FORHOLDET VÅRT ER HELDIGVIS BLITT STERKT

Hei alle sammen!

Nå er vi trygt og godt hjemme igjen etter en ganske lang reise fra Gjøvik. Det ble noen stopp på veien, men alt i alt gikk det helt greit. Var for øvrig ufattelig godt å komme hjem igjen! Vi har kost oss i Gjøvik, men borte bra – hjemme uten tvil best. Leo har virkelig synes at det har vært storartet hjemme hos foreldrene mine, siden de har kattunger. Leo elsker jo dyr, spesielt katter, og var fryktelig opptatt av kattungene hele tiden mens vi var der. Jeg har jo nevnt at vi sterkt ønsker oss et husdyr, og da gjerne en katt, men etter denne helgen er både Fredrik og jeg fullstendig enige. Det blir nok ikke husdyr på oss på en stund! Men herregud så herlig det er med små kattunger, ikke rart det frister av og til ♥


I morgen er det jo mandag igjen, og jeg har helt ærlig aldri gledet meg noe mer til en mandag tidligere! Jeg tror det er en blanding av en skikkelig god følelse av at det kommer til å bli en god uke, og at vi om ikke lenge er inne i desember. Dessuten skal Leo få en del nytt i garderoben sin også! Vi håper også at denne uken blir bedre for lille kolikkbabyen vår. Vi holder håpet oppe for at tips og råd fra helsestasjonen og helsesøster, samt det at vi skal ordne time hos manuellterapeut fører til at det blir bedre for vår minste skatt.

Alt tyder på at det er kolikk han har, men vi går fortsatt og håper på at det skal gi seg. Det er jo tøft, å si noe annet ville vært å lyve. Mitt største ønske er bare at den lille gutten min ikke skal ha så vondt. Men jeg synes vi takler situasjonen på en veldig god måte, vi bytter på med ansvaret om å bysse ham, trøste han, og vi gjør rett og slett alt vi kan for at han skal ha det best mulig tross situasjonen. For å si det på den måten så merker jeg hvor sterkt forholdet vårt er blitt. Det kan jo tære noe fryktelig på kjæresteforholdet, og derfor er det en vanvittig god følelse oppe i det hele.

Håper dere alle har hatt en fin søndag ♥

30 kommentarer
    1. Hei! Nå vet ikke jeg spesielt mye om babyer og babysykdommer, men har hørt fra mine egne foreldre at jeg gråt i flere timer hver natt i flere mnd da jeg var baby. Etter en lang stund viste det seg at jeg hadde hatt ørebetennelse og i etterkant øresting, og det var dette som førte til at jeg gråt i timesvis hver natt! Vet ikke om dette er av hjelp til dere, men håper uansett hva at lille Noah blir bra fort, og at dere som foreldre får det litt enklere på kvelden med tiden <3 Stå på videre, dere er utrolig rå og tøffe foreldre som jeg ser opp til!
      Sigrun

    2. Enig i det sigrun skriver… Ikke sikkert det bare er kolikk. Jeg fikk i tillegg sprengte trommehinner og reflux syndrom (kastet opp på et tosifret antall bodyer daglig!!) Hehe. Får håpe det går bedre med lille noah. Det vondeste for en mor er å se at barnet har det vondt 🙁

    3. Hei hei!! Kolikk er tungt og slitsomt for store og små!! Vil veldig anbefale bæresjal! Babyen kommer tettinntil og kan roe seg fortere!! Prøv prøv, hjalp for oss.

    4. Huff 🙁
      Har du kuttet kumelkprotein helt fra din kost? det hjelper på 1 av 4 kolikk barn. Bare husk at kumelkprotein er I veldig mange ting og kan ha forskjellige navn.
      Håper det blir bedre snart 🙂

    5. Hør på helsesøsteren deres! Det vet jeg jo at dere gjør også. Fint at så mange kommer med råd, men det kan fort bli litt mye også, tenker da på de som sier det kan være det ene og det andre;)
      Håper det ordner seg snart, for lille gutten deres♡ Klem

    6. Dere er sikre på at det ikke kan ha noen sammenheng med det du måtte ha oppfølging på under svangerskapet med ekstra ul osv?
      Mitt barn hadde to diagnoser som ikke ble oppdaget før han var året,den ene var vannhode. Ikke rart han skrek om kvelden da han ble lagt. Forvisse dere om at det ikke er underliggende sykdom som forårsaker skrikingen.

    7. Anonym: Ja, det er vi veldig sikre på. Det vi var på ekstra oppfølging for gjaldt noe helt annet, og hvis det hadde vært tilfelle hadde vi garantert merket det på andre måter også (Haha, vanskelig å si noe som virker forståelig for dere her uten å røpe hva oppfølgingen gjaldt)

      Han har helt typiske kolikk-symptomer. Utrøstelig skrik, drar beina opp etter magen sin, helt “stinn” og stiv i kroppen, plutselig gråt som han våkner akutt av om han sover, gråtingen/skrikingen er på ca samme tidspunkt hver dag.. Kunne nevnt flere. Men flere av disse symptomene kan jo også være symptomer på andre ting som kan plage ham, så vi skal definitivt følge rådet ditt med å forsikre oss om at det ikke er noe annet.

      Vondt å høre om dine små 🙁 Håper de har det fint nå!

    8. Lise: Skal kjøpe meg nytt bæresjal/bæresele nå snart, vi har en fra babybjørn som vi har brukt litt av og til (Men har fått beskjed om at den typen ikke skal brukes så lenge av gangen) så må til innkjøp av ny siden han av og til har blitt roligere av å bli båret slik. Kan du anbefale meg en? 🙂

      Håper du får en god mandag!

    9. Hei 🙂 Leste en artikkel om at mange barn med “kolikksymptomer” kan ha for stramt tungebånd, som fører til at den lille får veldig vondt i både munnen og magen. Dette er vistnok ikke veldig godt opplyst om. Hvert år var det vist mellom 6 og 10 000 som er plaget med dette, så verd å sjekke 🙂

    10. Angående bæresjal/bæresele
      Det er mye bra der ute, men personlig ville jeg gått ffor et elastisk sjal eller en ergobaby original eller 360.
      Min absolutte favoritt er den originale ergobabyen.
      Baby inntil deg ute paneler mellom er mye mer behagelig for både mor/far og barn I min erfaring. Slik som i sjal, ergo og en del andre bære innretninger du finner på bære sider.
      Jeg brukte sjal til første, babybjørn one til andre og bruker nå en ergobaby original med nyfødt innlegg.
      Sjal var også veldig fint, men syns personlig at ergo en er lettere og har en lavere terskel for å taes I bruk 🙂

    11. Hei Jessica!
      Så flinke dere er, og så fin Noah er <3
      Jeg har også hatt en liten kolikk bebis- og har er veldig morsomt tips! Det var det eneste som roet vesla når hun var utrøstelig, og det var å ta dype rytmiske knebøy. Det ble litt slitsomt i lengden, så vi kjøpte en sånn stor treningsball som vi gjorde de samme bevegelsene på 🙂 Da slapp vi hvertfall unna den verste gråten. Hvordan de best liker å bli holdt er jo veldig individuelt, men vi brukte ofte underarmsgrelet eller så holdt vi henne på brystet med beina godt trekt opp under mens vi strøk over ryggen 🙂 Det er vel alltid verdt å prøve det som kan være til hjelp, og gråten ga seg i 4 mnds alderen!

    12. Min storesøster hadde kolikk som baby, men etter at mamma tok henne med til fotsoneterapi ble det helt bra. Vet ikke om dette funker for alle, men kan være verdt et forsøk kanskje. 🙂

    13. Hei.
      Jeg anbefaler deg og sjekke ut om han kan ha kis kid (låsninger i nakke, rygg, bekken). Det gir helt like symptomer som kolikk pga nerver som kan ligge i klem. Det er ekstremt vanlig og en manuelterapaut med god kunnskap kan hjelpe babyen på kun få behandlinger. For oss var det som å skru av en bryter 😊
      Håper han blir bedre fort 😊

    14. Begge mine døtre har hatt kolikk. Det er så tøft mens det står på, føler virkelig med dere. På min eldste hjalp faktisk healing. På min yngste hjalp ingenting. Håper dere får noen gode råd som kan hjelpe dere. Stå på, dere er kjempeflinke!

    15. Gutten min hadde kolikk. Etter å ha testet kiropraktor, massasje, flere typer probiotika osv, var det til slutt én type probiotika (pulverform) fra sunnkost som hjalp. Kiropraktoren sa at den hjalp i 99 av 100 tilfeller med kolikk. Husker ikke hva den heter, men spør du etter den på sunnkost, vet de hvilken det er😊 Stå på, plutselig så er kolikktiden over!

    16. Kom dere til en osteopat så fort dere kan vi hadde også kolikk barn å dro til en osteopat vi hadde aldri sittet i bilen med bebyen uten skriking men når vi kom ut derfra sovnet han å vi hadde 20 min stillhet på veien hjem. Verd forsøket. Vet jo ikke hvor ille kolillen er hos dere men. Vi priser denne dama som reddet oss hver dag vi hos til henne i 5 omganger

    17. sukkervann hjalp ganske mye på sønnen min. og om du merker han sliter med og bæsje så kan du ta en qtip og ta litt vanlig såpe og holde det inni der bæsjer skal ut. det vil gå 10 sek før han da bæsjer

    18. Hei.
      Ser en annen kommentar om osteopat og vil bare forsterke den ved å si at jeg anbefaler det på mitt aller sterkeste.
      Mitt lille tantebarn som nå er 2.5 år hadde det helt forferdelig de første månedene. Alt tydet på kolikk oG de var forberedt på å ha det sånn i 4 mnd.
      Etter 1 møte med osteopat måtte de lære å kjenne den lille babyen sin på nytt. Han smilte for første gang, sov uten å våkne akutt med grining, gikk mer opp i vekt og ble endelig den rolige lille gutten han er i dag. De fikk vite at kolikk-symptomene kom fra låsninger i nakke, hofter og i tarmsystemet som førte til oppsamling av luft.
      2 behandlinger der og han trengte aldri å komme tilbake.
      Det er noe jeg skal gjøre med alle mine spedbarn, kolikk eller ikke. Vanskelig å vite hva som ligger bak grining hos de små.
      Håper det ordner seg for dere og lille gutten.

    19. Nr 1 skrek konstant i 2 mnd, han ble mye bedre etter vi startet med melkeetstatning uten melkeprotein(neocate). Nr 2 hadde ikke kolikk men var kolikkaktig i perioder. Fikk tips om semper dråper (reseptfritt på apotek). Er nå 3 mnd og får dråpene enda. Anbefaler å prøve disse da det hadde god effekt på jenta mi😄

    20. Vi har også kolikkbaby som ble født i starten av oktober. Vet hvor slitsomt det er!et godt tips fra meg er å kjøpe en varmeflaske som dere legger på magen hans. Det hjelper veldig her! Varmeflasken vi har ligger inni en kaninbamse om du skjønner, så han får mye trygghet med den myke bamsen samtidig.

    21. Heisann! Har selv hatt en baby med kolikk! Prøvde alt som kunne prøves. Det som fungerte for min var at jeg drakk ammete og han fikk ren fernikkel te før hvert måltid! Ca 1 ml! D var sååå deilig når noe hjalp. For man blir desoerat i perioder!

    22. Dere klarer dette! Du klarer dette! Du er så flink mamma 🙂 Jeg vil også anbefale osteopat. Uten osteopat ville ikke jeg bla ammet ennå. Hver gang vi har vært der så sover gutten min mye bedre. Sliter skikkelig med søvn enda han er ett år men det blir bedre for hver uke 🙂
      Stol på magefølelsen. Samtidig er det fint å se at du tar til deg tips. Det er så fint å se hvor mye mødre bryr seg om andre mødre.
      Det finnes en gruppe på fb om bæretøy, Norsk bæregruppe. Det arrangeres bæretreff mange steder i landet så man kan prøve ulike seler/sjal. Jeg har ikke denne slev, men Ergobaby Adapt er det mange som liker godt bla siden man slipper nyfødtinnlegg.

    23. Et tips som kan være lurt å prøve og som fungerte for mine kusiner da de bare vare noen måneder gamle, er fotsoneterapi. Det hjalp for de med en gang!

    24. Kjære mamma til kolikkbaby.
      Jeg vet at det vil gå over. Det vet du også, men du varte, så utrolig utmattende det er!
      Du grur deg til det klokkeslettet ut på kvelden når du vet det starter..
      og innen du har brukt ukesvis på å Google alle tips og løsninger har det passert!
      Så himla lett å si når en ikke står opp i det selv. Men det har jeg, og så masse tid jeg brukte på alle mulige løsninger! Bare for å finne NOE som fungerte. Men lite hjalp i grunn annet enn å stålsett seg for en periode, litt korrigering med manuellterapeut og bæresele.
      Ta på bæresele og gi så masse mat du kan , så når klokken nærmere seg-ut å gå. Lad opp musikken og gå. Gå i 1 time eller så, til lille sovner. Så gå litt til for din del. Se at verden går videre å nyt stillheten, lirk så av deg bæreselen med lille ned i senga når dere kommer hjem, ta deg et glass ørlite vin og klapp deg på skuldra og plutselig er de verste ukene over. Da har du verdens bildeste barn:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg