EN DAG UTENOM DET VANLIGE!

God søndag alle sammen!

For en dag, og for et vær! De fleste søndager de siste månedene har vært gråe og kjedelige. Nesten alle sammen! Det har pøsregnet, og vi har ofte sett oss nødt til å holde oss innendørs. I dag gjorde vi heldigvis ikke det, det har vært så varmt og deilig, og det var skikkelig godt med en søndag utenom det vanlige!

Søsteren min har vært på besøk hos oss denne helgen, så i dag tok vi turen til Stavern. Vi spiste iskrem og slush, og Leo fikk lekt masse på lekeplassen som var der, samtidig som han fikk løpt rundt og herjet akkurat som han hadde lyst til. Med oss på slep da, selvfølgelig! De små beina hans løper en del raskere enn hva jeg er i stand til akkurat nå, for å si det sånn – Og det vet han å utnytte! Haha 🙂 Han koste seg masse både med meg, tanten og onkelen sin og pappaen sin.


Nå er han ganske sliten etter turen vår, og ligger derfor og slapper av sammen med Fredrik. Skal jeg være helt ærlig kjenner jeg meg litt sliten etter dagen jeg også, men det er jo i grunn ikke så rart! Formen min er heldigvis helt OK i dag, så den har ikke stått i veien for noe.

Det er jo faktisk søndag allerede, og i morgen skal Leo tilbake i barnehagen. Han gledet seg veldig når jeg spurte han i stad om han gledet seg – Han kjenner igjen barnehagen nå og elsker å leke med de andre barna. Vi ble fortalt forrige uke at han stadig vekk deler ut klemmer i barnehagen. Det varmer å høre fra de i barnehagen at han sprer så mye godhet rundt seg! Når jeg ser hvor utrolig god og snill han er med de rundt seg både i barnehagen og ellers så blir jeg så utrolig stolt av ham ♥

Andre uken i september er nå snart i gang, og jeg gleder meg til å se hva denne fine høstmåneden har å by på! Håper alle har en god avslutning på uken.

9 kommentarer
    1. så utrolig mange koselige bilder <3. så fint at du føler deg bedre 🙂 gleder meg og se Noah når han kommer 🙂 ha en fin kveld videre 🙂

    2. Anna: Hei Anna!

      Jeg vil bare først dele noen blogginnlegg jeg har skrevet om eksponering av barn i sosiale medier tidligere:

      http://jessicaenerberg.blogg.no/1461150821_20042016.html

      http://jessicaenerberg.blogg.no/1444071771_det_ingen_snakker_om.html

      Og så til artikkelen du nevner:

      Jeg stusser veldig over dette avsnittet når hun skriver “Og jeg som hadde følt meg så balansert og flink!

      Jeg utelot jo masse og var hele tiden oppmerksom på at alt skulle være greit for ungene mine å se tilbake på, syntes jeg.

      Likevel fant jeg flust av eksempler på «Sånt gjør man ikke» på min egen Facebookside og blogg. Syke barn, barn i badekaret, barn i bleier, barn som søler med maten sin – alle disse bildene som er søte og gjenkjennelige, som alle foreldre husker med varme i hjertet, som får hundrevis av «liker» og positiv feedback.”

      Samboeren min og jeg har satt klare restriksjoner på hva vi synes er greit å dele og ikke. Denne avdankede mammabloggeren mener hun hadde gjort det samme, og at hun ikke synes hun postet noe som var galt eller feil på daværende tidspunkt. Men likevel hadde hun publisert bilder av barn i bleier og barn i badekar. Det får meg umiddelbart til å tenke at hun umulig kan ha vært så nøye og ha gjort seg opp så mange tanker om eksponeringen likevel. Slike bilder finner du ikke av barna mine på bloggen min, og det er et bevisst valg fra vår side. Jeg synes ikke slike bilder hører hjemme på Internett, og ville ikke likt å finne slike bilder av meg selv. Dermed tenker jeg i hvert fall å holde meg langt unna å poste slike bilder av barna mine.

      Klart – Uansett hvor lite eller mye man deler om barna er det alltid en sjanse tilstede for at de ikke skal like det når de blir eldre. Men så er det jo også en vesentlig stor forskjell på bilder av nakne barn i badekar, og bilder av barn som er anstendig kledd og som smiler uten verken matsøl eller annet i ansiktet sitt. Uskyldige bilder, et barn smilende i et helt vanlig antrekk.

      Kan jeg med 100% sikkerhet si at barna mine ikke kommer til å bry seg om at jeg postet bilder av dem på Internett når de var små? Nei, det kan jeg ikke. Og ingen kan heller si at de er 100% sikre på at barna mine kommer til å bry seg om det.

      Og det er nettopp derfor jeg er så bevisst på hva jeg deler. At privatlivet til sønnen min ikke blir delt med alle og enhver gjennom bloggen som blir lest av så mange tusen mennesker. For det gjør det ikke. Både jeg, samboeren min og sønnen vår har et privatliv selv om jeg skriver blogg om hverdagen vår, mine tanker og refleksjoner. Å dele bruddstykker av hva vi har gjort i løpet av en dag er på ingen måte synonymt med å frarøve barnet privatlivet sitt. Spesielt ikke når det vi har gjort er å ha gått på kafe eller spist middag hjemme i stuen vår.

      Denne mammabloggeren skriver også at “Bloggerne forsvarer seg med at de har fokus på eksponering av barn og at det neppe vil bli noe problem for ungene deres i fremtiden, og at de, selv om det kanskje ikke ser sånn ut, faktisk utøver selvsensur på hva de legger ut. (Akkurat de samme tankene som jeg hadde for fem år siden.)”

      For meg blir det med en gang tydelig at vi har to forskjellige oppfatninger av selvsensur. Hvis hun mente at hun utøvde selvsensur når hun samtidig publiserte bilder av barna sine i badekaret, så ser jeg jo at vi er på to helt forskjellige steder allerede der.

      Jeg får også en følelse av en gjennomgående “Legge alle foreldreblogger under samme kam” når jeg leser innlegget hun har skrevet. Jeg føler det et stor forskjell på hva jeg ser ulike foreldreblogger synes er greit å legge ut for offentligheten

    3. Ikke for å kritisere deg. Jeg har jobbet som makeup artist i noen år nå. Og jeg synest du har litt for “tungt” lag me fundation på huden din, at hele huden din er den amme fargen. Og denne fundation kombinert med de andre, so blir de litt merkeli. Et rips kan vere at du sminker øyebrynene dine mørkere, siden du i tillegg har svart hår. Og evt blush og conturering på kinnbenene.
      Ser ut som dere har hatt en super dag. Lykke til videre med rollen som 2 barnsmor. Vedder på at lille Noah kommer til å vere minst like skjønn som Leo! Lykke til med fødselen og fremtiden! Klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg