VI SOVER IKKE I SAMME SENG!

Det har blitt en slags unntakstilstand her hjemme nå, og det høres jo fryktelig dramatisk ut når jeg skriver om det – Men det er det i grunn ikke. Akkurat nå sover Fredrik og jeg på hvert vårt rom, hvor han sover på Leo sitt rom og jeg på vårt. Vi vet ikke om det kommer til å fortsette slik når babyen kommer og de første levemånedene hans, men akkurat nå passer det oss best!

Jeg husker det ble et eneste stort rabalder her inne når jeg en gang i fjor skrev at Fredrik og jeg hadde behov for og god utbytte av litt tid fra hverandre med jevne mellomrom. Det betyr ikke at vi ikke er eller var fryktelig glade i hverandre, for det er vi jo – men det handler om at vi trengte litt pause fra hverandre av og til, slik at vi ikke tråkket oppå hverandre dag inn og dag ut. 

Dessuten tror jeg at det kanskje kan være lettere å gå lei av hverandre om man er sammen og tilbringer tid sammen 24 timer i døgnet, uten pause. Men det er kun min teori, og det trenger absolutt ikke være slik for alle. Noen par har behov for masse tid sammen, og andre par kan ha behov for litt tid fra hverandre en gang i blant. Jeg tror uansett at det er sunt at man har litt tid fra hverandre, og at man får litt tid til å savne hverandre av og til. Uansett om det bare er å være fra hverandre i noen timer når den ene er hjemme med barn, og den andre er ute med familie eller venner en gang innimellom.

Dette har heldigvis ikke vært et problem etter at Fredrik gikk ut i jobb, og nå får vi det pusterommet fra hverandre som vi føler er nødvendig i hverdagen. Men jeg innrømmer gjerne at jeg tror jeg hadde blitt fullstendig gal om Fredrik ikke hadde hatt jobb, og om han hadde gått hjemme her med meg hver eneste dag. Haha!

Grunnen til at vi sover på hvert vårt rom nå er ikke fordi vi ønsker den tiden fra hverandre. Absolutt ikke! Som sagt føler vi at vi har nok tid fra hverandre, og det er overhode ikke noe vi anser som et problem slik ting er i dag. Jeg hater i grunn å sove alene og skulle gjerne ha sovet i samme seng som samboeren min – men akkurat nå kommer barna først, og forholdet vårt blir satt ned på prioriteringslisten. Vi prøver likevel så godt vi kan å utnytte tiden vi har sammen på kveldstid og dagtid, for vi vet hvor viktig det er at vi har tid sammen som kjærester også, og ikke bare som foreldre.

Leo er inne i en periode hvor han har våknet en god del om natten, og jeg sover jo knapt om natten fra før av.. Så vi har etter litt tid nå bestemt at akkurat nå så er denne midlertidige løsningen det beste for oss. Så nå sover rett og slett Fredrik på madrass på rommet til Leo ved siden av sengen hans, og det fungerer kjempefint. Så får vi se om det er nødvendig at vi fortsetter å sove på hvert vårt rom den første tiden når lillebror er kommet – det får tiden vise ♥

16 kommentarer
    1. Viktig tema egentlig ^^ og syntes det er tøft gjort å fortelle om selv om reaksjonene kan bli litt avspora! Alle er forskjellig men personlig er jeg også en som trenger å savne noen litt 🙂 lur løsning å ikke sove sammen hver bidige natt

    2. Jeg ser ingenting galt i å sove hver for seg. 🙂 spesielt ikke når det å sove sammen kanskje går utover nattesøvnen. Søvn er jo utrolig viktig, ikke minst når man er gravid og har barn. Selv har jeg ingen unger ennå, men jeg kan fortsatt kjenne på at det kunne vært deilig å sove separat fra samboeren innimellom for å faktisk sove gjennom hele natten. 😛 Tøft av deg å skrive såpass åpent om det! Det er flott at noen tar opp sånne temaer så man kan se at det ikke bare er én løsning på ting, og at det å sove i forskjellige rom ikke nødvendigvis betyr at man har noe dårligere forhold. Stå på!

    3. Helt forståelig det. Men burde ikke du sove sammen med Leo? Altså ikke nødvendigvis høygravid på en madrass da men tenker bare på stakkars Fredrik som faktisk må være opplagt og komme seg gjennom en hel arbeidsdag, hver dag. Forstår du er gravid og sliten. Men du kan levere Leo i barnehagen og slappe av på dagtid hjemme. Det kan jo ikke Fredrik.

    4. Når jeg var gravid, sov mannen på sofaen den siste mnd! Når lillemann kom, flyttet han inn på gjesterommet. Haha! Jeg samsov og ammet han lille, og syns rett og slett det ble for mye en periode!
      Vi elsket hverandre like høyt! Men når lille var rundt året flyttet han inn på eget rom, og mannen tilbake. Da var det på tide for oss. Men vi hadde det helt fint som jeg skrev og elsket hverandre, og elsker hverandre enda høyere nå! Og sover sammen hver natt♡

    5. Min bedre halvdel har sovet på gjesterommet nesten hele svangerskapet. Jeg har sovet utrolig urolig og han sover ofte urolig, og da har det ikke vært særlig gode netter med søvn for noen av oss. Søvn er så viktig for begge to, han som skal på jobb og jeg som er gravid. Syns det bare har vært utrolig deilig!:p

    6. Synes dere er flinke og gode foreldre som ikke tvinger Leo til å sovealene. Nå ligger til å sove Alene. Nā ligger Han trygt og godt ved siden av pappa.

    7. Respektere valget dere gjør om å sove på hver sitt rom, men må nevne at det var litt click-bait overskrift, super dramatisk liksom..

    8. Veldig fint at du som blogger tar opp dette temaet:) Veldig mange godt voksne gifte par som har hver sitt rom fordi dem rett og slett ikke kan gå oppå hverandre hele døgnet

    9. Det var jo et sjakktrekk å lære ungen at en av foreldrene skal sove sammen med han … vil ikke tro han våkner mindre på natt igjen når Fredrik plutselig skal inn til deg igjen.

    10. Anonym: Tror det er lurt å være forsiktig med å dømme andre foreldres avgjørelser før man vet alt som ligger bak 🙂

      Vi merker for øvrig allerede at han våkner mindre om natten og at han sover bedre. Og de sover ikke sammen, Leo sover i egen seng og Fredrik på madrass ved siden av.

    11. Jeg ser at noen har kommentert ovenfor at dette er clickbate overskrift og jeg må bare få sagt at dette er absolutt ikke en clickbate overskrift! Overskriften er sann og det er ikke noe overdramatisk i det heletatt.
      Veldig bra innlegg Jessica! Ser veldig mye opp til deg selvom jeg faktisk er eldre enn deg. Gleder meg utrolig mye til lillebror kommer😍 Stå på videre❤️❤️

    12. Det samme har jeg og min samboer også gjort:) vi avtalte også “fridager” der vi skulle være med våre venner eller bare nyte stillheten.. selv om han bare er i etasjen under i noen timer hjelper det veldig! Er glad vi har funnet en løsning som fungerer for begge parter👍 å lykke til med fødselen, stå på😊

    13. Jeg kommenterer sjeldent. Jeg har skrevet til deg en gang tidligere helt i starten av svangerskapet ditt. Jeg har barn som er like tette som dine vil bli. Og dere har en travel og krevende tid fremfor dere. Men du verden for en fin tid også. Vi sov også på ulike rom med hvert vårt barn. Rett og slett for å komme oss gjennom de første mnd. Uten søvn blir både dag og natt slitsomme. Tenk på at det er midlertidig. Dere vet selv hva som er best for dere! Masse lykke til med lillebror og nyt tiden. Den flyr… mine er plutselig 3 og 4 år… og mor begynner å bli babysyk igjen 😮

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg