EN ER SOM INGEN OG TO ER SOM TI?

Nå som jeg er over halvveis i svangerskapet, har graviditeten på sett og vis begynt å bli mer virkelig. Eller, virkelig er kanskje feil ord. Men jeg har klart å komme meg dit at jeg har begynt å forberede en del i hodet mitt, i det minste. Det er fortsatt fryktelig surrealistisk at jeg i det hele tatt er gravid igjen (Jeg synes fortsatt det er surrealistisk at jeg i det hele tatt er mamma til en fra før, og han er jo pokker meg snart 15 måneder gammel) Men jeg har begynt å tenke mer på det praktiske, samt at jeg kjenner at jeg plutselig sitter med ganske mange spørsmål og tanker rundt det hele.

Hvordan gjør vi det med soverom? Vi hadde på_ingen_ måte tenkt eller planlagt tanken på et barn til før vi eventuelt hadde flyttet til noe eget og fått ferdig utdanning, så her sitter vi jo i en leilighet med “bare” to soverom. Skal guttene etter hvert dele, eller skal vi kjenne på tanken å flytte til noe enda større når minsten ikke skal sove på rom med oss lenger?

Jeg elsker gutten min høyere enn jeg elsker selve livet. Går det an å elske noen andre så høyt som jeg elsker Leo? Ja, det må det jo gjøre. Dumt spørsmål i grunn, jeg vet jo at jeg kommer til å elske den nye babyen eksakt like høyt som jeg elsker Leo – Men når graviditeten fortsatt er så surrealistisk, er det fryktelig vanskelig å fatte. Det hender fortsatt at jeg har øyeblikk hvor jeg får den følelsen man får når man akkurat nesten tryner på vei ned i trappen, fordi jeg kommer på at jeg har en baby i magen. Så det er kanskje ikke så rart, hvis det enda ikke har gått ordentlig opp for meg? 

Spiser jeg nok grønnsaker? Jeg har fortsatt dårlig samvittighet for de måltidene jeg spiser uten. Kommer jeg til å klare ammingen?

Men ett av de største spørsmålene jeg sitter med er nok:

Er en som ingen og to barn som ti? 


I så fall: Hvordan overlevde mamma og pappa med tre barn? Mamma og pappa, dere har min fulle respekt.

Jeg gleder meg til å få svar på alt. Eller, det aller meste i hvert fall! Jeg går inn i svangerskapsuke 22 i morgen, og gleden er stor. Leo babler om “beibi” og Fredrik har plutselig pappabøker liggende på nattbordet sitt. Og det mest sjokkerende av alt? Det er ikke jeg som har lagt dem der.

Forhåpentligvis kommer guttene våre til å bli gode brødre for hverandre, og jeg håper de finner mye støtte og glede i hverandre. Vi merker at vi gleder oss veldig nå, tross hvor vanskelig det er å fatte at det kommer en til, og vi ser veldig frem til det stolte øyeblikket som kommer når vi ser dem sammen for første gang.

10 kommentarer
    1. Jeg syns én er som én og to er som to, jeg. Det er 18 mnd mellom mine eldste og det var helt ærlig litt stress i starten, men ikke på langt nær så mye som jeg så for meg. Når babytiden er over er det veldig praktisk at vi kan ta de med på mye sammen som begge to har glede av.
      Når det gjelder ammingen anbefaler jeg deg å være litt i forkant, finn ut om sykehuset har ammepoliklinikk du kan få hjelp av i starten. Hvis ikke anbefaler jeg Ammehjelpen (de har nettside med mye informasjon: https://ammehjelpen.no/ og du kan ringe for råd ), og søk heller hjelp et par ganger for mye enn for lite.
      Tror dere vil klare to helt fint, jeg!

    2. Mamma til 3: Hei!

      Morsomt å høre din erfaring! <3

      Ja, jeg gjorde mitt beste sist med ammingen og kommer til å gjøre det igjen. Fikk mye god hjelp fra sykehuset, og håper på det denne gangen også. Merker at det er viktig med riktig og god veiledning i starten! Ammehjelpen er definitivt et godt tips, husker jeg brukte den mye sist, men nå hadde jeg nesten glemt den! Tusen takk 🙂

      Klem

    3. Når det kommer til å la barna dele rom så synes jeg absolutt at det er noe dere burde vurdere, om dere flytter eller ei. Jeg har ei søster som er 1,5 år eldre enn meg og vi delte rom i mange år selv om vi hadde rom nokk til å ha egne. Vi hadde ett soverom og ett lekerom. Jeg vet at mange er litt redd angående skriking og at kanskje en bråker litt sånn at den andre våkner men dette er noe som går over og dem venner seg til det.
      Jeg vill i allefall anbefale deg å prøve dette, kansje vokser guttene dine opp like nær som søstera mi og meg 🙂

    4. Hei!
      Syns du har en fin blogg, men jeg føler ofte når jeg leser at du må “bevise” at du er en god mor. Feks at du sier du får dårlig samvittighet de måltidene du ikke spiser grønnsaker.Det tror jeg virkelig ikke du får, for det er ikke vanlig å spise grønt hvert eneste måltid. Og vi skjønner at du gir Leo rikelig med vann og at han sitter godt festet i vogna. De som ikke skjønner det vil virkelig ikke skjønne.. Skulle ønske du slappet mer av og skrev litt mer løst, og ikke tenkt så mye på va “haters” kommenterer. De vil alltid finne noe negativt uansett. Haters gonna hate. Lovers gonna love <3

    5. Må si meg enig i det Anita sier. Jeg skjønner du er lei folk som kommenterer stygt på det minste lille. Men du burde bare ignorere dem. Du er en god mor, og alle ser at Leo har det bra!

    6. Ronja fra Finland: Så utrolig flott at dere sier i fra! Skal absolutt ta det med meg videre, og er veldig glad dere gir beskjed slik at jeg kan forbedre meg og bloggen <3

    7. Jeg synes du er vanvittig heldig oppi “uhellet”. Guttene dine kommer til å ha så fantastisk stor glede av hverandre! Etter at jeg så hvor fantastisk fint mine to nevøer (ca. 2 år i mellom) har det sammen, har jeg bestemt meg for at jeg skal ha to tette dersom det er fysisk og praktisk mulig.
      Det kommer nok til å være litt slitsomt i starten, men ettersom minstemann blir litt eldre så blir fordelene mange fler!

    8. Har hørt utrykket en er som ingen og to er som ti. Men jeg vil nok heller påstå at en er som en, og to er som ti. Har to gutter med 21 mnd mellom, og det er veldig heftig og slitsomt. Men vet jo at det er verdt det. Men noen slitsomme år blir det garantert 🙂 Helt totalt annerledes å ha to. Men veldig fint med søsken 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg