DERFOR HAR IKKE FREDRIK PAPPAPERMISJON

Siden Noah ble født, har jeg fått noen spørsmål om når Fredrik skal ut i pappapermisjon. Fredrik har dessverre ikke krav på pappapermisjon. Grunnen? Fordi jeg ikke har opparbeidet meg retten til foreldrepenger. Det idiotiske her er jo at jeg egentlig har det siden jeg både har hatt og fortsatt har egen inntekt som selvstendig næringsdrivende, det har jeg hatt siden februar 2015, men siden jeg har en jobb som er utenfor A4-boksen, så får jeg ikke det.

Dette er komplisert, og jeg skal ikke gå så veldig inn på det for det er helt ærlig ikke så veldig relevant for saken. Poenget er jo at fordi jeg ikke mottar foreldrepenger, så har ikke Fredrik krav på pappapermisjon. Men hadde jeg vært borte i “mammapermisjon” fra bloggen, er det meget sannsynlig at jeg ikke hadde hatt noen jobb å komme tilbake til, så det kan jeg ikke gjøre. Blogger-yrket er enda veldig nytt og jeg håper at det kan gjøres noen endringer i fremtiden. Verden forandrer seg og jeg synes systemet burde gjøre endringer slik at det også henger med, på den måten vil det bli mest mulig rettferdig for alle som jobber, uansett hvilken jobb de skulle ha. Enkelt forklart hadde jeg ikke noen valg, og ble “tvunget” til å motta engangsstønad istedenfor å få foreldrepenger, for det var ingen andre muligheter om jeg skulle ha bloggen å komme tilbake til da permisjonen var over.

Jeg kan ikke risikere å miste jobben min, jeg tror med svært høy sannsynlighet at det er få mødre som ville risikert det. Det som er så på trynet her, uavhengig av hvorfor jeg ikke får mammapermisjon, er at Fredriks alenetid i pappapermisjon med sønnen sin, skal avhenge av om jeg har mottatt foreldrepenger eller ikke. Hva slags tull er det?!

Fredrik kan for øvrig være så arbeidsledig han vil, og jeg vil likevel få min mammapermisjon. Jeg skjønner selvfølgelig at mamma aldri vil kunne likestilles 100% med pappa den aller første tiden etter at babyen er blitt født, dette fordi en pappa og en mamma ikke er lik fra naturens side og at fedre for eksempel ikke produserer mat til babyen. Likevel skal det vel være mulig at pappa har rett på pappapermisjon uavhengig av mors situasjon?

Jeg tenker med urettferdighet tilbake på dagen etter vår førstefødte hadde kommet til verden. Da var Fredrik student og gikk andre året på videregående. Og da sønnen vår var 3 dager gammel og jeg fortsatt lå på sykehuset og kom meg etter keisersnittet, fikk Fredrik beskjed om at han måtte på skolen. I starten trodde jeg det var en spøk. Riktig nok en dårlig spøk, men en spøk. Det var det ikke, og Fredrik måtte pent dra fra Tønsberg sykehus, meg, som var totalt avhengig av hjelp på grunn av smerter, og den tre dager gamle sønnen sin. Etter hvert konkluderte skolen med at Fredrik skulle få to uker fri fra skolen etter fødselen, slik som fedre normalt sett har fra jobb. Den gang visste vi at han ikke kom til å få pappapermisjon, men så ble jeg jo gravid igjen året etter.

Fredrik har jobbet som lærling i to år til høsten, og da er han ferdig med utdannelsen sin. Han hadde jobbet i litt over ett da vårt barn nummer to ble født høsten 2016. Han har i utgangspunktet like rettigheter som andre fedre som er ute i jobb, men fordi jeg ikke har mottatt foreldrepenger, så får han ikke pappapermisjon.

Det snakkes mye om likestilling i dagens samfunn… Derfor må jeg bare spørre, hvor er likestillingen her?

19 kommentarer
    1. Mamma som 16: “Hvis bare far har rett til foreldrepenger:
      Som far har du rett til foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de siste 10 månedene før foreldrepengeperioden starter, men du har ikke rett til fedrekvote med mindre mor har opparbeidet seg rettigheter til foreldrepenger og benytter seg av denne retten.”

      Hentet fra Nav.no

    2. Kjedelig at han ikke fikk tatt ut permisjon. Så lenge du har jobbet oh tilfredsstiller kravet så har du jo rett på permisjonspenger og dermed Fredrik også. Men hvis du velger å la være å ta ut, så kan dessverre ikke pappaen ta ut heller 🙁 Vet at en del menn har ønsket å overføre sin pappakvote til moren, men ikke fått lov til det heller

    3. Guttemamma: Jojo, men det jeg har store problemer med er det faktum at hans alenetid og permisjon med barnet vårt skal avhenge av om jeg har benyttet retten min til foreldrepenger eller ei, uavhengig av hva grunnen til at jeg evnt ikke har gjort det måtte være. Jeg kan som sagt ikke risikere å miste min jobb og inntekt for at han skal få permisjon og det bør heller ikke være nødvendig at jeg skal måtte risikere det for at han også skal få sine uker med sønnen sin. Det bør være en selvfølge at han også har krav på sin del, uansett om jeg har rett til foreldrepenger eller ikke. Synes jeg da 🙂

    4. Enig i at kvoten til far burde være uavhengig av kvoten til mor, både om mor har tjent nok og valgt å la være å ta den ut eller om mor ikke hadde rett. Fars inntjening bør avgjøre om han får kvoten sin. Men tror det blir vanskelig at bloggere skal kunne fritas fra reglene, er jo en del andre som også dessverre sliter med disse kvote reglene 🙁 Hvis dere har økonomi, så kan en løsning være ulønnet permisjon for Fredrik, selv om det er utrolig kjipt at han ikke får dekket lønn 🙁

    5. En ting til, vet ikke om det er for sent, men du kan jo sjekke om du kan ta gradert permisjon, så kan du fortsette med bloggingen og så kan Fredrik også ta gradert? Vet ikke om det vil fungere, men greit å sjekke alle muligheter om du ikke har gjort det allerede 🙂 Og nei, kommentarene er ikke ment slemt! Du virker veldig flink og har flotte gutter 🙂 Liker bloggen din godt, så håper du ikke tar kommentarene ille opp 😉

    6. Har du snakka med nav om dette? Jeg har en venninne som ikke tok ut mammapermisjon for hun skulle studere. Så faren fikk utvida permisjon og var hjemme med barnet, selv om hun ikke gikk ut i arbeid når han tok permisjonen sin.

    7. Ikke så relevant til inlegget men ville bare si ifra: designet på bloggen din var veldig rart akkurat nå 😮 vet ikke om du holder på å fikse d. Men kan vertfall ikke trykke på noen “linker” i bloggen som “7komentarer” osv .. å all skrift var sjøvet helt inn i siden

    8. Har dere tatt dette opp med NAV? For litt over 2 år siden fikk jeg vårt første barn, da var jeg fortsatt student. Jeg hadde ikke jobbet nok og skolen ga meg ikke lov til permisjon ettersom skolegangen jeg tok skulle endres ratikalt. Det eneste jeg fikk var å utsette praksisen, som var rett etter fødselen, og dermed tilbake til skolen etter ca 2 mnd. 2 mnd uten noe som helst pengee fra NAV. Barnefar, og samboeren min, derimot fikk da alt av permisjon. Både min del, felles delen og hans del 🙂

    9. Nav er ikke flinke på veiledning her ser jeg! Du har fortsatt to valg! Han kan få 40 uker permisjon, mot at du er i aktivitet. Mengden aktivitet er ut fra enten % jobb eller studier. Jobber du 100%, og kun tatt ut engangsstønad kan hele permisjonen, utenom de første 9 ukene overdras til far. Dette gjorde nemlig vi da jeg kun tok ut engangsstønad. For at far skulle få lov til dette måtte jeg da enten studere eller jobbe, så jeg begynte å studere 100%. Dette er fortsatt ikke forsent å gjøre, men ukene løper, og han mister pr uke fra 6 uker etter fødselen. Det vil si at om babyen er 30 uker nå, kan han ta ut 10 uker med en gang! Ingen problem.m

    10. Fredrik var ikke student, han var elev. Det er en stor forskjell, både i NAV-verden og Lånekasse-verden.
      Skal du begynne på vgs til høsten? Da bør du i så fall be om rådgivning rundt dette med Lånekasse-regler og støtte til foreldre.

    11. Har vært gjennom akkurat det samme selv! Jeg studerte og hadde jobb utenom da jeg gikk gravid. Min samboer hadde hatt fast jobb i flere år. Vi fikk beskjed om at han ikke får noe pappapermisjon fordi jeg hadde tjent 1000 kroner for lite for at han skulle få pappapermisjon. Han fikk da tre dager på sykehus med meg og babyen, og måtte tilbake på jobb. Aldri vært så frustrert og sint i hele mitt liv da vi fikk den beskjeden der på NAV. Vi hadde rett og slett ikke krav på noenting siden jeg var student og hadde tjent 1000 kroner for lite. Så jeg vet akkurat hvordan du har det å det er så jævlig kjipt.

    12. Så rart at ikke nav definerer bloggen din som jobb! Du har kanskje ikke registrert deg som enkeltmannsforetak ennå? Mener frumaela (blogger) har ordnet seg permisjon uten å stoppe bloggingen
      Her hadde jeg heller ikke rett til foreldrepenger, så fikk engangsstønad. Men valgte å fortsette å studere 6 uker etter fødsel (studie med lite oppmøte), og da tok vi løsningen med at mannen min tok 6 uker med en gang, og at så ingen av oss har permisjon i ca 8 måneder (jeg er “hjemme”, bare at jeg er i 100% studier samtidig). I oktober skal mannen min ta ut resten av permisjonen, 32 uker, mener jeg 🙂 Han mister som du nevner fedrekvoten da, så den totale permisjonslengden er 10 uker kortere

    13. Her har vi det likens siden jeg er student og får permisjonspengene mine fra lånekassen istedet for nav. Helt idiotisk spør du meg! Samboeren min synes det er trist at han ikke får pappapermisjon, og jeg skulle gjerne jobbet litt i sommer før jeg begynte på skolen igjen! Kanskje man skulle sendt klagebrev eller noe til de som styrer dette? 😁

    14. Dette med blogging gir NAV hodebry. Og med god grunn. Det sier seg jo selv at man ikke skal kunne blogge (altså tjene penger) og samtidig få foreldrepenger fra NAV. Sånn er reglene uansett hvordan man vrir og vender på det. Og dette burde det jo være greit å sette seg inn i når man velger å få barn.
      Så alle dere som sier at dere er i samme situasjon, det er dere ikke. Regler er regler, og det forventes selvsagt at man setter seg inn i slikt.
      De fleste på din alder ville nok heller satset på å få gjennomført en skolegang. Denne “jobben” er jo ikke noe du kan forvente å leve av fremover. Valg og prioriteringer, det er det det er snakk om.

    15. Om Fredrik har hatt inntektsgivende arbeid i seks av de ti siste månedene før fødsel, har han rett til å ta ut hele “fellesperioden” (størstedelen av ukene). Da kan du blogge og ha inntekt, mens han har permisjon og mottar foreldrepenger. Det er bare de ti “pappaukene” som avhenger av mor.

    16. Hvorfor tar han ikke ulønnet permisjon? 🙂 De fleste mødre og/eller fedre tar ofte en eller to måneder ulønnet hvis man har økonomi til det.

    17. Hei!
      Norge har fått kritikk av EØS for å ikke likestille mors og fars arbeid, så det vil nok komme en endring etterhvert. Men hvis du kan dokumentere at du er i aktivitet, kunne Fredrik tatt hele permisjon. Men det er et komplisert regelverk å sette seg inn i.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg