FØR DU BLIR GRAVID SOM 16-ÅRING

I det siste har jeg hørt mye at jeg oppfordrer andre til å bli mor i ung alder fordi jeg skriver en blogg om det.

Det er jeg veldig uenig i.

Det har vært viktig for meg å opplyse, og det å være åpen og ærlig om hele situasjonen min siden jeg ble mamma første gang når jeg var 16 år gammel. Og det har mildt sagt vært tøft, selv om jeg har klart meg utrolig bra. Hvordan jeg taklet de forskjellige tingene, hvilke utfordringer jeg har møtt på, og hvordan jeg har løst dem. Jeg tror at, spesielt dere som har lest bloggen lenge, har sett at jeg har vært åpen om alt – ikke bare de hyggelige og koselige tingene som har vært på veien – men også de aspektene av livet mitt som ung mor som ikke er så morsomme å snakke om. At jeg har møtt mye motstand, fordommer, at utdanningen min har måtte bli satt på vent, og at jeg definitivt ikke lever et liv som er et liv de på min alder drømmer om.

Jeg har ofte skrevet at jeg ikke oppfordrer noen til å bli gravid med vilje i ung alder, men at jeg ikke fraråder heller. Jeg tror det blir for enkelt å gi alle unge gravide en “one size fits all” løsning, rett og slett fordi vi kan leve veldig forskjellige liv og ha fryktelig forskjellige utgangspunkt. Det jeg imidlertid har vært svært opptatt av, er at disse som ønsker å bli unge foreldre vet så godt som mulig hva det innebærer (selv om man selvfølgelig ikke forstår alt før man blir forelder selv)

Hvor uhyre viktig det er å ha god økonomi så man kan leve og ta hånd om barnet sitt selv. Hvor viktig det er å være selvstendig, å ta hånd om barnet sitt på egenhånd dersom man selv ønsket å bli forelder tidlig. Det å være klar over at sannsynligheten for at man blir alene med barnet er svært stor desto yngre man er. Og at en baby ikke er en dukke du kan legge vekk når du er sliten eller når du ikke orker mer.

En baby er et eksepsjonelt stort ansvar, men hvis du absolutt på død og liv ønsker å bli mamma tidlig så er det jo faktisk ingen som kan stoppe deg fra å gjøre det (Ikke at jeg noen gang har opplevd å treffe på noen som faktisk ønsker dette ansvaret i såpass ung alder, men man vet jo aldri) men da vil jeg at du skal vite hva så godt det lar seg gjøre hva det innebærer og hvor ufattelig slitsomt og utmattende det kan være. Da skal du være klar over at dette er et barn du skal ha resten av livet, som du skal forsørge til den dagen det fyller atten år, og kanskje lenger enn det også. Dette har jeg også vært opptatt av å vise gjennom bloggen min. Blar du i arkivet mitt kommer du til å finne koselige blogginnlegg om hvor fine dager vi har hatt sammen med den nydelige babyen vår, men også blogginnlegg der jeg forteller om episoder hvor jeg har vært helt på gråten av utmattelse fordi jeg har sovet 2 timer på tre netter. Og det er faktisk ikke overdrivelse en gang.

Barn er ingen lek.

Hvis du blir gravid tidlig skal du selvfølgelig kjenne etter hva du klarer å leve med, men man må huske å tenke på barnets beste også. Gode mødre setter barnets beste først. Hvis du vet at du ikke har jobb, ikke penger, ikke utdannelse, ikke en familie/et nettverk som kan støtte og hjelpe deg (med andre ord liten mulighet til hjelp fra de rundt deg) og liten mulighet for å flytte for deg selv og generelt liten mulighet til å gi barnet et godt liv (Nå sier ikke jeg at du ikke kan gi barnet et godt liv selv om du ikke har noe av dette altså, for kjærligheten din til barnet ditt er jo aller viktigst, men en baby kan ikke leve på luft og kjærlighet) så kan det være lurt å stille seg spørsmål som “Hvordan skal jeg klare å forsørge dette barnet?”

“Hvordan skal jeg klare meg videre i livet, og hvordan skal jeg få meg jobb senere, utdannelse?”

“Hvor skal jeg bo, og hvem skal jeg kunne støtte meg på når ting blir vanskelig?”

og kanskje

“Har jeg det som skal til for å være en god omsorgsperson akkurat nå?” “Hvis jeg hadde vært dette barnet, hadde jeg ønsket å komme til verden i det livet jeg kjenner til nå? Og hadde jeg hatt et trygt boforhold med gode muligheter i fremtiden?”

Noen unge har det som skal til for å bli en god forelder selv om de er 16.

Andre ikke.

Noen 30 åringer har det som skal til for å bli gode foreldre.

Og andre ikke der også. For de finnes de også, selv om vi i aller høyeste grad hører mest om de unge som ikke takler foreldrerollen.

Poenget er bare rett og slett følgende:

En baby er ikke en søt liten ting du skal skaffe deg fordi du har sett på en mammablogg at det ser koselig ut. 

23 kommentarer
    1. Du skriver at noen 16 åringer har alt som skal til for at man bør få barn, ingen på 16 har noe utdannelse. Få har et stabilt forhold/boplass eller masse penger i så ung alder… Ellers er jeg enig i det du skriver.

    2. Anonym: Jeg skriver også at jeg ikke mener man må ha alt det for å bli en god forelder. Har man/kan man skaffe seg jobb, og har man en god støttende familie og et godt nettverk rundt seg er man godt på vei og kan fint klare seg. Det blir garantert tøft, men det er viktig å opplyse.

      Jeg skrev bare ned noen spørsmål det kan være lurt å stille seg hvis man selv går inn for å bli ung forelder fordi man ønsker det 🙂

    3. Utdanning er ikke det viktigste her i verden synes jeg da, har ingen selv fordi det aldri var noe jeg ønsket å bli som man kunne gå skole til. Flere, tilogmed familie har sett ned på det at jeg ikke hadde noe utdanning, å temkt at d sikkert aldri blir noe av meg. Men her er jeg idag, 19 år, fortsatt ikke plan om noe utdanning, men jeg tjener mer enn voksne med utdanning. Jobber med kropskunt (tattoo å piercing) å klarer meg supert! Så det finnes altids ting å gjøre i denne verden
      Leilighet har jeg også , kjæreste som også tjener godt. Alle må ikke gå en a4 vei gjennom livet , det er jo det som er så fantastisk!

    4. Foresten
      Så har mammatilmichelle skrevet om fødselsangst nå også… Tror hun henter mye inspo her inne når hun er tom for ideer..

    5. Anonym: Det er veldig sant!! Utrolig bra at du har klart deg så bra, vær stolt av deg selv <3

      Er helt enig i at utdanning ikke er alt her i verden! Er derfor jeg valgte å bære frem babyen i magen nå som 17-åring, tross mangel på utdannelse. Men viktig er det jo da, hvert fall senere i livet 🙂 selv om man helt sikkert kan finne jobb uten utdanning, så er det (slik jeg har fortsatt det) mye lettere med, og det er jo en fin trygghet i fremtiden om man har barn <3

    6. Godt skrevet!
      Hva synes du om at mammatilmichelle kopierer mange av ideene/innleggene dine? Så hun også hadde skrevet om fødeangst..

    7. Kristine: Fredrik og jeg har ikke og hadde ikke klart å spare opp nok til egenkapital verken da eller nå, så derfor leier vi 🙂 Det har aldri vært noen problem, men jeg har tatt med meg faren min på visningene jeg har vært på når jeg har vært under 18 for å vise oss seriøse. Og det har jo gått veldig bra! 🙂

    8. Synes det er trist at folk legger ord til munnen på andre. Har fulgt deg hele veien og aldri sett en setning hvor du anbefaler andre å få barn i tidlig alder. Jeg har aldri sett en setning hvor du gir dette tema et glamorøst bilde. Kjenner jeg blir irritert på dine vegne.
      Men ikke bry deg om disse kommentarene da får de lese gjennom alt du har skrevet så ser de alle sidene som er skrevet ned. Du skriver ufattelig godt til å være 17 år. Med en selvinnsikt få i din alder har.
      Du gir av deg selv og livet ditt som ikke bare har vært rosa skyer…
      At utdanning er viktig på sikt synes jeg. Men du har fortsatt mange år igjen og det finnes de som tar studier på nytt i voksen alder fordi de valgte feil karriere som ung.
      Fortsett å skrive om det som opptar deg og med dine ord og dine erfaringer – de som ikke har gått i dine sko eller leser det som blir skrevet lar du bare passere.

    9. Anita: Tusen takk for en velformulert og flott kommentar, Anita!

      Det gjør meg så glad at du synes det! Ingenting som varmer mer enn gode tilbakemeldinger fra leserne mine. Takk!

      Ha en god dag og en fortsatt god uke! Er glad for å ha deg som leser 🙂 <3

    10. Dette bildet var helt fantastisk fint. En av fordelene med a vaere ung mor er at du ser ekstra bra ut pa daps og konfirmasjonsbildene.

    11. Det har aldri vært så få tenåringer som har fått barn som nå, så hvis noen føler seg oppfordret til å få barn etter å ha lest bloggen din, så gir det ikke de helt store utslagene på statistikken iallfall (det ville vært rart).
      Det er lett å få inntrykk av at mange flere tenåringer får barn pga Unge Mødre og ung-mor-blogger, men det stemmer altså ikke. Dere er bare mer synlige.
      Jeg ville aldri oppfordret sønnen min til å bli far i en alder av seksten, men om han ble det ville jeg støttet ham. Tenker vel at det er en holdning som er fornuftig, for å planlegge graviditet så tidlig, det synes jeg ikke blir riktig.
      Ønsker deg lykke til mamma16!

    12. Hei.
      Må begynne med at jeg har fulgt din blogg så og si fra begynnelsen og Anna Rasmussen sin blogg i flere år.
      Jeg syns det er veldig alvorlig å beskylde noen for å kopiere innlegg/ideer.
      Jeg har selv sett at flere av inleggene har vært lignende, men man må tenke på at dere er i veldig lik båt.
      Nå skal ikke jeg si hva som er riktig (om hun faktisk leser bloggen din eller ikke), men syns det er litt synd at du går så hardt ut med dette offentlig som om det er en fakta.
      Jeg liker å lese bloggen din, jeg håper bare du vil være litt mer ydmyk og kanskje holde misstankene litt mindre offentlig. Altså hev deg over det nivået.
      Jeg har forstått det slik at Anna sjenden poster innlegg i “nå-tid” og at de faktisk kan være dager/uker/måneder gamle.
      Må også kommentere noe du har nevnt tidligere, og det er at for meg er det også forståelig at hun har blokkert deg på flere plan.
      Grunnen til dette er høyst sannsynlig fordi hun ikke ønsker å reklamere for din blogg, hvis du legger igjen en kommentar offentlig på f.eks facebooksiden hennes er det noe som skaper klikk for deg.
      Og med så sterke beskyldninger mot hun er det ikke rart hun ikke ønsker å skape pr for deg.
      Dette er kun ment konstruktivt, jeg er som sagt en fast leser som ellers er veldig positiv til din blogg.
      Vet ikke om det er flere som har samme syn som meg eller, men jeg personlig syns det er koseligere å lese innlegg og kommentarer som ikke henger ut andre 🙂
      Ellers fortsett den gode jobben!

    13. Det forekommer veldig ofte beskyldninger mot Anna fra denne bloggen her. Blir ikke overrasket om Anna gjør noe med dette snart. Jeg for min del hadde satt en stopper for dette for lenge siden.

    14. Anonym: Nå er det jo ikke akkurat slik at jeg tar opp dette i noen blogginnlegg da, (sett bort i fra det ene i høst som er rimelig lenge siden nå)

      Men det er klart det dukker en del opp i kommentarfeltene, og det kan jo ikke akkurat jeg noe for.

      Det er ganske enkelt om Anna ønsker å sette en stopper for dette, det er bare å slutte å ta ideer og tanker fra meg, så stopper jo det rimelig kjapt. Hun får gjerne ta det opp for min del, det er jo ikke jeg som har gjort noe galt her.

    15. Nå synes jeg du er vel høy på deg selv. Jeg tror ikke Anna har kopiert eller hentet noe som helst hos deg.
      Hun har tidligere skrevet om fødselsangst, keisersnitt vs vaginal fødsel, da er det kanskje ikke så rart om hun tar det opp igjen nå?
      Hun har skrevet om trening, der hun brukte babyen til å trene med, så gjorde du det samme.
      Og det er sikkert flere innlegg.
      Du påstår at du ikke leser bloggen hennes. Hva i himmelens navn får deg til å tro at hun, som har vært toppblogger i mange år, leser din blogg?
      Vet ikke hvordan du blogger, men hun skriver sine innlegg i lang tid før hun poster dem, enkelte korte innlegg er tatt på sparket, men det er et fåtall.
      Synes det grenser til det latterlige.

    16. Anonym: Hei! Jeg har ikke skrevet at det siste innlegget var spesielt likt 🙂 Faktisk skrev jeg i en kommentar lenger ned her spesifikt at jeg ikke synes det var spesielt likt, men at summen av at hun har gjort dette tidligere gjør at flere av leserne mine reagerer raskere, og det er jo faktisk forståelig.

      Hvorfor hun skulle trenge å ta ideer fra meg – hvordan i alle dager skulle jeg vite det? Det virker jo mer logisk at hun må ha noen å hente inspirasjon fra når hun har blogget i så mange år, for å fortsatt ha noe å blogge om som er interessant – ikke vet jeg. Det er flere som bare har skrevet “Jessica” også. Eks: Ser at dette blogginnlegget er veldig likt det Jessica skrev først.” og lignende. Jeg ser ikke helt for meg at det er en slags form for reklame, det er jo bare fornavnet mitt. At hun ikke vil “reklamere” for min blogg synes jeg også er litt rart, hun gjør jo ikke det ved å svare på kommentarer vedrørende det i kommentarfeltet på facebook…? Det er ikke så rart at leserne mine reagerer.

      Jeg leste for øvrig bloggen hennes helt i starten lenge før jeg selv ble gravid med Leo, og da likte jeg den kjempegodt! Nå har det bare dabbet av, og det er lenge siden jeg har vært innom 🙂 Klart skriver man innimellom om noen av de samme tingene, men det er jo mye (altså mange blogginnlegg som er fryktelig like) som tyder på at hun har tatt noen ideer og tanker fra meg 🙂

      Du får selvfølgelig synes hva du vil om det. Jeg synes det er kjedelig når jeg jobber så innmari hardt med alt jeg legger ut her på bloggen. Det blir litt for tilfeldig at hun skulle ha postet noe som er så likt mitt flere ganger på rad. En gang, ja – det kan skje. To ganger – ja, det kan sikkert også ha vært tilfeldig. Men nå er det snakk om en del ganger flere enn det. Det handler ikke om at jeg er høy på meg selv, det vet vel du strengt tatt veldig godt som leser bloggen min? Det handler bare om at det blir veldig synlig, enten man vil eller ikke.

      Jeg vet ikke om du har fått med deg alle innleggene som er mistenkelig like, men hvis du har det så ser du jo at det er mer sannsynlig at hun har kopiert litt av meg enn at hun tilfeldigvis har skrevet om det samme som meg og flere ganger brukt samme setninger i blogginnleggene sine, rett etter at mine er postet. Eller?

    17. Hei Kan du skrive et innlegg om fremtidsplaner du hadde for fremtiden din før du fikk barn( hvis du hadde noen, som f.eks, reise mye, russetiden, hvilken utdanning osv..)
      Og hvordan fremtidsplanene ble påvirket/fordandret da du fikk barn,med positive og negative sider?:)

    18. Synes du fremstår som en god mamma for sønnen din, og som ei jente med skikkelig bein i nesa 🙂
      Du takler morsrollen bra, og bør være stolt av det!
      Jeg er dobbelt så gammel som deg, og har ikke egne barn og føler meg overhodet ikke klar for det heller. Så du har rett i det du sier om alder 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg