JEG BLIR HELT SATT UT

Hei alle sammen.

Jeg (sammen med alderen min, selvfølgelig) har ved flere anledninger den siste tiden blitt samtaleobjektet i diskusjoner på Facebook blant 13 år gamle gutter som er fryktelig store i kjeften. Det har skjedd så ofte siden jeg startet bloggen at jeg nesten ikke blir overrasket lenger, og det i seg selv er jo egentlig bare jævlig trist. Folk eier faktisk ikke skam og i dag tenkte jeg å vise dere et eksempel. Det er dessverre alt for mange å velge fra, så det er mer der det kommer fra. Men jeg tenkte jeg likevel kunne vise dere en enkelt kommentar, for at dere skal få en liten anelse av hvordan disse diskusjonene utarter seg.


Ja, det er meningen at navnet hans ikke skal være sensurert. Noen mener sikkert at jeg burde ha gjort det, men helt ærlig er jeg lei av å skulle beskytte mennesker som det her. Hvis han kan skrive det offentlig på Facebook så alle i utgangspunktet kan se det, så kan vel jeg poste det på bloggen min også. Jeg tok meg derimot friheten til å sensurere navnet til de som hadde vett nok til å se at dette var noe som var langt fra greit å skrive til et annet menneske over nett. 

Jeg skriver ikke dette for å høste sympati – eller å få medfølelse eller støtte – det trenger jeg for øvrig ikke da jeg tror alle oppegående mennesker ser at det er folk som kommenterer sånt som dette som er det store problemet her. Samt at de virkelig tilhører andelen av befolkningen vår som kunne trengt seg et skikkelig langvarig kurs i folkeskikk, og gjerne også en leksjon i «Hvordan oppføre seg på Internett»

Som sagt skjer det dessverre ofte, og for en stund tilbake fant jeg et grovt tilfelle som jeg tilfeldigvis ble tagget i på Facebook. Jeg synes det er vanskelig å få med meg alt, men dette er jeg glad jeg fikk med meg. Han skrev noe sånt som at jeg var tilbakestående og mongolid, og at jeg burde dra meg bort på “strikkepinne-klinikken” så jeg ble kvitt ungen jeg gikk gravid med for godt. Dette var da jeg gikk gravid med Noah. Jeg sendte like så godt en melding til moren hans jeg, som ikke akkurat virket umiddelbart stolt av sønnen sin, og som kunne fortelle meg at hun skulle ta det opp med ham.


Det er rart det der, det er liksom ikke så morsomt lenger for guttene når jeg kontakter mødrene deres. Mon tro hvorfor? 😉

Del gjerne dette blogginnlegget videre.

16 kommentarer
    1. Disse folka fortjener skikkelig ris! Er helt rett i mine øyne å ikke sensurere navnet. Synes alle skal få se hva slike folk legger ut offentlig. Heier på deg!

    2. ikkje kjekt med det kommentar
      men husk på også at du må tenke på ka du legger ut på sosiale medier

    3. Hahaha, kjempe modig og rett gjort spør du meg, og gå til mødrene deres! Jeg vet at dersom guttene mine hadde skrevet no sånt på nettet, da hadde jeg blitt sur da..! Kjære vene, hvem gjør sånn med vettet i behold? Å komme med sånne unskyldinger som enkelte av “mannegruppa ottar” brukte som “menn er og blir menn” eller “etter et par tre øl innabors….” er heller ikke greit. Kvinnesyn er faktisk en fin ting. I tillegg til god gammel folkeskikk og medmennesklighet. Ferdig snakka.

    4. Tenk på de stakkars barna dine som må lese sånn om mammaen sin på nett. .Huff så vondt det må være for dem når de blir gamle nok.

    5. Bra og på sin plass at du gir beskjed til moren hans, men jeg er uenig i valget ditt om å legge ut kommentaren med fullt navn og bilde, særlig gitt hans unge alder. Du sa også sikkert ting du angret på når du var 13, både på nett og i den virkelige verden. Du når ut til mange flere med bloggen din enn det antall folk som ville snublet over akkurat denne kommentaren på Facebook. Du har valgt å være offentlig, han har ikke. Likevel legger du ut fullt navn og bilde av gutten på bloggen og oppfordrer folk til å dele innlegget. Jeg tenker at det sannsynligvis er noe psykisk galt med en person som kommer på å skrive noe slikt som i kommentaren ovenfor, og kan garantere at den psykiske belastningen ikke blir lettere ved at du henger ham ut på denne måten.

    6. Kan også være verdt å nevne at loven om behandling av personopplysninger dekker deling av personopplysninger som kan brukes for å finne en bestemt person, slik som navn og bilde.
      Sakser inn dette hentet fra slettmeg.no:
      Alle som publiserer personopplysninger på nett (det vil si opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en enkeltperson) må i utgangspunktet forholde seg til personopplysningsloven. Dette kan gjelde også når publiseringen skjer på en hjemmeside eller blogg. Hovedregelen er at ingen kan publisere personopplysninger uten et frivillig, informert og uttrykkelig samtykke fra den opplysningene gjelder, og at de opplysningene som publiseres skal være korrekte og oppdaterte. Et samtykke kan trekkes tilbake når som helst.

    7. Jeg husker jeg var frekk i kjeften med ei på facebook da jeg var rundt 13. Moren min fikk screenshots og jeg ble uten facebook, nett, pc og mobil i flere mnd! Helt på sin plass, og jeg ville gjort akkurat det samme selv hadde jeg vært forelder:) utrolig bra at du sier i fra!

    8. Bra du kontaktet moren, men synes jo hun burde kommet med en beklagelse på vegne av sønnen – ikke bare; jaja, man vet ikke hva ungdommen driver med – svar! Og jeg synes det er fint du poster et slikt innlegg. Veldig mange vet ikke realitetene der ute og hva ting som facebook fører med seg.

    9. Hurra! Synes ikke det gjør noen verdens ting at du legger ut fult bilde og navn, det skulle bare mangle. Er ikke sånn at han har sendt deg en personlig mail, han har allerede skrevet det i full offentlighet. Er helt sinnsykt hva noen mennesker får seg til å skrive, jeg blir flau.. Håper virkelig ikke du lar noe av dette gå inn over deg! Stå på, du er så flink <3

    10. Hei 🙂
      Så rett du gjorde med å ta kontakt med moren, det er absolutt det mest voksende p gjøre i slike situasjoner.. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om noen sa noe så stygt til meg under graviditeten, vi elsker barna våre høyere enn alt i hele verden og det å få slengt noe så stygt må være helt forferdelig…
      Meen så er det et stort MEN hær! Kan være jeg har tolket det feil, så ikke skyt meg om det er tilfelle..
      men om den gutten som du har publisert både navn og bilde av er 13 år, så er det du som nå blir en mobber! Om du tok kontakt med moren Hannes så er da det straff nok i seg selv, og om han ikke gir seg så block han fra Facebook.
      Som 13 år så vet du ikke hva du driver med, og hadde det vært min sønn du hadde publisert navn og bilde av så kan jeg fortelle deg at jeg hadde blitt rasende på deg!! Og det tror og håper jeg du også hadde blitt om det var din sønn 😉 Du er den vokene så vis deg fra den siden og ikke legg ut bilde med navn av barn.
      Ellers er du en super mamma, og du må ikke høre på all dritten! 😉 Barna dine er heldige som har deg i livet sitt

    11. Hei, Jesicca!
      Jeg har fulgt med på bloggen din en stund, og jeg må si jeg blir overrasket. Positivt overrasket! Det at en jente på 18 år som har to små barn klarer å holde oppe en så bra blogg, og også være en god mor for dine to nydelige barn!
      Jeg blir derimot veldig fortvilet over at så mange klarer å sitte å skrive så mye drit. Både anonymt og offentlig! Jeg er selv bare 16 år gammel, og det at det til og med er folk som er eldre enn meg som skriver stygt til deg er skremmende. Jeg blir veldig satt ut og vet ikke helt hva jeg skal skrive. Det er ikke greit å skrive stygt til en person uansett om vedkommende er kjent eller ikke! For alle mennesker er faktisk like mye verdt, og unike på hver deres måte.
      Jeg håper ikke du tar til deg noe av det som blir skrevet. Verken det som det er snakk om nå, ting som har blitt skrevet tidligere og ting som kommer til å bli skrevet (jeg skriver kommer til å bli skrevet da det alltid er noen tullinger som tror det er tøft å hakke ned på andre:) ) Du må aldri tvile på deg selv som person for du er unik som alle andre. Alle er skapt slik de er for en grunn! Vi gjør alle våre feil, men likevel så mye fint også<3 Jeg kjenner ikke deg som person og kan ikke uttale meg noe særlig om det. Men det jeg kan fortelle om er mitt inntrykk av deg. Du virker som en herlig og god jente med mange positive egenskaper! Du virker som en god mor til dine to skjønne barn, og en ærlig jente.Du er nydelig, og må aldri la noen andre fortelle deg noe annet! Du må aldri la noens meninger eller synspunkter endre dette!
      Håper du får en fin helg videre. Hilsen jente, 16 år:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg