MAMMASOM16

Årets prisutdeling for bloggere, best kjent som Vixen blog awards, har nå startet med å ta imot nominasjoner til prisutdelingen sin – som vanligvis finner sted på starten av nyåret i Oslo. 

Bloggen min har blitt en stor del av meg. Jeg har kanskje ikke utdannelse utover ungdomsskolen akkurat nå, men jeg elsker skrivingen – og akkurat det kan man ikke læres eller utdanne seg til. Det er en lidenskap man enten har, eller ikke har.

Når jeg opprettet bloggen som en «helt vanlig» gravid tenåringsjente hadde jeg aldri i min villeste fantasi kunne sett for meg at jeg skulle komme dit jeg er i dag – det var drøssevis av ung mor-blogger på de ulike bloggportalene, og det er det jo også den dag i dag. Jeg hadde ingen tro på at min ville utmerke seg, verken på den ene eller på den andre måten. Jeg har ofte fundert på hva som har gjort utslaget. Hvorfor akkurat min blogg har klart å fenge såpass mange. Jeg vet helt ærlig ikke hvorfor, selv om jeg virkelig hadde likt å få et fasitsvar. Kanskje fordi jeg skiller meg ut på en eller annen måte? Fordi jeg skildrer hverdagen på en ektefølt måte? At jeg er og har vært mye åpen om min fortid, og om livet mitt underveis, selv om det tidvis har vært både tungt og tøft. Og kanskje at jeg skriver på en måte som kan få andre til å kjenne seg igjen. Hvem vet? Men å få en så stor leserskare som det jeg har i dag synes jeg er helt vanvittig å tenke på, og det jeg setter enormt stor pris på hver eneste dag.

Jeg føler jeg har klart å vise en hel masse med bloggen min allerede, og jeg har ikke tenkt til å gi meg med det første. Det er jo ikke akkurat til å legge skjul på at jeg har hatt mye fokus på at bloggen og det å dele livene våre i den graden vi gjør – forhåpentligvis skulle være med på å vise at uansett hvor gammel du er, uansett hva du heter, eller hvor du er fra – så kan du bli en god mamma eller forelder. På et dypere nivå vil jeg si at dette fokuset har vært at om man ønsker noe sterkt – måtte det være å starte eget firma, å bli en god mamma for det kommende barnet ditt, å få den utdannelsen man alltid har ønsket seg, å få til noe – så ikke la fordommer stoppe deg fra å gjøre det.

Aldri la andres meninger stoppe deg fra å klare det du ønsker, hvis du tror du kan få det til. 

Man møter på så ekstremt mange meninger i løpet av livet. Det vet jeg, for det har jeg allerede opplevd på mange måter i ulike situasjoner tross min unge alder. Alt fra hva andre mener du burde gjøre, til hvilke forventninger som er satt til deg. Jeg har, tro det eller ei, forsøkt så godt det lar seg gjøre å tilfredsstille alle disse meningene. Og jeg lover dere: Fra den dagen jeg klarte å akseptere at det ikke er mulig, så ble livet mitt en million ganger bedre. Da klarte jeg å fokusere på det som faktisk betyr noe.

Når du står på gamlehjemmet og ser tilbake på livet ditt, så vil man jo gjøre det med glede, og minst mulig anger.

For når alt kommer til alt, så er det jo faktisk ditt liv. Ikke alle disse menneskene som mener noe om alt som kan menes noe om. Men det blir jo i grunn ikke ditt liv om du går hele livet og prøver å gjøre alle andre tilfreds.


Jeg ble tenåringsmamma. Det man er redd for at skal skje med datteren sin så fort hun får seg kjæreste i tenåringsårene – det skjedde meg. Men jammen har jeg ikke klart meg ganske greit hittil likevel. Jeg har for øyeblikket ikke utdannelse, men i gjengjeld har jeg to barn, som i motsetning til utdannelsen, ikke kunne vente. Jeg har det jeg selv anser som gode verdier, som jeg prøver så godt jeg bare kan og få frem i bloggen. For på bloggen min finner du ikke blogginnlegg om hvilken kroppsdel som er den neste jeg skal operere, og et jevnt over massivt utseende-fiksert syn. Vi lever i et samfunn fullt av press fra alle kanter, et press jeg selv har kjent på da jeg har vokst opp i denne generasjonen. Og et press jeg nå prøver å gjøre det jeg kan for å ikke bidra til. Jeg prøver med det også å vise at å bare være seg selv, er godt nok. Og det å gjøre sitt beste, det er faktisk godt nok det også.

Jeg har venninner som driver med russeplanlegging, og selv sitter jeg hjemme med to barn som begge er under to år gamle. Og det er slik jeg liker livet mitt. Uansett hva andre måtte mene om det.

Jeg ønsker virkelig på ingen måte å gjøre dette til noen tiggerinnlegg. Men hvis du rett og slett liker bloggen min, eller hvis du av en eller annen grunn synes jeg fortjener det, så kan du nominere bloggen til årets prisutdeling for bloggere ved å klikke HER, og å plassere bloggnavnet mitt i den kategorien du føler jeg passer inn i. Å nominere kan man gjøre frem til 17 november, og derfra er det en jury som bestemmer hvem som kommer videre.

Klem!

20 kommentarer
    1. En av grunnene til at jeg tror din blogg gjør det bra, er hvordan du skriver. Jeg syntes du er utrolig dyktig til å skrive. Du skriver veldig bra. I tillegg ser det ut som du har greid deg ganske greit:)
      Når det gjelder utdannelse så får du det til så lenge du vil det sterkt nok! Og det tror jeg du vil:) Du er jo ung enda så du har ikke akkurat dårlig tid. Husker når jeg studerte på universitetet, så hadde vi en dame som var rundt 70 år som studerte med oss, så det er aldri forseint 😀 Lykke til!

    2. Jeg tror at noen av grunnene til at folk liker bloggen din er fordi du er ærlig, velformulert, sterk, og selvstendig! Jeg tror folk, i allefall jeg, liker å lese en blogg hvor innleggene har sammenheng, er interessante uansett om det er et hverdagsinnlegg om at du har hatt en tung natt, eller fine bilder av din familie. En annen grunn til at jeg liker bloggen din er at du svarer leserne dine når de skriver til deg, at du tar deg tid til hvert innlegg og er gjennomtenkt på hva du legger ut. Jeg synes også det er veldig fascinerende hvor ung du er, og det tror jeg også utgjør en stor del på hvorfor jeg liker bloggen din. Så jeg håper du vet hvor mye jeg digger deg og bloggen din, har fulgt deg lenge nå!
      Men jeg lurte på en ting, er det mulig å stemme på deg flere ganger?
      Sender deg gode klemmer fra Bergen <3
      Thea Schaathun

    3. Grunnen til at jeg personlig fortsatt følger med på bloggen din er fordi du er reel! Du er en person jeg som leser kan kjenne meg igjen i, selv om jeg ikke har barn og er eldre enn deg. Du bruker ikke bloggen din til å reklamere for masse produkter man kan se du ikke har tro på, du bruker ikke barna dine som et promoteringsmiddel for å få flere “klikk”, overskriftene dine passer innholdet, og du viser deg fram som en ekte person. En som opplever både opp turer og ned turer, du legger ikke skjul på at hverdager er forskjellige og ikke alt er like lett.
      Vær så snill og fortsett slik du gjør nå, ikke “selg” deg selv eller den vakre familien din for å fremstå som ett “perfekt” varemerke… jeg vet ikke om det betyr så mye i en verden der hvor du har mange lesere, men jeg vil i vertfall fortsette å følge deg så lenge du fortsetter slik du gjør nå <3
      Stå på, jeg tror du kan utrette store ting med din vilje og pågangsmot! 🙂

    4. Stemt💞I motsetning til mange andre mamma blogger så har du fortsatt fotfeste og bein i nesa. Du er ærlig og skriver om hverdagen akkurat sånn som den er, uten å pynte på alt mulig rart. Fortsett med den gode jobben du gjør..Jeg heier på deg!Klem 💞

    5. Alltid likt bloggen din siden første gang jeg kom over den! 🙂 Leser den hver dag, å er stadig innom for å se om du har lagt ut nye innlegg. Har selvfølgelig nominert deg! 🙂

    6. Leser din blogg fordi du er reflektert, fornuftig og ikke minst en flott mamma!:) Dette kommer godt frem i måten du formulerer deg på bloggen, det gjør at jeg nominerte deg, Du skriver utrolig bra, bedre enn mange andre bloggere.

    7. Kristine: Hei Kristine!

      Dette var virkelig utrolig hyggelig å lese! Tusen hjertelig takk for veldig fine ord, jeg setter stor pris på å ha deg som leser 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg