HVORFOR MÅ DET ALLTID FØLES SÅNN?

Hei dere!

I dag var det som vanlig morgen klokken 06:30, og jeg ble vekt av en lykkelig Noah som lugget meg smilende mens han sprellet med armer og bein og var helt i hundre. Veldig klar for en ny dag, med andre ord! Samtidig som Leo hoppet i sengen og Fredrik snorket med øynene halvveis igjen i andre enden av sengen. Haha! Akkurat sånn det skal være, morgenene er ikke det samme uten!

Jeg har hatt noen fine dager nå hvor jeg har planlagt bursdags-selskapet til Leo, som vi skal ha her hjemme lørdag neste uke. Jeg har prøvd å forberede han litt på at han snart er bursdag, og jeg tror faktisk han har plukket med seg ganske så mye! Jeg spurte han nemlig i stad om hvor gammel han ble, og da svarte han “Tooooo år” samtidig som han smiler stort, akkurat like entusiastisk hver gang jeg spør. Det er så herlig!

Jeg må innrømme at hverdagen er travlere enn noen sinne nå som Noah er mer “med” også. Noah blir et halvt år i april, med andre ord 6 måneder, og både Leo og Noah krever mye, men på forskjellige måter. Jeg skal være helt ærlig med dere, for jeg kjenner veldig ofte på den dårlige samvittigheten om kvelden etter de har lagt seg. Innerst inne vet jeg utmerket godt at jeg gjør en veldig god jobb med barna, og at de får rikelig med tid og oppmerksomhet, faktisk gjør jeg mitt alt for dem på alle plan, og jeg vet at det er godt nok.

Til tross for det, så kan jeg oppleve å ha dårlig samvittighet for å ikke strekke til, for å ikke ha ryddet nok i løpet av en dag, eller for om jeg var for snill med Leo når han trasset og ikke ville legge seg, om jeg var for streng, eller om jeg var for ettergivende. Jeg kan med hånden på hjertet si at siden jeg ble mamma, så har den dårlige samvittigheten til tider nådd nye høyder. Selv med ting som ved nærmere ettertanke egentlig er ganske ubetydelige.. Jeg har så mye dårlig samvittighet at dere skulle bare visst!

Likevel tror jeg det er ganske normalt at man som mamma har dårlig samvittighet for alt og ingenting. Jeg tror jeg tidvis har satt ganske strenge og høye krav til meg selv, i tillegg til at jeg av og til glemmer at jeg faktisk bare er et menneske jeg også. Vi er jo ikke roboter heller. Jeg er ingen supermenneske, og jeg kan ikke forvente å rekke alt, og å få tid til absolutt alt, i tillegg til hus, barn og hjem.

Jeg tror jeg rett og slett bare må bli flinkere til å tenke at barna mine faktisk ikke trenger et supermenneske eller en supermamma for å være de gode, lykkelige barna de er, men at de rett og slett bare trenger meg, og den jeg er.

9 kommentarer
    1. Så like de er!
      Har også dager der jeg ikke føler meg god nok, flink nok eller at jeg ikke strekker til som mamma til mine to gutter 🙂 Men guttene ler, vokser og koser seg – så jeg vet de har det bra 🙂

    2. Man må bli flinkere til å tenke på hva som er “bra nok”. Man trenger ikke være “perfekt”. Bra nok er mer enn godt nok, og det ser da ut til at dine barn har det supert. Det er en treningssak å legge bort den dårlige samvittigheten. Jeg har omsider klart det. Senke terskelen og gi seg selv en klapp på skulderen. Ingen er supermennesker! Jeg tror du kan være veldig stolt av deg selv:-)

    3. Vis meg den mammaen som ikke har hatt dårlig samvittighet når det kommer til ungene. Det er nok mer normalt enn å ikke ha det.
      Leo må aldri ha langt hår igjen, for han er utrolig fin med kort. 🙂

    4. Alla mammaer har nok dårlig samvittighet i ny og ned;) Og for alt mulig! Jeg føler ikke jeg får gjort nok hjemme da jeg har en liten krabat på 9 uker 🙂 Han sover ikke mye om dagen og da er det begrenset hva man får gjort 😉 Synes det ser ut til at barna dine har det supert så da gjør du garantert en god
      nok jobb 🙂

    5. Ja den samvittigheten altså. Jeg tar meg en evaluering omtrent hver kveld, først på alt som gikk dårlig, også det som gikk bra. Bruker sånn 5 min, så klapper jeg meg skulderen, tenker at jeg har gjort mitt beste og at det er en ny dag imorgen og går videre. Høres sykt tåpelig ut, men funker.

    6. Da Leo var baby skrev du vel innlegg innimellom som gikk på utviklingen hans. Det har ikke vært noe av særlig av med Noah. Har han fått tenner? Beveger han seg fremover? Har han smakt grøt?
      Kunne du tenke deg og skrive et innlegg om det? 🙂

    7. Jeg tror at den konstante dårlige samvittigheten er her for å bli så snart man blir mor. Jeg kjenner meg SÅ godt igjen, til tross for at jeg bare har ett barn, jobber hjemmefra og har all verdens med tid til henne. Det er ikke til å komme ifra, heller gjøre det til en sport å forsøke å løfte både seg selv og andre i samme situasjon 🙂 Det syns jeg uten tvil at du gjør med denne bloggen, det er en sann fryd å lese en mammablogg som ikke spyr ut hvor rosenrødt og perfekt alt er. Man glemmer utvilsomt den unge alderen din 🙂 Klem!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg