DETTE PROGRAMMET SER DERE OSS PÅ TIL HØSTEN!

Jeg har fått klarsignal fra regissøren som filmet her hos oss en dag, og kan meddele at vi kommer til å være med i en episode av kjære Mamma til høsten på tv2 livsstil!

Jeg har fått med meg at programmet er ganske omdiskutert, men bestemte jeg for at jeg gjerne ville ta del i det likevel. Det er en million forskjellige måter å være en god mamma på, og det synes jeg er veldig viktig å huske på. Det følger ikke med bruksanvisning med de små når de kommer til verden eller underveis, men majoriteten av mødre gjør likevel så godt de bare kan, og det ER godt nok.

Det er heller ingen one size fits all løsning på barneoppdragelse, eller på hvordan man skal leve et (godt) familieliv. 

Selv om noen ikke gjør det akkurat på din måte eller tar valg du personlig mener er 100% rett i forhold til sin hverdag med barn (Selv om dine metoder fungerer utmerket godt for deg og dine) så betyr ikke det at vedkommende automatisk er en dårlig mamma eller gjør en dårlig jobb. 

Til høsten (Eller vinteren, jeg gir beskjed nærmere!) kommer dere til å se en helt vanlig dag i vår hverdag på tv. Eller, helt vanlig ble den ikke – Med sine 28 varmegrader var det veldig varmt for gravide meg og Leo, og det tror jeg nok dere kommer til å merke. Samtidig var det veldig uvant og rart å skulle bli filmet, og jeg ble nok aldri helt vant med det (Leo merket nok også at noe var litt annerledes). Vi filmet faktisk i omkring 8 timer, og dette skal klippes ned til omtrentlig 20 minutter som skal bli vist. Det ville jeg også bare nevne for dere 🙂 Men jeg tror episoden vår likevel blir veldig fin og “ekte”, og er veldig spent på hvordan det blir seende ut på tvskjermen. Gruer meg litt gjør jeg også!

Kommer jeg til å få høre at jeg er ung? Garantert!

Kommer jeg til å utsette meg selv for kritiske blikk? Helt sikkert.

Kommer jeg til å få høre at Leo ikke burde sove i vår seng som han nå gjør siden han nærmer seg 15 måneder gammel? Haha, det kommer jeg nok mest sannsynlig til å få høre ja.

Å åpne hjemmet sitt for så utrolig mange mennesker og slippe dere inn på vår hverdag er jo litt skummelt. Men jeg er trygg på meg selv som mamma, jeg er god nok, og jeg vet at blant valg som ikke er 100 % etter «boka» (Feks at Leo enda sover i vår seng) så vil dere se at vi er en familie som er ekstremt glade i hverandre og den “uvanlige” hverdagen vår som tenåringsforeldre. Og det er faktisk det viktigste, spør du meg.


Klem

31 kommentarer
    1. Jenta vår sov sammen med oss til hun var 2, og det var absolutt ingen problem å få henne over i egen seng . For å si det sånn så sover de i egen seng når de er 13 , så nyt å ha en varm liten kropp i sengen for det varer ikke lenge før de minst av alle i hele verden vil samsove med dere 😉

    2. Minsten sover sammen med meg fremdeles han, og han er snart 2 1/2 år.. Samsoving er gull.. Det er dessuten veldig helsefremmende for barnet..

    3. Hei glede meg til å se deg og dine på TV. Så må jeg jo i tillegg si at du er en så flink blogger, du oppdaterer jo ca. to ganger om dagen hverdag og skuffer aldri med dine inlegg. 🙂

    4. Jeg var sikker på at det var Kjære mamma du skulle være med i! Så spennende, gleder meg til å se episoden 🙂 Jeg så nesten alle episodene i første sesong, og digget programmet. Syns at alle fikk konstruktive tilbakemeldinger og en del skryt også om jeg ikke husker feil. Har for øvrig ikke hørt noe negativt om samsoving. Har gjort det selv med begge mine.

    5. Du aner ikke hvor glad jeg blir av å lese at leo sover med dere!! Det er gjort masse studier på samsoving, lege Nils bergman sier samsoving til de er minimum 4 år. . Dette er pga hjerneutvikling og tilknytning. Det er den fineste gaven du kan gi sønnen din. Du er helt fantastisk. Jeg bor i Larvik så bare å si ifra om du vil treffes. Hilsen gærn samsove mamma

    6. Hei, kommenterer vanligvis ikke på blogger, men har fulgt deg en stund. Og synes det er så trist at andre (deg selv?) gjør at du føler du må unnskylde deg for alt 🙁 Hva så om guttungen din sover i samme seng som deg, ekke det bare koselig da? <3
      Du virker som en superflink mamma, men et fantastisk støtteapparat og jeg respektere deg virkelig 🙂
      Håper det beste for deg og din familie
      MVH Mathilde

    7. Ingenting er så naturlig og koselig som å samsove. Her skal vi samsove til hun ber selv om å sove alene 🙂

    8. Marianne T: Så herlig at du gleder deg til å se! 😀

      Jeg har også likt de episodene jeg har sett, men fikk med meg at programmet var omdiskutert i media blant annet 🙂

      Åh, men så bra da! Jeg trodde egentlig “mammapolitiet” mente at man skulle kutte ut samsoving etter hvert, og hvert fall ikke holde på så lenge som vi har gjort? Har jeg tatt feil, kanskje? Mener og huske at jeg har fått noen kommentarer på at det har vært galt at vi har samsovet så lenge som vi har tidligere også her på bloggen, bla.

      Kjempekoselig å samsove <3 nå må vi jo faktisk snart avslutte da.. Ettersom vi ikke har plass til Leo i tillegg den nye babyen i sengen sammen med oss når lille kommer.

      Klem <3

    9. Nusie: Herlig å høre <3 <3 Så bra at det er helsefremmende!! Helt supert 🙂 Hadde det ikke vært for at vi får lillebror om noen måneder hadde vi nok fortsatt samsoving enda lenger med Leo også!

    10. Jessica W: Ja, det er mulig. Alle episodene vil bli tilgjengelig på tv2sumo så fort de har blitt vist på tv 🙂

    11. Så spennende:) Min 2åring sover med meg, og har planer om at han skal få lov til det så lenge han trenger det. Ikke hørt om en konfirmant som fortsatt sover med foreldrene, så tror bare at det går seg til av seg selv og at man får trygge barn av det. 🙂

    12. Synes bloggen din har blitt så “påklistret” og uekte. Hver dag er liksom en dans på røde roser. Familien din er perfekt og alt rundt dere er perfekt. Jeg tror ikke et sekund på at det som vises på skjermen i høst/vinter er et snev ekte.

    13. Fra babycenter.com “In Western societies, toddlers typically sleep alone. But there doesn’t seem to be any health or development benefit to solitary sleep, and some recent studies show the opposite is true. Researchers around the world have discovered that children who sleep share are more independent, more outgoing, and more confident. As adults, they have higher self-esteem, better stress-management skills, and are more comfortable with intimacy than adults who slept alone as young children.”
      Leste på “psychology today” hvordan det kan gi negative konsekvenser med elder barn men det er fra 12års alderen så langt frem i tid.
      Tante Sharon

    14. Å sove i sengen med mor og far bør ingen kommentere på. Fra jeg var liten av ble jeg plassert på barnerommet da det var kveld, men kom alltid krypenes opp til mor. Det er en sikkerhet å vite at mamma alltid er der, uansett hvor gammel man blir. Når man har vonde drømmer, så hjelper det å ligge i mors armkrok 🙂

    15. Anonym: Hei Anonym!

      Dette var trist å lese. Kan du forklare litt nærmere hvorfor du føler det slik?
      Jeg har jo, i motsetning til ekstremt mange andre bloggere, vært helt åpen om tunge dager. Spesielt om den vanskelige starten på denne graviditeten, og graviditeten sist. Dette har jeg også skrevet flere blogginnlegg om, og hvordan det har påvirket meg og min psyke. Jeg har skrevet om søvnløse netter og vonde perioder, og jeg har vært åpen og ærlig om det.

      Familien min er overhode ikke perfekt. Hvorfor mener du at min familie blir fremstilt perfekte? Fordi vi har fine dager nå hvor ting faktisk endelig har ordnet seg? Har du glemt alt det vonde jeg har skrevet om de siste månedene? Brudd med barn involvert, uplanlagt graviditet, vonde dager. Husker du ikke alle innleggene jeg har skrevet om disse tingene, men bare de i nyere tid hvor jeg skriver om fine dager på stranden med familien?

      Bare fordi ting er fint om dagen nå, betyr vel ikke det på noen som helst måte at hver dag er en dans på røde roser, KUN fordi jeg skriver om alt vi finner på som en familie i disse dager, og at vi har det veldig koselig sammen?

      Hvorfor skulle ikke det som vises på tv-skjermen være ekte? Hva er det som får blitt falskt gjennom filming? Her er jeg bare oppriktig nysgjerrig. Jeg virker sikkert ikke superblid under hele episoden, Leo ble sutrete på grunn av varmen (Det var 28 grader) og jeg ble også rimelig slått ut av varmen. Hva er jeg/vi skulle ha forfalsket på innspillingen mener du? Kjærlighet? Glede?

      Håper veldig på svar! Ha en herlig dag uansett 🙂

    16. Samsoving er bare bra og veldig posetivt i mine øyne! Har gjort det med begge mine! Tenk så godt å sove med mamma og pappaen sin, jeg har eg ting å si: TRYGGHET♡ Klem

    17. Gleder meg til å se dere på kjære mamma 💖
      Jeg søkte jeg også, men hørte aldri noe fra dem. ..hehe..lettelse..😅😅
      Jeg samsover med datteren min på 1år 💖

    18. Ååå, så gøy!! Det er programmet er det koseligste jeg vet om. Gleder meg supermasse til og se 🙂 Hyggelig at det er der vi får se deg når du først skal på tv, og ikke noe “teen mum”-program eller lignende. Bare DEG som mamma, med familien din og i hjemmet ditt. Hyggelig nyhet!

    19. dere er så heldig som har en gutt som vil samsove, min gutt fant/finner aldri roen,uten om når han er syk ,da kan han komme,men ellers har han aldri likt og sove i samme seng ;( er nesten misunnlig på dere 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg