JEG HAR NOE JEG VIL SI

Etter gårsdagens blogginnlegg hvor jeg fortalte at Leo ble igjen i Larvik med pappaen sin mens lillebror og jeg dro på et lite besøk hos familien min noen timer unna, føler jeg for å skrive noe mer om dette. Da spesielt fordi noen reagerte på at jeg ikke ville ta Leo ut fra barnehagen for noen dager nå.

Leo startet i barnehagen da han var 16 måneder gammel, men hadde ikke ordentlig fulle dager før han var nærmere ett og et halvt år gammel. Det var et bevisst valg fra vår side at han ikke skulle starte før det, og han fikk en tilvenning til barnehagen tilpasset han og hans behov.

Jeg merket det nok ikke med en gang, men etter hvert merket jeg det sakte men sikkert: Det var som et slags press om å hente tidlig i barnehagen – og at det nesten er status å hente tidlig. Og jeg mener ikke at det er noe galt med at noen velger å ofte eller alltid hente tidlig i barnehagen, jeg mener bare at det er noe galt når det «forventes» at alle gjør det fordi det menes at det er mest riktig for alle barn. Sånn er det nemlig ikke.

Jeg har gått flere runder med meg selv om jeg skal skrive om dette her inne,  men velger å si noe om dette da jeg nekter å tro at jeg er den eneste som har lagt merke til det.

Joda, mange barn har nok godt av fri fra barnehagen en og annen gang. Og Leo har ferie fra barnehagen i hele påsken, julen og andre høytider og ferier. Ikke fordi vi ikke kunne ha hatt han i barnehagen av og til i feriene også, men fordi vi ønsker at han skal skille mellom hverdager og ferie. Og ferie skal bety ferie for han også, synes vi – fordi vi gjerne har masse planer som en familie.

Leo er en svært aktiv liten gutt. Han elsker det sosiale i barnehagen – det å leke med vennene sine. Det å leke ute i snøen, gå på turer og å lære med og fra andre barn. Leo er vanligvis i barnehagen fra 08:30 til ca 15:00 hver dag, og noen ganger opplever jeg at han ikke vil bli med hjem igjen når jeg henter han. Jeg henter han gjerne tidligere en og annen gang om jeg har lagt noen planer for oss, om vi skal noe spesielt, om jeg vil ta med ham ut i parken sammen med Noah, eller om jeg vil ta med ham ut på tur.

Men jeg henter ikke Leo klokken 11 i barnehagen mange dager i uken fordi andre ukjente mener at mitt barn burde ha mer fri fra barnehagen. Om jeg gjør det hadde det jo bare endt med at jeg hadde hatt han hjemme for å lette min egen samvittighet fordi jeg i en travel hverdag tenker at jeg skulle tilbrakt enda mer tid med ham enn hva jeg allerede gjør. Og det skal ikke handle om meg, det skal handle om Leo og hans beste, det han vil ha mest utbytte av. Å se hans behov for å leke, utfolde seg, lære, og utvikle seg sosialt og på andre måter i barnehagen. På måter det blir vanskelig for meg å etterfølge når jeg i tillegg har en baby hjemme på 4 måneder som stort sett ikke vil ligge alene et eneste sekund.

Og alle barn er ikke som Leo, og det er helt greit. Barn har ulike behov. Det er derfor vi som kjenner barna våre best skal ta avgjørelser som er til det beste for dem. Måtte det være å hente tidlig, å hente sent, eller å ha et par fridager i løpet av uken. Hvorfor tenker mange automatisk at å være mindre i barnehagen/ha mer fri fra barnehagen er til det beste for alle barn?

Som sagt så henter jeg han gjerne tidligere i ny og ne, og jeg holder han hjemme en og annen dag også, når vi har lagt planer for dagen eller om han er litt sliten en dag. Men jeg kommer ikke til å hente han bare et par timer etter at Fredrik har levert ham fordi andre mener at det er mest riktig og fordi det er mest akseptert, når han ikke en gang har lyst til å bli med meg hjem når jeg kommer for å hente. Det blir jo bare helt tullete!

Oppe i dette tenker jeg på foreldrene som starter på jobb tidlig på morgenen og som nesten jobber til barnehagen stenger, og som derfor rett og slett ikke har mulighet til å hente tidligere. Jeg håper ikke dere kjenner på dette presset, og om dere gjør det så har dere sikkert dårlig samvittighet. Ikke ha det. Selvfølgelig – om man har mulighet og tid og vet at barnet er sliten, så er det jo bare tipp topp om man kan hente tidligere. Men har du ikke mulighet, så går det nok fint det også, og jeg tror virkelig ikke at det vil skade barnet ditt å være i barnehagen til stengetid.

Jeg vil bare ha det sagt: Jeg er ingen ekspert, men jeg har lyst til å si noe om dette likevel. Jeg husker tilbake til da jeg var liten og ble hentet etter stengetid på SFO stadig vekk – til og med såpass sent at jeg ble med på å låse SFO og sto utenfor med en av de ansatte til jeg ble hentet. Det gikk så fint så, og jeg tenkte aldri over at det var problematisk. Jeg ble bare ekstra glad for å se mamma og pappa igjen, og det var litt ekstra godt å komme hjem igjen, enn om jeg ble hentet tidligere!

27 kommentarer
    1. Du skal gjøre akkurat det som passer deg og ditt barn, Jessica, og så får andre gjøre det som passer dem best. Ingen er like, og barn har ikke alltid samme behov.
      At noen presterer å du at du har reist mye fra Leo sier mer om dem enn deg.

    2. gjør det du føler er best 🙂 jeg får flere kommentarer på at de synes min er lenge i bhg, fra 745-16,men jeg jobber, og han må jo være et sted

    3. Helt enig med deg. Min snart 2-åring og 4-åring blir levert på slaget 07:30 når barnehagen åpner hver dag for jeg starter på jobb kl 8. Henter jeg tidlig en dag får jeg fra 4-åringen; “hvorfor henter du meg tidlig? Kan pappa hente meg etter jobb i stedet?”. Så ja, jeg tror ofte det er foreldrenes behov som dekkes ved å ta dem vekk fra barnehagen utenom vanlige ferier enn det faktisk er barnas behov som dekkes.
      Håper virkelig du ikke legger på deg når andre kritiserer deg for å fra en tur til Gjøvik. I stedet håper jeg du koser deg med familien og så blir det veldig koselig å komme hjem til Leo om noen dager:)

    4. Mine barn er i barnehagen når jeg har fri å dem, dem blir levert 07.00-07.30 å hentet 15.30-16.00
      Ingen som har noe med det vel? Skal du betale for barnehage å ille ha barnet ditt der fordi du er hjemme? Jobben din er jo hjemme. Ser ikke mange andre som har med barna sine på jobb. Ikke tenk på det syntes ikke leo vr lenge i bhg på det du skriver her. For å være ærlig den åpningstiden på bhg er der for at barna kan være der den tiden. Og jeg er ikke noe dårlig mor fordi barna mine er i bhg. Det er jo der dem har det gøy å leker å gjør “jobben” sin.

    5. Fint det du skriver synes jeg. Har jobbet i barnehage i 20 år og det er en grunn til at åpningstid ofte er fra 6.30 til 16.30. Når et barn trives godt i barnehage så synes jeg det er greit at barna er der mange timer. Har selv erfart i jobben at det du sier om presset til å hente før for så å reise på butikken og handle med et slitent barn ,ikke er det beste. Fint å kunne hente litt tidlig noen ganger hvis man har mulighet. Synes du er veldig reflektert og at du gjør det du mener er det beste for ditt barn.

    6. Du er så herlig reflektert, Jessica! Kunne ikke vært mer enig i det du skriver.
      Hilsen ei som også stadig vekk hjalp til med å koste gulv på slutten av dagen på SFO, og likevel ikke har hatt det et fnugg dårligere enn andre barn.

    7. Dattera mi på 15 mnd er i bhg fra 06.30-16.15.. Jeg har ekstremt dårlig samvittighet! Men jeg er en ung mor, har ikke lappen og må ta buss til lærlingplassen min..
      Likte godt dette innlegget❤

    8. Her er vi to som jobber turnus så å holde min 3 åring hjemme i juleferier og påskeferier er ikke alltid lile lett.. hvis jeg ønsker å levere senere når jeg skal på kveldsvakt gjør jeg det.. jeg orker ikke selv å stresse ut av døra klokka 7 når vi kan kose oss noen timer først hjemme. Hvis jeg har fri så blir han hjemme med meg om det passer. Har jeg masse avtaler eller ting jeg skal gjøre så leverer jeg. Tenker at dette er opp til hver foreldre 😊

    9. Gjør det som passer best for Leo og dere!!! Det er dere som kjenner Leo og hans behov best, ikke alle utenforstående bedrevitere!!! ❤❤❤

    10. Selv jobber jeg i barnehage der åpningstiden er 07:15 – 17:00, og jeg må ærlig si at jeg synes litt synd i ungene som står klar på trappa når vi åpner og er igjen til stenging det er alt for mange timer. Jeg har full forståelse for at folk skal på jobb, er hjemme med nye familiemedlemmer eller rett å slett tar seg en dag fri. Men når de samme barna har fulle dager i barnehagen så synes jeg at det er litt drøyt. Noen av ungene er der tross alt der lengere enn det jeg er, å tru meg jeg er helt utslitt etter en dag i barnehagen og det er nokk ungene også.
      Ungene er hjertelig velkommen under åpningstidene men selv ungene som stortrives i barnehagen blir sliten når dem har fulle dager.

    11. Våre barn er i barnehagen fra 07.15/30 – 15.45/16.00. Og ja, noen mener det er lange dager, andre ikke. Min eldste spør når det er helg om det snart er mandag. Hun sier at hun “elsker barnehagen “, og blir sur hvis vi kommer for tidlig.
      Yngstemann på snart to, spreller med armene og viser stor glede.
      Den gleden de viser, gjør at jeg ikke får dårlig samvittighet for å ha, det noen kaller, lange dager. Foreldre gjør det som er best for deres barn, og det skal vi få lov til, uten å ha dårlig samvittighet!!
      Støtter deg fullt ut Jessica😊 Kos deg i Gjøvik og Leo koser seg med pappaen 😊

    12. Heisann, eg har vurdert lenge om eg ska skriva te deg eller ikke, eg kjenne deg jo ikke, men eg må skriva te nogen eg che kjenne og nogen som kanskje kan forstå meg. Eg har ei datter på 1år å 7månder og har egentlig alltid syntes det har vært vanskeligt selvom eg bare har 50/50, grunnen til jeg synes det e vanskeligt e fordi eg alltid har hatt dårlig økonomi og har aldri hatt muligheten til å ta hun med ut på ting, og har derfor hatt perioder der jeg har vært deprimert, men så begynte eg på skule og trodde ting ville bli bedre, noe som virkelig blei helt motsatt.. nå får jeg ikke penger av nav engang og risikerer å bli kastet ut av leiligheten og eg vett virkelig ikke Ka eg ska gjørr lenger.. eg grue meg til når jeg skal ha hun for eg vett ikke Koss eg ska få tak i mat til henne eller meg, jeg henger etter med regninger og alt, eg har ikke fortalt dette til noen da eg ikke har noe familie i nærheten og ikke tror noen kommer til å forstå.. Værsåsnill kom med tips til ka eg kan gjørr for at det kan bli bedre.. eg kjenne at eg ikke klare dette mer snart..
      Mvh Nathalie

    13. Liker bloggen din, ærlig og levende er den! 🙂
      Henvender meg til leserne dine ettersom som jeg tror noen av dem kan være i målgruppen for min blogg. Trenger noen der ute hjelp med angst og depresjon?
      Sjekk ut: http://krigeren.blogg.no/

    14. Helt enig med deg! Så herlig at noen skriver om dette!
      Jeg har en gutt på 3 år som går fra 0730-0800 til 1500-1600 mens jeg er hjemme med lillebror som er nå 6 mndr.
      Jeg føler ofte presset om å hente tidlig I Barnehagen siden jeg er hjemme hele dagen, men gutten min elsker Barnehagen som og har lært utrolig mye også. Så det Beste er å ikke tenke på hva de andre mener da vi som foreldre vet hva som er best for våre barn.

    15. Jeg begynte tidlig i barnehage selv. Tror jeg var rundt 9-10mnd. Jeg har aldri tatt skade av å være i barnehagen fra kl 0800 til kl 16, for det var da min far kunne hente meg. Nå skal det sies at ting skjedde i min familie som gjorde at å bli hentet kl 16 fungerte best for alle parter.
      Litt furteleppe ved levering i ny og ne, og av og til såpass glad i leken at jeg nektet å la meg hente.
      Dette er det bare dere som foreldre som kan bestemme, og så lenge barna trives ser jeg ikke hvorfor det skal være så ille å være i barnehage fulltid. Jeg vet i hvertfall at de dagene jeg var syk var de værste dagene fordi jeg kjedet meg hjemme.

    16. Har alltid levert barna mine i barnehagen til kl 09 og hentet kl 14-15. Fordi jeg har hatt den muligheten. De har hatt kortere dager, og fridager nå og da. Nå har størstemann begynt på skolen, og jeg angrer på at jeg ikke har tatt enda mer fri med han. Denne tiden får jeg aldri tilbake. Nå har jeg enda to barn i barnehage, og jeg skal trosse de som ser rart på meg fordi jeg henter tidlig. Spør meg om barnet er sykt når vi tar fridager. Nettopp fordi det er riktig for oss! Mine barn stortrives i barnehagen, men de stortrives også hjemme 🙂
      Det er ikke status å hente tidlig her, jeg har iallefall helt motsatt inntrykk..

    17. Husker jeg var så sjalu på unger som ble hentet tidlig på bhg og SFO mens jeg selv måtte være der til 16:30.

    18. Jeg har full forståelse for at barn koser seg i barnehagen og elsker å være der.
      Men argumentet med enkelte har med at de “betaler jo for plassen, så da bruker de den mest mulig” skjønner jeg ikke.
      Mine barn elsker også å være der og vil ikke alltid hjem. Men jeg vil da ikke at de barnehageansatte skal tilbringe mer tid med mine egne barn enn meg selv. Det er da egoistisk av meg selv om barna gjerne vil være lenger. Barna mine bestemmer heller ikke når de skal legge seg eller middag hver dag. Selv om foreldrene jobber synes jeg det er feil å ha barnehage fra 0715-1630 hver dag, det er jo lenger enn hva mange voksne jobber. Jeg og mannen har tilrettelagt for å ikke gi barna lange dager og kunne få mest mulig tid sammen som familie.
      Jeg misforsto sikkert forrige innlegg og trodde Leo var der 8-9 timer siden du skriver at samboeren din henter og leverer hver dag og må ta buss til og fra jobb (?). Men da beklager krg svaret mitt:) 0830-15 er slett ikke for lenge.

    19. Dette er jo på sett og vis en “hett potet”. Aldri før har det vært så mye fokus på hvor lenge, og hvor tidlig i alder et barn skal være i barnehagen. Jeg tror alle må finne ut hva som passer best for dem, både tidsmessig og økonomisk- men, med det sagt: Småbarnsperioden er tid man ikke får igjen. Den er travel og full av utfordringer, helt klart. Mest av alt er den for meg en periode for å skape trygghet og rotfeste. Det er så mange givende og nydelige øyeblikk! Jeg har gjort begge deler. Hatt ett barn mye i barnehagen og ett barn lite i barnehagen. Erfaringen tilsier at det definitivt har vært best for oss å ha minsten lite i barnehagen. Ikke fordi minsten ikke trives, men fordi det er høyt tempo og mye inntrykk for små kropper. I dag har vi fri. Minsten går i pysjen og jeg i joggisen. Det er halvt tempo i forhold til en dag i barnehagen, og det tror jeg er viktig😊 Alle velger hvordan de selv ønsker å gjøre det, basert på ulike oppfatninger. For meg har det hverken med status eller aksept å gjøre, mer enn oppfatning om hva jeg føler er det beste valget for oss- som du jo tar det valget du føler er best for Leo og dere. Vi er alle forskjellige, barn også 👍🏻😊

    20. Jeg tenker at barn har godt av å være i bhg jeg. Jeg vet jeg selv var i barnehage når jeg var liten, men ikke hvor lenge jeg var der. Men mamma har alltid vært hjemme når hu har hatt små unger. Og når min søster fikk barn og han gikk i barnehagen ved siden av skolen min så var det ofte at jeg henta han, fordi han er skikkelig tante-gutt, og synes det var veldig spennende. Uansett, barnehagen er litt på godt og vondt, fordi ungene lærer så mye der. De lærer å leke med hverandre, noe som er utrolig viktig. Er barna der lenge så lærer de å glede seg til å komme hjem. Blir de hentet tidlig en dag, så lærer de at ting er ikke alltid det samme. Men de lærer også mye av hverandre, og et barn som går i bhg lærer andre ting enn et barn som er hjemme. Så jeg vet at det er fint med bhg jeg. Og jeg kommer til å la mine barn være i bhg, men om jeg er hjemmeværende, så er det jo godt å ha litt egentid. Da er bhg en fin plass. Er ikke dermed sagt at det går an å ha kortere dager hvis jeg er hjemme eller det passer sånn, men det trenger ikke å være hele tiden. Blir et barn hentet kl 11-12 hver dag, så er ikke det bra heller tror jeg. Men 15-16 tiden er noe helt annet for da er det vanlig at barna blir hentet. Syns det er viktig å se hva barna vil selv og ikke.

    21. Helt enig med deg! Min datter begynte i bhg i januar i år, hun var da 15 mnd. Min innstilling før hun begynte var at hun ikke skulle ha for lange dager og at de dagene jeg hadde mulighet til å gå tidligere fra jobb, skulle jeg hente henne så tidlig som mulig. Men etterhvert som hun ble vandt til å gå i bhg og jeg så hvor mye hun faktisk koste seg og fikk oppleve, fikk jeg et helt annet syn på det. Og særlig etter jeg hadde henne hjemme i noen dager og jeg så hvor utrolig rastløs hun var tross i alt jeg fant på med henne. Så at barn er forskjellige, er det ingen tvil om. Min datter er nok akkurat som Leo, storkoser seg i bhg og det er jeg veldig takknemlig for:-) jeg merker at min datter har behov for denne type utfoldelse og aktivitet, så å føle et forventningspress fra andre foreldre om å hente tidligst mulig synes jeg bare blir dumt.

    22. De kommentarene må du bare riste av deg. Du vet hva som er best for ditt barn. Syns det er trist og unødvendig at du må forsvare deg ang. dette også.

    23. Jeg jobber selv i barnehage, og har en sønn på 16 mnd. Han har sjeldent lengre dager enn til kl 14-14.30. Blir da levert 8-8.30. Han har det kjempe fint i barnehagen, men vi prioriterer å ha mest mulig tid sammen med han. Samboeren må ofte tilbake på jobb på ettermiddagen før jeg er ferdig på jobb, men da er sønnen vår en tur hos tante, besteforeldre eller oldeforeldre til jeg er ferdig på jobb, i steden for å være i barnehagen til 16-16.30. Vi får mere tid med han, og han blir godt kjent med familien sin. Alle er forskjellige, og det er helt greit. De aller fleste barn har det supert i barnehagen, men det er mange som har veldig lange dager og som knapt ser foreldrene sine før de skal legge seg. Vi velger kort dag i barnehagen så lenge vi har mulighet 🙂

    24. Jeg jobber rundturnus (dag-kveld-natt og helg) og da faller det av og til fridager på hverdager. Mine små er i barnehagen disse dagene også. Vi spiser frokost hjemme, men jeg er nøye på å levere de mellom 8-8.30 for at de skal komme inn i lek og aktiviteter. Jeg henter de heller ikke før 1530-16 selv om jeg er hjemme den dagen. Ofte går disse dagene med til husarbeid, klesvask, mathandling eller å hente meg inn etter ugunstige arbeidstider. Jeg vet at de har det supert i barnehagen og at det er bedre at de er der og får utløp for energi og god pedagogisk oppfølging enn å henge i bena på en sliten mamma som “skal bare…”. Dessuten er jeg også fulm av energi og overskudd til ettermiddagen og kvelden slik at de da har en tilstedeværende mamma de timene de er hjemme.
      Stå på, blås i jantelov og synsing fra andre. Det er som oftest våre egne instinkter og magefølelse som er riktig og du virker reflektert over valgene du gjør.

    25. Jeg syns igrunn det er litt trist at det har blitt sånn.
      Vi velger (som oftes) å få barn så lar vi andre oppdra dem?Meg og min mann tok endel valg før vi fikk barn som Gjorde at vi slipper å ha barna så lenge i barnehagen. Av den simple grunn at vi vil tilbringe mest mulig kvalitetstid sammen med dem.
      Ikke kom å fortell at å hente et barn etter 7-8 timer i barnehagen for Så å dra hjem å kose seg og få noe kvalitetstid utav det? Da e jo barna så slitne at de verken har Overskudd til det ene eller det andre. Det fins jo dem som også drar barna på planlagte aktiviteter også etter en hel dag i barnehagen!!
      Hverdagen blir så travel at barn får indre stress som ikke er bra for mange.Tenker at det er viktig at vi i forkant gjør voksne og kloke valg slik at vi kan lage gode hverdager for barna våre. Det er tross alt hverdager det er mest av – ikke ferier.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg