IKKE SKYLD PÅ FORELDRENE MINE!

Jeg er egentlig ganske ferdig med å sitte å forsvare meg selv og graviditeten. Graviditeten er et faktum og vi kommer til å klare det helt strålende, det har vi vist en gang og det kommer vi til å vise igjen. Egentlig føler jeg ikke at jeg trenger å forsvare meg lenger heller – fordi leserne mine er fantastiske og har tatt denne nyheten veldig bra, med så utrolig mange fine, og varmende gratulasjoner og hilsner – at jeg har aldri sett noe lignende før. 

Men så legger jeg merke til noe av og til som blir skrevet om foreldrene mine utenom kommentarfeltet i bloggen. Og det er ikke noe gøy. Foreldrene mine har ikke tatt del i å bli eksponert på samme måte som jeg har, og da synes jeg vi skal holde dem utenfor. Det er på ingen måte foreldrene mine som har gjort noe galt i oppdragelsen min som gjør at jeg ikke ville ta abort. Jeg er et eget menneske, jeg er ikke noens eiendom og jeg har mine egne tanker og følelser. Det er prevensjonen sin feil at jeg har blitt gravid to ganger, nærmere forklart prevensjonssvikt. Som vil si at kroppen min tydeligvis ikke har særlig god virkning av p piller og minipiller.

Og å skylde på at foreldrene mine ikke har oppdratt meg skikkelig og at jeg derfor er blitt gravid, er bare lavmål. Ingen av mine foreldre var med på å skape verken minipillen eller annen prevensjon. 

Hva skulle foreldrene mine gjort uansett? 

Låse meg inn på rommet mitt i Gjøvik frem til jeg var 25, hadde rekkehus og utdannelse?

Dra meg i håret opp på sykehuset og holde meg fast mens helsepersonell tvang abortpiller ned i halsen på meg? 

Tvangssterilisere meg?

Overvåke meg fullstendig og aldri la meg ha kjæreste?

Harde fakta er at prevensjonssvikt kan skje alle. Det er ikke noe som bare skjer hos de familiene hvor det er aksept for å få barn tidlig, det er noe som kan skje med alle. (For selv om familien min har akseptert situasjonen, betyr ikke det at dette var en ønskesituasjon for noen av oss – for det var det overhode ikke)

Jeg husker mamma fortalte tidlig fra jeg var yngre at jeg ikke måtte bli gravid, og at jeg måtte passe fryktelig nøye på – hun fortalte skrekkhistorier om abort og om hvordan det foregikk fordi det var det som kom til å skje hvis vi noen gang ble gravide når vi ikke var myndige en gang enda. Det la hun ikke skjul på, for å si det sånn. Foreldrene mine presset meg heldigvis ikke til å ta abort når jeg først ble gravid, men uansett hvor mye en av de ville at jeg skulle ta abort, så hadde ikke det utgjort noen forskjell – for det hadde ikke vært deres valg.

Mange påstår at deres datter aaldri i verden hadde blitt gravid i ung alder. Sannheten er at det kan skje. Så da sitter vi igjen med en ting, og det er om man ønsker å ta abort eller ikke: Og det at jeg valgte dette på grunn av egne refleksjoner og tanker har da ingen verdens ting med min pappa og mamma å gjøre.

Hold foreldrene mine utenfor dette. Jeg tok valget om å beholde barnet to ganger, mamma og pappa sto ikke i en posisjon hvor de kunne ta dette valget for meg.

Ja, de kunne ha presset meg alt de ville til abort. Ja, de kunne ha truet med å nekte kontakt med meg resten av livet. Men det hadde fortsatt vært fullt og helt mitt valg om jeg ville ta abort eller ikke, og ikke deres. Uansett hvordan man vrir og vender på det.

35 kommentarer
    1. Jeg gleder meg til å se bloggen gjennom denne graviditeten også, jeg har fulgt med helt fra dag 1 og jeg kjenner jeg blir så glad og spent på at et helt nytt lite menneske skal komme til verden, og at vi får “være en del av det”. Barn i ung eller gammel alder har ikke så mye og si, og jeg synes det er helt sykt hvor bra dere har det med tanke på stor leilighet, forholdet, og barnet ditt. Man skulle tro du var 25 med rekkehus og utdannelse. Er ikke mange mødre i alder av 16-17 som bor for seg selv i en såpass fin leilighet. Jeg er 16 og jeg er ikke sikker på om jeg hadde klart det.

    2. Teit at folk skal gidde å bry seg! Du er flink Jessica! Og fra gode foreldre komer gode foreldre, så de må ha Vært veldig flinke, så flink som du er! 😊 sfoor kleM!

    3. Må være fint å bare skylde på prevensjonen. For all del, opp til deg om du ønsker å sette barn til verden eller ikke men å sitte å skylde på prevansjonen blir litt uansvarlig. Ta ansvar for handligene dine, god mor er og blir du uansett 😉

    4. Maria: Hei!

      Hvorfor i alle dager skulle jeg lyve om å bruke prevensjon? Jeg ønsket da virkelig ikke å bli gravid nå i det hele tatt, det er jo derfor man bruker prevensjon?

      Jeg har bevis i form av resept på apoteket som jeg har hentet hver tredje måned for å hente ut nye brett med minipiller, samt at jeg har kvitteringer fra hver gang jeg har hentet. Jeg hadde da ikke hentet ut dette og brukt både penger og energi på det om jeg ikke skulle bruke det.

      Ja, jeg er en god mor uansett, men jeg ønsket ikke å bli gravid for andre gang i en alder av 17 og derfor brukte jeg prevensjon 🙂

      Tusen takk for kommentar!

    5. Skylde på prevensjon eller ikke. det kan skje Maria, jeg brukte p-piller og ble gravid, det kan skje hvem som helst, hvem skal man skylde på da, seg selv? Som brukte prevensjon og stolte på prevensjon, faktisk folk som har vært sterilisert som har fått barn, ingenting er sikkert. Vær heller glad på jessicas vegne, vært barn er ett mirakel, og en gave.

    6. Formulerte meg litt feil, beklager. Tviler ikke på at du har stått på prevansjon. Det tror jeg ikke du ville jugd på deg, såpass ansvarlig tror jeg også at du er 🙂
      Mente heller at det er lett å glemme pilla eller bruke de feil. Minipillen er feks kjempe viktig at man tar til samme tidspunkt hver dag. Glipper man, glipper også sikkerheten.
      Det var absolutt ikke ment som no dritt eller noe, jeg syns du fremstår som en fantastisk mor for Leo og du vil nok mestre rollen som tobarnsmor kjempebra 🙂
      Når det er sagt, gratulerer masse med graviditeten 🙂
      Blir selv tobarnsmor i august, det blir da 15 mnd mellom mine 🙂

    7. Maria: Da beklager jeg veldig om du synes jeg var krass eller ekkel i svaret mitt, for det var virkelig ikke meningen! Er bare litt lei av at folk beskylder meg for å lyve om prevensjonsbruk og derfor reagerer jeg kanskje litt kraftig når noen nevner det sånn 🙂

      Ja, det er uhyre viktig at man tar til rett tid, derfor hadde jeg alltid på alarm på mobilen min. For det er helt sant det du skriver, glemmer man så ryker jo sikkerheten. Dette var jeg ironisk nok veldig redd for – at jeg skulle glemme, så derfor måtte jeg bare ha alarm på mobilen min.

      Det var veldig hyggelig av deg! Tusen takk! Jeg gjør mitt beste for Leo og kjenner meg sikker på at jeg kommer til å klare dette, tross at det kommer til å bli tøft 🙂

      Da må jeg få gratulerer selv da! Er jo jammen ikke lenge til August 🙂

    8. Jeg skjønner at man går i forsvar når man støtt får negative kommentarer og føler at man må forsvare seg selv. Prøv å drit i sånne som ikke sier no fornuftig, til syvende og sist så er det ingen andre enn deg og dine som vet sannheten eller hvordan ting virkelig er 🙂
      Fortsett med den gode jobben du gjør som mamma så løser alt seg 🙂

    9. Gratulerer så mye til dere alle tre😀 Så heldig Leo er som får en bror eller søster i tett alder. Har selv en lillesøster som er to år yngre og vi har alltid hatt masse glede av hverandre.
      Jeg er sikker på at dere klarer et barn helt supert! Barna er heldige som har unge, spreke foreldre. Lykke til videre i svangerskapet 🙂

    10. Må bare si at eg suns foreldrene dine har gjort en strålende jobb! De har oppdratt en ganske reflektert og selvstendig god ungdom!:) er det ikke det som er målet me oppdragelse? Å det faktumet at de støtter deg å lar deg ta dine egne avgjørelser, gjør dem bare til gode foreldre! Strålende blogg du har! Å må også si det, at du virker som en fantastisk fin person. Selvstendig, god og reflektert☺️ Ganske utrolig at du bare er 17 år.

    11. Utrolig bra skrevet og sagt Jessica
      Vi alle heier på deg, hev deg over de slemme kommentarene, folk e nok sjalu på på deg, som er utrolig vakker, klok og e mor i en så ung alder.
      Stå på videre og fokuser på de som vil deg vel
      Og elvom folk skriver stygge og de mest motbydelige tingen til deg, så tenk bare for noen utrolig barnslige og merkelige nettroll, jeg vil ikke være det selv for jeg vil heller være klok og fornuftig for jeg har så gode mennesker rundt meg
      Og husk at selv de vanskeligste og vondeste dagene, så er det alltid folk som vil deg vel uansett 🙂
      Sender deg og Leo en god og varm klem
      Og vil si at at dere er vakre og gode gull + Fredrik da 🙂

    12. Godt sagt og fint skrevet! Som vanlig, hehe.
      Synes du fortjener å nyte graviditeten nå, uten å måtte forsvare verken deg selv eller de rundt deg. Skjedd er skjedd og gjort er gjort, du har tatt et utrolig tøft valg, og det synes jeg det står respekt av! Så får folk med lite fritid og litt for mange meninger heller bare mene det de vil 😉 Nok en gang gratulerer til dere alle, har full tro på at du vil klare rollen som tobarnsmor veldig bra!

    13. Hev deg over latterlige kommentarer 🙂
      Jeg ble gravid med nr 2 når jeg gikk på minipillen..og mener selv at jeg har vært svært påpasselig med bruken. Så ja, det e mange tilfeller av svangerskap ved bruk av prevensjon.

    14. Jeg forstår deg, jeg får ofte spørsmål om “hva sier foreldrene dine om at du har blitt gravid” og når jeg svarer at de vil at jeg skal gjøre det jeg vil gjøre siden jeg er 18, så ser de rart på meg..

    15. Jeg og min samboer har en gutt på snart to år.
      Jeg byttet fra p-piller til minipiller en stund før jeg traff min samboer. Jeg bli veldi syk av vanlige p-piller da kroppen min ikke tåler prevensjon med mye hormoner i. ( d gikk noen år før vi fant ut at d var p-pillene som jorde meg syk) vi ble da gravidre selv om jeg gikk på prevensjon å det var da aldri et spm om at vi sku ta abort selv om vi var tili i forholdet. Jeg tar selv jevnlig graviditetstest for jeg vet at prevensjon ikke er sikkert på meg. Dette er noe tilogmed flere leger vi har vært hos har bekreftet at JA, noen blir gravide tross p-pille bruk.
      Masse lykke til vidre i svangerskapet og gleder meg til å se om Leo fåt seg lillesøster eller storebror 💜

    16. Svikt i prevensjon kan ramme hvem som helst, har selv opplevd det i en alder av 38 år, hadde ikke glemt en eneste pille men ble gravid og beholdt barnet, ingen lett avgjørelse.

    17. Du er så flink med ord, Jessica! Ikke bry deg om alle idioter, selv om det selvfølgelig er vanskelig. Foreldrene dine må ha gjort en god jobb, siden du er så reflektert og flink!

    18. Selv om det ikke var planlagt er jeg sikker på at du kommer til å klare deg kjempebra! Prevensjon kan svikte selv den beste. P-piller og minipiller er ikke 100% sikre, sånn som mange kan få det til å virke som. Det er kjipt at graviditeten skulle komme sånn på deg, men det virker som om du klarer deg fint. Stå på!

    19. Først og fremst, gratulerer med graviditeten! Det blir nok veldig fint med to tette:) Og du virker som en flott mamma:) Bare et lite tips til andre unge som leser bloggen. Hvis dere ikke ønsker å bli gravide, så bruk for all del spiral eller p-stav. Det er det absolutt sikreste pga det ikke er noen brukerfeil, altså ikke noe du kan gjøre feil. Den bare er der til den blir fjernet. Det anbefales mer og mer langtidsprevensjon til ungdom nå, nettop fordi det ikke kan brukes feil. Generelt er de yngste flink med prevensjon, men langtidsprevensjon er et godt tips uansett! Faktisk er det langt færre aborter hos jenter under 20 år, enn det er for jenter mellom 20 og 25.

    20. WOW! Dette er sterkt! Jeg støtter deg 100 %. Selv mener jeg at abort er helt uforsvarlig og etisk feil. Det degraderer menneskelivet og verdien i et ufødt liv i all sin skjønnhet! Takk for at du viser deg som en omsorgsfull, ung, reflektert, moden og kjærlighetsfull mor! Jeg er stolt av deg. Du imponerer meg. Tusen takk for at du står fast på ditt ståsted uavhengig av omgivelsene! Du er tøff og jeg beundrer deg og din ærlighet <3 Lykke til med å bli mor til ditt andre barn! Jeg har trua på deg <3 Stå på videre og bevis for hele Norge at du har tatt ikke bare et - men TO riktige valg!

    21. What Ela Erica said! Så lenge man faktisk har muligheten til å ta varet på barnet i magen, og det har veldig mange selv om de må ofre andre ting (det må man jo uansett alder når man får barn), burde det være mye høyere terskel for å ta abort. (selvsagt skal det være lov hvis man blir voldtatt eller i andre verre scenarioer, men synes vi snakker for lite om tanker og følelser og etikken rundt at det liksom skal være helt vanlig her i landet!) Er barnet en celleklump den ene dagen og et menneske det neste? Det er jo ikke som å fjerne en celleklump med hud, eggcellen + sædcellen = nytt genetisk materiale = nytt menneske om det ikke blir tatt bort! Det er en forskjell det <3 Grensen for når det er lov og ikke er så kunstig, og jeg synes det er så bra at du står i mot presset, for du klarer å ta deg av to barn! De vil få det kjempefint med dere som foreldre! Og tenk alle senvirkningene man kan slite med etter abort, si en venninne blir gravid samtidig og ikke tar abort, da vil jo barnet hennes for alltid minne en på det barnet en kunne hatt selv. Stå på, du er god! Dette klarer dere BRA!!!

    22. Hvis du ble gravid på prevensjon første gang, hvorfor valgte du ikke spiral eller P-stav som er enda sikrere? Og siden du skrev at du tar gravidtet tester for å være på den sikre siden, siden du ble gravid når du gikk på prevensjon, så viste du jo at konsekvensene av å ha samleie uten kondom var å kunne bli gravid.
      Så jeg ser ikke helt den at du er overrasket..det var jo mer “hvis det skjer, så skjer det”

    23. Takk for svar:) Hadde forelesning om dette ganske nylig, så tenkte bare jeg kunne dele noe av det vi lærte siden det er så mange unge som leser bloggen din:) Liker bloggen din jeg også, selv om jeg er 30;) Ha en fin kveld du også:)

    24. drit i folk som bare vil deg vondt, de har et dårlig liv selv.. synes du er helt fantastisk, og leo er jo så glad og fornøyd

    25. Liker bloggen din!:)
      Vil bare legge til at cerazette (som jeg så at du brukte) er en gestagen p-pille og ikke en minipille. Det er ikke så mange forskjeller mellom disse, men de virkerom på en litt annen måte.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg