NEI, DET ER IKKE SYND PÅ MEG!

 Stakkars meg som har barn så ung, som ikke kan gjøre som jeg vil! Stakkar meg som går glipp av ungdomstiden! Ofte merker jeg denne tendensen rettet mot at jeg har barn og er så ung.

Jeg har et bredt nettverk og kan dra ut hver helg om jeg har lyst til det, men jeg vil ikke det. Jeg kan dra på ferie alene om jeg hadde hatt lyst til det, men det har jeg ikke lyst til. 

Jeg er veldig lei av at folk skal synes så innmari synd på meg fordi jeg ikke får “levd ut” ungdomstiden min ved å dra ut og feste hver bidige helg, når jeg aldri selv har ansett det som et problem en gang. Det er overhode ikke problematisk for meg. Jeg tror samfunnet vårt trenger å se at ikke absolutt alle ønsker å leve det samme livet. Noen lever godt ved å leve ut ungdsomtiden sin ved å feste mye, reise masse, og skape ny bekjentskaper i hvert nye land de besøker, – jeg, på min side, trives godt med å være mamma for den viktigste personen i livet mitt, og å dra ut med venninner etter at Leo er lagt sånn en gang i blant.

Det er overhode ikke synd på meg fordi jeg ikke kan gjøre som jeg vil, det er et valg jeg har tatt og jeg har aldri sett meg tilbake. Jeg trenger ikke å kunne gjøre som jeg vil konstant for å leve et godt liv. Dessuten aner jeg ikke hva jeg skulle funnet på om jeg ikke hadde hatt Leo nå. Ingen fest i hele verden kunne ha fylt det tomrommet.

Jeg ønsker ikke at noen skal ha et slikt syn på livet mitt og tenke at det er så synd på meg som ikke får festet hele tiden, reist jorden rundt og bare ha ansvaret for meg selv. Jeg trenger ikke det. For man må ikke leve som «alle andre» for å leve et lykkelig liv. Og jeg vet at ingen fest, ingen reising, ingen ungdomstid i hele verden kunne gjort meg mer lykkelig enn det jeg er nå som får leve lenge med sønnen min ♥ 

15 kommentarer
    1. HELT ENIG!! jeg ble mamma som 16 selv og det er det beste som har hendt meg! helt enig med deg jessica! du er en sterk å flott mor for lille Leo! Stor klem! ❤️💙

    2. Du må faktisk jobbe hardt med å innføre flere temaer. Bloggen din kommer til å tørke ut ganske snart ellers! Leo er søt og du er ung men det er ikke nok til åresvis, du må nok tenke på å sikre inntekt på annet hold.

    3. Anonym: Hei! 😀 Så dumt du tror det! Jeg tror jeg har en rimelig fast leserskare (i følge min egen statistikk) så tror det kommer til å gå helt fint fremover 😀 Tiden vil jo uansett vise det. Hvis ikke har jeg vel nevnt tusen ganger tidligere at jeg ikke er avhengig av inntekten bloggen gir meg, men at det er et pluss!

      Så kan jeg vel få lov til å spørre leserne mine hva de ønsker å lese mer om, FØR jeg begynner å jobbe hardt med å levere det? Det er jo kjempelurt, egentlig! Jeg får vite akkurat hva dere vil, og får levert superbra når jeg har jobbet ferdig.
      God klem 🙂

    4. Anonym: Det er det jo ingen i hele verden som har noe med bort sett fra meg og samboeren min. Jeg har i hvert fall nok, og skriver som sagt denne bloggen fordi jeg elsker det.

    5. Hei!
      Koselig innlegg, og det er utrolig fint at du føler det sånn. Godt å høre at du ikke angrer og at du står for valget du tok. Samtidig er det lov å noen ganger kunne innrømme for leserne dine at det ikke er rosenrødt å være ung mor, selv om det på alle måter er verdt det.
      Det er ikke ment som kritikk mot deg i det hele tatt, og syntes du har en skikkelig fin blogg som jeg er innom hver dag (og har vært det siden du startet), men jeg må bare si det. Hver gang det er noe positivt og noe gøy så er det lange, detaljerte og gode innlegg om det, men når noe vondt skjer så er det bare veldig vagt om det eller ingenting. Føler du gir et veldig annerledes bilde av mamma-tilværelsen enn hvordan jeg opplever den. Jeg er forresten 22 år og mamma selv, så jeg vet hvordan man noen ganger vil grave seg ned i puta og hyle av utmattelse og frustrasjon – men samtidig er det verdt det hver eneste gang vi legger oss 🙂
      Jeg skjønner at du ikke vil dele alt, men bloggen din begynner å ligne på en reklame for å bli ung mor. Det er shopping, forelskelse, kaffe og kjempefine bilder hele tiden. Også er det snakk om hvor mye penger du har og at du ikke er avhengig av bloggen, men hvor får du penger fra da? Du jobber jo ikke nå, så for de fleste så virker det som du får en del fra staten, og om det ikke er saken så er det dumt for oss andre som er unge foreldre å fremstille det på den måten. Du får det til å virke som at unge mødre snylter på staten når du sier at bloggen kun er en bonus. For hvor ellers kommer pengene fra? Alle andre mamma-blogger (de som tjener på bloggen) lever jo av den, og det er jo helt greit! Jeg skjønner at man ikke har noe med alt som skjer i livet ditt, men kanskje du kan vurdere å dele litt mer av sånne ting? Du sier jo selv at du startet bloggen for å “hjelpe” andre i samme situasjon, og da er det jo gjerne en ide å faktisk gi et realistisk bilde.
      Ellers har du en fin blogg og det er ikke for å kritisere deg som person på noen måte. EI heller bloggen din, men kanskje et lite håp om at du kunne ha delt mer om sånn? Jeg vet selv hvordan det er å være ung mor, og jeg ser jo at du når ut til en mye større gruppe enn de fleste mødre gjør.
      Håper du har en fin kveld!

    6. Heidi: Hei!

      Utrolig koselig med så mye ros og jeg setter utrolig stor pris på at du liker bloggen min og at du tok deg tid til å skrive så mye fint til meg, Heidi! Tusen hjertelig takk!

      Jeg føler jeg har skrevet veldig mange innlegg om vonde ting også. Dette ser man godt i arkivet mitt. Lange våkennetter og vonde tider som jeg har skrevet utrolig mange blogginnlegg om, samt andre ting selvfølgelig. Jeg får alltid høre at jeg “klager så fælt” hver gang jeg skriver mer detaljert, så derfor har jeg kanskje kuttet det litt ned uten å helt legge merke til det?

      Nå i det siste har det skjedd noe veldig privat, og der har jeg holdt tilbake. Det samme med grunnen til bruddet mellom Fredrik og jeg. Ellers er det jo ikke stort jeg føler jeg har holdt tilbake, egentlig. Jeg er jo veldig åpen av meg.

      Jeg har skrevet utallige innlegg på bloggen min om at jeg ikke ønsker å fremstille situasjonen min som enkel eller å “reklamere for å bli ung mor”, men vi har det veldig godt økonomisk og på andre fronter, og da blir det vanskelig å “legge skjul” på det, hvis du skjønner hva jeg mener? Jeg kan jo ikke late som om vi ikke har det bra, for å unngå at noen skal få lyst til å få barn ung. Jeg har jo følt et ansvar ovenfor dette, og derfor har jeg skrevet flere innlegg om det tidligere. Deriblant at vi er ydmyke og takknemlige fordi vi lever så godt, fordi vi vet at det ikke er vanlig når man er unge foreldre. Og alt jeg har møtt av motstand, hvor slitsomt mammarollen kan være, og mye mer. Husker spesielt et innlegg jeg skrev en gang het “Før du blir blir gravid i ung alder…”
      Men kanskje jeg har gjort mindre av dette i det siste? Jeg er helt sikker på at jeg kan få til noe!

      Jeg har ikke lyst til å gå i bunn på hvorfor vi lever godt økonomisk. Det er jo noe som er veldig personlig, og selv om jeg blogger så må jeg sette grenser for hva jeg deler og ikke. Dette er en av de tingene jeg vil holde for oss selv, og jeg tror de aller fleste vil ha økonomien sin i fred uten å bli stilt spørsmål rundt det. Det jeg kan si er at jeg får ingenting av NAV.

      Forstår godt at du spurte, og er egentlig glad du gjorde det slik at jeg får oppklart det for alle som leser dette! Håper du har en super kveld, og tok det på ingen måte ille opp! Det er selvfølgelig lov til å stille kritiske spørsmål!

    7. Anonym: Hei 😀
      Selvfølgelig kan jeg! Jeg sjekket for øvrig alle forrige ukes blogginnlegg, og de siste to ukene før det også, men fant ingen slike innlegg som dette, ikke i nærheten en gang. Er du helt sikker på at jeg skriver slike innlegg hver uke?

      Kom gjerne med tips til innlegg du vil lese da 🙂

      God klem herfra!

    8. Skjønner virkelig ikke hvorfor folk skal synes synd på deg. Du lever jo tilsynelatende ett godt og rikt liv sammen med lille Leo. Du har alt du trenger og mere til. Og ett barn trenger ikke sette begrensninger på hva man kan gjøre , man må bare tilrettelegge for barnet uansett hvor man befinner seg.
      Ønsker du reise jorden rundt , så kan du jo faktisk det. Og reise med barn er jo faktisk bare enda mer spennende og berikende. Og hvem har sagt att man må sitte inne i stua resten av livet selv om man har fått barn. Begrensninger på livet lager vi som regel selv. For man har jo egentlig mulighet til og gjøre det samme med barn som uten barn ( nesten );)
      Og angående ” ungdomstid ” .. Tror ikke du går glipp av så mye. Og gå ut og være med venner kan man jo og etter og ha fått barn. Virker hvertfall som du er fornøyd med tilværelsen og tar de valg som passer deg og din familie , det er de viktigste !:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg