TÅRENE MINE RANT!

Hei alle sammen!

Takk for all støtten i går. Det ble bare så alt for mye for meg.. Ting er ikke alltid like lett. Skal ikke og vil heller ikke gå veldig mye inn på det.

For i tillegg til det kommer alle bekymringene rundt Noah, og rundt situasjonen hans. Sammen med en haug av dårlig samvittighet for Leo, og dårlig samvittighet for Fredrik. Å oppleve at jeg ikke strekker til. Jeg setter guttene mine først, og ingenting gjør meg mer vondt enn å se at noen av dem ikke har det så bra.


Derfor har det vært aller mest vondt, både for meg og for Fredrik, helt siden Noah begynte å vise tendenser til kolikk. Vondt langt inne i oss begge. Jeg føler at det er så stor forskjell på han og Leo når han var på samme alder. Leo smilte jo fra veldig tidlig alder når vi hadde øyekontakt, han viste så tydelige tegn til at han ikke kunne hatt det bedre. Jeg gir mitt alt til Noah hver eneste dag, og jeg vet jo at jeg ikke kan noe for at han har kolikksmerter.. Men han hadde han ikke smilt enda når han i går ble fem uker, og jeg kjenner jo på at det har noe med at han har brukt mye tid den siste tiden på skrik og gråt.. Fy søren så vondt det var for meg som mamma å forholde meg til det. Jeg snakker jo selvfølgelig masse til ham, har masse øyekontakt med ham, viser han så mye omsorg og kjærlighet atte hjelp, og bruker dagene mine på å gjøre det mest mulig behagelig for han selv om jeg vet at han har en del vondt.

Så i dag, når vi hadde kommet hjem fra timen vår hos den fantastisk flinke helsesøsteren vår på helsestasjonen, og jeg satte meg i sofaen med ham og snakket med ham.. Og han plutselig smilte så fint til meg, så jeg fikk helt sjokk – da sprutet tårene, for å si det sånn. Jeg gråt av glede. Min vakre lille gutt, herregud så lykkelig jeg ble.

Tenk at noe så lite som et smil kan bety så hinsides mye.

Klem.

34 kommentarer
    1. Sjekket tungebåndet? At det ikke er for kort? Det må sjekket hos en mer erfaren enn helsesøster. Lite utgjør at han kan ha litt for stramt og får for mye muft som gir kollikken

    2. Anonym: Hei 🙂

      Jeg trodde de sjekket tungebåndet etter at barnet var blitt født på sykehuset?
      Hvor kan man i så fall sjekke dette i ettertid?

      Tusen takk. Skal sjekke dette!

    3. Jeg får vondt av deg. Å ha kolikkbarn må være grusomt, og man må føle seg helt maktesløs når en ikke klarer å trøste barnet sitt.
      Men ikke ha dårlig samvittighet for Leo, han har det helt sikkert bra.
      Og selv om han er seinere enn Leo til å smile så er det jo noe som er individuelt fra barn til barn, og ikke tegn på noe som er galt.
      Har du sjekket om han har væske i mellomøret – tror noen kan ha forstervann i øret. Sjekk bloggen til lykken er mange. Hun skrev noe om sin yngste der.

    4. hilde: Ja, det gjør det jo absolutt, tror det vanligste er 3 til 8 uker hvis jeg husker riktig (?) – men jeg kjente nok litt ekstra på det siden jeg visste at Leo smilte mye tidligere og generelt var så mye mer tilfreds, og så har jo Noah hatt så mye vondt og ikke akkurat vært like mye fornøyd.. Det var nok det som var vondest. Å føle at han ikke hadde det bra. Og at det at han ikke hadde smilt enda bare underbygget den påstanden for meg, hvis dere skjønner 🙂

    5. Håper det går bedre med lille Noah, å at dere finner ut hva som plager den lille <3
      Ha en kjempe fin uke videre sammen med guttene dine 🙂 <3

    6. Sønn min hadde også kolikk, heldigvis ikke lenge
      Men noe som hjalp veldig var å massere under føttene. Han er nå 15 mnd, men forsatt massere jeg under føttene hans når han har vondt eller bare før leggingen. Selv vi voksne liker å bli massert under føttene, Behagelig 🙂

    7. Uff, jeg får litt vondt av å lese det. Jeg anbefaler å få en time hos manuell terapeut snarest. Poden min hadde KISS (du kan google hvis du vil lese mer om det:)) da han var baby og det var hos manuell terapeut det ble oppdaget. Vi gikk til behandling til han var 8 mnder. Noen blir merkverdig bedre etter bare et par ganger, mens andre trenger flere behandlinger. Om det er KISS, kolikk eller annet, manuell terapeuten kan hjelpe. Kanskje det finnes en terapeut nær dere som kan ta dere inn asap?

    8. Vondt å lese. Noen jeg kjenner har en sønn, han gråt konstant og til slutt sa jeg at det mulig kunne være kolikk og de mente han bare hadde vondt i magen.. Det viste seg at han hadde melkeintoleranse. Håper dere får/finner svar på det, så dere som foreldre og ikke minst den lille får det bra :)<3

    9. Hvis du vil lese mer om stramt tungebånd, denne sto nylig på nrk.no https://www.nrk.no/nordland/xl/_ukjent_-inngrep-forte-til-at-tilde-sluttet-a-grate-i-timesvis-1.13208259
      Ellers hadde vi det også sånn at nummer to hadde mye mer vondt, gråt mer og smilte senere enn nummer en og det er vanskelig for det blir til at man sammenlikner. For oss hjalp minifom. Det de en veldig enkel sak å prøve og du finner ut etter et par dager om det hjelper. Lykke til!

    10. Du burde sjekke ut livefinnoykvamme på Instagram! Hun skriver rett fra hjertet, og jeg er sikker på at du vil finne litt trøst i tankene hun deler❤️ Stå på, og ta det med ro. Ikke glem å ta vare på deg selv oppi alt dette. Stor klem fra meg!

    11. Prøv kiropraktor. Kiropraktorhuset i nansetgata. Kristin der er ekspert på spedbarn. Hos oss var det som natt og dag etter kun en behandling

    12. Trine: Hei Trine, og tusen takk for tips!

      Når vi var hos helsesøster på helsestasjonen i dag fikk hun en kiropraktor til å se på Noah, og hun mente han ikke hadde låsninger eller noe.. Han har bare litt favorittside 🙁

    13. ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ Til deg Jessica!!! Å se at en av de du elsker aller mest i hele verden sliter, det er tøft!!! Det er tøft å ikke kunne ta det vonde bort fra den lille, selv for en liten stund!!! ❤️❤️❤️❤️ Jeg opplever det samme selv når et av tantebarna mine er syke. Nå er ikke noen av de babyer lenger, den eldste blir 21 i januar og den yngste er 2 1/2 år. Eldstegutten fikk ørebetennelse for første gang bare 2 uker gammel og hadde det flere ganger etter det også. Nest eldste, som alltid har vært min gutt og som jeg også er fadder til, ble innlagt på sykehus med pusteproblemer første gang bare en drøy måned gammel og var inne to ganger til første leveår. Nå er han en flott ung mann og fyller 18 et par mnd før du blir 19. ❤️❤️❤️❤️ Det er vondt å se at et av barna har det vondt og det er vondt å føle at man ikke strekker til for det eller de barna man har i tillegg. Og på toppen føle at man ikke er den samboeren eller ektefellen partneren fortjener og som man aller helst vil være!!! ❤️❤️❤️
      Ta deg litt fri fra bloggen, selvom den er jobben din!!! Ingen andre både jobber og tar seg av en nesten nyfødt baby, og andre barn, så hvorfor skal du gjøre det tenker jeg!!! Du trenger å bare fokusere på Noah og Leo nå, på din lille familie. Bloggen er der når du er klar for det igjen. Nå må du tenke på deg selv og dine!!! ❤️❤️❤️❤️ Varme Klemmer
      Jeg var foresten selv kolikk baby, så mamma forstår deg garantert veldig godt. Jeg skrek de første 3 mnd. 😜 Har dere foresten undersøkt om det er andre grunner til at han har så mye magevondt? Allergier og lignende? Yngste tantegutten min, han er 5 1/2 nå, skrek også veldig mye og der viste det seg bl.a. at han ikke fikk nok melk fra mammaen, så de måtte begynne med tillegg. Hun har fortalt meg at da følte hun seg som verdens værste mamma, men det var hun jo ikke!!! Hun hadde bare ikke nok melk til han og måtte gi ham flaske ved siden av det hun selv kunne gi. Da de også prøvde ut om det var noe allergi oppi all skrikingen, fikk de spesial melkepulver på resept!! Tenkte bare jeg ville fortelle det, kanskje noe av dette kan være til nytte for dere også!!! Mindre vanlig har jeg også hørt om flere babyer som ikke tåler morsmelk, men det hadde dere sikkert oppdaget tidligere om det var så ille. Dråper mot luft i magen har dere sikkert allerede hørt om!!! ❤️❤️❤️❤️

    14. Hei,
      Har fulgt deg en stund, og jeg har en gutt på 2 år. Vi trodde også han hadde kolikk. Han smilte ikke før 6 ukers alder og gråt hele kveldene, og var svært urolig. Løsningen vår var manuell terapaut og bæresjal. Siden han gråt så mye, mistet han søvn også, og da “bikket han over”, og var stuptrøtt. Vi trodde som sagt dette var kolikk, men det var bare mangel på søvn. Har du prøvd å telle antall timer i døgnet lille sover? Bare et tips, hvis du allerede ikke har gjort det. Og sist, bær, bær, bær! Gjerne sjal istedenfor sele, det svøper barnet mer og etterligner livet fra livmoren. Anbefaler Caboo Carrier på det varmeste. Håper det ordner seg snart, det er tøft når det står på men verdt det til slutt <3

    15. Hei!
      Uff ja det er vondt. Lillejenta vår hadde også kolikk, og kjenner meg så igjen i det du skriver. Hun smilte ikke så mye mens kolikken stod på, og det er vondt i mammahjertet når de gråter mer enn de smiler. Bare husk på at det går over, heldigvis. Bare vær der for han og gi han kjærlighet. Bæring, byssing, hvit støy (prøv kjøkkenvifta), synging osv. For oss hjalp det også at jeg kuttet alt av melkeprodukter. Det er litt tøft i starten, for det er melk i mye. Brød feks kan ikke være penslet med smør engang. Lykke til, du er flink! 😊

    16. Ikke hør på kiropraktor! Få snakket med en manuellterapeut å få han til å undersøke han skikkelig.
      Å du kan selv massere rygg/nakke/bein osv hjemme hver kveld før legging. Har selv stått i samme situasjon med kolikkbarn + eldre barn å man mister nattesøvnen og tolmodigheten til slutt. Til tross for at man er 2 så trenger man flere rundt seg. Kanskje du/dere har et familiemedlem som er villig til å hjelpe til med noah så du får slappe av litt?
      Prøv også å å gi noah lakosefri og glutenfri morsmelkerstatning, det kan gi resultat om det er noe allergier han har.
      Siden du tok Keisersnitt så er det mange flere barn som sliter med låsninger å andre usynlige plager. Her er det lurt å gå gjennom proffesjonelle folk(manuellterapeut, privatleger, ammehjelpen osv) for å finne ut av problemet. Mange helsesøstre å leger sier bare KOLIKK å tror de vet alt. Men det viser seg ofte å være andre ting som de ikke helt har studert skikkelig selv.

    17. Uff høres akkurat ut slik som det var her. Storesøster var en blid og fornøyd baby, sov, spiste og hadde det fint. Så kom lillebror for 6 mnd siden. Fra dag en var det noe helt annet. Han bare gråt og gråt, og tok også mye lenger tid før vi fikk første smil. Veldig tøft for alle sammen, vi kunne lett se at lillebror ikke hadde det så fint ute av magen. Vi brukte masse energi på å prøve å finne ut hva det var, endte bare opp med å stresse oss enda mer. Til slutt måtte vi bare slå oss til ro med at det var kolikk. Anbefaler veldig bæresjal. Når han nærmet seg tre mnd ble alt så mye bedre. Og når han ble 5 mnd følte vi endelig at han trivdes ordentlig og var glad og fornøyd. Det er ekstremt tøft når det står på, men av en eller annen merkelig grunn klarer man å komme gjennom det. Masse lykke til, og ta imot all hjelp dere kan få, er det en tid man trenger hjelp og støtte fra andre er det nå.

    18. Hos oss var førstemann stort sett alltid blid og fornøyd, hun lå i vogna og smilte til alle, jeg kunne legge henne og hun sovnet av seg selv, generelt en fornøyd liten frøken. Lillebror var motsatt, han gråt mye, i senga og i bilen, trilleturer endte opp med en gutt på armen og vognen i den andre. Han var også urolig på kveldene. Men det gikk mye bedre etterhvert, han er nå verdens “enkleste” barn, så det kommer til å bli greiere, det er jeg sikker på ❤❤ Prøv manuell terapeut, kiropraktor el. Det har veldig ofte god effekt. Du er en flott mamma ❤❤

    19. Neocate melkeetstatning og hvit lyd/støvsuger roet nr 1 (våknet med eneste gang det stoppet) og semper dråper hjalp på nr 2😊

    20. Hei! Stå på! Har selv hatt kolikkbarn. Varte 6lange mnd og det eneste som hjalp var vippestolen vår med vibrasjoner .og ikke bruk nyfødt smokk prøv den fra 3mnd eller hvertfall den neste str etter nyfødt( nyfødt smokken bare faller ut og med en som skriker av smerte e det greit men en snokk som holder på plass mam var den beste for oss), da roer barnet seg garantert da det får kos og bevegelse

    21. Mitt råd er: Ikke hør på alle rådene som supermammane kommer med, men finn det som passer for dere. Er utrolig mange råd om alt fra å bruke formuer på diverse terapauter her og der og private leger til å kutte alt og leve på vann og brød nærmest. Kolikk går over, det er bare slitsomt mens det står på. Kobl av resten av verden og tenk på dere selv. Få avlastning fra familie og venner (vær for all del ikke redd for å be om hjelp) og ikke ha dårlig samvittighet for at livet ikke er rosenrødt de måndene det står på. LYKKE TIL 😀

    22. CC: Det koster ikke en krone å gå til manuell terapeut med barn. Det er gratis. Ingen her i kommentarfeltet påstår å være supermammaer. Vi er bare mammaer som råder utifra egen erfaring. Jessica og Co klarer nok å finne sin egen vei (og sile ut der det trengs) 🙂

    23. aww så vakkert <3 første smilet er bare så herlig. skjønner godt det er vondt for deg når du føler du ikke strekker til men det gjør du virkelig <3

    24. Jeg har selv hatt kolikkbaby og det er utrolig slitsomt. MEN… bruk sjal! Reddet verden min! Jeg fikk gjort ting hjemme og bebis var superfornøyd. Sjal sjal sjal😄

    25. LinnH: Skrev ikke noe spesifikt om manuellterapauter, men terapauter generelt. Manuellterapauter har jo faktisk en anerkjent utdannelse og vet hva de driver med i motsetning til mange andre terapauter. Er mange som tjener gode penger på desperate foreldre med kolikkbarn (f.eks osteopater/naprapater/fotsoneterapauter mfl) og det uten at det finnes noen evidens for at det fungerer. Selvsagt må man jo selv velge hva man ønsker å bruke tid og energi på, men jeg hadde ikke utsatt mitt barn for en “hokkuspokkus” terapaut som bruker høyst alternative metoder på nyfødte barn.

    26. Enig med CC her, blir fort litt mye råd. Kolikk går over, og man er ofte redd for at det må være noe annet, siden babyen gråter så mye, det er det nok ikke, men man vil jo prøve alt….
      Uansett, det man vet kan fungerer er jo miniform, har hørt mye bra om det, og babyer som har blitt mye bedre av den. Ellers får dere prøve å tenke at dette går over, det er tøft når det står på, men desverre også helt normalt med kolikk . Kjempetøft, vanskelig, men ofte veldig vanlig 🙂 Få hjelp, avlastning, snakk med helsepersonell og vips så er denne tiden over, og han smiler mer en han gråter . God klem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg