“HVOR MYE TJENER DU PÅ BLOGGEN?”

Når jeg møter nye mennesker er det spesielt ett spørsmål jeg får, etter at det har kommet frem at jeg jobber som blogger.

“Hvor mye tjener du da?”

Jeg trodde ikke det var noe man spurte andre mennesker om sånn helt uten videre når man akkurat har møtt noen, men det er kanskje bare jeg som er hårsår?

Da jeg startet å blogge, visste jeg ikke en gang at det var mulig å tjene penger på å blogge i seg selv. I beste fall trodde jeg at man kunne få forskjellige produkter sponset, og at “det var det”. Det var aldri min drivkraft. Blogging var bare noe jeg likte å gjøre: Å skrive, og å dele. Tankene mine, hverdagen min, og det som opptok meg. Og det å få respons på det jeg legger ut. Men i dag vet jeg også at det er store penger å hente på en blogg/snapchat/instagram som er fulgt av mange, og at de største bloggerne og influencerne tjener flere millioner kroner i året.

Siden starten av 2015 har jo bloggen min faktisk vært min jobb, takket være alle leserne mine. Men jeg ville aldri ha delt her på bloggen hva jeg tjener, for hvorfor skal jeg det? Hva godt kommer ut av det? Jeg vil lære barna mine at du ikke blir lykkelig bare du har en full bankkonto, eller mottar store pengesummer inn på konto hver måned. Det gjør den økonomiske delen av livet ditt enkelt ja, men det betyr ikke at livet automatisk vil bli enklere på alle andre områder.

For å være helt ærlig med dere: Personlig så skjønner jeg bare ikke helt hvorfor noen vil dele hvor mye penger de tjener med offentligheten, eller hvor det behovet kommer fra. Men det er meg, og jeg er kanskje litt gammeldags på det området, men for meg er det privat.

Det handler ikke om bloggyrket i seg selv for min del, jeg ville ikke likt å snakke om hva jeg hadde tjent uansett hva slags jobb jeg hadde hatt – fordi lønn og økonomi er noe jeg anser som privat. Jeg er heller ikke interessert i å vite hva andre tjener, så det går begge veier. Istedenfor å irritere seg grønn over at enkelte bloggere ikke liker å snakke om hva de tjener, kan man jo heller stille seg spørsmålet om hvorfor det er så forbanna viktig for en selv å vite hva andre ukjente mennesker tjener.

Alle virker så opphengt i penger og lønn, spesielt blant bloggere. Sikkert fordi det er en ganske ny og uvanlig jobb – ikke vet jeg. Men det har uansett ikke noe å si, for når alt kommer til alt er det ikke det som betyr noe. Å tjene godt er kanskje noe, men å føle seg rik på kjærlighet er tusen ganger bedre. Uten penger og lønn er nok livet ganske kjipt, men jeg vet at uten familien min hadde ikke livet vært verdt å leve.

15 kommentarer
    1. Helt enig med deg! Jeg blir lett nysgjerrig på det selv, men hadde aldri spurt noen om det! 🙂 God bedring til deg, håper du føler deg bedre snart! <3

    2. Gunvor: Hei Gunvor 🙂 Hehe, har full forståelse for at man kan bli nysgjerrig!

      Tusen takk for det, det håper jeg også <3 Ha en fin kveld videre! Vil også bare si at jeg setter pris på hver kommentar du legger igjen, det er så koselig å se at du følger med på bloggen!

    3. Helt enig med deg! Hva har det å si hva andre enn oss selv tjener?
      Det var forresten noe kjent med dette innlegget, har du lagt ut noe liknende før kanskje? (Håper du ikke tar det ille opp altså, lurte bare på om jeg har blitt gal eller om jeg faktisk har lest det her inne før :P)

    4. Jeg som alle andre er selvfølgelig nyskjerrig på hva forskjellige blogger tjener. Det er jo fordi jeg som blogger selv ikke tjener en eneste krone nå på min blogg så er det jo litt spennende å ha hørt hva andre bloggere tjener og hvordan de tjener de pengene.
      Men er selvfølgelig en privatsak og mange hadde nok blitt “butthurt” om en hadde tjent store summer med penger på bloggen sin og mens mange andre ikke får til å tjene penger på sin blogg.

    5. Syntes bloggingen din har blitt så utrolig mye bedre de siste månedene jeg har fulgt deg. Du skriver bedre enn de fleste, du virker så UTROLIG reflektert og alt du skriver om er jeg så enig i. Virkelig gode holdninger og verdier har du. Har tenkt så mye over dette når jeg leser innleggene dine den siste tiden, at nå måtte jeg bare legge igjen en kommentar. Du gjør en helt strålende jobb – både som mamma og som blogger. Et stort forbilde for mange. Syntes det er så synd hvordan blogg-Norge har blitt tatt over av annonseinnlegg, clickbait-overskrifter og redigerte bilder. Kanskje interessant for noen, men det er jo hos deg man faktisk kan relatere seg til innhold, kjenne seg igjen. Ærlige innlegg – det fenger så mye mer. Lykke til videre, jeg heier på deg!!!

    6. Veldig enig i det du skriver. Penger betyr ikke alt! Vil også legge til en kommentar til kommentaren over^ hun skriver at blogg-norge er bare sponsor- og klikk-innlegg. Når jeg tenker over det kan jeg ikke huske at du har hatt et eneste sponsorinnlegg. Mulig jeg er glemsk, men isåfall “skjuler” du det, du får det til å bli så naturlig og det setter jeg veldg stor pris på! Får så mye inspirasjon av å lese denne bloggen, hvertfall siden du bare er 2 måneder eldre enn meg! Lykke til videre Jessica <3 jeg heier på deg!!

    7. Det er jo et helt nytt (alt er relativt) yrke, så jeg syns ikke det er rart i det hele tatt at folk lurer. Jeg selv har en heeeelt vanlig jobb, men får jevnlig spørsmål om hva jeg tjener, tror folk generelt lurer veldig på hvordan de “ligger an” eller rett og slett er nysgjerrig. Har inntrykk av at de fleste aner sånn ca. hva venner og kjente tjener, det kommer liksom opp i en eller annen sammenheng. Og nå har vi ikke skattelistene lenger heller, vet du 😉 Men jeg vet hvem som spør og har jo anledning til å spørre tilbake, der er det litt annerledes i ditt yrke. Samtidig er det nettopp leserne (de som lurer) du tjener på å kommunisere med, så..nei, jeg syns ikke det er rart.

    8. Samboeren min jobber på havet og tjener åpenbart godt, og hver gang noen får høre det spør de hva han tjener, gjerne litt skjult. “Oj ja da har han vel en god inntekt?”

    9. Jeg er enig i kommentaren lenger opp her.
      Det er ganske vanlig å vite ca hvor mye venner og familie tjener.
      De menneskene som generelt ikke liker å snakke om penger er som regel de som har mye penger..
      Jeg har ikke noe problem med å si at jeg tjenere godt i fjor.. Ga 420.000 kr og det var fordi jeg jobba mye i sommeren.
      Jeg synes det er mer frekt hvis man spør hva folk bruker pengene sine på..
      Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk skal ta så av fordi man får et spørsmål om lønn.. Det er jo mest fordi de fleste synes ikke bloggere fortjener ikke å tjene flere millioner kroner…. Noe jeg er litt enig i.
      Men jeg føler det samme om de fleste andre i underholdningsbransjen.. Eks fotballspillere.

    10. Hvor mange ganger har du reposta dette innlegget nå ? Det er skrivd i 2017. Og hvorfor reposte det hvis du ikke ønsker å snakke om det.

      1. Repostet to ganger i løpet av en periode på 2 måneder på snap 🙂 Får mange spørsmål om hva jeg tjener på snapchat da kontoen min der inne vokser veldig for tiden, og da er det lettere å reposte et innlegg hvor jeg svarer på det, enn å svare 50+ personer som spør om det samme, hvis du forstår!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg