DET BESTE OG DET VERSTE MED Å VÆRE MAMMA!

Jeg elsker å være mamma – Med alt det innebærer! Livet mitt er forandret for alltid etter jeg fikk mitt første barn. Jeg har også forandret meg personlig i kombinasjon med at jeg har vokst mye som menneske, men mest av alt har mine prioriteringer forandret seg. Tankesettet mitt, og ikke minst følelseskalaen – Den er skrudd opp femti hakk i begge ender. Jeg kjenner lykkefølelsen i mye større grad enn hva jeg har gjort tidligere på grunn av sønnen min, men jeg kjenner også bekymring og redsel på et helt annet nivå enn hva jeg har gjort noen gang tidligere.

Det er absolutt ikke bare en dans på roser å være mamma, men for meg er det likevel ingen tvil: Det er absolutt en fryktelig, fryktelig tung overvekt av det fine ved å være mamma, kontra det som ikke er fullt så fint.

Jeg skal være såpass ærlig med dere at jeg sier at jeg aldri har vært så lykkelig som etter jeg ble mor. Men jeg har også aldri tidligere kjent på en slik redsel som jeg kan gjøre nå.

Spørsmålet har jeg fått en million ganger. Hva er egentlig det verste med å være mamma? Sett bort i fra at det selvfølgelig kan være forferdelig utmattende til tider. Man passer på sin mest dyrebare skatt 24 timer i døgnet, et lite menneske som er totalt avhengig av at akkurat du er der for å passe på, til og med om natten når de sover – Ansvaret er alltid der. Av og til kan det kan være så grusomt slitsomt å være mamma.

Men hva er det verste? Den konstante bekymringen. Redselen. Det ligger alltid en liten bekymring i bakhodet. For “hva hvis” det skulle skje barnet mitt noe? Gud forby. Jeg kjenner jeg blir uvel bare av tanken. Og da snakker vi ikke “bekymret” som i “Bekymret for om jeg rekker butikken før den stenger” Åh, nei! Bekymring på et helt nytt nivå, et nivå jeg ikke ante at eksisterte før jeg selv ble mor før aller første gang. Jeg tror ikke all verdens ordforråd og gode formuleringer ville fått meg til å forstå før jeg selv ble mamma, jeg tror ikke det er mulig å forklare med annet enn å oppleve det selv.

Hva er det beste med å være mamma?

Å alltid ha noen å kjempe videre for.

Det beste er smilene du får om morgenen etter en tøff natt. Latteren som fyller hele rommet og som kommer fra den lille kroppen som du har satt til verden. Som du elsker så betingelsesløst høyt at du sliter med å klare å forstå det selv.  Det beste med å være mamma er den store gleden og kjærligheten som du både får og kjenner på selv. Og den tåler absolutt alt.


Er så takknemlig for å få oppleve mammarollen. Den betyr alt for meg!

14 kommentarer
    1. Lone Olsen: Så morsomt å høre at du kjenner deg igjen!

      Åh, gratulerer så masse med enda en liten jente på vei <3 Du er heldig! Har selv to søstre som jeg aldri ville vært foruten - De er veldig heldige som får hverandre:-)

    2. Hei!
      Har spurt deg flere ganger uten å få svar, så prøver igjen.. Hvor er posterne på soverommet til Leo fra? Altså hvilket merke.
      Den med alfabetet. Den finner jeg ingen steder lenger, men har sett den overalt før. Vet jeg så den på jollyroom før, men den er ikke der lenger.
      Hvilket merke er det? Hadde jeg fått svar på det så hadde jeg blitt veldig glad 🙂

    3. Emily: Hei!

      Beklager det! Gjør virkelig mitt beste, men jeg ser selv at jeg sjeldent får svart på alt og det er selvfølgelig utrolig kjipt. For dere, men også for meg fordi jeg så gjerne vil ha tid til å svare dere alle på alt dere lurer på, både her, på Mail, og andre sosiale medier!

      Posterne er fra desenio.no 😀

      Klem

    4. Jeg kan ikke si jeg kjenner meg så mye igjen enda, venter vårt første nå i Desember, men blir nok å kjenne på de følelsene når den tid kommer 🙂

    5. Så bra innlegg! <3
      Men en bitteliten skrivefeil i denne setningen:
      Bekymring på et helt nytt nivå, et nivå jeg ikke ante at eksisterte før jeg selv ble mor før aller første gang
      **Mor FOR aller første gang, og ikke før! 🙂 Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg