UTSTYR TIL BABYEN ♥

Hei alle sammen!

Nå har jeg blitt sittende en stund og kikket på hva jeg har lyst på til babyen, og laget derfor et par kollasjer. Fargene blir jo fryktelig kjedelige nå i starten før vi vet kjønn, men sånn får det bare bli!  Synes i hvert fall jeg fant mye fint som jeg tenker å kjøpe etter hvert. Vogn har vi ikke tenkt på enda, men vi synes jo den Leo har nå er utrolig god og definitiv den beste vognen vi kunne hatt, så hvis vi ikke bruker den samme til den nye babyen så kommer vi ikke til å gå bort fra Emmaljunga når vi er såpass fornøyde!

Det føles på en måte litt lettere å se på og kjøpe nye babyting denne gangen, for nå vet jeg godt hva vi får bruk for og ikke ettersom jeg har vært gjennom dette en gang før og erfart hva som ikke går i bruk her hjemme og hva som blir flittig brukt. Stellematte, badebalje, og vippestol har vi jo også fra før, så det er jo veldig kjekt.

Kjenner at jeg synes det er så gøy å se på nye babyting! Siden vi kun har ett soverom ekstra her hjemme som tilhører Leo, så skal babyen sove på vårt rom i starten. Det var slik vi gjorde det med Leo, og selv om Leo ikke er veldig begeistret over å sove i egen seng uten mamma og pappa den dag i dag så angrer vi ikke på det. Det føltes veldig rett å gjøre det sånn!

Blir koselig når vi etter hvert som månedene går får kjøpt inn det vi trenger ♥

 

 

Bilder hentet fra stokke sine nettsider samt, babyshop, babybanden, ellos, lillelam, risarosa.no, lilleverden, og barnas hus. (Dette er ikke reklame)

28 kommentarer
    1. Åh, det er så mye fint!!! Jeg er helt grønn på hva man skal ha i hus til den lille. Vi kommer sikkert til å kjøpe en del brukt, da ting fort blir for smått.
      Men kanskje en dumt spørsmål: de to pose-tingene nederst på bildet. Hva skal det egentlig brukes til og når får man bruk for det?? Tenker på den ved siden av tripptrappstolen og over 🙂

    2. Hei! Jeg er 19 år og venter mitt første barn. Det var ikke planlagt.. Jeg er helt grønn på hva jeg trenger, og hva vi ikke trenger av utstyr og klær. Du som har god erfaring innenfor dette, kanskje du vil skrive et innlegg om utstyr man virkelig hat bruk for 🙂 du har en veldig fin gutt! Ønsker deg masse lykke til i det nye svangerskapet <3

    3. den over trappestolen er en baby nest. det er en koselig putelignende sak babyen kan ligge nedi når den er liten, for støtte og ekstra varme og beskyttelse, marianne. Min mor sydde en slik til søsteren min når hun gikk gravid.

    4. Ser kjempebra ut!! Men jeg vil bare si at det finnes ikke jentefarger og guttefarger😉 Lykke til med baby nr.2 det går nok kjempebra! Det er fint du velger å beholde ungen om det er det som er best for deg! (Hilsen 13åring uten peiling på slikt)

    5. Masse fint;)
      Men den risarosa vognposen går ikke ann og vaske så må reses og det er veldig kjedelig.. Men babynest er gullverdt;))<3

    6. Hva tenker du om kommentarene på KG?
      “Må si jeg ler godt av den jenta der sin hovenhet. For det første fordi hun aldri klarer å gjennomføre noe som hun sier hun skal, men også hvordan alt mulig er andre sin feil hele tiden.
      Ikke hennes feil at hun ble gravid – prevensjonen sviktet.
      Ikke hennes feil at hun ble gravid igjen – prevensjonen sviktet igjen. Og hun har jo beeevis må skjønne, for hun kan vise at hun har hentet ut prevensjonen.
      Ikke hennes feil at hun eksponerer Leo – fordi folk ville jo ha vært så nysgjerrige hvis hun ikke gjorde det.
      Ikke hennes feil at Fredrik blir pappa til 2(!) “uønskede” barn (de er nok ønsket nå, men han ville jo ikke bli far så ung), for hun ville jo beholde og det er det viktigste.
      Ikke hennes feil at hun ønsker keisersnitt som er mye dyrere for alle oss som betaler skatt, mye større risiko for mor og barn og mye mer jobb på sykehuset – for hun har jo fødeangst og istedenfor å bruke frem til oktober med å jobbe med det så skal hun nå i uke 12(!) gå ut på sin offentlige blogg å si at hun velger det. Som om det var det enkleste valget i verden. Det ligger ingen medisinske grunner for at hun skal ha det
      Men for all del, skyld i hvert fall ikke på foreldrene hennes! For hun har jo dedikert et helt innlegg til at hun står på egne bein og er så moden.
      Slutt å kall denne jenta moden! Hun er ikke moden, hun klarer ikke stå for et eneste valg uten å ha noe å gjemme seg bak.”

    7. Åhhh deilige farger uansett, deilig og ikke alltid ha rosa/blått! (Selv om da ser jo ingen kjønnet, hahaha fordi vi har blitt så dumme og tenke jente og guttefarger)
      Baige/nude er sååå fint!

    8. Linnea Arntzen: Hei! De får synes akkurat hva de vil 🙂 Jeg får ikke tilfredsstilt alle uansett hva jeg gjør, så jeg fokuserer på å ta beslutninger basert på hva jeg tror det er beste for meg og min familie.

      Jeg betaler forøvrig mye skatt selv – så mye at jeg fint kan finansiere evt. Fremtidig keisersnitt.

      Og greit nok at de der inne (tydeligvis) ikke synes kvitteringer på at jeg har hentet ut nytt brett med minipiller hver tredje måned siden jeg fikk Leo i fjor ikke er tilstrekkelig med bevis for at denne graviditeten ikke var ønsket fra min side, men hvorfor i alle dager skulle jeg bruke penger og energi på å hente ut noe presis hver tredje måned med resept fra legen min om jeg faktisk ikke skulle bruke minipillene? Det henger jo ikke helt på greip. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal få bevist at jeg har brukt prevensjon på andre måter, – for det holder jo tydeligvis ikke å si at jeg har brukt prevensjon. Da har jo alle kritikere tydeligvis bestemt seg for at det er løgn, så det er jo ikke rart jeg føler meg litt hjelpeløs her da når både samboeren min og jeg vet jeg snakker sant.

      Det ligger ingen medisinsk grunnlag til at jeg skal få keisersnitt? Eh, tror nok disse folkene på kvinneguiden burde oppdatere seg litt. Jeg har skrevet gjentatte ganger i kommentarfeltet at jeg mer enn gjerne jobber med fødeangsten slik jeg gjorde sist, både med psykolog, timer på sykehuset med jordmor, og ekstra oppfølging. Men om jeg ikke får sove om natten pga fødeangsten og forferdelige mareritt og at jeg sliter like mye med dette når fødselen nærmer seg, ja, da synes jeg det burde være forståelig at jeg vil unngå å oppleve mitt livs mareritt.

      Ang det med at Fredrik ikke ønsket å bli pappa så tidlig, når i alle dager skrev eller antydet jeg at det var et stort ønske fra min side? Jeg har jo vært ganske tydelig på at dette desidert ikke var slik jeg så for meg at livet mitt skulle bli og at dette ikke var noen ønskesituasjon – men når jeg først har blitt gravid så har jeg ikke ville gjennomføre en abort fordi jeg har kjent med meg selv at det er noe jeg kommer til å angre på. Skulle jeg tatt abort mot min vilje fordi Fredrik helst ville vente noen år, når han sa han var her og støttet meg uansett hva jeg valgte?

      Jeg er HELT for å ta barnefar sin mening i betraktning når man står ovenfor et slikt valg, men skal hans ønske stå foran mitt når den eventuelle aborten skal skje i min kropp?

      Når det kommer til at de mener jeg er så fryktelig umoden så tenker jeg bare ja vel. Så lenge jeg klarer å ta vare på familien, være den beste mammaen og kjæresten jeg kan være, i tillegg til å vite at de rundt meg (helsesøster, familie, venner etc) ser at jeg er egnet som omsorgsperson, og at jeg er moden nok til å klare alle utfordringer jeg møter på veien fremover – så bryr jeg meg helt ærlig ikke så veldig om ukjente mennesker på kvinneguiden synes jeg er umoden. Da får de bare synes det, og det er selvfølgelig helt OK 🙂

    9. Linnea Arntzen: Og forresten! Glemte å legge til at jeg har fått bekreftet fra både legen min, psykologen jeg hadde sist svangerskap, og overlege ved Tønsberg sykehus at jeg hadde ekstrem fødeangst – det var hele grunnen til at jeg fikk planlagt keisersnitt sist.
      (Tønsberg sykehus er for øvrig et av landets strengeste sykehus når det kommer til det å innvilge planlagte keisersnitt, og dette var de også veldig klare på helt fra første samtale jeg hadde med dem på anemoneklinikken, en klinikk på sykehuset for å hjelpe de med fødeangst.

      Hvis ikke det at overlegen på sykehuset gir meg planlagt keisersnitt fordi hun mener fødselsangsten min er så sterk at dette er et medisinsk behov for mor og barns beste holder til at de på kvinneguiden skal tro meg – da vet ikke jeg altså.

    10. Herregud! Blir flau over hva Linnea Arntzen skriver! Alt er jo bare tull! Ho har nok lite å gjøre stakkars., Ikke bry deg om den kommentaren Jessica, den ga overhode ingen mening!
      Jeg skulle virkelig ønske jeg fikk keisersnitt, for jeg opplevde virkelig marerittet mitt. Jeg var liveredd for en vaginal fødsel gjennom hele svangerskapet! Å legene/jordmor sa “det går bra”… Neste gang håper jeg virkelig jeg får vilja mi, for nå er jeg enda mer redd, enn det jeg var før!
      Ikke misforstå, mener ikke at keisersnitt er en lett løsning, men jeg vil heller det, enn å miste all kontroll og oppleve en vaginal fødsel (som er min største frykt)

    11. Jeg ville ha kjøpt søskenvogn om jeg var deg 🙂 Leo er jo såppass liten at han kommer jo til å bruke vogn noen år til!

    12. Jeg vill rekomendere Emmaljunga Super Viking. Vi har den vognen og den er super! Den går an å a til en eller to, og ettersom Leo fortsatt kommer å være ganske liten når lillesøster/bror fødes så kan det være lurt å skaffe en dobbel vogn.

    13. Jeg syns man skal være forsiktig med å kalle denne jenta her moden. I mine øyne er ikke en moden 17 åring i hennes situasjon, tvert i mot. Ut i fra hvordan hun selv på bloggen fremstiller seg som mor, så kan man si at hun har løst situasjonen hun har havnet i ganske greit, men det er forskjell på det og være moden.. selvom man er mamma er man ikke automatisk moden. Og jo, alder spiller faktisk en forskjell ift hvor god mor man er. Hjernen til kvinner er ikke ferdig utviklet før 24 ish. Ikke kom her å påstå at en 17 år gammel jente har samme potensialet som en 25 åring. (Generelt sett).. Syns det er latterlig å påstå at hun er så moden ut i fra hvordan hun formidler seg på en blogg. Hun fremstiller sitt eget liv og fremstiller seg selv som mor. Situasjonen hennes taler andre vei.. En relativt smart jente hadde knekt koden på prevensjonsmiddel dersom p-pillene sviktet første gangen og man ble gravid. Uavhengig om man byttet merke eller hva man gjorde så syns jeg det var bak mål å ikke sikre seg fullstendig andre gangen hvis man ble gravid på den type prevensjon første gangen. Jeg syns heller ikke at det er svært modent at ens levebrød er eksponering av sin egen sønn, samt leve på kryss av normene i samfunnet. Hadde en moden mor lagt ut et bilde av seg selv i bare undertøy for tusenvis av mennesker? Her skal vi alle kunne legge ut bilde av kroppen vår for det er jo tross alt verdens mest naturlige ting og den skal vi være stolt av.. Virkelig?? Jeg kommer til å lære barna mine at de skal være fornøyde med kroppen sin og prøve så godt jeg kan for at de skal akseptere seg selv, uansett str.. Men jeg kommer også til å lære dem at man skal være forsiktig med Internett og hva man legger ut der, og at dersom det er noe de ikke kunne vist rett til læreren sin, foreldrene til en venninne, arbeidsgivere eller bare familie, så skal det ikke ut på nettet. Nettopp fordi man mister kontroll på bildet etter at det er lagt ut. Man skal aldri skamme seg over kroppen, men man må også lærer seg å respektere seg selv nok til å ikke legge ut bilder av den til alle og en hver.
      Ønsker deg uansett lykke til videre J.
      Tine, 21 år

    14. Anonym: Hei!

      Du har selvfølgelig lov til å mene nøyaktig hva du vil, men nå hadde jeg litt tid til overs så jeg velger å svare deg på det jeg mener jeg er uenig i likevel når det kommer til kommentaren du har skrevet 🙂

      “så kan man si at hun har løst situasjonen hun har havnet i ganske greit, men det er forskjell på det og være moden.”

      Ganske greit? Hva legger du til grunns for å si det? Jeg har jo faktisk klart meg helt fantastisk bra, ikke bare “ganske greit”, da må du i alle fall argumentere for hvorfor du mener at jeg ikke har klart meg bedre enn “ganske greit”:

      “En relativt smart jente hadde knekt koden på prevensjonsmiddel dersom p-pillene sviktet første gangen og man ble gravid.”

      Legen min skrevet ut en annen type minipiller andre gangen, mye fordi det er fryktelig usannsynlig at prevensjonssvikt på denne måten skal skje to ganger etter hverandre. Det i tillegg til at den andre typen jeg gikk på i 2014 når jeg ble gravid med Leo er tatt ut av markedet – ettersom så mange ble gravide på dem. Derfor ble det ikke tatt i bruk annen form for prevensjon, selv om jeg selvfølgelig var inne på tanken!

      Jeg mener å ha både lest og hørt (skal se etter sikrere kilder etter jeg har skrevet kommentaren) at det er flere som eksponerer barna sine i sosiale medier, enn det er av de som ikke gjør det. Er alle disse foreldrene også automatisk umodne? Og hvorfor er de i så fall det, om de ellers gjør alt “riktig” etter din mal?

      “Hjernen til kvinner er ikke ferdig utviklet før 24 ish. Ikke kom her å påstå at en 17 år gammel jente har samme potensialet som en 25 åring.”

      – Denne setningen har jeg fått servert både en og to ganger før. Jeg siterer et godt argument sammen med hvorfor jeg har hentet det fra. “Du vet at selv om et lite antall forskere hevder noe så betyr ikke det at man har en enighet om at det faktisk er slik? Andre forskere hevder på motsatt side at de kognitive egenskapene avtar allerede fra man er 25-år. Skulle jeg på bakgrunn av dette hevde at alle over 25-år ikke burde få barn fordi evnen til i det hele tatt å tenke går ned? Videre hevder noen forskere at evnen til problemløsning og dermed intelligensen går betydelig ned fra 45-års alderen. Skal vi følge din argumentasjonsteknikk, på bakgrunn av mer eller mindre sikker forskning, så burde man ikke få barn etter 27 års alderen. Det beste for barnet vil jo være at foreldrene har sine kognitive egenskaper (denne utgår vist) og evner å løse problemer i høyest mulig grad.

      I tillegg til det: Skal alle unngå å få barn før man er 25 fordi noen forskere på en side mener at hjernen ikke er ferdig utviklet, når jeg og alle rundt meg (helsesøster, venner, familie etc) ser at vi klarer dette minst like bra som andre, eldre foreldre? Skal vi ignorere det faktum at vi er fantastiske foreldre, fordi noen forskere mener at hjernen vår ikke er ferdig utviklet?

      Når det kommer til kropp så ser jeg da mange voksne poste bilder typ treningsbilder og hvordan de jobber seg til målet sitt gjennom bla sosiale media. Den dagen jeg sletter bloggen når jeg er ferdig med å blogge, blir også bildene herfra slettet – og det vil definitivt bli vanskeligere å lete opp bilder av meg fra jeg hadde trent meg tilbake til kroppen min etter endt svangerskap. Ikke at jeg tror at et slikt bilde hadde ødelagt noe for meg i fremtiden uansett – men det vet jeg jo ikke før jeg har opplevd fremtiden. Jeg angrer i hvert fall ikke på at jeg har postet bilder av meg på nett slik du kan se meg i bikini på stranden om sommeren – selv om jeg selvfølgelig ser at det er en forskjell der.

      Tusen takk for det 😀 Ha en god dag, Tine!

    15. Veit du hva? Regner med du ikke har fulgt så mye med på dette her.. Men en 16-17 åring kan faktisk være en bedre mor enn en f.eks 30-åring!
      Jeg syntes Jessica er mere moden enn du faktisk er!! Det er faktisk litt tragisk at du skl drive på sånn mot en 17 år gammel jente, som er så utrolig tøff & venter sitt 2 barn. Det er faktisk utrolig tøft av hu å gjøra!
      Stå på Jessica, syntes du gjør en kjempebra jobb med Leo og alt det der. 😀
      Hilsen ei på 18 år!!:)

    16. Første mann endte med å sove mye med oss da jeg synes det var tungt å måtte stå opp ☓ ganger på natten for å legg han bort i sin seng. Så med nummer to nå kjøpte jeg en bed side crib som er genialt! For storebror vil gjerne ha plass også for kos på morningen. I tillegg til at lillebror trives i egen seng koblet til vår😊 og det meste babyutstyr du trenger kommer på tilbud ila graviditeten din så lurt å følge med og kjøpe når det er, så sparer dere litt. Gratulerer igjen med baby i magen ❤

    17. Anne Lise: Hei Anne lise!

      Jeg har jobb og kontrakt med nettavisen! Det er bare å spørre om det er noe du lurer på, istedenfor å trekke konklusjoner når du åpenbart ikke vet helt hva du snakker om.

      Man må vel ikke være rik for å kjøpe inn det man trenger av utstyr til den nye babyen, vel? Ikke er det jeg har plukket ut veldig dyrt heller, sett bort i fra vognposen fra risarosa og stokke sengen 🙂

      God klem til deg, ha en super helg! 😀

    18. Hva går jobben din ut på? Sitte på pcen dagen lang og få utbetalt årslønn til en vanlig nordmann pr måned?
      Synes det blir litt lettjente penger, gitt 🙂
      Håper du vet hvor godt du har det, hvor heldig du har vært, som har hatt en blogg som har reddet deg.
      Det finnes mennesker der ute som ikke engang har råd til å gi mat på bordet til barna sine, mens du, og selvfølgelig barna dine, pga en kontrakt med nettavisen kan få alt dere drømmer om…
      Synes det kommer lite frem i bloggen din at du er takknemlig for hvor heldig du har vært, for det burde du i din situasjon, ellers kan det snu om veldig fort, før du aner ordet av det…

    19. Anne Lise: Jeg har skrevet uendelig ganger at jeg er så takknemlig. Vil du at jeg skal finne frem alle innleggene jeg har skrevet dette i så kan jeg helt sikkert det, siden du påstår at jeg ikke har gjort det?

      Hadde klart meg fint uavhengig av bloggen. Kommer fra en svært ressurssterk familie og har et bredt nettverk.

      Hvis du aldri har jobbet som blogger så kan du egentlig ikke uttale deg om hvorvidt det er en jobb eller ikke. Pappahjerte blant annet (Han er jo voksen med to barn, så kanskje du stoler mer på hans uttalelser enn mine?) har gått ut flere ganger og sagt at blogging er en fulltidsjobb og vel så det.

    20. Anbefaler TFK søskenvogn, veldig lett og god! Jeg har bare en baby, vi har emmaljunga og TFK, TFK er så mye enklere å dra rundt på:) kjenner ei som har søskenvognen, den er også kjempelett 🙂
      Når det gjelder dette med penger og hva folk gjør i jobben sin, har dere ikke lært dere folkeskikk? Når går dere bort til en fremmed person på gata og spør hva han jobber med og hvor mye han tjener? Og om han sier han er tannlege, som er ett godt betalt yrke der man har pasienter man sjekker tennene på, rakker dere ned på det også da?
      Jeg sitter her selv i mammapermisjon uten jobb og utdanning, og datteren min har ALT hun trenger, pluss mye mer. Og ikke bare det, men jeg er en bedre mor enn mange andre, finnes de på 30 som blir tatt ifra barnet sitt av bv fordi de ikke klarer det. Så kom ikke her å si at alder har noe å si.

    21. Anbefaler (Emmaljunga) søskenvogn som flere anbefaler ja! Hadde til mine to. Lett og god vogn å trille, selv med to barn oppi 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg