefar eller annen kjæreste. Du bor jo sammen med Fredrik, selv om dere ikke er kjærester.
      Skjønner ikke hva det er med samfunnet og unge mødre. De bør faktisk tiljubles. Ung, sprek og i en flott alder med massevis av energi. Var selv ung mor, ble gravid med nr to like etter etterårsdagen til første, både lege og helsesøster presset på for å få meg til å ta abort. Det var ingen medisinsk grunn, førstemann hadde de ingenting å utsette på, eneste grunn var at jeg var ung og at (de mente) det ville bli for slitsomt siden jeg var under utdanning. Jeg fullførte både svangerskapet og utdanningen med glans.
      Du gjør en kjempejobb med Leo, la ingen si noe annet, ha tro på deg selv. Du er flink.

    3. Cecilie: Hei Cecilie! Selvfølgelig svarer jeg!

      Jeg har ikke fått spart nok i egenkapital, noe som egentlig ikke er så veldig rart da jeg begynte å jobbe først som 16-åring. Skulle selvfølgelig ønske jeg kunne kjøpe, men det må nok vente noen år! Dessuten synes jeg å leie er helt flott, men det er jo forutsatt at du har en snill huseier som er grei å ha med å gjøre (synes jeg da, haha!)

      Håper du finner ut hva som passer best for deg!
      Ha en god ettermiddag!

    4. Anonym: Må si meg enig med deg, altså! Føler meg overhode ikke som aleneforsørger.

      Wow, imponert over at du klarte utdanning og to barn! Håper jeg klarer det samme, for det må virkelig ha vært tøft. Jeg skjønner heller ikke hva som er den store greia, stort sett så klarer unge mødre og foreldre seg akkurat som alle andre. Det finnes selvfølgelig de som ikke klarer seg så bra, men det er ikke alltid eldre foreldre klarer seg så bra heller, det ser man jo også.

      Tusen takk for at du synes det! Det varmer veldig!

    5. Du klarer fint både utdanning og Leo, men selvsagt må det prioritering til. Venner fikk komme på besøk til meg/oss, men kun etter at barna var lagt. Vi prioriterte oss, barna og hjemmet i ukedagene. Helgene var studiefri, da gjorde i ting som familie. Besteforeldre ble brukt som barnevakt en gang i uka (av og til overnatting), da ble husarbeidet unnagjort. Og du må leve etter mottoet “bedre med litt skitt i krokene enn et reint hel…”;) Ingen har vel så langt omkommet av litt hybelkaniner? Noen husdyr skal man vel ha?

    6. Anonym: Mange gode tips jeg skal ta med meg videre her! tusen takk 😀 Lurt med barnefri en dag i uken for å gjøre husarbeid! Og besøk etter at barna er lagt 🙂 Regner med du sto på selv, er veldig imponert altså! Håper jeg klarer det like bra som det virker du gjorde!

      Haha, hybelkaniner er flotte husdyr i slike perioder!!

    7. Hei Jessica!
      Som den lærerstudenten jeg er, må jeg at jeg mange manger har irritert meg grønn over at du skriver særnavn med liten bokstav. Husk at etternavn skal skrives med stor bokstav. Og nei, det er ikke bare en glipp som har skjedd her med “Thor heyerdahl”, for dette har du skrevet i innlegg og kommentarfelg mange ganger. Elevene skal kunne særnavn etter fullført 2.klasse, noe som betyr at det er veldig viktig å kunne. Vær grei å les deg opp på særskrivingsreglene. Skriving er jo jobben din 🙂
      Ikke slemt ment, men etter å ha lest særskrivingsfeil gang på gang på bloggen din skjønner jeg at dette er noe du ikke mestrer helt. Det trekker ned innleggene dine ganske mye, selv om det er pirk.

    8. HAHA! Du kan virkelig ikke mene at en fuckings liten bokstav skal trekke innlegget ned?? Det er jammen meg mye sjuke ting folk skal henge seg opp i. Kjære vene.. Ikke rart det er krig i verden.

    9. Hei
      Har ikke kommentert her før, men har lest bloggen din en stund, og jeg syns du skriver veldig godt! Det virker som om mange av de som kommenterer her leter etter feil, for jeg syns du er du uttrykker deg veldig saklig og bra :))
      Håper du får en fin uke! klem

    10. Hei! Ser du sier at du ikke har “født”, i og med at du hadde keisersnitt. Også et keisersnitt er en fødsel, ergo har du født. Ikke la noen fortelle deg noe annet. Bare å søke på definisjonen på fødsel. Fin blogg! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg