DET ER BLITT SÅ VANLIG Å SENDE NAKENBILDER..

Etter blogginnlegget jeg skrev i går (Les blogginnlegget HER) har det tikket inn enormt med meldinger fra livredde jenter som er redd det er blitt publisert bilder av dem på appen Discord hvor det er blitt delt tusenvis nakenbilder, primært av norske tenåringsjenter.

Som jeg skrev i går, så kom jeg meg inn på den største serveren med en helt vanvittig mengde nakenbilder i går formiddag, men den serveren er nå blitt utilgjengelig. Om dette er på grunn av mye pågang, eller om det er fordi den er “nede”, vet jeg ikke, men jeg frykter for at menneskene som i utgangspunktet brukte denne appen til å dele nakenbilder har laget en ny server som det ikke er like lett å komme seg inn på, og som de har fortsatt å dele nakenbilder på.

Sent i går kveld skrev jeg en kommentar under det forrige blogginnlegget mitt om at jeg kunne sende koden til appen til de som ville ha lyst på den, og at det bare var å sende meg en melding på facebook-siden til bloggen min. Jeg har nemlig brukt mye tid på å sende melding til alle jentene som er avbildet i appen, og holder fortsatt på med dette – da jeg vet jeg ville satt enormt stor pris på å få den beskjeden om det var min kropp som lå ute på en app jeg ikke en gang visste om at eksisterte. Koden jeg sendte var for øvrig koden til en av de andre serverne inne på appen, og ikke den største som fortsatt er utilgjengelig..

Jeg tenkte kanskje at jeg ville få et par spørsmål om hva koden til appen var, max fem. Men det har rett og slett tatt helt av. Jeg har mista tellingen for lenge siden, og det renner enda inn meldinger fra livredde tenåringsjenter som spør om de vær så snill kan få koden til å komme inn på serveren, eller om jeg bare kan sjekke om det ligger nakenbilder av dem ute på appen. I stad tok jeg meg tid til å sjekke litt for noen jenter som selv ikke klarte å komme seg inn på appen, og det var ikke spesielt morsomt å måtte gi beskjed til den ene jenta om at det lå nakenbilder ute av henne med fullt navn under.


Inntrykket mitt om at det er blitt helt vanlig å sende nakenbilder er sterkere enn noen gang, og jeg får så forbanna vondt av disse jentene. Bilder som er blitt lagt ut for så mange mennesker blir sjeldent borte for godt. Som jeg sa i går er det aldri offerets feil at slike bilder blir delt videre, men jeg må innrømme at jeg har kjent på at jeg er veldig glad for at jeg aldri har sendt bilder av meg selv helt naken til noen. Og jeg prøver fortsatt å sende ut koden til den nest største serveren til alle som spør, men bare i dag har jeg mottatt flere hundre meldinger og det går noe tregt.

Jeg håper de ondskapsfulle menneskene som har postet bilder på appen blir tatt, og jeg kjenner at jeg er er redd for at slike saker som dette bare vil fortsette å dukke opp i fremtiden…

16 kommentarer
    1. Grusomt trist at noe sånn skal kunne skje, men fantastisk flott at du gjør noe med det! Godt å se at du ikke bare tenker på deg selv og bildet av deg, men at du gir beskjed og skjekker om det er bilder av andre, helt fremmede, jenter. DET er det ikke mange andre som hadde gjort 🙂 Fantastisk bra, Jessica 😊

    2. Du er så godhjertet ❤️. Men ikke slit deg helt ut. Du har to små vakre barn som også trenger deg. Skjønner du er bekymret, jeg og, men jeg prøver å håpe at framtiden kan bli bedre. Jeg har allerede foreslått å ha mer om lover i skolen. Diskusjoner av dem og om fler etiske problemer er nødvendig for en bedre framtid.

    3. OMG…ikke offerets skyld skriver du,?Er det ikke jentene selv som tar disse bildene og sender rundt?Mener du virkelig at dem er uten skyld i dette?Får “bakoversveis “av å lese noe så teit….Synes det høres sinnsykt ut ,at noen i det hele tatt sender naken bilde av seg selv til andre…og attpå til ikke skal stå ansvarlig for det…Hvor er vettet?

    4. Mange av bildene er sendt til noen dom stoler på men stort antall av disse bildene er stjælt på den måten att folk blir hacka. Så nei det er ikke offeret sin feil!! Du kan i teorien ha ett nakenbilde av deg sjøl på din egen mobil men bildet kan like vel komme i andre sine hender, elektronikk er det værste som fins du har ingenting for deg selv der hackere kjem seg inn på alt som har med elektronikk å gjøre. Sånn tanke vekker til de som mener offeret har minst like mye skyld…

    5. Kathy:Det skrives jo at det er helt vanlig og sende nakenbilder rundt…da må en kanskje tenke at sånt kan skje..Så min konklusjon er:sendes slike bilder rundt må en ha det i “bakhue” at det kan bli trøbbel for seg selv.. Hm-hm ..Veldig mange som har fått tlf hakket i disse dager,…ja ikke min da, men så har jeg heller ikke nakenbilder på den….PS ,det advares stadig vekk om at en ikke skal legge ut bilder av lettkledde barn på fb for eks… ja helst ikke av barn i det hele tatt…Så de som tør sende nakenbilder av seg selv til kjæreste eller andre,må jo være ganske “blåst”…
      .(selv om dette ikke har noe med fb og gjøre..)

    6. Kathy:Det skrives jo at det er helt vanlig og sende nakenbilder rundt…da må en kanskje tenke at sånt kan skje..Så min konklusjon er:sendes slike bilder rundt må en ha det i “bakhue” at det kan bli trøbbel for seg selv..Veldig mange som har fått tlf hakket i disse dager,…ja ikke min da, men så har jeg heller ikke nakenbilder på den….PS ,det advares stadig vekk om at en ikke skal legge ut bilder av lettkledde barn på fb for eks….da må det være lov å si at en skal slett ikke sende nakenbilder uansett hvem det er til….

    7. Jeg kan ikke forstå at du ikke skjønner at å dele den linken videre bare gjør det verre!! Jeg har koden selv, til alle serverne, men jeg har ikke delt den med noen. Jeg sjekket om jeg var der, logget ut og ferdig med det. Ikke si at ingen jenter er der for å være ekle, for senest i dag ble en jente i 20 årene pågrepet for å ha spredt bilder på Discord.
      Kan du ikke se litt konsekvenser?! Du gjør det bare MYE MYE verre! De jentene som blir lagt ut syntes sikkert ikke at det er så greit at du med flere tusen lesere deler koden til å se dem naken til alle og enhver som spør! Jeg har selv sendt melding til jenter som er lagt ut med navn, og de kan selvfølgelig få koden for å se og anmelde, men der stopper det. Slutt å spre dette! Si heller bare ifra til de som er lagt ut.
      http://www.lofotposten.no/politi/lofoten/sosiale-medie/en-person-i-lofoten-ble-pagrepet-av-politiet-etter-a-ha-spredt-nakenbilder-av-andre-pa-nettet/s/5-29-260401

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg