SÅPASS MÅ JEG TÅLE

Den siste tiden har det vært et stort fokus på netthets og mobbing blant bloggere og ellers i media. Og når man faktisk får se hva deler av befolkningen i Norge er i stand til å skrive til bloggere eller bare mennesker generelt som ytrer seg offentlig – så synes jeg faktisk at det er på høy tid!

I løpet av mine snart to år som blogger har jeg lært ett og annet: Det finnes faktisk ikke grenser for hva enkelte klarer å lire av seg på Internett. Det skremmer meg, og det bør skremme andre foreldre der ute også.

Jeg er ikke et offer, og skriver heller ikke dette for å sette meg i posisjon hvor jeg er et offer. Men jeg bidrar gjerne med økt fokus på netthets, for det er nettopp det dette er.

«Haha, hvorfor kjøper du ting til babyen din? Du kommer aldri til å få beholde barnet ditt» 

«Men det er jo ikke noe rart at kjæresten din ikke ville være sammen med deg lenger, du ser jo ut som ei heks!»

“Hadde jeg vært Fredrik hadde jeg bedt om en farskapstest, du venter nok en lausunge!”

“Gå å heng deg. Er så jævla lei av disse mammabloggerne”

“Hvorfor tok du ikke abort? Vil du virkelig familien din så vondt?”

“Du er bare så latterlig barnslig og kvalm at jeg spyr snart… Hvem har sønnen din når du KONSTANT er på nettet,konstant ja! Du bryr deg faen ikke (…) Så slutt å være så jævla stor i den stygge oppstreka kjæftn din i framtida,så bli d sikkert bra!!”

Er dette greit å skrive til noen? Uansett hvor gamle de er, hva de heter, hva slags hudfarge de har, og hvordan de ser ut?

Uansett om de jobber som blogger, direktør, er student eller kassadama på Rema 1000?

Mange har en skremmende dårlig holdning til det at bloggere blir hetset på nett. Det tas ikke på alvor, og avfeies med at det skal man nemlig “tåle” om man er blogger.

For hvis jeg ikke tåler det, ja, da får jeg bare se til å bytte jobb. Men, altså.. Bytte jobb? Om din kollega kom til deg og fortalte at han eller hun fikk disse setningene slengt etter seg på sin arbeidsplass, ville du bedt han eller hun om å gjøre det samme? Å bytte jobb? Det løser jo ingenting! I beste fall legges ansvaret over på de som blir mobbet.

Da jeg var 17 år ble jeg for aller første gang bedt om å henge meg i taket. Er det OK siden jeg skriver en mammablogg? Skal vi rettferdiggjøre en så grov oppfordring som det å be noen om å ta livet av seg selv, med at «det kan vedkommende takke seg selv for» som stikker frem hodet og skriver offentlig blogg?

Uten sammenligning for øvrig, så får jeg litt de samme assosiasjonene til hvordan enkelte ser ut til å rettferdiggjøre voldtekt, som i likhet med grov netthets er en form for overgrep. Holdninger som går ut på at “Ja, men siden du kledde deg utfordrende, så ber du jo litt om det” 

Man gjør seg ikke fortjent til noe, verken på den ene eller den andre måten, ved å kle seg utfordrende, ved å skrive blogg, eller ved å ytre seg offentlig. Man skal ikke “regne med” å bli drapstruet, å bli hetset, eller å bli voldtatt – uavhengig av hva man har skrevet eller hva man har hatt på seg.

Det eneste man egentlig skal kunne regne med er at alle har lært seg at å hetse andre mennesker over Internett, det er faktisk ikke greit. Vi vet jo alle at mobbing ikke er greit, likevel skjer det. Hver dag! Både på nett og i skolegården. Det finnes ikke unnskyldninger!

For når haterne blir tatt på fersk gjerning og konfrontert med hva de har skrevet, så er det i hvert fall ikke mangel på unnskyldninger.

“Men det var jo bare en spøk” 

“Jeg hadde tatt et par øl og var ikke helt meg selv”

“Jeg ble litt revet med”

Hvis du alvorlig talt ikke kan ta deg et par øl uten å begynne å hetse andre på Internett, så vær bevisst nok til å ikke drikke i det hele tatt. Barna dine gjør som du gjør og ikke som du sier. Vet du at du blir litt revet med i kommentarfelt, så ikke delta i diskusjonen.

Oppfør deg på Internett, eller logg av. Du har alltid et valg.

31 kommentarer
    1. R E S P E K T!
      Du skriver så utrolig bra, det er en fryd å følge deg og dine!:-) Du fortjener virkelig ikke å få høre alle de stygge kommentarene folk skriver på nett. Spørs om dem hadde vært så tøffe i virkeligheten(?). Stå på, jeg gleder meg til fortsettelsen!<3 venter i spenning om når nr. 2 kommer! Jeg heier på dere<3<3 klem

    2. Vet du, det er aldri greit å true, trakassere eller snakke så stygt til folk. Uansett. Men igjen, jeg forstår at folk lar seg provosere av deg, og andre bloggere. Da spesielt dere mammabloggere. Du kan si så mange ganger du barr vil at bloggen er til for å hjelpe andre i samme situasjon, eller at “jeg legger ikke ut noe som er/blir flaut for Leo/barnet. Unnskyldingene der holder ikke mål. Sorry ass. Dette med å utlevere barn på den måten er noe du ikle ANER omfavnet eller konsekvensen av i det lange løp. Jeg som mange andre forstår ikke dette voldsomme eksponeringsbehovet. Og ikke misforstå nå, jeg sier ikke at jeg ønsker at du legger ned bloggen din. For det å skrive om mammalivet er ok det, men hvorfor ikke vinkle det over på deg? Det er du som tar valget om å dele livet ditt på nett, så da får du skrive om deg selv da. Ikke bruke ungene dine. Syns det er skikkelig vanskelig å forstå at dere tørr. Husker fks du skrev et innlegg da Leo var mindre om at han stadigvekk tisset på deg så fort du tok av bleia på stellebordet (eller noe i den duren). Tror du det er kult for han å få høre av skolekompiser den dagen han er 11-12 år og usikker på seg selv? Tror du barna dine får NOE som helst godt ut av å lese om hvor forferdelig vanskelig det var for deg og faren dems å bære de frem? at du vurderte abort? Bruddet deres fra dere var 16 år smurt ut på Internett som alle kan lese og finne informasjon om for alltid? Blogger er positivt på SÅ mange måter. Fks Sophie Elise som bruker stemmen sin til så imponerende mye positivt. Men det å utlevere barna sine som en jobb, det å tjene penger på å skrive og dokumentere hver minste detalj i barnas liv (TILOGMED FØR DE ER FØDT!!!) det er egoistisk, naivt og dårlig gjort. Fortsett gjerne med blogg, men hold ungene uten for. De har IKKE valgt dette.

    3. Når jeg leste de stygge kommentarene ble jeg nesten forbanna, jeg skjenner deg ikke men etter at jeg har lest din fantastiske fine blogg er det nesten som jeg gjør det! Du er helt fantastisk UANSETT hva andre sier, aldri glem det!<3

    4. Jeg er gravid selv, og syns det er gøy å følge bloggen din siden vi er i samme situasjon. Og jeg er helt enig i det du skriver. Folk er så tøffe over tastaturet og mange har null grenser. MEN jeg er helt enig i det anonym over her sier. Jeg ville heller aldri turt å eksponere barna mine på den måten.
      Tenk på hvor syke i hodet de som skriver sånne kommentarer er. For det må de jo være..ingen er friske og skriver sånt. Og så sitter de på så mye informasjon og bilder av barna deres..skumle greier.
      Men du er veldig flink til å skrive, og til tross for at jeg ikke skjønner at du tør å legge ut så mye om barna, så liker jeg å følge med! 🙂

    5. Så bra skrivet💖 Mange som er tøffe ved tastaturet og ved at de er anonyme.du er super flink mamma

    6. HUSK DETTE!: du er utrolig, serr helt fantastisk Ingen av de slemme kommentarene er sanne!<3 Jeg kjenner deg nok ikke, men jeg vet at du ikke er noe av det der!
      Klem:-D

    7. Æ e enig me Anonym lenger opp her, d å eksponere barna for å tjene penger, ja d er som å selge barna.. Ja, du sriver en mammablogg, men vinkle d mer over på deg.
      Hører ko enkelte som driver mammablogg si, “det heter jo mammablogg, å d er slik jeg tjener penger, da er d jo ungen jeg må skrive om”… Nei, du trenger ikke smøre utover hele barnets liv på internett, d har ikke barnet bedt om.. MEEEEN, de kommentarene du har fått som du skriver i innlegget, det er ikke greit.
      Som en kvinne på 36 år å mor til ett barn, kunne d ikke falt meg inn å blogge om barnet mitt for å tjene noen kroner ekstra i mnd ( selv om d virker å være gode summer i dette bloggstyret), for mitt barn har ikke bedt om å bli eksponert på nettet…

    8. Å du beskylder mammatilmichelle for å herme etter innleggene dine, men dette innlegget ligner veldig på det Isabel skrev her om dagen. Pass på deg selv før du beskylde andre for å herme etter deg

    9. Silje Larsen: Hei 🙂

      Jeg skriver innledningsvis at dette er et tema som mange bloggere har skrevet om den siste tiden fordi det har vært et økt fokus på det. Det synes jeg er utrolig bra, og ville bidra selv 🙂

      Både Stina, sraad, og flere andre bloggere har skrevet om netthets og vist frem hvilke stygge kommentarer de har fått. Det betyr for øvrig ikke at noen av oss hermer etter den andre. Jeg har skrevet om netthets mange gange tidligere også – Å plagiere noen handler om MYE mer enn å skrive om samme tema.

      Som blogger er det praktisk talt umulig å ikke skulle skrive om det samme som noen andre har skrevet om før deg, og jeg skrev som sagt dette innlegget fordi jeg så veldig mange andre bloggere, samt P3 og Telenor (?) fokuserte på det og viktigheten av nettvett.

      Det blir bare fryktelig rart å skulle beskylde noen for plagiat når man skriver om samme tema. Da har du tydelig ikke forstått hva plagiat er, og jeg råder deg sterkt til å søke opp hva det betyr og hva det innebærer. Ha en super uke!

    10. Karin: Hei Karin!

      Jeg respekterer fullt og helt ditt syn på eksponering av barn i blogg 🙂

      Barna mine har heller ikke bedt om å bli eksponert i min blogg, men dette er et gjennomtenkt valg jeg og samboeren min har tatt, og vi har klare restriksjoner på hva vi synes er greit å poste på bloggen og ikke. Det er en ganske stor forskjell på det å “smøre hele barnets liv ut på Internett” og hva vi holder på med. Fordelen med blogg er jo at man selv kan velge hvor mye og hva man vil dele. For meg blir det fryktelig sort hvitt å påstå at jeg selger privatlivet til sønnen min på nett fordi jeg deler bruddstykker av vår hverdagen gjennom bloggen min.

      Fredrik, Leo og jeg har selvsagt et privatliv utenom bloggen. Det er det ingen tvil om. Vi føler vi klarer å balansere eksponeringen på en god måte og er veldig bevisste på valget vårt etter å ha hatt mange samtaler om emnet når bloggen ble et stort tema.

      Jeg har skrevet flere utfyllende blogginnlegg om eksponering av barn hvis du ønsker å lese mer om det. Jeg er ikke i nærheten av PC akkurat nå, men legger gjerne igjen lenker i dette kommentarfeltet til innleggene det er snakk om når jeg får muligheten senere i dag 🙂

    11. Hei:)
      ingen fortjener stygge kommentarer eller trusler uansett hva man har for yrke.
      Du gjør en fantastisk jobb som mamma og jeg synes ikke du utleverer barna dine på en negativ måte.
      Stå på og drit i nettrolla 🙂

    12. Sjokkerende at enkelte får seg til å skrive eller si noe slikt til et annet menneske. Du gjør en fantastisk jobb! Lykke til med tiden fremover mot keisersnittet, ikke lenge igjen nå 🙂

    13. Helt enig med deg Jessica. må gå an og tenke over 2 ganger før man poster ,så mange slemme mennesker der ute

    14. Å slenge dritt på nett komme nok aldri til å slutte ,så det må du bare tåle eller ignorere ,vær heller glad for at folk slenge dritt til deg på gata

    15. Helt enig! Det man må tåle som blogger, og som alle egentlig bør tåle, er kritikk. Men mobbing og hetsing er noe helt annet, og er uakseptabelt i alle situasjoner! Godt det blir fremhevet både i media og på blogger 🙂

    16. Nå må dere sure gretne kjærringer oppover her gi dere, er det DU som skriver blogg ? Er det DITT barn som blir eksponert ? Er det DU som bestemmer evt konsekvens og senskader av det hun legger ut på nettet ? Er det du som sitter på fasiten om andres liv ? Vet DU at hun blogger om sitt barn for og tjene penger, eller er det bare en bonus med jobben hun gjør ? Nei vettu hva, slike surmaga oppgulp som lyser misunnelse på lang vei er ikke ok i mine øyne.. voksne damer som alltid vet bedre enn andre, det er dere som oppdrar egne barn, dere som tar valg ovenfor deres egne barn.. gjør som du vil, se bort i fra “kvinnebevegelsen kvinneguiden” (som jeg ser står for det meste av hets i dag,huff) du tar dine valg og tar selv konsekvensen av det, man skal alltid feie for egen dør og tro på det man mener er riktig for seg selv og sin familie 🙂 klem

    17. Kjære vene Iselin. Er det noen som kommer med sure oppgulp her er det jo deg. Voksne damer som vet bedre? For det første, jeg er 25 år og vet absolutt ikke bedre, det var jo poenget med hele kommentaren min! Det er jo ingen som vet. Nettopp derfor klarer jeg ikke forstå at noen velger å brette ut livet til barna sine på nettet. Man må så klart respektere hva andre velger, men jeg stiller meg svært kritisk til forklaringene/unnskyldningene som mammabloggerne kommer med. Uansett hvordan du vrir og vender på dette, så er det fortsatt et valg de tar på veine av barna sine. Valg barna ikke har mulighet til å si noe på. Og valg som aldri blir borte fra Internett. Husk på at alt i fra kompiser på barneskolen til arbeidsgivere i fremtiden kan lese dette og det er ikke alle som syns slikt er positivt. Det å bli en offentlig person fra før man er født kan ødelegge mye for et menneske framover i livet. Si foreksepmel en av barna får en drøm om å bli fengselsbetjent, nei det har desverre morra di sin blogg ødelagt sjansen din for. Eller spesialsoldat? Visse yrker krever mennesker med en viss anonymitet. Bare det å ha åpen Facebook profil kan ødelegge for deg, tenk da på hva en blogg med hele oppveksten din kan ødelegge? Ja det kan også komme mye positivt ut av det, man kan få muligheter andre kanskje ikke får. Men burde ikke det være noe de har jobbet for selv? Og fortjent selv?

    18. Utrolig bra skrevet 🙂
      Jeg er så sykt enig med deg, å jeg kan ærlig si at det er ikke rart at barn/ungdommer mobber osv, for man kan se hvordan mange av foreldrene oppfører seg på nettet, om de har tatt 1 øl eller drukket ett glass vann, det er tross alt oss voksne barn/ungdom skal lære fra og ta lærdom, så det at mange sier til sine barn at det ikke er greit med mobbing osv, så gjør foreldrene det selv? Det syns jeg skal bli en stopp på, vi voksne på stoppe før vi kan lære barna at mobbing ikke er greit, nå tar jeg da ikke alle foreldre og barn/ungdom under samme kam, men en plass har jo barna/ungdommen lært mobbing og at det er greit.
      Håper du forstår hva jeg vil frem til 😛

    19. Du virker som en god mor og kjempe nydelig jente med sin lille nydelige familie. Ikke bry deg om hva folk sier, de vil aldri bli tilfredsstilt uansett. Stå på og gjør det som er riktig for deg og din familie 🙂

    20. FS: Tusen hjertelig takk for det <3 Herregud føler meg så utrolig ydmyk og takknemlig når jeg leser alt dere skriver her i kommentarfeltene. Det betyr så mye! Tusen takk!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg