EN LITEN ALVORSPRAT

Nå følte jeg at det var på tide at jeg kom med en liten oppklaring til dere.

I fjor skrev jeg et blogginnlegg om at jeg ikke ønsket å se utenlandske flagg på 17. Mai. Det er blogginnlegget som har blitt likt flest ganger noensinne på min blogg, og det var tydelig at jeg traff noe i veldig mange som mange mennesker kjente seg enige i. Les blogginnlegget ved å klikke HER.

Nå som det nærmer seg 17. Mai igjen, re-publiserte jeg dette blogginnlegget i mediene mine med linken til blogginnlegget jeg skrev i fjor, og det har i skrivende stund blitt likt på Facebook 9,5 tusen ganger. I kjølvannet av dette blogginnlegget har jeg fått utrolig mange reaksjoner. Mange er veldig enige med meg, og noen er uenige. Hvilket jeg til alles informasjon selvfølgelig synes er greit. Her på min blogg får alle si meningen sin, men det er uhyre viktig at det blir gjort på en fin og høflig måte. 

Jeg tror veldig mange kvier seg for å si ting som at de ikke ønsker å se utenlandske flagg på Norge sin nasjonaldag, fordi de er redd for å få rasisme-kortet slengt etter seg.  I kjølvannet av blogginnlegget har jeg også fått høre at jeg er rasist. Det er jeg på ingen måte, og alle oppegående mennesker som forstår innholdet i blogginnlegget kan lett se at dette ikke handler om rasisme i det hele tatt.

Det handler bare enkelt og greit om at det er Norge sin nasjonaldag. Ikke Sverige sin, ikke Danmark sin, ikke Pakistan sin. Når jeg sier at jeg ikke vil se utenlandske flagg på 17. Mai, så er det like mye ment mot svenske flagg som mot pakistanske flagg. Det er selvsagt ingen forskjell der, utenlandsk er utenlandsk – og jeg står mer enn gjerne og veiver og feirer med både det svenske og det pakistanske flagget på deres nasjonaldager, men på 17. Mai, så er det Norges grunnlov vi feirer og da må det være lov til å si at jeg synes vi skal veive med det norske flagget.

Det er ikke noe morsomt å bli kalt rasist, og spesielt ikke på et grunnlag som dette – men jeg vet utmerket godt med meg selv at jeg ikke er noen rasist, og det er jo det som betyr noe.

Under denne flagg-debatten har jeg også fått spørsmålet “Men er det så nøye da? Det er jo bare en fillesak!”

Jeg synes Norge generelt er et land som er flink til å ta imot mennesker som flytter hit fra utlandet. Man kan alltids bli bedre på integrering, Norge inkludert, og det er jo sikkert uansett enkelt for meg å si som ikke er en av dem som styrer landet vår. Ofte synes jeg også Norge er utrolig fleksible og villig til å lage massevis av rom for annen kultur enn bare den norske, i noen tilfeller til og med villige til å la noe norsk kultur vike for at nye landsmenn skal føle seg imøtekommet og velkomne i landet vårt.

Men hvis vi alltid skal tenke at det «Ikke er så nøye» og at det bare er en fillesak med alt som har med landet vårt, nasjonaldagen vår og flagget vårt å gjøre – hva vil vi egentlig sitte igjen med av norsk kultur til slutt da?

Det må være lov å stille disse spørsmålene, og vi skal ikke la være å ytre oss i frykt for å bli kalt rasister. Jeg synes virkelig at det er helt fantastisk at vi har fått et såpass mangfoldig og flerkulturelt samfunn, og jeg håper at Norge i fremtiden også kan være et land spekket av forskjellige kulturer og med respekt for hverandre og for forskjellene våre. Men akkurat på 17. Mai, den ene dagen i året når det er Norges nasjonaldag – er det Norge sin grunnlov som feires, og jeg mener at det mest naturlige valget må være å veive med det norske flagget!

29 kommentarer
    1. Hei Jessica, jeg er opprinnelig tysk og kom til Norge som au pair da jeg var ferdig med videregående. Etterpå studerte jeg her og er nå lærer. Jeg hadde aldri kommet på å ta med meg det tyske flagget på 17.mai. Tar stolt på meg bunaden og går i tog med elevene mine, mens jeg synger av full hals og svinger det norske flagget. MEEEN: Jeg tror at mye handler om hvordan vi er vandt til å bruke et flagg. Det tyske flagget er kun “lov” i fotballsammenheng, pga. den mørke historien. Andre land derimot viser stolthet og takknemlighet når de viser frem flagget sitt. Tenker nok at de få som bruker flagget til det landet de kommer fra, har en slik innstilling. De vil egentlig vise sin takknemlighet og feire Norge på den måten. Du ser ingen tyske flag på den tyske nasjonaldagen, nettopp fordi det er litt fy fy. Vil ikke si at det er helt greit å blande andre flagg inn i 17.mai-feiringen, men vil bare belyse en annen side. Dette handler jo også om integrering. De som gjør dette, må først forstå hvordan vi i Norge ønsker å bruke det norske flagget. 🙂 Gleder meg i alle fall til å se landet kledt i rødt, hvitt og blått
      På 17.mai!!! Hipp hurra!!!

    2. HELT ENIG! 17.mai er den ene dagen Norge kan feire landet sitt, hvorfor blande inn alle andre nasjonaliteter akkurat denne dagen? Det kan vi gjøre alle andre dager i året 🙂

    3. feil folk skal kunne flagge med de flaggene de vil
      å si at du ikke vil se utenlandske flagg er rasistisk sagt du er rasist
      du skal ikke uttale deg om at utenlandske flagg ikke skal bli vist i Norge på 17.mai
      det er jo faen bra at folk ikke bare vil vise det Norske flagget
      slutt å sutre og klag over alt i verden
      la innvandrere være stolt av landet sitt og utenlandske være stolt over å vise at de kommer ikke fra Norge

    4. Bra skrevet, Jessica!
      Helt enig, det er denne ene dagen hvor Norge skal feire sin dag, og da må det være norske flagg som gjelder!
      Du er absolutt ingen rasist for å mene det! Jeg har familie fra utlandet og handler ikke om å ikke ønske andre kulturer i Norge!
      Du har en fantastisk bra blogg og er et utrolig godt forbilde! Fortsett den gode jobben👍🏻😊

    5. Helt enig , jeg jibber i barnehage å vi hat mangen nye landsmenn å blir så glad når jeg ser att noen av de faktisk har skaffet seg norsk flagg for att barna skal ha i tog når dem skal gå med i barnehagen . Er så kjekt å se . Akurath 17 mai mener jeg de bare skal være norske flagg . Å har andre som er fra andre land noe i mot de så trenger dem ikke ha flagg dem er ikke påbudt til å kjøpe ett norsk flagg men syntes ikke dem skal komme ut med sitt flagg . Andre dager kan dem gjøre de men aluratt 17 mai syns jeg de bare skal være norske flagg . Å nei vi er ikke noe rasister pågrunn av att vi sier de . Å på samme måte så skal vi også respektere andres land når dem feirer .

    6. Tror kanskje vedkommende uten navn 3 hakk over meg her skal gjøre seg en liten tjeneste og faktisk lese seg opp på hva rasisme er. Det å ikke ønske andre flagg på 17. Mai, som er Norges nasjonaldag, ikke Svergie sin, ikke Finland sin, ikke Pakistan sin, er så langt ifra rasisme som du kommer.
      Derimot om jeg kommer og driver herverk på eiendommen din, bare fordi du er en annen rase enn meg, ja det er rasisme. Om jeg nekter deg å kjøpe en TV av meg bare fordi du er en annen rase, ja det er rasistisk. Om jeg kommer og banker driten ut av deg (det her er på ingen måten en trussel men et eksempel) bare fordi du er en annen rase, ja det er rasisme.
      Men at vi Nordmenn faktisk sier nei til andre flagg enn det norske på Norges nasjonaldag handler absolutt ikke om rasisme, men om tradisjon, nasjonal følelse og det at vi faktisk feirer Norge, og ikke noe annet land.

    7. Norges nasjonaldag er norges nasjonaldag. Da feirer vi Norge og vifter man med norske flagg. Ganske så greit å skjønne for fornuftige mennesker.
      Så er det de som skal stemple deg som rasist fordi du er stolt av landet ditt, og for at du mener at det kun er norske flagg som skal vaie i vinden på denne dagen. De skal du ikke bry deg om. Når de ikke har andre ting å komme med enn å stemple deg som det ene eller det andre kan du bare velge å overse dem. Ikke bruk tid på dem. De er bare latterlige! La dem hyle og skrike så mye de vil.
      Ha en fin 17 mai!

    8. Jeg har per dags dato aldri hørt om noen utenlandske som vil veive med sitt flagg på 17.mai. Jeg har derimot hørt pedagoger (er selv pedagog) i skoleverket ønske utenlandske flagg velkommen for at “alle” skal være med. Jeg er oppvokst øst i Oslo, og der hadde vi et FN flagg som vi også hadde i flaggborgen for å vise at Norge også står for samhold, ulike kulturer og at vi bygger broer. Men resten av toget hadde norske flagg. På min barneskole var 75% barn av innvandrerforeldre, og det var 31 ulike nasjonaliteter på skolen. Og dette var på 90-tallet.

    9. Egentlig er dette en unødvendig debatt. Vi feirer kultur og tradisjon. Vi hedrer våre aner som har jobbet hardt for vår frihet, vår kultur, våre tradisjoner. Vi er stolte av våre aner. Dette er vår dag. Dette er en bursdags feiring hvor Norge med sin kulturarv står i sentrum. Det er faktisk lov å være patriot og vise denne stoltheten. Enten er folk med og hedrer våre aner som har gitt oss Norge slik det er med frihet og flotte mennesker, eller så er de ikke med. Valget er hos hver enkelte. Vi viser respekt med nettopp å bære kun det Norske flagget på 17mai.

    10. Med tanke på alle nordmenn som veiver med norske flagg og går i tog og feirer Norges nasjonaldag i andre land…noe de ville gjort selv om det også hadde vært en eller annen viktig flaggdag i det landet….så nei, littegranne fleksibel er jeg. Ingen krise om noen har et annet flagg, bare det ikke er IS sitt “sjørøverflagg.” Har sett svensker med to flagg på nasjonaldagen, norsk og svensk. :). Men jeg synes ikke det skal være utenlandske flagg på kommunale flaggstenger da. Får være grenser.

    11. Er helt enig! Jeg er heller ikke rasist, og jeg synes det er flott at mennesker fra andre land får komme hit å få et bedre liv enn de har hatt i hjemlandet sitt. Jeg mener bare at selv om vi har et flerkulturelt land (som jeg synes er flott, må bare nevne det igjen siden enkelte ikke leser ordentlig), må vi holde på de norske tradisjonene og den norske kulturen. Gleder meg til å feire 17.mai med det flotte norske flagget vårt som representerer grunnen til at vi feirer: at Norge fikk egen grunnlov! GOD 17.MAI

    12. Norge som land fikk sin egen grunnlov i 1814. 17 mai er den dagen vi feirer Norge sin fødselsdag og akkurat denne dagen smiler vi til fremmede og gratulerer dem med dagen. Vi hadde også fem grusomme år hvor denne feiringen ble tatt fra oss pga andre verdenskrig og følelsen av å se dagen ble feiret igjen var nesten som ett eventyr. Alle vi som bor i Norge skal feire denne dagen med norsk flagg da vi skal feire Norges frihet og selvstendighet. Denne dagen handler ikke om hvor de forskjellige er født det handler om landet Norge og landet Norge har kun ett flagg.

    13. Kunne ikke vært mer enig! Dette er NORGES nasjonaldag, hvorfor i huleste skal man bruke andre flagg da? De andre landene har vel sine egne nasjonaldager og da må de gjerne veive med sitt eget flagg. Men 17 mai er NORGES dag og da bruker man norske flagg. Og nei, det er ikke rasistisk. Da må de som mener det lese litt mer om rasisme.

    14. Er SÅ ENIG MED DEG!! Herlighet, nå bor vi i Norge. Da skal vi ha norske flagg på nasjonaldagen. Tenk om nordmenn hadde forlangt å ha norske flagg på nasjonal dagen til Irak, f.eks? Det hadde de ALDRI tillatt!! Folk er så teit så kommer med rasistkortet hele tiden…. Komman!

    15. Det kan være veldig vanskelig å vite hva som er politisk korrekt noen ganger. For ikke lenge siden var det en sak hvor flere av våre nye landsmenn fortalte at de ikke likte å bli spurt “hvor kommer du fra?”, fordi de så på seg selv som Norske og at dette fikk dem til å føle seg fremmegjort og utenfor resten av samfunnet. Det ble kalt hverdags rasisme. Men på 17. mai, den mest norske av norske dager, så vil de altså flagge for et annet land, vise stolt fram at de ikke er etniske norske, har sin egen kultur og ikke er fra Norge opprinnelig. Nå er det hverdags rasisme hvis du har et problem med det. Først skal det ikke være “oss” og “dem”, så skal det absolutt være “oss” og “dem”. Poenget mitt er at du aldri kan vinne. Alle har foskjellige meninger om hva hverdagsrasisme er. Så lenge du vet med deg selv at du ikke er rasist, så er du ikke det. Da har det ikke så mye å si hva andre måtte mene om den saken..

    16. Hei Jessica!
      I think you express what you believe is appropriate, in a wonderful way. But I am sure your meaning might change as you get to experience how other countries in the world celebrate their independence days. And I hope you one day find yourself in the beautiful New York City, on July 4 (independence day of the USA) and meet your country men celebrating USA’s day, waving a Norwegian flag (Norwegian Sea men’s church, 52nd st). There is no right or wrong opinion, I believe. But expressing joy and togetherness, and celebrating a country comes in different forms. People actually wave their countries flags on 17 May because it is such a beautiful thing to watch and you want to show solidarity. Remember, not everyone is living in Norway as an asylum seeker or permanently. When you invite the US ambassador to the event, he/she comes with the US flag showing who he/she is and a Norwegian flag showing who he/she out celebrating.
      Have a great 17 May. It is one of the many beautiful things I love about Norway!
      You got beautiful sons and I cried with you on ‘Kjære mamma’💜
      Keep up the good work and good luck!

    17. Til alle dere som sier at det ikke er så nøye med hvilket flagg som brukes 17.mai. Går dere i bursdag til en venn for å feire dere selv? Eller feirer dere den som har bursdag?
      17.mai har Norge bursdag, da feirer vi med norske flagg, så enkelt er det. Vi skal hedre bursdagsbarnet (nasjonaldagen til) Norge, ikke alle andre land, de har sine nasjonaldager.

    18. Er tross alt utlending selv, og mener også at det bare er det norske flagget som bør flagges. Når det er sagt, så mener flertallet (også utlendinger!!!!!!!) at det bare er det norske flagget som bør flagges på 17.mai.

    19. Dette her er så svada.. du skriver dette sor å få en klapp på skuldern og det er en ikkesak. På mine 34 år på denne jorden har jeg aldri.. aldri sett noe annet enn norske flagg på 17.mai.. get a grip

    20. Helt enig! Norske går å flagger med sitt flagg i andre land på vår nasjonaldag er helt greit. Finske, svenske, danske, somalsiske osv går å svaier med deres flagg i Norge på DERES nasjonaldag synes jeg også er helt greit. MEN på Norge sin nasjonaldag da feirer vi Norge, vi feirer VÅRT land, VÅRE tradisjoner og VÅRE kulturer! Nå sier ikke jeg at danske, svenske osv.. med norsk statsborgerskap ikke kan kalle dette deres land, men da vaier de også me det NORSKE flagget! Super bra skreve, aldri vært mer enig!

    21. Jeg skjønner ikke hva dere er så redde for.
      17. mai vil ikke bli ødelagt, eller anderledes pga. noen flagg – det vil jo uansett være flest norske flagg. 🙂 Det er jo mest naturlig med norske flagg på 17. mai, selvfølgelig – MEN andre flagg gjør da vel ingen skade? I tillegg, selv om vi lar dette gå, så betyr ikke det at resten av 17. mai må endres og integreres… Det er det ingen som krever! – Om noen skulle kreve at vi slutter å gå i tog, så skulle vi kunne protestere – for DÉT er tradisjonen: å gå i tog! Selv om feiringen er forskjellig fra familie til familie, så går de fleste i tog, og de fleste feirer og hygger seg. Det store fellestrekket er å gå i tog og synge nasjonalsangene! (Og spise is! 😀 ) Uttenom dette blir alle feiringene forskjellige. — Men de som kommer fra andre land enn Norge, kommer ikke til å synge sine nasjonalsanger og feire “på sitt lands måte”, selv om de flagger med sitt flagg. De feirier jo likevell vår nasjonaldag, på vår måte, men ofte med andre klær, og kanskje med andre flagg. Resten er det samme. — Det handler om hvordan en er vandt med å bruke flagget sitt, gjør det ikke? Vi trekker frem flagget vårt under feiring og alle mulige helligdager. Vi bruker flagget vårt for å vise stolthet, feiring og omsorg. Og nettopp SLIK gjør mange andre land det også.
      17. Mai er en stor feiring. Tradisjonene våre blir ikke borte pga. noen flagg. Å si at det ikke er greit å gå tog med andre flagg, blir på en måte det samme som å si at det ikke er greit å gå tog úten bunad. Skal vi hetse over folk som går tog med sine nasjonaldrakter eller fest-klær fra hjemlandet også? Nekte folk å pynte seg med hva de vil, fordi dette er Norge – “vi er norsk og her bruker vi bunad!”? Det er jo ikke alle som bruker flagg en gang. Ikke alle bruker bunad, ikke alle bruker flagg: ikke alle bruker det norske flagget.
      Jeg er hel-norsk. Født og oppvokst i Norge. Og jeg ser virkelig ikke hva som er problemet med å vise at “jeg er fra dette ikke-norske landet, flagget mitt symboliserer feiring, og med det, vil jeg feire med dere”.
      Det jeg prøver å si, er at det ikke finnes noen fasit på hvordan 17. mai skal feires, og derfor burde det heller ikke være noen fasit på hverken klær eller flagg i 17.mai-toget. (Selv om klær ikke var debatten her, men jeg bruker det som sammelikning). Jeg skal ikke komme å påstå at noen her er rasistiske, men det er likevell forskjellsbehandling. OG når argumentene for og i mot veier like mye, så burde det ikke være noe problem. Det er ingen som prøver å ta nasjonaldagen i fra oss – folk ser feiring og flagg og tenker: “jeg har også et flagg som brukes til feiring!” – de vil bare feire, akkuratt som oss.
      -Det finnes større og viktigere problemer, spør du meg.

    22. Ehhh.. ok DEG om det da 😉
      Jeg er halvt portugiser og halvt norsk. Vi henger opp begge flagg og de der nede henger opp det norske for oss på 17. mai.
      Så det så 😊😇

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg