DET HAR GÅTT FOR LANGT!

I dag er jeg rett og slett lei meg. De siste dagene har jeg tenkt mye. Vanligvis når barna er lagt og kvelden er kommet, kan jeg slappe helt av. Jeg kan snakke med venner, slenge meg ned på sofaen med en bra film på skjermen, og bare være 18 år gammel.

Men i det siste så har jeg ikke klart det, for tankene mine har vært et annet sted.

For en måned tilbake satt jeg på bussen. De siste julegavene skulle unnagjøres og jeg skulle opp på et kjøpesenter. Det satt ei gravid jente rett bak meg, og Noah sov i vognen som sto foran meg. Det var sjelden kost at han sov, så jeg satt kun og slappet av i setet mitt. Inntil de bak meg begynte å snakke om noe som skremte meg: Slanking under graviditeten.

Jeg er ikke den som sitter og overhører andre i offentligheten, men det var så stille, og de virket ikke akkurat til å skjemme seg over hva de snakket om.

Det knyter seg i magen min når hun sier den første setningen. Den om at hun ønsker seg et barn som veier litt over 2000 gram, fordi de er så søte når de er små. Store babyer var ikke søte. Dessuten ville hun ikke ødelegge figuren sin, og var ekstra nøye med hva hun spiste under graviditeten. Kaloritelling og skryt over at andre mente hun kom til få tilbake kroppen sin med en gang så flott og slank som hun var når hun var gravid.

Rett før jeg går av, snur jeg meg. Jeg hadde så vidt lagt merke til henne da jeg gikk på bussen, men denne gangen la jeg merke til alt. Hårfargen hennes. Klærne hennes. Det fine, hvite smilet. Men viktigst av alt, den lille kulen på magen hennes. 

Hun så ut som en hvilken som helst annen gravid dame i 20-årene. En hvilken som helst dame som snart skulle få barn. Akkurat det gjorde meg egentlig litt skremt, for hvor mange tilsynelatende helt normale, oppegående norske jenter er det egentlig som holder på med denne galskapen?

Å holde seg “fit” når man er gravid, er tydeligvis mye viktigere enn at barnet faktisk vokser slik det skal…? At man har så liten mage som mulig, er tydeligvis viktigere enn at barnet ditt – som DU skal passe på og beskytte, har det optimalt når det ligger i magen din?

Kanskje dama fikk babyen og alt gikk fint både med figuren hennes og barnet, og kanskje ikke. Men altså, en fin kropp til hvilken pris? Helsen til din nyfødte baby?

Helt siden den dagen, så har jeg angret for at jeg ikke sa noe. For at jeg ikke ga tydelig beskjed om at sånn går det faktisk ikke an å holde på. Noen vil vel kanskje mene at det ville vært å gå for langt å si ifra, fordi det “ikke er andres business” eller fordi “vi burde passe oss selv” 

Men hvem skal passe på disse barna da?

Når ikke en gang deres egen mor gjør det?

Nå er det tydeligvis på tide at noen setter foten ned og gjør det tydelig at dette er galskap!

Mine barn har veid forholdsvis 4000 og 3900 gram. “Flott, stor gutt!” sa de forskjellige jordmødrene etter de kom til verden hver sin gang. Men de er ikke flotte fordi de veide så og si 4 kg hver, men fordi jeg vet at jeg spiste nok, og fordi jeg ikke slanket meg da jeg gikk gravid. 

For man kan selvfølgelig ikke styre hva babyen i magen skal veie når han eller hun blir født. Ingen kan det, og ingen skal forvente at du skal kunne det. Noen føder mindre babyer, andre føder større babyer. Alle som slanker seg får kanskje små barn, men vi får håpe de tar valget uviten om skadeomfanget. Men selv ikke det er en god nok unnskyldning, nettopp fordi det ikke finnes gode unnskyldninger for å holde på med den slags.

Alle vet det med seg selv om de har slanket seg da de gikk gravide. Jeg har venninner som har født barn på 2,5 kg, og de har såvisst ikke slanket seg – men om barnet ditt veier 2,5 kg fordi du slanket deg så er jo selvsagt det en annen sak. Og det er det som er det uhyre viktige poenget her!

Jeg er faktisk så sint og skuffet over meg selv for at jeg ikke sa noe, selv om det har gått litt tid. Det hun dama med det fine, hvite smilet sa på bussen har brent seg fast i hodet mitt. Jeg tenker så mye på at jeg ikke sa noe, og hjertet mitt banker så hardt for de små. De små, uskyldige babyene som blir slanket i mors liv før de i det hele tatt er født..

Jeg måtte si noe, og derfor skrev jeg dette blogginnlegget. Jeg håper at de jeg overhørte den gangen, og og alle de andre jeg ikke overhørte leser dette.


Vær så snill, del dette videre. Når slankingen allerede begynner i mors liv, har det faktisk gått ALT for langt..

42 kommentarer
    1. TAKK!
      Du er fantastisk! Tenk å være så ung, men samtidig så reflektert!
      Jeg er selv gravid og tenker mer på at jeg må huske å spise nok og ofte slik at babyen min har nok mat hele tiden.. Kunne ALDRI falt meg inn å slanke meg i en graviditet!! Synes rett og slett det er helt vanvittig at noen gjør det..!?

    2. Heisann.
      Ett viktig tema. Men en annen side av saken. Hva med oss som er slankeoperert ? Mange av oss som blir gravide innen 2 år etter operasjonen vil slite med å få i seg mer en 1000 til 1500 kcal. Vi får ekstra oppfølging. Men sjansen for at vi får små barn og før termin er stor.
      Heier på deg ❤. Du gir fra deg glede til andre ❤

    3. Veldig bra skrevet Jessica! Viktig tema! Du har så mange gode tanker og er alltid så reflektert! Synes det er viktig temaer du tar opp,og skriver om!
      Deler gladelig blogginnlegget!

    4. Min lille gullklump som nå er 16 mnd veide 4365gr
      og var 53 cm..
      Jeg syntes rett og slett han var perfekt og han er
      bare en herlig liten sjarmør nå💙

    5. Hei Jessica.
      Æ syns du e veldig reflektert å dt tema om slanking når man e gravid e veldig viktig. Æ mene dt så feil å driv å slanke sæ når man har et lite barn i magen.
      Stå på videre å fortsett å ta opp temaer du syns e viktig for dæ.
      Syns du har en utrolig fin familie 💖

    6. Fy søren, jeg respekterer deg så veldig! Jeg har fulgt bloggen din lenge, og jeg synes du skriver så åpent, reflektert og modent. Synes det er skikkelig leit at du og Fredrik har det vanskelig. Det at du skriver om slike vanskelige ting er bare så beundringsverdig! Ønsker deg alt godt 🙂 God klem <3

    7. Endelig noen som TØR ta opp et tema som mange unngår i redsel for å blande seg inn i andres liv. Alle tar hver sine valg, men når det kommer til et svangerskap så burde alle tenke på babyen og ikke sin egen figur. Du er en meget reflekterende og oppegående ung kvinne, stå på med flotte blogg innlegg 👍.

    8. Så fint innlegg av deg. Jeg er helt enig i hva du skriver! Er helt sykt at noen overhode skal tenke slik! Joda, det er viktig å ikke skulle spise alt man kommer over som gravid, men å skulle gå inn for å slanke seg er absolutt ikke greit 🙁 jeg har selv vært igjennom 2 svangerskap. 1 var jeg overvektig, fikk faktisk beskjed om at jeg var stor osv.. 2 gang var jeg undervektig pga sykdom. Ble fulgt opp nøye i det siste svangerskapet. Noen har garantert trodd at jeg var strikt med mat osv, men det bar jeg overhode ikke. Første barnet mitt veide 3170 gram (gutt) og 3000g på minste (jente). Heldigvis gikk siste svangerskap veldig bra og hu fikk i seg den næringen hu trengte. Jeg var jo livredd og kjempe bekymret over at hu ikke skulle få den næringen hu trengte osv, men enda godt så gjorde hu det:) det er jo dessverre noen av oss som ikke legger på seg så mye selv om man er gravid, pga sykdom. Mens hu som du nevner går inn for å ikke legge på seg.. Det er bare helt, helt feil! Egoistisk!

    9. Jeg fikk faktisk beskjed fra jordmor i mitt forrige svangerskap om å slanke meg fordi jeg hadde bmi på 26… Jeg var overvektig, og hvis jeg gikk litt ned i meg selv å bare gikk opp det lille babyen og alt det andre skulle veie hadde vi kanskje endt på 6 kilo, sa hun. Skuffelsen var vell stor da jeg alikevell, med så mye fostervann som jeg hadde, gikk opp 30 kilo. 2 uker etter fødsel hadde jeg bare 2 kilo igjen til startvekt, så de 30 kiloene var jo bare vann. Men hun påminte meg hver eneste kontroll om å huske på at jeg hadde litt for mye allerede.. Det var faktisk helt grusomt, siden jeg også er imot slanking i svangerskap. Men dette dro jo selvfølgelig ned selvtilliten min noe helt forferdelig å jeg syntes jeg selv så direkte fæl ut som gravid. Baby kom ut 3445g!
      Nå er jeg gravid igjen å har bare 1 mnd igjen, 11 kilo har jeg gådd opp. Jeg har nå en annen jordmor som aldri har nevnt verken vekt eller kosthold. Jeg føler meg fantastisk fin, og har ikke dårlig samvittighet for noe av det jeg pakker i munnen. Ikke en gang lørdagsgodiset!❤️
      Fatter virkelig ikke hvordan vi havnet her, hvor kropp og utseende kommer forann våre barns helse. Hvis man ikke da innser hvor syk man er, da trenger man virkelig hjelp! Veldig bra skrevet av deg. Viktig og desverre alt for lite opplyst tema!

    10. Amen ! Og lest om folk som begynne å røyke i svangerskapet fordi babyen ska bli minst mogeleg. Då innser ein at det er ei sjuk verd. Her sette vi babyens liv og helse i fare fordi det e inn og kult og få små babyer medan kvinner i andre land kjempar for å få i seg nok næring til at barnet i magen ska ha det bra 🙂 Eg snakkar ikkje her om dei som er slankeoperert – for dei får tett og god oppfølging frå sjukehuset nettop for å passe på at det går bra med mor og barn. Som slankeoperert er det viktig å halde vekta nokolunde gjennom eit svangerskap – det samme gjeld dei som har svangerskapsdiabetes og er overvektige, dei må tenke meir gjennom kva dei et og slikt slik at babyen ikkje blir påverka av svangerskapsdiabetes – men heldigvis har vi eit helsesystem i Norge som følger opp. Så det er ikkje dei enn snakkar om her – her er det snakk om tynne/normale jenter/kvinner som startar og slanke seg i forbindelse med graviditet med ønske om at det ska virke inn på barnet slik at det igjen får lav fødselsvekt.. bekymringsfullt…

    11. Fantastisk at du tar opp temaet, Jessica. Jeg er selv gravid nå, og veldig opptatt av å spise nok mat, og mat som er bra for babyen. Dette er et tema som har kommet til overflaten ganske nylig, men det er helt grusomt at kroppspresset har gått så langt at det går ut over små uskyldige barn.

    12. Utrolig bra skrevet. Jeg har hatt tre svangerskap og aldri tenkt på å slanke meg når jeg gikk gravid. Den første veide 3730 g og 52cm, nr to veide 5210 g og 58 cm og nr tre veide 3215g og 48 cm alle var flotte og velskapte barn. Det har ingen ting og si hvor mye de veier når de blir født. Kropp og utsene er blitt så viktig at de ikke bryseg om det barne de bære på. De burde skamme seg. Dette er et viktig tema. Fint at du setter ord på det og media burde ta tak i dette. Heier på deg.

    13. Slanking i graviditet er en uting!
      Fikk for 6 dager siden en liten jente på 2600 gram og 47 cm til termin. Har siden uke 29 gått til vekstkontroll med henne for at hun har vært liten. Jeg gikk opp 10 kg i svangerskapet. Spiste ikke sunt og ikke usunt hele tiden, masse godis. Men likevell var hun liten. Det å gå rundt å tenke på at man må på mange kontroller pga liten baby er ikke gøy det heller, mange tanker som svirrer i hodet da. Passet å få i meg
      Mat hele tiden, men er sant som alle sier babyen tar det de trenger og ikke mer.
      Men heldigvis er hun frisk og rask, hun fikk bare litt ekstra oppfølgning på sykehuset etter fødsel siden hun var 1 kg under en gjennomsnittsbaby når hun kom til termin.

    14. Du har jo skrevet om dette flere ganger. Er dette en hishorie som var ordentlig eller noe du finner på så du kan skrive et dypt innlegg om et tema du har tatt opp flere gang og fått ros for?

    15. Kaia: Hei Kaia!

      Det stemmer, jeg skrev om dette temaet i februar 2015, og jeg nevnte vel også slanking under graviditeten i en bisetning i et ellers annerledes blogginnlegg i april 2016. Men det betyr da vel virkelig ikke at dette blogginnlegget ikke omhandler en sann historie eller at det ikke er ektefølt?

      Det betyr vel bare at dette er noe jeg vil ha økt fokus på. At det opptar meg, og at jeg ønsker å bruke stemmen min til å sette fokus på denne galskapen slik at jeg mulig kan bidra til at flere får opp øynene sine og innser at dette er helt skrudd! Er ikke det bare bra, egentlig?

      Jeg vet ikke om du er den samme Kaia som har vært kritisk til så og si alt jeg publiserer på bloggen min tidligere, men hvis du er det så vil jeg bare stille deg et spørsmål. Å være kritisk når man leser blogg er selvsagt helt greit. Det er sunt og bra. Men hvorfor skal du vri noe som er utelukkende positivt (les: at jeg bruker bloggen min med så mange tusen lesere til å sette lys på saker som dette)) om til noe negativt? Hva vil du egentlig frem til i kommentaren din? Om jeg har skrevet om samme tema tidligere – hva så? Jeg når ut til mange flere nå enn jeg har gjort tidligere 🙂

    16. Så sant det du skriver og jeg håper virkelig at noen av de som faktisk gjør dette leser innlegget og tenker seg om både to og tre ganger! Det er så totalt feil å slanke seg når man er gravid…

    17. Har ikke barn og er heller ikke gravid. Men er helt enig med deg! Hadde en veninna (som forsåvidt ikke er veninna mi lengere) som var gravid, snuste , røyka, drakk osv mens hun var det!! Gikk heldigvis bra med mitt lille gudbarn. Men det er ingen selvfølge…. mistet fra da av respekt for henne, både som menneske og som mor.. man utsetter ikke sine barn for fare! Å i 2017 (2016) er alle såppas opplyste om hva man ihvertfall IKKE skal under en graviditet.
      Du er en god mor jessica ❤️

    18. helt forferdelig at noen tenker på og slanke seg under graviditet,det ville jeg aldri gjort frivillig,men dessverre gikk jeg ned 10 kg i stedenfor opp,fordi jeg bare kastet opp og ikke holdt på noe mat.
      Men er helt enig at man skal ikke slanke seg under graviditet, og at man ønsker seg barn på ca 2000gram er bare sykt.
      Viktig innlegg

    19. Spot on! Selv fødte jeg ei jente til termin på rett over 2,5kg og jeg ble faktisk spurt av jordmor i svangerskapet om jeg drev med “slanking” og om jeg godtok at kroppen min kom til å forandre seg. Ble faktisk helt sjokkert mår jeg fikk vite at det faktisk var en greie, for i mitt 19-åring gamle hode sto ikke kroppen i fokus, men barnet. Jeg var ikke spesielt flink til å spise sunt og lite (noe som selvsagt er viktig) men gikk ofte for lette løsninger og proppa i meg både kjeks og sjokolade selv om jeg stort sett spiste sunne måltid lit jeg meg selv skeie ut når jeg selv følte for det. Likevel var jeg en av de “heldige” som fikk en liten baby og hoppet rett tilbake til min gamle form til tross for at jeg ikke trente, sultet meg eller smørte magen. Er selvsagt takknemlig for det, men må innrømme at jeg er ganske matt av å høre alle som “håper de blir som meg” når de får barn. Det har jo INGENTING å si at jeg har flat mage og ingen strekkmerker, så lenge babyen er frisk og fin. Alle er forskjellige, stor eller liten – både mammaen og babyen i magen.
      Ha en fin dag videre skjønne deg, klem!

    20. Hei Jessica!
      Jeg er helt enig i at man ikke skal slanke seg når man er gravid! Når man forbrenner fett slipper dette ut giftstoffer som kan være skadelig for barnet. På den andre siden er det mer skadelig å legge på seg for mye enn for lite. Dette fordi det kan føre til forskjellige sykdommer hos mor og barn som bla. svangerskapsdiabetes. Det er også påvist at dersom mor er overvektig ved en graviditet, er det større sjanse for at barnet blir det senere i livet. Og her kan det følge med mange livsstilssykdommer.

    21. Jeg ble slankeoperert i 2012 og fikk mitt andre barn i 2015. Nå veide gutten min 3550 gram og var akkurat passe. Men derimot da jeg var sykelig overvektig i 2001 fikk jeg ei jente 5 uker før termin som veide 2020 gram. Så det er ikke alltid verken pluss eller minus på vekta har noe å si for babyen heller.

    22. Dersom folk snakker om å slanke seg under graviditeten, ikke bare for å ha liten mage, men for at babyen også skal være så liten som mulig, da hadde jeg sagt klart og tydelig ifra. Noe du nok også gjør om det skjer flere ganger. Om jeg i tillegg hadde kjent vedkommende, tror jeg faktisk at jeg hadde ringt barnevernet.

    23. Det er faktisk sykt at gravide slanker seg (og barnet sitt) i graviditeten, men det er ikke alle som genetisk bærer frem store barn. Mitt barn var frisk og rask, men veide 2800 til termin da hun ble født. Og ja det er sårende å høre fra andre (spesielt andre damer og gravide) at du er “for liten” som gravid også og bli beskylt for å spise for lite. For tro meg jeg spiste MYE og alt jeg kom over. Gleder meg til å se hvor stor nestemann blir.

    24. Her fikk jeg frysninger, og ikke av den gode sorten.. Fy søren. Her er det passende å si at enkelte burde vokse opp før de får barn – og det er rettet mot mentalitet, ikke alder. Flott innlegg!

    25. Så rart å tenke sånn. Er det ikke bare fint at babyen har et godt utgangspunkt da!? Jeg er ikke overvektig, og under 160cm høy, men mine to barn veide 4000 og 4500g da de ble født=) kjempesterke og ligger flere måneder foran på utviklingsstadie. Utrolig morsomt, selv om jeg noen ganger har tenkt at de kanskje ble født 4mnd gamle.. hehe=p Neida, men det er virkelig morsomt med friske sunne babyer. Det er bare trist! Dette kan umulig gjelde for normale intelligente og oppegående mennesker. Det får vi bare håpe og tro=)

    26. Får ont i hjertet av å tenke på at det virkelig er mennesker som lar seg tenke slikt! Og verst av alt,GJØRE det!!!
      Så takknemmlig og glad for at du har skreve om dette!! ☺
      Stå på, du e bare helt fantastisk!
      Klem til deg!❤

    27. Er sykt det kan være fokuset til noen som bærer et bsrn i magen, jeg veide 74 før jeg ble gravid og gikk opp til ca 97. Jeg måtte tvinge meg selv til og spise minst 2 måltid pr dag. Var bekymret fra starten for at det skulle gå utover henne. Hadde dilla på alt søtt så jeg spiste det jeg ville når jeg ville, hadde jeg skulle fokusert på og spise det riktige så hadde jeg vært nerme start vekta. Fikk en jente på 4,4040,

    28. Fantastisk at du tar dette opp Jessica!
      Det er direkte farlig for fosteret om moren slanker seg under svangerskapet. Når man slanker seg blir giftstoffer som er lagra i fettet i kroppen frigjort. Dette er ikke noe man skal utsette barnet sitt når de ligger i magen! Folk som aktivt slanker seg under svangerskapet burde virkelig tenke seg om et par ganger ekstra før de utsetter barnet sitt for dette.

    29. Min babygutt veide også 4kg da han ble født, kunne ikke vært mer stolt. Leste en artikkel er om dagen om dette og ble helt sjokkert… du skal bli mamma, ikke en fitnessmodell. Men når du forteller at du faktisk hørte det, da blir jeg litt redd her… er det virkelig folk som holder på sånn her?:(

    30. Veldig fint skrevet. Det er alt for mye fokus på kropp. Jeg slet i mange år med å gå ned noen kilo. Hadde kommet ned i normal vekt på ca 62kg når jeg ble gravid. Gikk litt ned før jeg gikk opp. Jeg spiste som normalt. Rundt uke 27 fikk jeg beskjed om at jenta i magen var liten. Tok til meg råd om å spise mer. Så et par uker senere fikk jeg vite at jeg hadde svangerskapsforgiftning, ble lagt inn på sykehuset i uke 34+2. Der ble jeg liggende passiv. Fikk ikke lov til å bevege meg så mye. Det ble besluttet at jeg skulle settes i gang og fødte uke 36+3. Ei lita nydelig og frisk jente på 2215g og 47cm. Det vil si at jeg la på meg ganske mye, og jeg spiste og var redd for å bli sulten nesten, når jeg kom hjem fra sykehuset gikk jeg på vekta som viste 77kg, enda tyngre enn jeg hadde vært noen gang. Men jeg vet at det ble ei nydelig jente uansett hvor tung jeg hadde blitt. Når mamma fikk meg omtrent på samme tidspunktet veide jeg 2070g. Neste svangerskap blir jeg fulgt tett opp. På ul var jeg redd og trodde det var noe galt med jenta i magen til å begynne med når vi fikk målene hennes. Jeg var kjempe bekymret men en lege forklarte godt at det ikke var farlig og at jeg ville bli fult tett opp resten av svangerskapet. Jeg sier til alle mødre: vent med slanking til babyen har kommet til verden.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg