DET ER INGEN SKUFFELSE Å FÅ TO BARN AV SAMME KJØNN!

For noen uker siden dro vi på ultralyd for å sjekke at alt var bra med den lille som ligger i magen min.  Vi gledet oss uendelig mye og hadde kun ett ønske: At babyen vår skulle være frisk og sunn.

Jeg har blitt irritert når mange fortalte oss før ultralyden at “Får virkelig håpe det blir jente denne gangen da!” Eller “Ja, nå må dere få ei jente også da” Siden vi har en liten gutt fra før. 

Akkurat som at det kun var da familien vår kunne bli komplett. Den blir komplett uansett!

Og når det også denne gangen viste seg å være en perfekt liten gutt som befant seg i magen min, så kommenterer flere akkurat som at det er synd på oss for at vi får to av samme kjønn. Vi har jo vår fantastiske lille gutt fra før, og da tror tydeligvis noen at det er en skuffelse å få enda en gutt. Det er det tvert i mot, det er helt perfekt og skulle få enda en gutt i familien vår. Nøyaktig like perfekt som det hadde vært om babyen i magen denne gangen skulle vise seg å være ei jente!

Det virker som om de fleste er så veldig opphengt i å få en av hver, og da er det jo litt morsomt at det ikke en gang har noe å si for oss. Det er virkelig ikke en skuffelse å få to barn av samme kjønn! 

Når vi får møte den nye babyen for aller første gang kommer vi til å føle en så enorm glede uansett, at kjønnet ikke har noen betydning! Når vi nå visste at det var et lite mirakel til på vei, så ønsket vi oss ikke en gutt eller en jente.

Vi ønsket oss et velskapt barn.

23 kommentarer
    1. Helt riktig som du sier : de fleste foreldres ønske er at barne deres er friskt og raskt !
      De som sier at det hadde vært kjekt med ei jente nå kan låse munnen sin mener jeg . Den lille er akkurat hvem h*n er , det er det lite noen får gjort med det nå .
      Jeg er av den typen som skal ærlig inndrømme at jeg ønsket meg gutt når vi fikk nr 2 og vis vi noen gang skal ha flere , så tror jeg nok at hjertet mitt ønsker seg en gutt . Tror nemlig ei jente i denne familen hadde blitt meget bortskjemt 😛

    2. Så lenge barnet er friskt og helt “fin”, så spiler vel kjønnet ikke så stor rolle i det hele bildet ❤️ Du er en fantastisk mamma! Og det å bli tobarnsmamma kommer du til å takle helt fint! Stå på! Heier på deg 👊🏼

    3. Jeg er helt enig med deg, det er ingen skuffelse å få to barn av samme kjønn. Når det er sagt, så er det vel naturlig kanskje å ønske seg et annet kjønn enn det man har, men som sagt, skuffet, nei, det blir man ikke. Likedan mener jeg at det må være lov å si at man ønsker seg feks ei jente, om man har gutt fra før. De som sier de blir sinna når de hører sånt, det viktigste er at barnet er friskt, da sier jeg; hva om barnet ikke er friskt? Skal du kaste det? Nei, man tar da i mot barnet sitt uansett både kjønn og om det ikke er friskt. Like høyt elsker man alle barna sine, det kan jeg si av erfaring. Så om du ønsker deg en jente denne gangen, så er det fullt tillat, skjønner ikke hvorfor folk skal ha innvendinger og meninger om alt – på andres vegne.

    4. Anonym: Det er jeg faktisk helt enig i!

      Det var jo en periode tidligere hvor jeg ønsket meg veldig ei jente når jeg tenkte på at jeg en dag i fremtiden kanskje skulle bli gravid igjen. Så gikk det over, og noen måneder senere ble jeg gravid igjen.

      Det skal være helt greit å ønske seg et kjønn, jeg har lest en del om dette på nettet og mange jordmødre sier at dette er vanlig, men veldig tabu! <3

      Jeg synes faktisk det er helt det samme hvilket kjønn babyen i magen har, jeg gleder meg bare til å få møte han eller hun for første gang, og selvfølgelig virkelig håpe at babyen er frisk <3

    5. Du sier at du ikke bryr deg om kjønnet, så lenge barnet er friskt. Hva om barnet ikke er friskt da? Hører denne ofte, og for meg høres det ut som at barnet automatisk får mindre verdi hvis det viser noen form for avvik. Spør av ren nyskjerrighet 🙂

    6. Du kommer til å bli en fantastisk to barns mor og er allerede en fantastisk mor 💖
      Er ikke alle som tenker sånn som deg når det gjelder skjønn…og det viser berre kor god mor du er 💖

    7. Sara: Alle ønsker vel i utgangspunktet et friskt barn, selv om vi selvfølgelig kommer til å ta det i mot med åpne armer uansett om det ikke er friskt <3

      Barnet får selvsagt ikke mindre verdi om det ikke er friskt, men et alvorlig sykt barn eller et barn med tydelige avvik er jo ikke noe man sitter og ønsker seg.

      Selvfølgelig er det lov å spørre! 🙂 Synes det er fint at dere spør, jeg!

    8. Så deg og sønnen din og enda ei voksen dame for noen dager tilbake. Det var trafikk. Og du bestemte deg å krysse over veien. Dama som var med deg stoppa deg og etter 2 sek gikk du over veien igjen. Å krysse over veien på den måten med ungen i hånda var ikke så pent syn og ikke trygt!

    9. selin: Hæ? Hvor var det?

      Jeg er livredd trafikk og står alltid lenge og ser om det er trygt før jeg går over, og hvert fall hvis Leo var med. Hvis det var nede på torstrand (Var der med tanta mi for noen dager siden) så er det eneste jeg kommer på at jeg nesten mistet balansen ved fortauet, prøvde ikke å krysse veien?

      Synes det er så innmari uhyggelig å føle at det alltid er noen som overvåker meg klar til å “ta meg” på noe. Spesielt når det er ting som dette, som ikke er som det ser ut til. Jeg er da særdeles oppegående og prøver ikke å krysse en gate med full trafikk uten å være fullstendig sikker på at det er trygt å krysse den.

    10. Iselin: Misforstå meg ikke altså, jeg blir gjerne kritisert for ting jeg fortjener å bli kritisert for – Men det er kanskje lurt å tenke seg om før man kommenterer slikt som dette i et åpent kommentarfelt.

      Det er alltid to sider av en sak, og da synes jeg det er ubehagelig å bli satt i et unødig dårlig lys på grunn av en tydelig misforståelse. Det var bare ren flaks at jeg satt oppe nå og kunne forklare hendelsen (Hvis det du snakker om skjedde på torstrand, da?)

      Kunne du ikke ha sendt meg en melding istedenfor? Evt en anonym mail (Dersom du foretrekker å være anonym?)

    11. Hei så flott at du tenker slikt jeg ser spesielt mange yngre mødre mest ønsker seg jenter. Nå er jo ikke alle yngre mødre like da så det er kanskje et dårlig utsagn men fint at du skriver om dette da jeg tror mange opplever det samme. Vi har en av hver kunne ikke brydd meg mer om kjønn da jeg gikk gravid det viktigste for oss var barnet og at storebror skulle bli nettopp det. Vi opplevde også en veldig glede fra andre over denne jenta at tenk nå kommer ho. Jeg ble ofte irritert da akkurat som om lillegutt ikke var like bra. Idag jobber vi nesten ukentlig med at de ikke skal forskjellsbehandle. Så noen holdninger til temaet er det der ute.

    12. Ser som vanlig i kommentarfeltet at folk er veldig flinke til å misforstå det du sier. Virker som folk bare er ute etter noe å pirke på og misforstår med vilje. Det står da virkelig ingen plass at barnet ikke er velkommen hvis det ikke er friskt. Det er helt naturlig å ønske seg er friskt barn. Hvem gjør ikke det? Det vil ikke si at man kommer til å elske barnet sitt noe mindre hvis det ikke er det. Det er uansett et fantastisk lite menneske du bærer inni deg. Uansett.

    13. Mammapå26: hvis det er min kommentar du sikter til, så er det akkurat som jeg skrev: jeg spør av ren nyskjerrighet 🙂 Jeg sa selv det samme, helt til jeg opplevde å få beskjeden om at ikke alt var normalt med fosteret. Først da slo det meg hva jeg hadde gått rundt og sagt. Barnet var like velkomment, også med sine avvik. Man må huske at språk er makt! Syns forøvrig at Jessica virker ut som en god person og som en som ikke tar disse kommentarene som surmaga kritikk. Det er ekstra gøy å følge bloggen hennes nå for tiden, da vi selv venter smått i oktober 🙂 <3

    14. Alle har lov å ønske kjønn, og noen gjør ikke det heller (som deg)
      Noen ønsker vel kansje feks 2 gutter/ 2 jenter, så ser vertfall ikke no galt i å få d!
      Jeg ønsker meg jente, men betyr ikke at jeg ikke blir glad for en gutt selvfølgerlig! Vet om en som altid har ønsket jente, å nå nyli fikk gutt nr 3. Hun elsker alle barna like mye uansett!

    15. Det fine er at uansett hvilket kjønn det blir, så blir det perfekt 🙂 Selv fikk jeg først to gutter – helt perfekt og kjempegøy. Så kom lillesøster og helt til slutt kom lillebror ; helt perfekt ❤️

    16. Takk ❤️ Bare halvparten ( de to første ) var planlagte men alle 4 like velkomne, når vi bare fikk vendt oss til tanken ❤️

    17. Jeg har en gutt fra før, og jeg legger ikke skjul på at jeg ønsker at nummer 2 skal være jente. Hvis sønnen min var ei jente, ville jeg nok ønsket en gutt nå.
      Jeg er helt enig at det som spiller en rolle er at babyen er frisk, men man trenger heller ikke skamme seg over å ønske seg ett spesielt kjønn, det er helt normalt! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg