DET ER TRIST

(Dette blogginnlegget ble først publisert for et par år siden)

Jeg kan ikke skryte på meg å ha vært i blogg-bransjen veldig lenge. Jeg er ingen veteran i bloggverden, akkurat. Likevel føler jeg at jeg har oppnådd mye, og at jeg (Spesielt det siste halve året, hvor jeg føler jeg har vokst mye som person) har klart å fremstille meg som den jeg er, ærlig og åpent.

En tendens jeg ikke liker så godt i bloggbransjen, er at det ikke ser ut til å bety så mye lenger om man faktisk skriver en god blogg eller ikke. Det handler om skandaler, avsløringer av privatsaker, og offentlig skittentøyvask. Og beklager å måtte si det, men jeg synes faktisk det er skikkelig trist at det er dette som skal forbindes med å være en god blogger.

Jeg mener ikke at du ikke kan være en god blogger bare du er åpen om noe fra fortiden din eller fra privatlivet ditt – Jeg har jo delt mye selv. Men det å bruke hver eneste lille ting, og å “melke” alt, uansett hvor lite eller stort det er, for å få flest mulige lesere på bloggen sin. For høye lesertall er jo uansett ikke synonymt med å være en god blogger. Jeg mener, er det virkelig verdt det å offentliggjøre hver minste lille ting fra privatlivet, i desperat forsøk på å høste flest mulig lesere?

Det er mye jeg har opplevd og som jeg har vært igjennom i løpet av mitt liv som jeg kunne hauset opp til det kjedsommelige og sikkert tjent rimelig greit med penger på siden jeg vet det hadde generert ekstremt mange klikk her på bloggen. Men jeg liker å ha noe privat. Noe personlig, som bare jeg sitter med – Som jeg vet at ikke alle som leser bloggen min også vet. Rett og slett et privatliv, i tillegg til bloggen.

Og hvis jeg skal dele noe, så skal jeg gjøre det fordi jeg faktisk ønsker å dele – Ikke fordi jeg vet at jeg kan tjene penger på det hvis mange klikker seg inn. Hvem som helst kan dele noe veldig privat på en offentlig blogg og få masse lesere, og dermed også tjene penger på det. Til hvilken pris blir det uansett, helt til slutt?

Hva skjedde med å ha litt integritet? Litt… Filter? Litt privatliv?

Blogging er min store lidenskap. Å dele, å skrive, og det å få respons. Men for meg er det viktig å gjøre det av de rettene grunnene. Og jeg avgjør ikke hva som er “de rettene grunnene” for andre, det er ikke det jeg sier, men jeg synes det er viktig å ha mine selv.

Misforstå meg rett – Jeg er for åpenhet. Og jeg er ingen moralens vokter, for all del – Jeg bare ønsker å si noe om akkurat denne tendensen i bloggverden. Jeg startet denne bloggen med intensjon om å dele, å dele hvordan jeg opplevde å være en så ung mor i et samfunn som er så fylt til randen av fordommer. Jeg ville dele åpent og fullstendig ærlig. Og det har jeg gjort. Men jeg skiller mellom privat og personlig.

Folk liker “skandaler” misforstå meg rett her også. Liker er kanskje ikke riktige ordet en gang. Avsløringer av “privatsaker”, og ting som gjerne høres litt skandaløst ut – Selv om det ikke trenger å være det. Mitt blogginnlegg hvor jeg skriver om at jeg er 17 år og gravid med andremann er mitt mest leste blogginnlegg noen sinne, med helt ekstremt mange lesere. Og jeg vet jo hvorfor, fordi overskriften skriker skandale. Nå er jo ikke min situasjon en skandale (Slik jeg ser det, i hvert fall) for jeg lever jo et stabilt liv med familien min og har ting på stell – Men det er jo kanskje ikke det man umiddelbart tenker når man leser en slik overskrift.

Slikt gjør folk nysgjerrige. Det får dere til å klikke dere inn på blogger, bare dere er nysgjerrige nok. Det siste jeg vil er at dere skal klikke dere inn på min blogg fordi dere er så nysgjerrige at dere bare må, jeg ønsker at dere skal klikke dere inn fordi dere faktisk liker det jeg driver med.

Jeg velger heller å ikke tjene så mye penger som jeg kunne ha gjort, enn å måtte dele sporadisk fra privatlivet mitt for å holde lesertallet så høyt som overhode mulig. Det finnes kanskje en “delete” knapp her på Internett, men det finnes ikke en som sletter hukommelsen til alle de som har besøkt bloggen min. Derfor tror jeg det er rimelig lurt å tenke seg nøye om hva man poster av privat informasjon på en offentlig blogg.

Men så er jo jeg en av dem som mener det er viktigere å verne om privatlivet til meg og min familie, enn å tjene mest mulig gryn.


Og det er jo også en ærlig sak.

45 kommentarer
    1. Helt enig med deg! Og jeg merker godt at du virkelig har lagt innsats i bloggingen, og det tror jeg flere setter pris på<3

    2. Helt enig! Har også mistet mye respekt for bloggere som bruker Clickbate-overskrifter i hytt og pine. Greit nok at man har lyst på lesere, men når en gravid mammablogger skriver “vannet gikk!” som overskrift for å så skrive at en vannblemme sprakk, blir jeg litt oppgitt…(tror de fleste vet hvem jeg snakket om her)

    3. Jeg har virkelig fått sansen for deg i det siste da du virker så ærilg og reflektert 🙂 Gleder meg til å fortsette å følge deg.

    4. Så enig med deg😊 Som jeg skrev i forrige innlegg så skriver du utrolig bra😊 Liker veldig godt å lese bloggen din! Gleder meg til å følge deg videre😊

    5. Helt helt helt enig i det du skriver! Du er en av de som har mest fornuft og skriver fordi du vil dele, ikke for å vinne lesere som jackpot! Står på videre!❤️ Alt d skriver kommer fra hjertet rota og det viser du og går frem godt, syntes jeg☺️

    6. Du er så reflektert og flink! Elsker å lese bloggen din Jessica <3
      Elsker at du ikke har KLIKKoverskrifter!!
      Det er mye bedre med en troverdig blogg som ikke prøver å lure leserne sine, enn en blogg som faktisk har fleeeeere,flere tusen lesere DAGLIG men med overskrifter som lurer...
      Vær stolt over deg selv, for det har du all grunn til! Du er knall flink, både med bloggen og med morsrollen. Det ser vi klart og tydelig gjennom bloggen <3
      Du har en utrolig skjønn liten gutt, og vi ser også gjennom bloggen at han har det bra! Han stråler av glede med det skjønne smilet sitt. <3
      Ha en kjempe fin mandagskveld 💐💐

    7. I lengden har man alt å vinne på å være ærlig. Å vri om på ord i overskrifter og innlegg for å vinne lesere, det gjør heller at man taper lesere. Enkelte har skjønt det og noen har ikke.
      Jeg titter som regel innom hver dag fordi jeg synes det er koselig å følge med dere (og jeg er et totalls år eldre enn deg).

    8. Kunne ikke vært mer enig.Selv tenker jeg på Mamma til Micelle.Kanskje på tide å roe ned litt der i gården!!!Og nei,jeg mener ikke at du nødvendigvis tenkte på henne.Så slitsomt det må være å ha en slik uro i kroppen og aldri klare slå seg til ro og motsi seg selv slikt.Du er mer voksen og reflektert og det kommer fra en voksen dame på 36!

    9. Veldig enig med deg her Jessica! Føler det blir skandale på skandale, eller ting som provoserer i hvert eneste innlegg hos noen bloggere. Da forsvinner leselysten min, man vill jo lese om hverdagen til bloggeren og ikke alle deres mørke hemmeligheter. Samme med annonseinnlegg som kommer ofte og hyppig. Selv om man skriver at jeg anbefaler bare produkter jeg selv liker så er det ikke alltid troverdig når man vet en blogger får en så stor lønning på et slikt innlegg. Da blir det ikke deling av tips å triks lengre.

    10. Det du skriver er så sant. Jeg liker ikke å bli lurt inn i innlegg av clickbait overskrifter, og jeg liker dårlig bloggere som nesten virker “desperate” etter klikk. Hver minste detalj i livet skal melkes for mest mulige klikk, annenhvert innlegg inneholder “avsløringer” eller hint som antyder både graviditeter, politisaker eller det som værre er.
      Er man en god blogger trenger man ikke overskrifter som “LIVET ER SNUDD PÅ HODET” når innlegget handler om at man glemte å kjøpe melk å derfor har måtte google alternative middagsoppskrifter. Du er en av mine favoritt-bloggere når det kommer til dette, jeg kan lese bloggen din fordi du skriver godt og trenger ikke trykke reklame nedover halsen på meg sammen med “skandaløse” bikinibilder og clickbait. Jeg er kanskje ikke alltid enig i det du skriver, men det forandrer ikke at bloggen din er interessang og ÆRLIG 🙂

    11. Hei Jessica!
      Må legge igjen noen ord til deg i dag, det er første gang.
      Jeg er 28 og har fulgt bloggen din en god stund. Det var nok en såkalt “skandaleoverskrift” som lokket meg inn her også, men det er jeg veldig glad for.
      Jeg elsker å skrive selv og må bare si at du imponerer meg gang på gang med et svært åpent, ærlig og reflektert språk – i hvert fall når man i tillegg vet hvor ung du er.
      Vi mennesker er nå en gang konstruert slik at vi elsker sladder. Jeg følger flere blogger kun for avkoblingens skyld – livet er som det er, nydelig og slitsomt, og det er deilig å hvile øynene på fine bilder og lese om andres drama innimellom.
      Jeg tror de fleste oppegående, voksne blogglesere rundt omkring klarer å skille kvalitet fra pur underholdning. Det er vel verre med de yngre, men jeg tror det blir for enkelt å skjære alle over en kam her også. Som du jo helt riktig ofte poengterer.
      Synes du er en utrolig god stemme i bloggverden. Fortsett med det! Jeg er i alle fall blitt trofast leser og det er ikke på grunn av mammakategorien, men fordi du skriver så godt og er gjennomtenkt om så mange viktige ting i livet. Jeg håpet at det blir skrivekunsten og formidlingsevnen som etterstrebes av bloggere i fremtiden, men jeg har mine tvil. Derfor må du bare stå på med å være det flotte eksemplaret av skribenter som du er!
      Ha en flott kveld med dine og lykke til videre i graviditeten!

    12. Anna sin blogg består jo baaaaaare av negativ syting, piss og klaging, og DET er utdatert og patetisk, skjønner ikke hvorfor hu ikke legger opp når hun ikke kommer på noe bedre å blogge om

    13. Så er det viktig at du ikke mister deg selv på veien du også. Det er lett å gå i fella for å få flere lesere.

    14. Jeg blir faktisk bare kvalm av mammatilmichelle nå. Makan til ubesluttsom “finnemegsjæl”-dame skal du lete lenge etter. Og så mye “meg meg meg”.. Og sletter alle kommentarer som er kritiske. Ingen skal si at ikke vi er familie med mamma og pappa osv… Lurer på om hun forstår hvor ustabilt det er, spesielt for eldstejenta å plutselig ha enda en ny mann å kalle pappa, og vente nytt søsken. To menn, en graviditet og to flyttinger på få mnd er ikke særlig “stabilt”, selv om det er det “perfekte familielivet” ho drømmer om så er ikke det gjort bare fordi ungene dine syns det er kjekt å få en ny “pappa”.
      Hva når de blir lei av hverandre og huset ikke er nytt og spennende lenger? Og kutte all kontakt med Stavanger?? Sånn helt plutselig…hva sier du da til barna som plutselig blir revet fra alt og aldri skal tilbake.. Men foreldra til Jan er tydeligvis flinke barnevakter :p “lykkeboble”.
      Nei dette ble usaklig… Men fortsett slik du gjør, du har lesere fordi du er nettopp den du er ❤️ Klem fra snartmammatilto, på 30 år.

    15. Jeg ville heller ha bodd i ei rønne enn å “selge” barnet/barna mine slik som en viss blogger gjør. Hun kunne ha lært ett og annet av deg, du balanserer veldig fint rollen som mammablogger ift Leos privatliv!

    16. Utrolig bra at du tok opp dette temaet Jessica!! Jeg skrev et lite innlegg på bloggen min om dette du har skrevet! Du er UTROLIG flink altså. Du er en jente med bein i nesa. Masse lykke til videre med graviditeten, du virker som en strålende mor <3

    17. Leste mammatilmichelle en gang i tiden, men det er jeg sluttet med. Hun er jo faktisk DESPERAT
      Leser din blogg fordi jeg liker den! Samme me alle andre blogger jeg leser.
      Vis folk hater clickbait osv, slutt å les bloggen til de personene , enkelt å greit.
      Anna R drar ALT så langt ut som det overhodet er mulig. 2-3 ganger om dagen er det DE dramatiske overskriftene. Altså haloooo….
      Hun har solgt seg selv for litt penger og fame, rett og slett

    18. Hei Jessica!
      Dette blogginnlegget er jeg såå enig i! Å dele absolutt alt for å få klikk og tjene penger syns jeg er tragisk. Syns synd på personene rundt bloggeren som bare er en klikkhore, de virker så overfladiske.
      Deg derimot, åh som jeg elsker din blogg! Jeg husker første gang jeg leste bloggen din. Husker det var et blogginnlegg der overskriften var noe liknendes: “16 og gravid”. Jeg er like gammel som deg og syns det var utrolig interessant å lese om ei jente som er like gammel som meg og gravid. Siden den dagen har jeg følgt bloggen din. Du er den beste bloggeren, både fordi du skriver bra og deler flotte bilder, men også fordi du virker så jordnær og blogger egentlig akkurat slik situasjonen er. Noen dager er du superhappy, mens andre dager er du nedfor, slik alle mennesker har det. Jeg syns det er kjedelig med bloggere som bare skriver negativt og syns synd på seg selv, slik at andre skal syns synd på dem.
      Jeg føler at jeg begynner å kjenne deg litt, selv om det sikkert bare er noe jeg føler, men jeg kunne virkelig vært veninne med deg, hadde jeg bare bodd litt nærmere!
      Så en annen kommentar om at du ikke må miste deg selv, at det er lett å gå i fella og det ønsker jeg bare å si. Jeg tror ikke du kommer til å gå i den fella og jeg håper ikke du gjør det! MASSE lykke til videre Jessica, med bloggen og barna, du gjør en strålendes jobb!! <3
      Mange klemmer fra en fast leser som elsker bloggen din.

    19. Jeg må bare kommentere jeg! Fy fader for et bra innlegg! Du setter ord på de eksakte tankene mine rundt dette temaet. For en utrolig reflektert og moden jente du er, spesielt for alderen 🙂 moren din har gjort en god jobb med å oppdra deg! Har nylig begynt å lese bloggen din – og vet du hva? Det første jeg la merke til var at det du skrev var så ekte og man merker at du skriver fordi du brenner for det, i motsetning til de aller fleste andre på topplista som bare er ute etter klikk. Jeg er sikker på at du kunne formulert ting helt annerledes og sikkert fått dobbelt så mye klikk, men tro meg, folk legger merke til og setter pris på at du ikke gjør dette. Og de leser bloggen din fordi de er interessert i deg som person. Meg selv inkludert! Det er det ikke mange som klarer. Hilsen jente 21 🙂

    20. Jeg synes at du har en fin blogg, du skriver bra og er veldig reflektert, så tommelen opp til deg 🙂
      Men sitter med en dårlig følelse i magen når jeg leser kommentarene her, hvor folk føler det er greit å spy ut ekle kommentarer om en annen person som ikke har noe med denne bloggen å gjøre en gang, og det tror og håper jeg ikke var intensjonen din heller.
      Folk må gå i seg selv, for dere velger selv hvilken blogg dere vil lese, dersom dere misliker clickbait osv, la vær å les bloggen da vel, for det er nettopp dere, bloggere som driver på sånn, tjener penger på 😉
      Men nivået på en del kommentarer er inne er ganske lavmålt og på grensen til mobbing og det er ufint å holde på slik på en annens blogg.

    21. Så utrolig bra skrevet , helt enig med deg.
      Det er trist når noen legger ut om helt private ting på blogg , som igjen skader en part som ikke kan forsvare seg. Skjønner jo att det er ” mammatilmichelle ” du sikter til , og det hun holder på med er jo helt hinsides all fornuft. Og legge ut om faren slik hun har gjort , det er bare trist. Og man får jo også kun hennes versjon , jeg har ingen tro på henne lenger da det virker som hun kan finne på og skrive ALT for penger. Hun mister hvertfall min troverdighet da hun tidligere har har sagt att hun har ett bra forhold til faren , latt faren passe datteren etc. Om det var så ille , så hadde hun vel aldri latt datteren vært med den mannen.
      Tror nok desverre ting vil slå svært negativt tilbake på henne om noen år , og hun komer garantert til og angre!
      Og verne om privatliv bør alle gjøre , og og ha intrigritet til og verne litt om seg og sine .. Trist att enkelte ikke ser det før det er for sent og alle broer til venner og familie er brent. Blir vanskelig og ha kontakt med ett menneske som legger ut om alle i sin nære krets på offentlig blogg. Noen ting hører til privatlivet , og det er jo heller ikke lov og legge ut om andres privatliv på sin blogg.

    22. Maria: Hei Maria! Synes du generelt skriver om mye viktig i kommentaren din om å verne om privatliv. For meg er dette veldig viktig

      jeg ville bare gi beskjed om at jeg ikke siktet til noen spesielle, men at dette er en tendens jeg ser titt og ofte, hos mindre og større bloggere – Og at jeg synes det er viktig å snakke om.

      Klem!

    23. Til tross for at mye du skriver her er riktig synes jeg det er like ille å henge ut andre. Ifølge eksemplene du kommer med vises det tydelig hvem du mest sikter til og det blir litt uheldig. Du som skriver så bra og reflektert burde holde deg for god for slikt. Som en blogger bør man ikke rakke ned på sine kollegaer. Slikt blir sjeldent godt mottatt. Hadde du gjort dette i et hvilket som helst annet firma kunne det fått fatale konsekvenser. Jeg liker godt bloggen din, men må si jeg ble litt skuffet over dette innlegget. Spesielt måten det er skrevet på og de tydelige hindere.

    24. Linn Hansen Faleta:

      Hei!

      Jeg gjentar: Dette blogginnlegget er IKKE skrevet med spesifikt en person i minne. Denne tendensen har jeg sett hos mindre bloggere, større bloggere, utenlandske bloggere, og enkelte norske bloggere. Jeg kan avkrefte at dette blogginnlegget er siktet til en spesiell person, og mener at dere kan stole fullt og helt på det når det kommer fra meg som har skrevet blogginnlegget. 🙂

      Veldig glad du liker bloggen! Jeg har ikke hengt ut noen i dette blogginnlegget. 🙂

    25. Du henger kanskje ikke ut en spesiell person, men du kritiserer andre for å gjøre jobben sin på den måten de synes er best. Hva er det du egentlig ønsker å oppnå ? At alle andre bloggere også kun skal blogge fordi de elsker så ekstremt, fantastisk, ufattelig mye å skrive ? Og hvorfor er det galt å ønske å tjene så mye som mulig på bloggen sin ? For de aller fleste er blogging en tidsbegrenset mulighet, så hvorfor ikke melke den kua mens man kan ? Og til alle mamma til michelle hatere ; dere burde heller være imponert over alt hun har fått til ; selv på en dårlig dag på jobben har hun godt over 40000 lesere. Hun tar flotte bilder , omtaler barna sine på en fin måte, er flink å posere og har virkelig skjønt hva som skal til for å gjøre suksess.

    26. P: Hva jeg ønsker å oppnå? Kommer ikke det ganske tydelig frem i blogginnlegget mitt da? Jeg mener ikke at alle skal blogge av de grunnene jeg gjør, det skriver jeg jo tydelig også i innlegget mitt, men at det kanskje er lurt å tenke seg om før man deler sporadisk fra sitt eget privatliv i desperat forsøk på å skaffe flest mulig lesere.

      “For de aller fleste er blogging en tidsbegrenset mulighet, så hvorfor ikke melke den kua mens man kan ? ” Skriver du.

      Mener du helt seriøst at man bør dele ukritisk fra sitt eget privatliv på en offentlig blogg fordi “det er jo bare en tidsbegrenset mulighet til å tjene penger på det?” Det er jo i så fall ganske vanvittig.

      Jeg tror ikke det er mange som hater mamma til michelle. At noen er kritiske til hvordan man driver bloggen sin må man nesten tåle når man har valgt å eksponere seg selv. Man skal selvfølgelig ikke tåle hets eller hat, men kritiske spørsmål og utsagn til hvordan man driver bloggen sin, det må man tåle når man har valgt å blogge helt selv. Jeg har vitterlig ikke nevnt mamma til michelle eller i det hele tatt siktet til henne her, men hvis du føler dette blogginnlegget gjelder henne så sier jo det sitt.

      Å ha mange lesere, selv på en dårlig dag, er ikke synonymt med å være en god blogger i mine øyne. Jeg tar ikke stilling til om hvorvidt mammatilmichelle er en god blogger eller ikke, da jeg ikke leser bloggen og heller ikke kan uttale meg om det.

      Folk må for all del ha et ønske om å tjene penger på skrivingen/bloggingen sin, det er ikke det som er problemet. Problemet oppstår når man må ty til desperate forsøk for å få det til, og at det ser ut som man er villig til å gjøre absolutt alt for å tjene penger.

    27. Synne: Hei Synne!

      Tusen takk for en kjempefin kommentar, jeg må også takke så mye for all ros og alle fine ord. Det betyr ufattelig mye for meg!

      Setter veldig stor pris på å ha deg som leser, og at du tok deg tid til å kommentere. Jeg er fryktelig ydmdyk og takknemlig – Det skal du virkelig vite!

      Ha en flott dag, og igjen, tusen hjertelig takk! 🙂

    28. P: Det er ingen som sier att det er galt og ønske og tjene penger på bloggen sin. Men når det går på bekosting av all øvrig familie som foreldre og barn så kan det settes spørsmålstegn ved hvor bra det er. Skal man leve av skandaler og og ” Oute ” andre menneskers privatliv ?! Det er faktisk etter Norsk lov ikke lov og legge ut om andre mennesker på den måten slik denne bloggeren som er nevnt gjør. Melke kua på bekostining av en hel familie , på bekosting av barna sine ??! Så du mener att bare man tjener godt nok så er det ingen problematiske aspekter ved og legge ut om barnas privatliv?! Og ” selge ” barnas privatliv?Og gjøre barna til kommersielle aktører .. Når ble det greit. Barn har rett til og bli skjermet og har rett til privatliv noe som også er vedtatt i barnekonvensjonen.
      Og nei , jeg et ikke imponert av MtM. Ikke på den måten hun driver i dag. Hun legger negativt ut om barnas fedre. En ny mann er plutselig blitt pappaen. Om att de måtte ta hårprøve av gutten hennes , da det var uklart hvem far var … Legger ut blogg innlegg om hvem som skal være finest av barna sine. Så kjekt for barna og lese senere ikke sant … Og listen går videre! Dette er ikke greit eller noen god oppskrift på suksess. Hvis du mener att god oppskrift på suksess er og skade sine nærmeste så kan du umulig tenke klart. Hun legger til og med negativt ut om sine foreldre .. Er det noe og se opp til og hylle da.
      Hadde noe negativt skjedd i forbindelse med sin far så kunne hun tatt dette privat .. Med politi og de rette instanser. Fordi tjerdepart har aldri bedt eller ønsket og bli nedrakket på en stor offentlig blogg , derfor er hun også anmeldt.
      Ingen som hater mammatilmichelle. Men hun er en stor kommersiell blogger , og det er klart att folk da stiller spørsmål ved denne bedriften hennes og hva hun driver med.
      Ser att noen mener att det er mobbing og sette spørsmålstegn ved disse tingene , det er det ikke. Denne bloggeren er en stor kommersiell akøtør. Og att store bedrifter blir satt spørsmål ved på måten de driver har ingenting med hverken hat , uthenging eller mobbing og gjøre.

    29. Helt ærlig tror jeg du er den dyktigeste bloggeren jeg vet om! Digger at du ikke har klikk-overskrifter som ikke henger på greip. Når jeg leser overskrifen vet jeg at det kommer til å stå til forventningene, og det er mye bedre enn å bli skuffet hver gang man går inn på en blogg!
      En annen særlig god egenskap du har er at du hindrer mye kranglig og misforståelser ved at du forklarer for eksempel at du tok av lua til Leo for å ta bilde når dere var ute og lignende i innleggene.
      Ikke minst synes jeg at innleggene dine har kvalitet! Du har godt variert innhold på bloggen.
      Klem ❤

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg