DET BURDE ALDRI SKJE

Hver gang det dukker opp voldtektssaker i media, så faller tankene mine automatisk på foreldrene til overgriperen. Jeg forstår at foreldrene ikke automatisk trenger å være ansvarlig for alt det grusomme barna deres eventuelt måtte finne på, men samtidig har man et meget stort ansvar som forelder – og alle foreldre er ansvarlige for hvordan de oppdrar barna sine og hvilke verdier de viderefører.

Jeg har en sønn på 2 år, og han vet hva jeg mener når jeg sier ja, kontra når jeg sier nei. Det har han gjort siden han var 1,5 år gammel – trolig også enda tidligere enn det også. Barn vet forskjellen på ja og nei, så sier det jo sitt om at de som er eldre enn barn – I hvert fall burde klare å forstå det. Det er ikke hjernekirurgi, akkurat.

Jeg har mange venninner som er blitt voldtatt, og jeg tør nesten ikke å tenke på tallet over hvor mange unge jenter/gutter som blir voldtatt her i Norge totalt. Eller verden, for den saks skyld. Jeg forstår selvfølgelig at antallet av mine venninner ikke nødvendigvis (og forhåpentligvis) er representativt i det hele tatt for resten av befolkningen med tanke på tallene over voldtekt, men èn voldtekt er faktisk en for mye. Voldtekt er en absurd handling, så absurd at det aldri burde skje, for det burde aldri ha vært et tema i det hele tatt, og enda mindre et alternativ. Noe det dessverre er. På blogger. I media. År etter år. Det dukker stadig opp nye saker.

Hvis samboeren min spør meg om jeg vil ha mat, så kan jeg si ja. La oss si at jeg sier ja. Når han da serverer meg maten, uansett hvor mye tid han har brukt på å lage den – er jeg på ingen måte pliktet til å spise den. Kanskje har jeg funnet ut at jeg ikke er så sulten likevel. Kanskje har jeg mistet matlysten, eller kanskje jeg rett og slett bare har ombestemt meg. 

Han skulle virkelig likt og sett ansiktet mitt om han da likevel skulle forsøke å tvinge maten inn i munnen på meg. Man gjør jo ikke sånt mot andre mennesker, det er jo noe alle egentlig vet. Så hvorfor blir dette så forbanna vanskelig når det er andre ting enn mat det er snakk om?!

Du ville vel ikke tvunget noen som sover til å spise mat heller, ikke sant? For hvis noen sover eller er kanskje til og med er bevisstløse, så er de jo ikke i stand til å fortelle deg om de vil ha mat eller ikke. Stemmer? Selv om de var riktig så sultne før de sovnet. Selv om de tidligere på kvelden til og med sa at de var veldig sultne og at de  hadde lyst på mat.

Ja? Akkurat.

18 kommentarer
    1. det er lite klokt av deg og si voldtekt er absurd
      skal eg si deg noe man kan si at voldtekt er forfedelig og absolutt ikke burde skje, men man kan ikke si det er absurd
      tenk faktisk at det er ikke bare gutter eller menn som voldtar det finnes kvinner som voldtar også men de hører vi vel nesten aldri om
      eg synes du har gått for langt med å legge ut kyssebilde av deg og Leo, det kan jo være at han ser på kyssebildene av deg og Leo som ett overgrep når Leo blir større
      du må jo forstå at folk som er overgripere trenger hjelp og de er ikke naturligvis absurde men de har en sykdom som gjør sånn at de er pedofile og mange kan sikkert ikke noe for det

    2. Jeg syns det var en fin vinkling fra deg. Og er helt enig igrunn, man lærer ja og nei å er man ikke i stand til å svare skal handlingen heller ikke foregå.
      Masse lykke til som unga mamma i denne verden full av forventninger særlig til unge mammaer 🙂 <3

    3. Veldig bra skrevet! Er så utrolig enig i det du sier!
      Når det gjelder bruken av ordet “kontra”.. Det betyr i motsetning til/versus. Følte kanskje at det ikke var det du mente her? 🙂 Bare litt pirk altså, ikke slemt ment 🙂 Er bare at du engentlig har skrevet at Leo forstår ja, men ikke nei.. Og det gjør jo poenget i innlegget litt svakt hehh 😂🙈

    4. Plis drit i den kommentaren om Leo og kyssebildet. Ærlig talt, det blir for svakt å si at det er et overgrep når det er en uskyldig ting som begge vil, som nesten (for mange) er uunngåelig siden man får hundretusen nusser midt på truten av småbarn hele tiden (hvertfall får jeg det av min 3-åring).
      Synes det med mat var en bra sammenligning. For det finnes gråsonevoldtekter også, der offeret sitter igjen og tenker “VAR det egentlig jeg som var skyld i dette likevel?”, så neste gang en venn eller noen andre diskuterer det, skal jeg dra din sammenligning opp. Tenker på folk som utnytter andres sårbarhet også, og utnytter at de går igjennom vonde ting eller ikke er helt i vater fra før. Det blir litt det samme; personen har kanskje ikke sagt “nei jeg er virkelig ikke sulten”, men personen har ikke åpnet munnen frivillig for å spise heller.
      Tror mange unge som oppdrar barn i dag er blitt mere bevisst på dette med å oppdra medmennesker som skal ha gode verdier og se på mennesker med respekt. Du gjør en veldig god jobb 🙂

    5. Du har mange venninner som har blitt voldtatt? Hva slags miljø er dere i lurer jeg på da.
      Og nei, man kan aldri laste foreldre for at barna blir overgripere, så sant foreldrene ikke har forgrepet seg på barna og overført “arven”. Dette var et merkelig innlegg

    6. Det er så mer enn oppvekst som former en overgriper. Det blir feil å skylde kun på mor og far!! En annen ting jeg mener er teit er denne lite farlige sammenligningen din…

    7. Tror du ikke barn blir påvirket av vennekrets, media, skole, barnehage, miljø osv.? Tenk hvis foreldre av en rusmisbruker eller kriminell sitter og leser dette og føler seg skyldig i at barna sine ble slik? De har en viktig rolle i oppveksten, men det er ikke det som er avgjørende.

    8. Hva med oss som er utsatt for voldtekt i nære relasjoner ? Er det okey? Er det okey at for oss som har vært utsatt over mange år, ikke har vært utsatt for voldtekt?

    9. Anonym: Jeg skylder ikke på foreldrene, les blogginnlegget igjen 🙂 Jeg skriver kun at foreldrene utvilsomt har et ansvar for hvilke verdier som videreføres, ikke at foreldrene ene og alene er ansvarlige for alt barns deres gjør. Dette står klart og tydelig i blogginnlegget.

    10. “”Hver gang det dukker opp voldtektssaker i media, så faller tankene mine automatisk på foreldrene til overgriperen. Jeg forstår at foreldrene ikke automatisk trenger å være ansvarlig for alt det grusomme barna deres eventuelt måtte finne på, men samtidig har man et meget stort ansvar som forelder – og alle foreldre er ansvarlige for hvordan de oppdrar barna sine og hvilke verdier de viderefører””
      God oppdragelse, eller ei – barn blir påvirket av skole, venner omgivelser – altså miljø.
      “”Jeg har en sønn på 2 år, og han vet hva jeg mener når jeg sier ja, kontra når jeg sier nei. Det har han gjort siden han var 1,5 år gammel – trolig også enda tidligere enn det også. Barn vet forskjellen på ja og nei, så sier det jo sitt om at de som er eldre enn barn – I hvert fall burde klare å forstå det. Det er ikke hjernekirurgi””
      Hallooo, barnet ditt er bare to år, så selvsagt hører han på deg.
      Du vet faktisk ingen ting om hans fremdtid enda. Forhåpentligvis blir den veldig bra og han får gode verdier med seg, men man har ingen garanti.

    11. 12.05.2017 kl.02:05:
      Med tanke på at 1/10 jenter i Norge blir voldtatt vil jeg si det er et vanlig “mijø” hun og vennene henger i.
      Jeg har selv blitt helt forbløffet, da jeg nå i ettertid har fått høre at flere av mine venninner ble voldtatt på videregående. Jeg hadde ikke peiling. Statistisk sett vil 1-2 jenter i en videregåendeklasse bli voldtatt. Så at flere av venninnene hennes har blitt tragisk er ikke så rart. Tragisk ja, men dessverre alt for vanlig.
      Det er som du sier Jessica, en voldtekt er en for mye. 1/10 er for mye. 1/5,169 millioner er en for mange. Og jeg tror at for å få slutt på voldtekt, må mennesker snakke høyt om det. Anmelde. Fortelle det til venner og de rundt seg. For meg har voldtekt vært noe som aldri vil skje meg eller mine nære og kjære. Men det viser seg at jeg tok grundig feil. Tenk igjennom alle de jentene du kjenner, og tenk at 1/10 av de har blitt voldtatt. Det er helt forferdelig.

    12. ^Og som en kommentar for meg selv, gutter blir også voldtatt, og det er like tragisk! Men statistikken jeg brukte var beregnet med kun jenter.

    13. jeg er SÅ enig med deg, veldig bra skrevet! synes du har en veldig fin måte å formulere deg i dine innlegg, både om seriøse tema og mindre seriøse “hverdagsinnlegg”. du skriver bra, og har ofte en humoristisk tone som i hvert fall fenger meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg