JEG MÅ SNAKKE UT NÅ.

Må nesten bare få skrevet ut litt til dere nå, har gått lenge og tenkt på dette og jeg vil bare legge alt på bordet slik at det kan virke mer forståelig for dere også. Om du ikke liker at jeg står opp for meg selv er det bare å se bort i fra dette blogginnlegget, for det er noe jeg kommer til å gjøre fordi det er mest rettferdig. Jeg har tross alt et fullstendig åpent kommentarfelt som alle kan skrive hva de vil i.

I det siste har jeg fått kritikk fordi jeg svarer på veldig ufine kommentarer med at jeg kan se ip-adressen deres. Dette vrir en del folk på til å få det til å høres ut som en trussel. Det er det ikke. Hvis du har kommentert på denne bloggen tidligere så har jeg ip-adressen din, det er slik kommentarfelt-systemet til blogg.no er.

Men du kan være 100% sikker på at hvis jeg har skrevet en slik kommentar til deg, så er det fullt og helt berettiget. Det er ikke ment som en trussel, men for å informere deg om at jeg har nok informasjon til å gå til politiet for å anmelde deg OM du har skrevet noe som ikke er OK. Da er det IKKE fordi du har skrevet lange kritiske kommentarer til meg om at du ikke føler det er rett at jeg eksponerer Leo (For det er HELT greit!), men kanskje fordi du har truet meg, skrevet at det er synd på Leo som har en mor som meg, eller at du skriver at jeg er stygg, kvalm, ekkel, eller kanskje fordi du skriver noe som er med på å latterliggjøre meg, eller krenke meg på en eller annen måte. Og tro meg når jeg sier dette: Jeg pleier ikke å la meg krenke så lett.

Jeg holder på å gå gjennom med en anmeldelse av en bekjent som har brukt mye tid på å skrive en del krenkende og Injurierende kommentarer til meg her på min personlige blogg. Det er overhode ikke gøyalt for meg. Jeg synes det er skikkelig trist og vondt, men ved å la være å gjøre noe – er jeg med på å si at det er greit at folk holder på sånn. Og det er det på ingen måte.

For det blir litt det samme som hva jeg husker jeg ble fortalt på barneskolen. Hvis du ser at noen blir mobbet, uten å gjøre noe med det – så er du med på si at det er OK. At det er greit. Og når jeg ser at jeg blir mobbet i kommentarfeltet mitt, og jeg driter i å gjøre noe med det – så er jeg med på å si at det er greit at folk mobber meg. Misforstå meg ikke, kommentarene skal få stå, jeg sletter ingen, men skjer det gjentatte ganger blir det politianmeldt, ikke fordi jeg er en surmaga kjerring – men fordi jeg ikke synes at det er greit at noen blir mobbet. Om det så er meg selv, barnet mitt, eller en dame på butikken.

Jeg har hørt at politiet stort sett ikke gjør noe med slike saker som stygge kommentarer, uansett om det er drapstrusler. Vel, det får politiet ta på sin kappe. Jeg skal gjøre det jeg kan, og hvis politiet står og ser på når de er fullt kapable til å gjøre noe med dette, så er de også med på å si at det er greit.

Jeg synes det er helt latterlig hvordan enkelte bloggere i bloggnorge siler ut alt i kommentarfeltene sine som ikke er «Jeg elsker deg og bloggen din» -kommentarer eller bare støtte og fine kommentarer. Du har valgt å blogge, da må du tåle kritikk. Tåler du ikke det har du funnet deg feil jobb. 

Men mobbing, sjikane og krenkende kommentarer er noe helt annet enn utfyllende kritiske kommentarer som stiller spørsmål rundt hva du skriver på bloggen din, hvordan du gjør det, og så videre. Vi må da for pokker tåle litt når vi selv har valgt å eksponere oss. Det betyr imidlertid på ingen måte at vi skal tåle mobbing – for det er nemlig en lang vei mellom mobbing og det at noen stiller kritiske spørsmål.

Det er fullstendig greit at du synes det er urettferdig at jeg eksponerer Leo fordi han er en baby og ikke kan være med på å bestemme om han synes det er greit – Men det er ikke greit at du skriver latterliggjørende kommentarer om kroppen min eller om hvordan jeg kler meg, eller hvordan jeg ser ut.

Det er egentlig ikke så vanskelig å forstå hva som er greit å skrive, og hva som ikke er det. Det gjelder bare å bruke hodet sitt før man kommenterer.

Og så er det lurt å ha disse lovene i bakhodet:

§ 266.Hensynsløs atferd – Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år.

§ 267.Krenkelse av privatlivets fred – Den som gjennom offentlig meddelelse krenker privatlivets fred, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

Vær et godt forbilde for barna deres. Vær så snill! Det er ikke greit med latterliggjøring eller krekende kommentarer. Dessverre har flere av de som har kommentert slike kommentarer til meg, vært mødre og foreldre selv. For Guds skyld, dere får ikke lært barna deres å ikke mobbe når dere gjør det selv.

27 kommentarer
    1. Bra skrevet og så utrolig viktig! Det er mange som ikke har en anelse om hvor alvorlig nettmobbing og krenkelse kan være, nemlig fordi de ikke skjønner hva konsekvensene kan være. Det er bra du nå har gjort et forsøk på å få folk til å forstå, og det er helt kvalmende og overraskende at folk i det hele tatt kan sitte bak en skjerm og et tastatur og skrive noe som kan hemme andre på noen slags måte. Det er umennskelig og uforståelse.
      Stå på, klem:)

    2. Du er 17 år, men shit, du er den mest reflekterte personen jeg vet om! Leo har et stk klok mamma! Heldige han ♥

    3. Dette var kjempe bra skrevet. Det er på ingen måte greit å mobbe andre uansett om det er på nett eller face to face.. Blir rett og slett provosert av slike folk som tror du skal tåle alt.. Håper du får gjennom det du vil og får tatt disse mobberne.

    4. Bra skrevet! Hvis alle hadde vært like reflektert og jordnær som deg hadde verden vært et mye bedre sted. Synd at noen folk føler at det er greit at de rakker ned på deg, for det er det IKKE! Du gjør helt rett i å informere de om at du har ip-adressen deres, så kanskje de tenker litt før de skriver mer.. Stå på fine du!

    5. Jeg leser bloggen din hver dag så og si, og jeg ser att du får mye stygge kommentarer, jeg syns det er utolig dårlig av folk å skrive stygge meldinger og kommetarer til deg som er såå flink og go og ikke minst fin mamma for Leo! jeg syns att de som skriver stygge kommentarer og meldinger til deg i over langt tid skal bli anmeldt til politiet.. for det syns jeg ikke du fortjener så flink å omsorgsfull mor som du er jessica! og ikke minst så er jo du og jeg like gamle og er mammaer! folk sier att jeg også mister ungdoms tiden min og bla bla bla men vi er blitt foreldre for en grunn ( og grunnen er att vi VIL bli foreldre i en tidlig alder) Nei vettu hva jessica, STÅ PÅ og ta de som gjør sånn mot deg! stor klem fra meg å min sønn Leo! 👶😊❤️

    6. ENDELIG noen som tar tak i dette og skriver et slikt innlegg, takk! Du formidler alt så bra. Jeg forteller ofte om bloggen din til andre, ikke siden jeg ser på deg som en kjendis eller noe i den duren, men siden det du skriver er så utrolig bra. Du vet alltid hvilke ord du skal bruke, og hvordan du skal bruke de. Ikke nok med dette, men så er du også en så fantastisk mamma for Leo. Jeg digger deg, Jessica. Du er og har alltid vært min favoritt blogger <3 skulle vært flere mennesker som deg!
      Jeg har nevnt deg et par ganger på bloggen min (i positive sammenhenger) og kommer nok til å gjøre det igjen. Håper det er i orden for deg?

    7. Kjempebra innlegg😊 dessverre tror jeg ikke dette kommer til å forandre noe oppi de sinnsyke hodene som driver på slik. Det beste du kan gjøre er å anmelde og ikke bruke noe mer tid enn som så!

    8. Nei nettmobbing og all annen mobbing kommer aldri til å bli greit. Nå vet jeg ikke hva du har fått på e-post og meldinger, siden det ikke er offentlig.
      Men vær klar over at det er du som utleverer store deler av privatlivet til deg og familien din. Loven du viser til må du kanskje lese litt bedre, for jeg har ikke sett noe som kommer i konflikt med den loven. Husk at ytringsfriheten står veldig sterkt og med mindre du har fått direkte trusler, så kan du neppe bruke den loven, men som sagt, jeg har ikke sett alt du har mottatt. Du skal og være obs på at samme lovanvendelse kan brukes mot deg, i de tilfellene du skriver at du kan se ip-adressene. Og til slutt, du har vel vært en av mobberne selv ved å kalle folk anonyme feiginger? Det er du som har valgt en blogg med åpent kommentarfelt, da blir sånt både platt og dumt. Ikke alle som har noe ønske om å oppgi navn, adresse mm i et kommentarfelt.

    9. Hvilke flott innlegg! Jeg heier på deg! I mine øyne er du den beste mammabloggeren vi har i vårt lille, men langstrakte land. Stå på!
      Jeg har en forespørsel til deg. Og det er: vil du bli med på å kjempe for ordet “at” sin videre eksistens i det norske skriftspråk? Det hadde gledet mitt hjerte stort. Det krever ikke stort av deg, annet enn at du bruker ordet “at” der folk flest har bestemt seg for å droppe det. F.eks: “Jeg ser At …”, “Jeg håper AT…”, “Det hender AT…”, “Vil du AT…”. Jeg spør deg om dette fordi at du er en ung pike som mange ser opp til- jeg også!
      Ha en fin helg videre!
      Mvh meg

    10. Fint innlegg 🙂 Det er viktig å vise at sånn oppførsel ikke er greit. Jeg tenker også at de som sitter bak en skjerm og skriver nedsettende kommentarer til andre ikke kan ha det godt med seg selv. Har man dårlig selvtillit trykker man andre ned for å heve seg selv. I det lange løp er det de som taper på dette.

    11. Anonym: Hei!

      Jeg har gått ut i et eget innlegg og beklaget for at jeg har kalt noen av leserne mine som har skrevet styggere kommentarer for “anonyme feiginger”
      synd at dette fortsatt blir brukt mot meg når jeg har gått ut og beklaget. Jeg får faktisk ikke gjort mer enn det, og har vist meg ydmyk i ettertid. Hva mer skal jeg gjøre? Sist gang jeg gjorde dette er flere måneder siden, og blogginnlegget ble skrevet for en stund tilbake nå også.

      Her er link til hvor jeg fant lovene, disse er satt opp mot netthets for å beskytte deg mot netthets. Se selv: http://kontakt1-2.cappelendamm.no/ento/tekst.html?tid=1571139&sek=1571142

      Så du mener helt seriøst at det at jeg sier “Jeg har mulighet til å se ip-adressen din” (Hvilket faktisk ikke er mitt valg en gang, men BLOGG.NO sitt) er det samme som å mobbe og skrive krenkende kommentarer?
      Mener du det?

      Jeg utleverer meg, og jeg har vel skrevet utallige ganger nå at siden jeg gjør det så må man regne med både reaksjoner i form av kritikk og kritiske spørsmål. Det gjør jeg jo, og har jo til og med åpent kommentarfelt hvor jeg aldri sletter noe bort sett fra drapstrusler (hvilket jeg er pliktig til å slette) jeg tror alle har godt av kritikk og at det kan bli med på å gjøre at man ser flere sider, blir mer reflektert, i tillegg til at kanskje får bedre innsyn i flere saker og blir en bedre blogger.

      Men å sjikanere noen er fortsatt ikke greit. Uansett hvor mye jeg utleverer meg selv. Uansett hvor mye jeg utleverer og deler. Det er uansett ikke greit å mobbe.

    12. Mammapå26: Tusen takk for det!

      Jeg har tenkt det samme mange ganger tidligere, og det er på en måte en liten “trøst”. Jeg prøver alltid å være veldig hyggelig tilbake om noen prøver å gjøre narr av meg/latterliggjøre eller skrive sinnsykt stygge ting. Jeg tenker at det ikke kan ha det så bra og at det derfor er viktig at jeg er hyggelig tilbake. Selv om det forståelig nok kan være vanskelig, haha 🙂

      God lørdag!

    13. LINE: Snille, gode, deg! Tusen takk. Du får selvfølgelig lov til å nevne meg i din blogg om du ønsker det. Du settes stor pris på som leser, vet du har lest lenge og det er såå hyggelig <3

      God klem

    14. Hei! 🙂 kommenterer egentlig aldri noe, men må bare gjøre det nå fordi jeg har lest bloggen din så lenge og blir imponert hver bidige gang over hva du klarer å få til i alle innleggene dine! Fysøren, du er helt sinnsykt rå både til å skrive innlegg, reflektere, argumentere og snakke for deg! Alt som kommer fra deg virker alltid helt gjennomtenkt og smart! Du er et kjempestort forbilde, og verden hadde blitt et skambra sted om flere var som deg <3 Du er en superflink mamma, en nydelig jente og virker til å ha en fantastisk personlighet! You go girl!! <3

    15. God kveld 🙂
      Jeg har vært fast leser av bloggen din i lengre tid, men er veldig dårlig på å legge igjen kommentar. Men her kommer en liten kommentar fra meg 🙂
      Fantastisk bra innlegg! Jeg er så utrolig enig med deg, ingen burde på noen måte finne seg i mobbing! Stå på, du gjør en utrolig bra jobb både med bloggen din, innholdet i innleggene dine, men ikke minst med den skjønne gutten din 🙂
      Jeg er selv 24 år og har en sønn som er født på akkurat samme dagen som Leo 🙂 Syns det er veldig kjekt å følge med på Leo sin utvikling samtidig som jeg har en liten krabat her hjemme som utvikler seg ganske i takt med din lille gutt 🙂
      Også lurte jeg egentlig bare på om du kanskje ville dele litt av planene dine ang bursdagen til Leo. Ønsker selv å lage til et flott bursdagsbesøk for min sønn, og syns det er veldig kjekt å samle inspirasjon fra forskjellige plasser. Pinterest er blitt en app som blir effektivt brukt for å si det slik 😉 Men har full forståelse for hvis du ønsker å holde det for deg selv også 🙂
      God klem sendes din vei 🙂
      Og igjen, stå på! Du er rå! *tommel opp*

    16. Du fremstår som en veldig reflektert og fornuftig person på bloggen din. Det er flott at du tåler kritikk, men man skal ikke tåle alt – og det er det viktig å si ifra om!
      Det sitter litt langt inne å si dette, for du har sikkert kontroll på om sønnen din fryser eller ikke, men så klarer jeg liksom ikke la være heller. Det ser rett og slett litt kaldt ut for Leo oppi vognen uten noe vindtett på seg.
      Ellers lykke til med alt og fortsett med alt det gode du gjør for Leo og de rundt deg 🙂 Men pass på deg selv også 😉

    17. Hanne: Hei!

      Og tusen takk for hyggelig tilbakemelding! Kjempekoselig at du synes det 🙂

      Leo bruker mye merinoull og ull lagvis. Under luen hadde han også en tynnere lue i ull. I tillegg til dyner + tepper. Jeg kan garantere deg at han aldri fryser, men forstår at du spør når man ikke kan se hva han har på seg under den hjemmestrikkede ulldressen sin 🙂

      Det skal jeg gjøre! Tusen takk du 😀

    18. Jeg leser sjeldent din blogg, men fy søren! For en fantastisk blogg du har og at du er så reflektert på denne bloggen! Må bli flinkere å lese din oftere framover! Og godt at du tar kampen mot mobbere. Riktig at dersom politiet sier de ikke har kapasitet, så betyr det indirekte at de ikke bryr seg liksom. At det ikke var så viktig liksom.

    19. bra skrevet 🙂 er altfor mange som er så kristisk til deg og du får masse dritt,men jeg ser en flott jente, en god mor, og en fantastisk god og sjarmerende liten gutt ,som alltid er bild og fornøyd 🙂 du er KJEMPEFLINK ikke la de som vil bryte deg ned få gjøre det

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg