NÅ PRØVER JEG NOE NYTT!

Hei dere!

Dagene mine går jo alt annet enn tregt akkurat nå, og bloggingen min krever mye planlegging i forkant. Og jeg får jo ikke akkurat så godt tid til å tenke gjennom å planlegge velformulerte og gode blogginnlegg om dagen. Noen dager har jeg faktisk endt opp med å ligge i sengen om kvelden og fundert over hvordan i alle dager jeg egentlig rakk å blogge samme dag. Haha!

Men det gjelder å gjøre det beste ut av det. Jeg vil jo være fornøyd med alt jeg poster her inne når jeg vet hvor mange som kommer til å lese det. Og ikke minst prøve nye ting og komme opp med nye ideer! Så i dag skal jeg vise dere hvordan en liten handletur ser ut for meg ♥

                                    

Nå som jeg på grunn av kolikken til Noah lever på fullstendig melkefri-kost kan jeg love dere at det har blitt utfordrende å finne middager, eller bare enkle mellommåltider. Det er jo faktisk melk i.. ALT?! Nesten, i hvert fall. Det føles litt ut som å gå på en ufrivillig slankekur. Haha! Jeg spiser så mye mat om dagen atte hjelp (ELSKER mat) men det skal jo faktisk en del tallerkener med rene grønnsaker og rent kjøtt/kylling til før det blir nok med kalorier. Favorittrettene mine om dagen er pitabrød med kylling og grønnsaker med hjemmelaget guacamole og spaghetti bolognese. Taco er liksom ikke det samme uten osten, synes jeg. Haha!

Fredrik og Leo er egentlig begge ganske altetende og de kan jo i motsetning til meg akkurat nå spise melk. så dere kan tro jeg er misunnelig når de storkoser seg med noen melkesjokolade-ruter, risgrøt eller yoghurt! Mange har lurt på hva som er Leo sine favorittmåltider og det er spaghetti, hjemmelaget potetmos, brødskiver med smøreost, grøt, yoghurt.. Ja – jeg kunne nevnt i fleng. Vi har en gutt som er glad i mat, for å si det sånn. Jeg prøver jo å lage all mat fra bunnen av, men jeg innrømmer gjerne at jeg ikke alltid rekker. Når alt kommer til alt har døgnet bare 24 timer og de må man fordele selv og bruke med omhu, ikke minst må man prioritere slik man selv synes blir mest mulig riktig. Vi bytter litt på alt etter hvor god tid jeg har samme dag, ofte spiser han det samme som vi spiser til middag, andre dager får han egne hjemmelagde måltider, og innimellom får han middagsglass. Det aller viktigste er jo faktisk at han blir mett og fornøyd!

Nå skal vi straks spise en rimelig sen middag sammen her hjemme, håper dere har hatt en fin tirsdag i dag. Vi snakkes senere i dag ♥

18 kommentarer
    1. Det finnes alternativer for det meste, også sjokolade og yoghurt. Ta og sjekk ut veganmisjonen.no der er det mange gode oppskrifter uten melk 😊 lykke til. Håper kolikken gir seg snart

    2. Hei, jeg vet at dette er langt unna! Men jeg går til en Manuellterapaut som er så flink på et heeelt nytt nivå (jeg har godt hos mange andre Manuellterapauter også). Men til poenget, han skal være veldig flink på kolikk også så jeg legger med en link http://www.kromi.no/spedbarn/

    3. Forresten hvis det skulle være aktuelt på tross av veldig lang reise vei, så spør etter Bent Brask 🙂

    4. Anonym: ikke i de jeg har valgt nå etter jeg begynte å spise melkefritt 🙂 Mon tro om de egentlig kalles pitabrød da, jeg bare kaller dem det fordi det er det som vi vanligvis bruker 🙂

    5. Jeg har hatt melkeallergi siden jeg ble født og vi spiser helt normale middager. Vi bruker enten rismelk eller soyamelk istedet for vanlig melk. I tillegg til soyayoghurt etc, det finnes også soya/ris-is som er veldig god. Hvis du skal leve lenge melkefri burde du også begynne å ta kalktabeletter for å dekke behovet for kalk 🙂

    6. Som Therese nevnte over så finnes det masse melkefrie alternativer! Det er for eksempel minst like godt å lage grøt med rismelk/mandelmelk/soyamelk! 😀 Melkefri sjokolade finnes og, men skjønner at det er surt å se de andre spise melkesjokolade, som etter min mening er absolutt best 😛
      Ellers vil jeg nevne at det virker som du gjør en fantastisk god jobb, så stå på! Selv om det sikkert er tøft akkurat nå, så går alt over <3

    7. Både Alpro og Oatly har melkefri yoghurt, Coop og Plamil har melkefri mørk sjokolade, men de er kanskje litt kjedelige… ellers kan du finne større utvalg av melkefrie sjokolader og andre melkefrie produkter på veganermat.no eller veganlife.no (litt dyrt ja, men om du er litt desperat etter sjokolade er det sikkert verdt det, haha) Vær obs på at noen produkter kan være produsert i samme fasiliteter som melkeprodukter, så da kan det ikke være 100% sikkert at det er null spor av melk, men det står eventuelt oppført i beskrivelsen! 🙂
      God klem <3

    8. Respekt for innsatsen din med melkefri kost. Jeg måtte holde meg unna gluten og melk i en periode, og det verste var å måtte gi opp osten. Alt annet klarte jeg å erstatte men fytti rakkern så ekkelt med vegan ost 😛

    9. Novergia er hvertfall laktosefri 🙂 ellers er det bare å bytte ut vanlig melk med laktosefri eller soyamelk. Vet rismelk ikke er anbefalt, da det mangler en hel del viktige vitaminer og mineraler. Stå på! Er en tilvenningsfase, men for meg så går det kjempebra. Eneste litt kjipe er å spise borte til folk, for de glemmer alltid bort sånt.. klem

    10. Hei. Jeg har selv melkeproteinallergi, jeg bruker en del toro supper/gryter/supper når ting må gå raskt. Jeg bruker orange alpro soyamelk på samme måte som vanlig melk. First price topping er også ok,da den er laget av falsk ost. Vet ikke om jeg fikk til å legge inn link riktig,men fantes på toro.no under allergier. Fin oversikt over alt som er uten melk. http://produktkatalog.orklafoods.no/dagligvare/produktkatalog/produkter/?facet=allergen%3AMelk&q=TORO

    11. Sønnen min med melkeproteinallergi tåler heller ikke soya, så hvis gutten din ikke roer seg så prøv å bytt ut det også med eks havremelk/kokosmelk/rismelk osv ☺️ Er ikke uvanlig at man heller ikke tåler soya med mpa.. og soya etter hva jeg har lest er ikke så bra for gutter :/

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg