JEG FIKK IGJEN EN HALV MILLION KRONER PÅ SKATTEN!

I dag da jeg våknet sjekket jeg bankkontoen min, og jeg hadde i likhet med en stor andel av Norges befolkning fått igjen penger på skatten. 7000 kroner hadde tikket inn på kontoen min. Men det er jo ikke nærheten av beløpet jeg skriver, så hva mener jeg egentlig når jeg skriver at jeg fikk igjen en halv million kroner på skatten?


Jo:

Gratis keisersnitt på sykehuset da sønnen min skulle bli født i oktober fordi det ble medisinsk nødvendig, flere sykehusbesøk tidlig og senere i graviditeten og mer enn 10 ultralydundersøkelser og øvrig oppfølging i svangerskapet, gratis sykehusbesøk med barna når de har vært syke, gratis legebesøk til barna, tannlege til meg selv og barna.

For ikke å snakke om kontantstøtte til min første sønn i et halvt år før han startet i barnhagen, barnetrygden, og ikke minst barnehage i seg selv – som vi foreldre bare betaler en brøkdel av hva egentlig koster!

Barselpermisjon og foreldrepenger, fødsel/keisersnitt, sykepenger… Jeg nevner i fleng! De fleste av oss nyter godt av det mer enn vi betaler i skatt! Så før du klager over at du ikke fikk igjen noe på skatten eller på å måtte betale skatt generelt, sett deg ned og tenk på hvor mye du også faktisk har fått igjen i året som gikk. For jeg er ganske sikker på at du har fått igjen mange tusen du også, om du bare ser litt annerledes på det!

69 kommentarer
    1. Bra skrevet! Men jeg fikk 50.000 i restskatt, så det var surt. Har regnskapsfører, så ikke jeg som har gjort en feil altså….

    2. Jeg har bestandig betalt mer skatt enn hva som hadde vært nødvendig, og det har ingen verdens ting å si. Selv om jeg får igjen en kjempe god sum hvert år, så har jeg i det minste gjort mitt – og i tillegg fått igjen det med at barna får den hjelpen de trenger 🙂

    3. Helt enig med deg. Hadde det ikke vært for skatten hadde jeg aldri fått min slankeoperasjon som har gjort at jeg har fått tilbake live mitt og kan få barn. Og at jeg fikk operert bort gallestein så jeg kan gå mine dager uten smareter og kan faktisk gå tilbake til jobb igjen.
      Og ikke minst pengen jeg har fått i stønad mens jeg har gått på sykemeldinger for diverrse ting. Betaler gjerne skatten min. For jeg har hat god nytte av de tingen som er gratis i Norge.

    4. Veldig bra skrevet! Skole, skolebuss, tannlege, lege, politi, veier, helsestasjoner er noen få av tingene vi bruker i hverdagen, ikke betaler for. Dette tar vi for gitt, noe som er dumt. Betal skatt med glede!

    5. Utrolig bra skrevet! Skulle ønske flere tenkte over dette, og dette innlegget sørger for nettopp det! 🙂

    6. Hei, likte i utgangspunktet selve innlegget, men må nok si meg enig i at overskriften var veldig “clickbait”.

    7. Susanne: hu nådde ut til folk før sånne oversikter,ratt flere enn nå etter alt som har vært med overskrifter og styret med lettkledde bilder angående mammakroppen osv osv.. I mange tilfeller av bloggere så ser man at første tida som blogger så er de opptatt av å ikke ha clickbait og skriver innlegg som treffer leserens rett i hjerte. Men plutselig snur det,akk som det gjorde med Jessica også,når hu la ut et lettkledd bilde med mammakropp som overskrift. Og det at de blir mer opptatt av å få lesere enn å faktisk ta vare på de man har og prøve å være med seg selv. Jeg trodde heller ikke Jessica skulle bli en “Anna”.. Men,desverre er det lett å miste bakkekontakt tydeligvis.

    8. Ja det var jo en fin måte å se det på. Slik kan ikke eg gjøre det. Hadde på nav betalt mine tannlegeregninger, ja da hadde eg vært glad. Brukt opp mot 20.000kr på tre måneder på 4tenner som de ikke gjorde jobben riktig på. Så da eg fikk skattepengene i går, var eg bare lykkelig på at eg ikke trenger å bruke de på tannlegen. Blir jo deprimert av å gå så mye å ikke får noe som helst støtte til å betale de på.

    9. Heidi: Hei Heidi!

      Overskriften i dette blogginnlegget er helt essensiell i blogginnlegget.

      Det er helt greit at du ikke liker overskriftene jeg har brukt noe av i det siste (som for øvrig ikke brukes hver dag heller) men å påstå at jeg dermed har mistet bakkekontakten synes jeg kanskje blir litt dumt. Er det enten/eller? Kan jeg ikke fortsatt ha bakkekontakt fordi jeg bruker overskrifter som feks denne?

      Jeg har da skrevet flere blogginnlegg en noen gang som jeg har fått tilbakemelding på at har truffet mange av bloggleserne mine i hjertet. Det er heller ikke sånn at jeg har kuttet ut å skrive på den måten jeg alltid har gjort kun fordi enkelte blogginnlegg kan ha overskrifter som fenger. Igjen, er det enten/eller? Er det kun mulig å enten skrive gode blogginnlegg som treffer, eller å kun ha fengende overskrifter?

      Jeg setter ikke pris på å bli sammenlignet med andre bloggere og føler jeg er meg selv på godt og vondt. Jeg skriver slik jeg alltid har gjort, men har i det siste hatt noe mer fokus på fengende overskrifter. Dette hadde jeg også første året jeg blogget (bla i arkivet og se om du vil) uten at det førte til at noen mente jeg hadde mistet bakkekontakten eller at jeg ikke brydde meg om leserne mine.

      PS: bildet jeg la ut på bloggen i blogginnlegget om mammakroppen var det noen som hadde fått tak i, og som dermed truet meg med å poste. Derfor postet jeg det likesågodt selv, og det kan du selvfølgelig synes akkurat hva du vil om.

      Jeg vil kun presisere at denne kommentaren ikke er ment noe stygt til deg, men at jeg må få lov til å svare på kritikk jeg mener er uberettiget på en saklig måte. Uansett setter jeg pris på alle mine lesere, og håper du får en god helg!

    10. Neida.. at du har mistet bakkekontakten har du jo ikke..Var ikke akk det jeg mente. Men at du har gått fra å være den som traff leserens midt hjerte med alle de fornuftige innleggene dine til å plutselig snu veldig,det synes jeg du har gjort. Det skurrer litt når man legger ut om meninger og det ene med det andre og etter en stund ser man at du begynner å bli som veldog mange andre bloggere (ikke meningen å sammenligne deg med noen, men du begynner i samme mønstret som visse andre). Du har jattet ut i det lange og breie om mammakropp og at det ikke trenger å vises frem osv for at det er med å skape et usunt kroppspress.. for så å legge ut et lettkledd bilde om at du også har rett til å vise deg frem selv om du ikke har hengemage og ene med det andre. Snakk om å gå i mot deg selv. Du har også skrevet mye om clickbait og det er ikke deg i det hele tatt osv,men der også har du begynt å snu sakte men sikkert. Det hjelper lite å skrive ting for så å motbevise noe helt annet.. og med det mistet du ganske så mange. Du var en helt fantastisk blogget med sunne og reflekterete meninger om mye. Men nå virker det som det kun var for å bli likt. Men for all del..din blogg. Beklager at jeg sammenlignet deg,det var ikke meningen. Ønsker deg uansett en fin dag. Husk at du er et forbilde for ganske mange ungjenter,og at du kan bruke den stemmen du har til noe litt viktigere enn å skape kroppspress.Heidi🌸

    11. >>De fleste av oss nyter godt av det mer enn vi betaler i skatt!
      Det gjelder kun folk som benytter seg av fellesgodene før de har begynt å jobbe selv…

    12. Jeg har bodd flere år i utlandet nå, og en ting jeg er lært er hvor heldige vi er som bor i Norge. vårt sosiale system, det å ta vare på hverandre er noe vi ikke bør ta for gitt. også har vi et av verdens beste helsesystemer også. Det er noe vi heller ikke bør ta for gitt. Veldig bra skrevet av deg, jeg tror ikke det er så mange som faktisk tenker over dette.

    13. Jeg fikk igjen 23.000. Det tok Statens Innkrevningssentral, fordi de vet at uføre ikke orker å krangle med dem, selvom vi har rett til å få skattepenger.

    14. Joda, det er jo fint at du ser det slik…. men tenker du på hvor alle pengene kommer fra? Du skriver så fint at de fleste av oss mottar mer enn det vi betaler i skatt, men har du tenkt på at det faktisk også finnes arbeidstakere som må betale hele dette gildet?
      Jeg er ingeniør, tjener 750 000 i året, betaler omkring 250 000 i skatt. Jeg har også fått utført keisersnitt, og vært innlagt på sykehus med betydelig medisinske komplikasjoner. Da jeg var sykemeldt/i permisjon fikk jeg en betydelig redusert andel med sykepenger/permisjonspenger fordi staten ikke tar med inntekt over 6G. I tillegg mister vi feriepenger utover 12 uker.
      Jeg har absolutt ingenting å klage over, selv om jeg må dekke min egen tannlegeregning, mitt eget bosted, og alle andre regninger som er behovsprøvd i forhold til inntekt. Og i tillegg har jeg fått 400 kroner i restskatt.
      Så nei, jeg anser det ikke som at jeg har fått igjen på skatten, men at jeg har betalt min egen behandling……

    15. “sett deg ned og tenk på hvor mye du også faktisk har fått igjen i året som gikk.”
      Inte en enda krona. Jag har bara jobbat och betalat skatt, inte varit sjuk. inte brukt en enda “gode” Så varsegod mammabloggare för pengarna jag bidragit med. 🙂

    16. Man betaler i gjennomsnitt 70% av alt man får betalt tilbake til Staten i form av avgifter, arbeidsgiverskatt, egen skatt, moms og div annet.
      Veldig mange koster velferdssystemet i Norge mye mer enn hva de bidrar, mens andre går nesten hele livet uten å trenge hjelp.
      Derfor fungerer velferdssystemet i Norge, fordi mange dekker utgiftene til få.

    17. Linda E: har du tenkt på hva skolegangen din har kostet? 100 000 pr skoleår for hvert eneste barn. Dersom du har fullført videregående (noe jeg regner med du har, siden du er ingeniør), har du altså allerede fått 1,3 millioner av staten. Etterpå gikk du sikkert på universitet, og der betaler man rundt 500-1000 kr pr semester, men kostnadene er nok mye høyere. Alle legebesøkene dine opp gjennom årene? Gratis tannlegebehandling til du var 18? Vi får mye mer enn vi tenker over. Og husk, i noen land får man ikke støtte dersom man er sykmeldt/i permisjon. Så selv om det er kjedelig at du ikke får like mye som når du er i arbeid, må du huske å være takknemlig for det du faktisk får.

    18. Jeg vil også presisere at det ikke er ment noe stygt fra Min side heller mot deg. Og jeg mener ikke at du har mistet bakkekontakten på den måten,men at du begynner å bry deg litt mer om å få lesere enn tidligere osv.. Og mente heller ikke å sammenligne deg med Anna,men at man ser samme mønsteret i mange bloggere som begynner som deg, men etterhvert begynner å gå veldig imot ting man liksom sto for før ikke lenge siden. Du kan godt jakke det fengende overskrifter,og noen andre vil kalle det cluckbait. Og at du velger å poste et sånt bilde med den teksten stiller jeg meg veldig spørrende til!?Da var det mer verdt å gå så kraftig imot seg selv synes du.. Du kunne vel heller skrevet et ærlig innlegg om hvorfor du valgte å poste det? Spiller ingen rolle for meg om “dere” Har et behov for å vise dere frem med lite klær,men vær i det minste ærlige.. Eller var det bare en unskykdning med at du ble truet for å få vist frem akk det bilde? Man anmelder sånne trusler.. Men nok om det. Ønsker deg en fin helg😊 Heidi.

    19. Heidi E: Skolegangen din alene har kostet det du betaler i skatt i løpet av ca 8 år.Keisersnittet du tok var alene en utgift for fellesskapet på mer enn 50 000 kr. Barnet ditt sponses med mer enn hundre tusen kroner i året til skole, barnehage, helsetjenester og tannhelse. I tillegg kjører du på veier som skatten din har betalt. Forsvaret som er der for å forsvare deg og familien koster penger, politiet er ikke gratis. Hvert døgn du lå på sykehuset kostet flere tusen. En vanlig operasjon koster fort mer enn 100 000. Når du blir pensjonist får du flere hundre tusen i året tilbake av skattepengene osv osv. Du behøver ikke være redd. Du betaler nok ikke mer inn enn du får tilbake. Selv ikke når du betaler 250 000 i skatt.. ☺️

    20. Synes dette var en tåpelig clickbait-overskrift. Ja, du fikk “igjen på skatten” i form av at samfunnet betaler for at du skal ha over gjennomsnittet mange ultralyder, gratis tannlege til deg og barna, og gratis keisersnitt. Altså, andre mennesker som jobber fulltid betalte mange tusenlapper til staten for at du skulle få disse tjenestene kostnadsfritt. Selv betaler jeg bortimot 70.000 i skatt, jeg jobber beinhardt hver dag, ofte arbeidstider på 15 timer til dagen, og jeg får baksmell på skatten fordi jeg betaler “for lite” når rundt 35% av inntekten min går til skatt. For å betale folk som deg, som bruker 15 minutter av dagen sin på å forfatte noen skarve ord om hvor hardt det er å være mer elle mindre arbeidsløs og å ta seg av barna på lik linje med en mor som jobber fulltid og sender barna i barnehage. Du sier at du hadde såkalt “fødselsangst!” og at det dermed er greit at samfunnet dekket de ekstrakostnadene som kom med dine to keisersnitt. Jeg har til overs å se staten dekke de kostnadene det påfører meg å slite med angst for diverse saker og situasjoner (bl.a. angst for store folkemengder = taxi til og fra jobb flere ganger i uka, angst for sykdommer = legevisitt med blodprøver opptil to ganger i måneden).
      Skal jeg sette meg ned og tenke på hvor mye jeg fikk igjen på skatten? Ok, har gjort det, og svaret er “ikke én øre”. Jeg betaler selv for lege, tannlege og billett til kollektivtrafikken, i tillegg til å nedbetale diverse lån. Veldig mange av dem som jobber fulltid nyter ingen goder av å betale skatt. Jeg får ikke noe penger tilbake for disse utgiftene. Det eneste som suger penger fra meg er skatten. Det er bare de som tjener minimalt selv/er arbeidsløse/får barn som tjener på dagens skatteordning. Er det riktig at de som jobber mest skal forsørge de som velger å få barn i stedet for å jobbe eller å få seg en utdanning? Jeg skjønner godt poenget med skattesystemet ift. de som bli uføre pga. ulykker, dvs. de som havner i rullestol osv., men at de som betaler skatt skal betale for at tenåringer har lyst på babyer som de ikke har råd til å verken føde eller forsørge synes jeg er helt på trynet.

    21. Altså. Selv om ‘man betaler’ for lege, dekker man langt fra kostnaden selv. Når du betaler 250kr hos legen, sponser staten resten. Dette gjelder, som noen skriver over, alt fra barnehage, skole, lege, tannlege, resept. 35% skatt er ikke mye. Mange betaler langt mer. Dersom du går til lege så hyppig som du sier, og attpåtil tar blodprøver, forsyner du deg godt av fellesskapets penger. Sådetså!

    22. Bra skrevet!
      Dette her er mange nordmenn som ikke tenker over. Så jeg betaler skatt med glede. Noen steder vil det alltid være feil og NAV gjør ikke alltid jobben sin så godt.
      Men, i de aller fleste tilfellene. Så bør man være glad for å bo og ha et norsk statsborgerskap. Personlig så var jeg alvorlig syk når jeg var liten, og var døden nær tre ganger, bodde nesten på sykehuset i de første årene mine, og det koster, og har blitt både hentet med ambulanse og helikopter. Det sto faktisk ett helikopter på sykehuset i ett døgn ifølge foreldrene mine pga. dårlig vær. Bare det i seg selv ville vi måtte ha hatt en forsikring som dekket for mange millioner kroner i USA. Det er ikke billig å drive ett godt sykehus som har flotte tilbud.
      Vi har også “gratis” skolegang. Så skatt betaler jeg med glede. Ønsker ikke noe kapitalisme-system slik som USA der hvor alt er privatisert, og alt må koste 10 ganger for folket.

    23. At du, jeg og resten av Norges befolkning ble tvunget til å betale for disse tjenestene gjør ikke at de plutselig er gratis. Kanskje folk burde begynne å få lov til å bruke pengene sine som de har arbeidet hardt for på det de ønsker.
      Skatt er tyveri.

    24. Gode poeng. Litt ut av kontekst, men du skriver at keisersnittet var medisinsk nødvendig, har du ikke tidligere skrevet at det ble innvilget pga fødselsangst? Da er det vel ikke medisinsk begrunnet? Ikke meningen å være frekk eller påståelig, jeg ble bare litt nysgjerrig 😉

    25. Det er regnet ut at bare de syriske flyktningene i Norge kan koste tusen milliarder kroner. Det er masse skattepenger. De fleste av dem kommer aldri til å jobbe selv.
      I tillegg kommer massevis av milliarder til haugevis av asylsøkere som ikke har krav på å være her i det hele tatt. Det koster 90.000 skattekroner å sende en eneste av dem ut med tvang om de ikke vil reise. Det er mange tusen av dem.
      Tenk hva alle skattekronene kunne gjort av godt i flyktningenes nærområder, og tenk hvor mange skattekroner vi hadde spart om asylsøkerne ble sortert før de kom til Norge. Bare de som har krav på opphold, bør få komme hit. De skal selvsagt ha et verdig liv!
      Samtidig skjæres skole- og helsebudsjetter ned på bekostning av utdannelse og helse hos vanlige nordmenn. Det krangles om noen få millioner, for kommuner og stat har ikke disse pengene.
      AP har lovet at norske skatter og avgifter skal opp med femten milliarder kroner om de vinner valget. Samtidig vil de åpne opp for flere innvandrere som ikke kan forsørge seg selv, og aldri kommer til å gjøre det.
      Litt å tenke på?

    26. Å lure leserne med clickbait vil nok fungere en stund, men etterhvert vil leserne miste interessen for å klikke seg inn, da de kommer til å bli lei av at innholdet i bloggposten på ingen måte stemmer med sensasjonsoverskriften.

    27. M: Skjønte du ikke blogginnlegget og at overskriften var essensiell i dette blogginnlegget? 😉 Blar du deg nedover arkivet mitt så oppdager du nok at de fleste blogginnleggene mine ikke har slike overskrifter. Drev for øvrig med det i starten av bloggkarrieren min og ligger fortsatt høyt oppe, 2 år senere.

    28. Joda, jeg skjønte poenget, men uansett er det lureri å skrive at man har fått igjen en halv million på skatten når man i virkeligheten har fått igjen 7.ooo
      Ja, jeg ser at du og flere med deg ligger høyt på lista til tross for clickbaits, men en dag vil leserne få nok. Husk at jeg sa det. Ha en fin dag 🙂

    29. Ser at du ofte svarer med “overskriften og blogginnlegg hører jo sammen” når du får clickbait-kommentarer. Og ja, jeg er forsåvidt enig i det. Men å skrive en sånn overskrift er jo clickbait, fordi det er jo overhodet ikke det som er tilfelle – at du hr fått igjen en halv million på skatten. Det du skriver er at du har fått mange goder ved å bo i en velferdsstat. Jeg har lest bloggen din nesten hele veien, men begynner dessverre å miste interessen. Du tar mer og mer etter “ho vi ikke skal nevne” og det er synd.
      Håper du snur den trenden og fortsetter som før 🙂

    30. Det eneste jeg har fått tilbake av kjære staten i år er beskjed om at mannen min skaø kastes ut av landet. Ergo må jeg flytte fra familie,land,en god jobb og leilighet i Norge for å jobbe Sverige! Der får man nemlig lov å være sammen med mannen sin selv om VISAet hadde gått ut da dere møttes! Så etter å ha jobbet meg sjuk og betalt skatt i alle år for å finansiere ørten familiegjenforeninger for asylsøkere og late hjemmeværende mødre så fikk jeg fint lite igjen for det! Skal aldri til norge mer om vi kan unngå det, svenskene får heller mine skattekroner.

    31. Dette var jo bare unødvendig, enhver nordmann vet dette fra før av. Dette var bare et stunt på og få flere lesere på bloggen din.
      Klickbait h***

    32. Ikke glem at etter å ha betalt 2650,- eller noe for lege osv, så er man så heldig at man får frikort her i Norge. I USA kommer man ikke engang inn på sykehuset om man så er dødsyk hvis man ikke har forsikring eller penger, vi er veldig heldige her i Norge.:)

    33. Jepp!!! Datteren min har melkeallergi å vi får alt av mme og grøt til henne! Pengene vi brukte fikk vi refundert, dette er flere tusen i mnd! Gratis ul, gratis fødsel, gratis lege til datteren min, gratis helsesøster, gratis skolegang, billig barnehage, gratis tannlege, gratis sykehus hvis hun skulle bli syk! Jeg er takknemmelig!

    34. Så utrolig bra skrevet Jessica! Du er en skikkelig reflektert og smart jente! Du burde være stolt av deg selv 🙂 Jeg tror seriøst at folk som klager på skatt er mindre intelligente og reflekterte mennesker, som ikke klarer å se lengre enn nesetippen sin!

    35. En ting jeg ikke skjønner, og det er dere som klager på clickbait, og at bloggen er endra og gud vet hva. Jeg skjønner ikke hvorfor dere i det hele tatt gidder og gå innpå bloggen hennes og lese.
      Det er deres valg når dere klikker dere inn og leser innlegget. Så noe riktig gjør hun jo siden dere klagere går inn og leser.
      Jessica, jeg elsker bloggen din og synes den er super. Overskriftene dine gjør meg sabla nysgjerrig, så jeg mååå inn og lese 🙂
      Synes du er jordnær og en helt fantastisk mamma. Jeg var selv tobarnsmamma da jeg var 18 år og alenemor, så vet hvordan det er.
      Men synes du gjør en super jobb 🙂
      Hilsen en firebarnsmamma på snart 30 år 😉

    36. Bra skrevet!
      Desverre ble jeg 100% uføre for 5år siden, etter en bilulykke. (En som var ruset kjørte i fronten på meg) jeg ville mye heller jobbet, og bidratt til samfunnet.
      Jeg skal prøve å begynne å jobbe litt igjen fra høsten av. Og forhåpentligvis kan jeg klare å øke etter hvert.
      Jeg er så evig takknemmelig for det systemet vi har, jeg får langt i fra det samme i uføretrygd som jeg hadde når jeg jobbet fullt.
      Men, likevell…
      jeg har 4 operasjoner bak meg og (uvanelig mange sykehus innleggelser) uten om. Jeg føler meg utrolig heldig hver eneste dag selv om trygden ikke er så mye.

    37. Det hær e til alle som rope om clickbaits, så e faktisk åverskrifta nåkka av det som gjør at æ klikke mæ inn på bloggen. Det som faktisk gjør at den søte jenta hær tjene pænga, æ som selger e jo nesten ækkelt hyggelig å hjelpsom førr at du skal handle mer å komme tilbake igjen.. E akkurat det samme, men nån bloggera klare ikke å levere til overskrifta som igjen gjør clickbaits skikkelig irriteranes.. Men den overskrifta hær så va det jo faktisk å bevise at sællom ho bare fikk “7000” igjen så har ho faktisk fått mye mye mer.
      Æ får en følelse av at alle som må sitte å slenge drit anonymt på nett egenkli e litt sjalu førr at bloggera kan sitte på ræva hjemme å tjene masse masse pænga, førr æ trur jo at mange trur at dæm ikke gjør nåkka anna enn å slenge ett par ord inn på bloggen å så tjæne dæm masse.. all creds til dæm, førr æ har aldri hadd fantasi til å finne på nåkka å skrive om vær eneste dag opp til flere ganga om dagen! Så æ syns dokker som klage burde finne på nåkka anna eller så kan dokker jo prøve å blogge sjøl å finne ut av kordan du skal klare det uten hjelp av nån clickbaits inni mellom 😉😉

    38. Sykt at skattepengene går til at du skal oppdra barna dine som barn! Snakk om Norge i nøtteskall!!!!

    39. Er det virkelig slik at mine skattepenger brukes til å gi feite folk slankeoperasjon, til fordel for ting som feks bedre levekår for eldre og uføre, bekjemping av fattigdom osv. Hvis noen trenger slankeoperasjon, kan de vel finansiere dette selv! Det er da vel viktigere at fattige har mat på bordet og får beholde hus og hjem, enn at folk på død og liv skal få fjernet noen ekstra kilo som de mest sannsynlig selv er skyld i at er det i utgangspunktet!!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg