DU ER VERDT MER ENN DET

Dette er et blogginnlegg jeg har tenkt fryktelig mye på å publisere, men så har jeg gang på gang endt opp med å la være. Mest fordi det har vært en del av livet mitt som jeg ikke har vært klar for å snakke om med egentlig noen i det hele tatt, og at da har det i hvert fall vært fjernt å skulle stå frem med det på bloggen min. Jeg har for lengst kommet meg videre, men nå er jeg klar til å snakke om det – og for å nå ut til alle de som befinner seg i samme situasjon. Jeg har sett flere ganger, enda hvor surrealistisk det er for meg som kun anser meg selv som en vanlig 21-åring, at jeg har en stemme, og at det jeg skriver når ut til mange, mange mennesker. Det ønsker jeg å bruke på riktig måte.

Bloggen min kommer aldri til å bli en arena for uthenging, og det er overhode ikke min intensjon med dette blogginnlegget. Jeg er ikke ute etter å “ta” enkelte mennesker fra fortiden min, til tross for at alle ikke har behandlet meg like bra. Jeg er ikke en bitter eller hevngjerrig person, jeg har kommet meg videre, og nå ønsker jeg bare at andre skal slippe å måtte gå gjennom det samme. Jeg skriver dette fordi jeg skulle ønske jeg hadde lest et slik blogginnlegg når jeg satt i den situasjonen selv. Jeg skulle ønske jeg visste at det ikke var normalt, for det ser jeg så alt for tydelig den dag i dag.

Jeg har hele tiden vært helt ærlig med dere om at Fredrik ikke var min først kjæreste. Jeg har hatt flere kjærester før Fredrik, og fikk min første kjæreste alt for tidlig. Men det er ikke det jeg skal ha fokus på i dette blogginnlegget.

Å være i et forhold med noen som er sykelig sjalu. Det er fryktelig tabubelagt, og det er vel kanskje noe av grunnen til at jeg trodde det var “sånn det skulle være” å ha kjæreste når jeg opplevde dette selv i et forhold. Hadde aldri tenkt på at sjalusi kunne være skadelig. Trodde sjalusi kun betydde at partneren var glad i meg og redd for å miste meg. Men når det går så langt som det jeg har opplevd i et tidligere forhold, så er det ikke noe annet enn skadelig. Å ikke få lov til å ha på seg de klærne man vil, og ikke få lov til å snakke med de man vil, og ikke få lov til å godta venneforespørsler man mottar på Facebook av det motsatte kjønn. At du blir indirekte kontrollert av det mennesket som skal være din nærmeste, uten å skjønne at det er det du blir.

Å oppleve at partneren blir forbanna av sjalusi på grunn av ting du ikke kan noe for: At noen av det motsatte kjønn snakker til deg. At noen av det motsatte kjønn liker bildet ditt på Instagram. Det var fryktelig ødeleggende for meg. Jeg vil kanskje til og med beskrive det som litt selvutslettende, siden du skylder på deg selv og tror du selv er problemet som ikke innfrir partnerens forventninger til deg.

Jeg endte opp med å miste mye av meg selv når jeg var i forholdet. Plutselig husket jeg ikke når jeg smilte ordentlig sist lenger. Klærne jeg brukte, var ikke klær jeg egentlig likte selv. Jeg ble sittende mye inne i frykt for å bli “tatt” for å gjøre noe jeg ikke fikk lov til å gjøre av kjæresten min.

Forholdet påførte meg mye vondt psykisk. Jeg slet i ettertid, skyldte på meg selv, og ble vel i en eller annen grad manipulert til å tro at alt som ikke var bra i forholdet vårt, var min feil.

Jeg skulle ønske jeg kunne fortalt meg selv at jeg skulle løpe i motsatt retning. At jeg skulle komme meg unna så fort som overhode mulig. Men det får jeg ikke gjort. Fortid er fortid, og det er fryktelig lite å gjøre med det nå. Klart er det vondt å tenke tilbake på at jeg ble, og ikke minst lot meg behandle på den måten. Derfor ber jeg dere som måtte finne dere i samme situasjon om å komme dere unna. Ikke gjør samme feil som meg.


Ikke bli hos noen som sakte men sikkert ødelegger deg. Du er verdt så mye mer.

12 kommentarer
    1. Kjenner meg så godt igjen i det du sier! Hadde selv en kjæreste, alle vennene jeg hadde måtte jeg kutte, sminke kunne jeg glemme, parfyme eller deo, da var jeg utro, jeans, nei du da så jeg horete ut! Så til slutt endte jeg opp med bustete dott på hue, usminka og joggebukser, til og med på jobb, og det var ikke hvis en på jobben var gutt! Heldigvis kom jeg meg ut av forholdet! Og nå er jeg like heldig som deg, som har en kjæreste som virkelig lar meg være meg selv! Så ja, jeg følger rådet ditt: kom dere ut av forholdet før dere mister dere selv helt! 🙂 takk som delte dette, godt og se det ikke bare er meg!

    2. Tusen, tusen takk for at du sier det her høyt! Det er så godt å vite at det skjer andre steder også, dessverre. Jeg gikk ut av et forhold for et år siden som varte i over et år, og det var akkurat slik du beskriver det her! Jeg fikk ikke lov til å gjøre noe som helst, og jeg trodde hele tiden at det bare var min feil.. det var så sinnsykt slitsom, og jeg kjenner fortsatt på den lettelsen jeg følte da jeg endelig gjorde det slutt. For min del så forsto jeg at noe var galt da jeg blei beskyldt for å være utro da jeg spurte venninna mi om å få en tyggis etter lunsj. Kjæresten min satt ved siden av oss og jeg fikk huden full av kjeft av en så liten ting??? Det er ikke sunt! Og jeg er sikker på at begge to fikk det MYE bedre etter vi slo opp. I bunn og grunn var han en veldig snill person, men så fort det ikke bare var meg og han så tok det helt av – og det må være helt forferdelig å kjenne på de følelsene også..

    3. Har en venninne som har vært i et sånt forhold i 3 år. Hun kommer seg ikke ut for hun har endt opp med å bli like sjalu selv. Vi i vennegjengen aner ikke hva vi skal gjøre lenger. Av og på annenhver dag og hun godtar alt!

    4. Jessica! Så ufattelig stolt jeg er av deg som deler dette, det er så viktig! Hører om så altfor mange unge jenter som finner seg i kontrollerende og sykelig sjalue menn, frykt og kontroll hører ikke hjemme i et forhold, glad for at du kom deg unna og fant deg noen som behandler deg bra! 🙂
      Masse gode klemmer til deg <3

    5. Kjenner meg så igjen. Hele forholdet handler nesten bare om kompromisser som jeg må gjøre. Kan ikke gå i de klærne jeg ønsker, får ikke lov til å stå ved siden av en annen gutt eller snakke med noen andre. Han må alltid vite hva jeg skal gjøre hele tiden.
      Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hele familien min elsker han, og alle sier han er en så utrolig hyggelig gutt, men ingen vet hvordan han egentlig behandler meg.
      Det verste er at vi er i et avstandsforhold, som gjør alt mye verre.

    6. Veldig velskrevet innlegg! Flott at du deler dette så at de som kanskje er i samme situasjon som du var kan innse at det ikke er normalt og redde seg selv! Tommelen opp for deg! Dette er et bra og viktig innlegg!

    7. Kanskje du kan snakke med moren din, eller noen andre du stoler på? Skjønner at det er vanskelig siden familien din liker han så godt, men hadde de visst hvordan han er mot deg, så er jeg veldig sikker på at de ikke liker han så godt likavel. Det viktigste for dem er jo at du har det bra!
      Jeg var selv i ett usunt forhold, og jeg kunne virkelig ønske at jeg snakket med noen om det, så jeg kunne få hjelp til å komme meg ut av det.
      Håper det ordner seg for deg, masse lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg