MAGEBILDE ETTER FØDSEL?

(Fra arkivet, 2016)

Jeg har fått spørsmålet flere ganger nå, og jeg tenkte derfor å skrive mine tanker rundt det å poste bilder av kroppen sin kun få dager etter fødsel – slik to av Norges største bloggere har gjort nå nylig etter å ha fått sine nyfødte.

Her på bloggen min kommer det ingen magebilde etter fødselen av meg. Verken nå eller om en måned. Jeg har bestemt meg for å ikke ha et unødig fokus på kropp her på bloggen min fremover, selv om jeg har postet bilder av kroppen min her inne tidligere etter svangerskapet med Leo.

Jeg er selvfølgelig kjempestolt av kroppen min etter å ha båret frem mitt andre barn, men jeg trenger ikke et bilde av kroppen min på bloggen min for å bevise det. Trenger man egentlig å poste et bilde av kroppen sin etter fødsel for å være stolt? Jeg kjenner ingen behov for det, selv om jeg er nokså stolt.

Jeg nekter å bruke denne dyrebare første tiden med babyen min til å tenke, bekymre meg, eller ha fokus på kropp. Hvilken klesstørrelse jeg har eller hvordan jeg ser ut, hva betyr vel egentlig det akkurat nå? Jeg vil kose meg med min lille, og ha fokus på det som faktisk betyr noe for meg. Hvordan kroppen min ser ut har jeg med hånden på hjertet ikke ofret en tanke helt til jeg fikk spørsmålet om jeg skulle poste et slikt bilde. Og for å være helt ærlig, så er det slik jeg synes det bør være. Bare tanken på at andre nybakte mødre fokuserer masse på kropp i barseltiden synes jeg er veldig trist, dessuten tror jeg neppe det er særlig sunt. Jeg vil i hvert fall ikke være med på å bidra til et økt kroppsfokus blant nybakte mødre eller gravide.


Så her har dere mitt 5-dager etter fødsel bilde. Og det er av gutten min. For det er han som har mitt fulle fokus nå ♥

42 kommentarer
    1. Jeg syns du gjør helt riktig. Fordi din kropp er ikke det viktigste og det er jo ikke den tiden når du skal tenke om kropp. Egentlig forstår deg veldig godt. Jeg var stolt over kroppen min etter å ha baby. Når man får baby så det er det viktigste og du som har to barn, må du bare tenke om de.
      Stolt over deg som syns som jeg, stå på og elsker å lese bloggen din. Du er nok fin som som du er nå. 💞

    2. Du forsvarte nå Fotballfrue i det lange og breie etter hennes show-off, men dt er jo fint du har kommet på andre tanker 🙂 Heldigvis lov å endre mening!

    3. Det er godt at fokuset blir satt på den lille 🙂 foresten en veldig fin dag å få babyen på 🙂

    4. Veldig fint innlegg! Du er et godt forbilde og for å være helt ærlig, mye mer reflektert enn de to andre bloggerne du refererer til. Bare det at “magebilde etter fødsel” har blitt et konsept er helt forkastelig! Fortsett med det RIKTIGE fokuset ditt! Du er en veldig god mamma for guttene dine 🙂

    5. Gratulere så masse med prins nr 2 <3 2 nydelige gutter du har, dei kjem nok til å få mykje glede av kvarandre opp gjennom åra. Det er noko heilt spesielt og ha søsken, eit usynlig band som ikkje kan skiljast av andre <3 No er eg 26 år, men ord kan ikkje beskrive kor glade og kor stolte eg e av mine søsken og eg føle meg so heldig so har fått vokse opp med søsken, sjøl om vi til tider har slost, knepe og lugga så ville eg ikkje bytta det for alt i verda. Er vel og grunna søsken at vi lærer oss og argumentere og stå for våre eigne meiningar som vaksen.
      Syns det er veldig bra at du ikkje legg ut magebilde etter fødsel 👏🏻 Takk for at du setter fokus på det som er viktig etter ein fødsel og at du setter fokus på kor vanvittig sjukt det er med kroppspress etter ein fødsel. Du verkar veldig vaksen og reflekter og trygg på deg sjølv, vi treng slike som deg 😊 Du er ei viktig stemme i bloggverda

    6. Så enig! Glad du velger å ikke gjøre det! Som du sier er det nok kroppsfokus som det er. Lykke til videre!❤️

    7. Kjempe godt skrevet, jeg er virkelig enig med deg. Jeg syns virkelig ikke man skal bruke den dyrebare tiden med sin nyfødte og lille familie med å tenke på hvordan man selv ser ut, og spesielt ikke å måtte føle seg presset til å legge ut bilder offentlig.
      Jeg er selv første gangs gravid, og bekymrer meg ikke så veldig mye for hvordan kroppen min blir å se ut, jeg skal prøve å være så stolt av kroppen min som jeg kan, for jeg har tross alt båret frem ett barn, som er noe av det mest fantastiske ett menneske kan gjøre. Jeg priser meg heller lykke over og faktisk kan båre frem mitt eget barn, for jeg vet det er utrulig mange her i verden som ikke får den opplevelsen.
      Dere har virkelig satt to nydelige gutter til verden <3 Kos dere masse med Leo og Noah <3

    8. Utrolig befriende å høre! Du er så klok og velformulert. Jeg er ikke i tvil om at du har en kjempefin kropp, men du har så utrolig rett i at det er helt feil fokus etter en fødsel! Jeg har fått så ekkel følelse av de to andre bloggerne som har postet bilder. Det er bare ett eller annet ved det som føles helt helt feil. Hvis det er en tid i livet man blir nødt til å legge bort fokuset på kropp så er det nå. Vær der for barna dine istedet, liksom 🙂
      Håper dere koser dere, nyter tiden og hverandre. Blir spennende å følge dere videre, som foreldre til to små.

    9. Endelig en som har skjønt det! Tommel opp til deg! Og gratulerer så mye med bebisen til stolte foreldre og storebror!
      Hilsen tobarnsmor på 32 år.

    10. Åå!! Kjenner jeg blir helt varm i hjertet av å lese! Jeg slet veldig med selvtilliten etter fødsel, og spesielt etter at d ble In å legge ut bilde av kroppen like etter. Jeg er kjempe stolt av kroppen min, men press fra alt det “perfekte” la en stor demper for det.. det er når du skriver slikt at jeg føler at du virkelig får vist at du er meeeeer en moden nokk til å være mor. Du er utrolig voksen for alderen og jeg beundrer deg. Guttene dine er veldig heldige❤️

    11. Respekt! Du er virkelig moden og reflektert for alderen, mye mer enn visse som er over 10 år eldre 🙂

    12. Hei! Ville bare si at jeg heier sånn på deg! Du virker som en utrolig god mor, et bra menneske og du kan være stolt av alt du får til. Og dette beviser det bare enda mer i mine øyne. Mvh 30 år gammel småbarnsmor som digger bloggen din 😉

    13. Jeg pleier ikke å lese blogger, men din følger jeg med på! Så også på episoden din på “kjære mamma” og jeg må si at du er en utrolig god mor og et godt forbilde! Dette her viser nettopp hvor reflektert og moden du er, og at du har skjønt hva som er det viktigste etter en fødsel☺️
      Du er en kjempe flink og god mor, som knuser alle fordommene mot unge mødre (du viser også at unge mødre kan være “bedre” enn eldre mødre!) Stå på!❤️❤️

    14. You go girl;) Helt enig med deg! Det er barnet og dere som familie som burde være i fokus ikke kropp. Heia heia

    15. Aldri kommentert før, men dette var desidert ditt beste innlegg. Så reflektert og så flott at du ikke bidrar til dette kroppspresset.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg