JEG HAR NOE JEG VIL SI

I motsetning til andre bloggere, ønsker jeg ikke å fraskrive meg ansvaret jeg sitter med når jeg når ut til så mange mennesker som jeg gjør. Det jeg gjør kan påvirke mine leseres valg, og det synes jeg selvfølgelig er veldig skummelt. Jeg ønsker å være et godt forbilde for de som leser bloggen min.

Jeg sikter da spesielt til mine yngre lesere, som kanskje i større grad påvirkes av bloggere og media generelt.

Jeg har noe jeg vil si til dere. 

Jeg støtter ikke mine blogg-kolleger i det absurde antallet plastiske operasjoner de foretar seg. Og jeg støtter definitivt ikke det at de føler de må dele det på bloggen sin. Jeg bryr meg ikke om hvorfor de føler de må gjøre det, om det er fordi de føler de bare må være ærlige om det, eller hvorfor i alle dager de gjør det – Men jeg tar fullstendig avstand fra det.

Jeg synes alle mine blogg-kolleger virker som fine folk, jeg har ingenting i mot noen på noen som helst måte, og jeg respekterer valgene til disse menneskene, de som foretar seg alle disse operasjonene – Men jeg kommer aldri i verden til å støtte det at de bare må dele det på bloggene sine.

Spesielt ikke når den største andelen av leserne deres er 13 år gamle jenter i sin mest sårbare alder med dårlig selvtillit.

Så kjære, yngre lesere: Jeg vil bare at dere skal høre denne sangen hver gang dere ser bloggere dere leser eller hver gang dere ser kjendiser som opererer seg til det ugjenkjennelige bare fordi de kan:

Husk at ingen kirurg i hele verden kan ta fra deg den dårlige selvtilliten som åpenbart ligger i bunn hvis du føler du må fikse på hver bidige kroppsdel du har. 

Skjønnhetsoperasjoner og fornektelse får bare tatt deg så langt – Til slutt sitter du igjen med deg selv, og liker du ikke deg selv, så kommer ikke all verdens med plastiske operasjoner til å forandre på det. 

Jeg skal ikke komme med noen moral-preken om hvem som er gode forbilder og ikke, for det å være et godt forbilde handler ikke om valgene du tar og hvordan de ser ut for andre utad – men hvorfor du tar dem. 

Men jeg klarte bare ikke å holde det inne lenger nå.

Klem 

24 kommentarer
    1. Helt enig med deg. Det og lettkledde bilder hører til privaten.: spesielt når målgruppen er jentunger i sin mest sårbare fase. De trenger å se at man kan spille på noe annet enn sex og utseende.

    2. Sjønner tanken, men tanker at d kansje kn være værre om de lyver om det å sier feks “nei jeg har ikke silikon” når de egentlig har det. Fordi da lager de iallefall et unaturlig kroppsbilde vis det liksom skal være “normale” pupper på størrelse med meloner, og folk skal tro det. Vis det ga mening haha

    3. Anonym: Skjønner hva du mener, men enten disse bloggerne vil eller ei så påvirker de yngre lesere. Se bare i kommentarfeltene på instagram/blogginnleggene som omhandler at de har foretatt seg operasjoner. Der finner du unge jenter som spør hvor mye det koster, hvor de gjorde det, og at de ønsker å spare pengene fra konfirmasjonen sin til å foreta plastiske operasjoner. Det er jo ikke akkurat greit.

      Da er det jo bedre å holde temaet fullstendig borte fra bloggen, tenker jeg. Men skjønner selvfølgelig hva du mener, og det er jo ikke bra at man går rundt og tror at noe er naturlig når det ikke er det – For det gir jo også et forvridd kroppsbilde!

    4. Det er dette jeg liker så godt med din blogg!
      Du fraskriver deg ikke noe ansvar, du har ingen “lurende” overskrifter og oppfører deg ikke som at du er bedre enn alle andre å vil klare deg resten av livet uten utdannelse!
      Så lenge du holder det slik så vil jeg aldri stoppe å lese din blogg. 🙂

    5. Jeg er 16. Leser ikke bloggen din pga du er ung mor eller pga du har en søt gutt, men leser den pga dine forbanna gode meninger og din dødsbra skriving. Din søte sønn og din ung-mor historie er egt bare et bonus, hehe;-)
      Altså du har gode verdier og skriver helt konge. Eksempelvis iforhold til en annen mammablogger (som ligger høyest oppe) kun pga hennes utroavsløringer osv.
      Poenget mitt er; blir glad av bloggen din:D Stå på,digger deg!!!!!

    6. enig i det du sier!
      selv har jeg en gutt på 7 år. Jeg er selv “bare” 21, men føler meg som verdens beste mamma, samboer og en god original. For jeg er faktisk den eneste i vennegjengen som ikke er operert (plastisk operasjoner), eneste som ikke har botox og Restylane. Men jeg føler meg smashings for det.
      Stå på videre Jessica

    7. Kjære, fine, vakre, kloke Jessica: Stå på og amen! Takk for nok ett ærlig og fantastisk bra vinklet innlegg. Du er suveren, elsker at du ikke er fordømmende, men tar saken ved roten og ikke går etter enkeltpersoner. Du er virkelig fantastisk, guttene dine et heldig som har deg! Hilsen 18år gammel mamma 🤘🏼✌🏼️❤️

    8. Du er knall flink Jessica!
      Du er så reflektert. Det er alltid like kjekt å lese bloggen din. Du er ærlig.
      Noe av det beste er rett og slett det at du ikke lurer leserne dine med overskriftene 🙂
      Du virker ut som en knallgod mor for skjønne Leo, og lykke til videre med graviditeten. Jeg er sikker på at du blir en fantastisk tobarnsmor! 😊

    9. Hei alle sammen:
      Nå har jeg slettet en kommentar under dette blogginnlegget fordi vedkommende oppfordrer til diskusjon rundt mammatilmichelle nok en gang. Jeg har sagt i fra på en ordentlig måte opp til flere ganger nå at jeg ikke ønsker disse diskujonene lenger.
      (Jeg er fullt klar over at Kristin Gjelsvik skrev et blogginnlegg om at hun også mente at en del toppbloggere overdriver plastiske operasjoner, og dette blogginnlegget kan dere lese HER: http://styleconnection.blogg.no/1456171544_nei_det_er_faen_ikke_.html
      Jeg har skrevet dette en milliard ganger nå, men gjør det gjerne enda en gang: Det er helt umulig å ikke skrive om samme tema (og til og med ha lik mening) som andre bloggere. Det er ikke plagiet eller kopiering ved mindre setninger og formuleringer direkte er hentet ut av en annen tekst.
      Det er åpenbart mange som ikke vet hva plagiat er, og dette kan man lese mer om hvis man googler. I dette tilfellet er det å ta setninger og formuleringer ut i fra andres blogginnlegg. Det har ikke jeg gjort, og det kan dere se om dere ser på mitt blogginnlegg for å så se på Kristin Gjelsvik sitt.
      Det handler om samme tema, og vi er tydeligvis enige om en del. Det gjør ikke mitt blogginnlegg en kopi av hennes. Husk hvor uendelig mange måter det går an å formulere en tekst på.
      Hvordan i alle dager skal det fungere i praksis om man aldri kan skrive om samme tema i bloggverden?
      Ville bare si i fra.
      Det er første gangen siden jeg fikk drapstrusler i høst at jeg har slettet en kommentar, men dette gjør jeg rett og slett fordi jeg ser at slike kommentarer (Som drar opp mammatilmichelle og plagiat) ofte fører med seg et kommentarfelt som sporer totalt av for hva blogginnlegget i utgangspunktet handler om, og det blir veldig opphetede diskusjoner og jeg har også opplevd å få skjellsord slengt etter meg. Jeg setter en stopper for det nå.
      Klem!

    10. Mamma til S.: Kjære deg!

      Tusen hjertelig takk. Jeg blir så glad av å lese det dere skriver. Kjempe glad og takknemlig for at dere leser det jeg legger ut, og ikke minst at dere tar dere tid til å skrive tilbakemelding!

      Jeg gjør virkelig så godt jeg kan <3

      God klem

    11. Dette er et tema som har vært oppe OVER ALT for tiden, og det er noe “alle” har en mening om. Da skal det godt gjøres å kalle en mening for et “plagiat” selv om en annen blogger har ment det samme som deg for litt siden.
      gir deg en real klapp på skuldra for dette innlegget!

    12. Supert innlegg!! Endelig noen på topplista som er litt mer down to earth. Takk. Har heller ingenting imot at folk er åpne om det, men når visse bloggere KUN blogger om operasjoner… Hva tror du alle disse usikre jentene sitter å tenker da? Du har helt rett. Man har en stor stemme som toppblogger, og den blir noen ganger brukt feil.. Jeg hadde følt meg bad om JEG hadde påvirka andre til å fikse på noe på seg selv som i utgangspunktet var veldig pent. Fin sang også 🙂

    13. Amen! Er så enig med deg. Toppbloggere har så stor innflytelse enten de vil eller ei, og det er viktig å tenke over hvordan hva de skriver kan påvirke leserne sine. Jeg er glad for at du er bevisst på det, og forhåpentligvis kan du være en positiv innflytelse på unge jenter(og gutter). Du er super! Stooor klem <3

    14. Du har helt rett! Både MTM, VP, SE m.flere har utført 1 eller flere operasjoner. Det er egentlig ganske så sykt, med tanke på alderen til de som leser de bloggene. Jeg oppfatter de ikke som gode forbilder for datteren min.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg