DETTE ER SLIK JEG SER DET FOR MEG..

Hvordan ser jeg for meg livet om 10 år? Akkurat det spørsmålet har jeg virkelig fått utallige ganger. 



Om 10 år håper jeg først og fremst at jeg er lykkelig. At jeg håper at barna har det bra og er fornøyde er for meg en selvfølge, det er jo aller viktigst – men det later til at veldig mange er overfladiske når de beskriver hvordan de håper av livet deres skal være om ett eller flere tiår frem i tid. Det er klart at jeg har noen forventninger og visjoner om hva jeg håper jeg har av materialistiske goder 10 år frem i tid, men for meg er det også uhyre viktig at jeg er lykkelig. At jeg er genuint tilfreds og at jeg liker livet mitt, akkurat slik det er.

Kanskje har jeg fått flere barn? Kanskje vi har flyttet? Det er så rart å tenke frem i tid, spesielt siden jeg for 10 år siden aldri kunne ha sett for meg livet slik jeg kjenner til det i dag.

Om 10 år er jeg 28 år, og nærmer meg alderen for når gjennomsnittskvinnen får sitt første barn. Leo vil på dette tidspunktet være 12 år og Noah vil være 11. Nå som jeg er vant med at de er så små, er tanken på at de faktisk skal bli så store en dag ganske fjern enda. Men jeg vet det kommer til å gå fort dit – trolig fortere enn jeg aner.

Fredrik vil være omkring 30 år gammel. Om jeg fortsatt er sammen med Fredrik eller ikke, vet jeg jo ikke nå i dag. Om vi er det, så håper jeg at vi 10 år frem i tid har det godt sammen og at vi ikke holder sammen bare fordi vi føler at vi må. Men fordi det er best for barna og best for oss, og fordi vi kjenner at det er rett.

Jeg vil bare gjøre det tydelig at jeg ønsker meg en fremtid sammen med min nåværende samboer, men man vet aldri. Jeg håper uansett at jeg har kjøpt et stort og flott hus innen den tid, uansett om det er med samboer eller ikke. Sett at Fredrik og jeg har holdt sammen og lever godt sammen, så håper jeg at jeg har klart å få tanken på flere barn til å høre fristende ut for han også. For jeg vet med sikkerhet at jeg ønsker meg flere barn i fremtiden, gjerne 2 stykker til. Jeg vil ikke sitte på gamlehjemmet og angre på at jeg ikke fikk barna jeg ønsket meg, så jeg håper det lar seg gjøre på et tidspunkt noen år frem i tid – det er jo heller ikke en selvfølge å kunne bli gravid.

Alt i alt har jeg ikke mange konkrete drømmer eller visjoner om fremtiden, men slik jeg ser det for meg, så vil jeg leve godt. Jeg håper og ser for meg at jeg har fått en god jobb, at jeg har fått utdannet meg, og at jeg lever en hektisk liv. Jeg liker det litt travelt. Hvor vi bor har ikke så mye å si, så lenge vi trives. Måtte det være her i Larvik, i utlandet eller et annet sted i Norge. Jeg vil kunne dra på helgeturer med barna, dra på ferier, være glad, sette pris på livet og hva det gir meg. For det er så alt for lett å ta det for gitt at man lever om 10 år, det er til og med så lett at man gjerne skriver et blogginnlegg om hvordan man ser for seg livet om 10 år, når man egentlig aldri vet hva som kan skje i morgen.

8 kommentarer

Siste innlegg