NÅ FÅR DET VÆRE NOK!

I dag hadde opplevde jeg noe jeg aldri trodde jeg kom til å oppleve. Selv om det til stadighet dukker opp slike historier i media, trodde jeg ikke at det noen gang kom til å skje meg! Bestevenninna mi, barna og jeg var ute på et spisested her i Larvik tidligere i dag for å spise litt lunsj. Det var kjempefint vær og selv om det alltid er litt hektisk å dra med begge to ut, så er det alltid hyggelig å komme seg litt ut. Jeg vet at de også synes det er gøy å gjøre noe annet enn å være hjemme.


Det er forresten et av hovedpoengene mine her i dette blogginnlegget: Jeg som mamma til to små barn har like stor rett til å være ute i offentligheten som det du som enslig mann på 40+ har, og det du som eldre, yngre, menn og kvinner i alle andre aldre har.  Uansett om barna er med eller ikke. Jeg har dessuten minst like stor rett til å spise ute på restaurant med barna mine som alle andre, og de har ikke minst like stor rett til å spise maten sin på samme sted som det du gjør, uansett om de spiser fra tallerken eller om de ammes. 

For barn vil alltid være barn, og jeg kan ikke bure meg inne helt til de ikke er barn lengre for å unngå at de Gud forby skal bli sultne mens vi er ute på tur. Eller i dette tilfellet: Ute for å spise lunsj.

Når jeg diskre setter meg for å amme Noah, så begynner en eldre mann på nabobordet og kommentere høytlytt til sine venner på samme bord. “Er det virkelig nødvendig å gjøre her, noe så kvalmt!”

Jeg blir så satt ut og ser raskt bort på bestevenninna mi. Slik jeg ser det ville det vært «galt» uansett hva man gjør med sulten baby i offentligheten. For jeg vet i hvert fall at får ikke barnet mitt mat når det er sultent, så begynner han å gråte. Tipper det ikke ville blitt så populært i lengden det heller.

Jeg vil bare ha en ting klinkende klart: Jeg er veldig diskrè når jeg ammer babyen min i offentligheten. Jeg slenger ikke brystene mine rundt før jeg begynner å amme. Tro det eller ei, så vil jeg faktisk ikke at Gud og hvermann skal se brystene mine.

Neste gang kan du spørre deg selv det samme spørsmålet som du tydeligvis ville stilt meg, men som du ikke hadde baller til å gjøre, så du heller spurte de jevngamle på bordet ditt. Selv om de åpenbart ikke kunne svare på det du lurte på! Ja, det var nødvendig å gi barnet mitt mat. Babyen min var sulten!

Og babyen min sin rett til å spise, triumferer dessverre din rett til å eventuelt måtte ha noe ubehag tilknyttet det. Du kan, la meg se, begynne med å kikke et annet sted enn på brystene mine? Babyen min kan.. Nei, vent. Babyen min må faktisk spise!

29 kommentarer
    1. Når er jo dette et ganske hett tema da, men hadde dette vært ,eg, så hadde jeg brukt vanlig tåteflaske. Jeg hadde ikke ammet ute blant folk. Men det er min mening.

    2. Juliasofie32: håper virkelig ikke du er seriøs. Jeg har en datter på to måneder som jeg fullammer! Hun klarer ikke å drikke fra flaske, skal jeg da bure meg inne, eller enda verre; sette meg på et offentlig toalett (som mange mener vi burde) når datteren min er sulten? Hun har da like mye rett til å spise offentlig som deg!

    3. Men det hjelper ikke så mye å skrive et blogginnlegg om det da. Hvorfor svarte du han ikke der og da.

    4. Anonym: Hjelper for min del egentlig 🙂

      Litt rart, jeg har alltid svart når andre mennesker i full offentlighet har slengt ut kommentarer om meg (som jo har skjedd en del ganger, som jeg også har skrevet om her på bloggen) men i dag ble jeg bare så lamslått og overrasket at jeg ikke fikk frem et ord. Tror ikke det er en uvanlig reaksjon når man blir veldig overrasket over å høre sånt fra ukjente mennesker.

    5. Jeg har en datter på 5 år og nylig fått en datter på 6 uker . Jeg kan forstå at noen folk reagerer. Mange mødre trur at bare for at de har en baby som må ha mat, så kan de slenge fram puppen hvor som helst. Jeg ammer selv min datter (6uker), men om det finnes ammerom eller lignende så bruker jeg det. På de fleste kjøpesentre er det laget amme/stellerom hvor man kan gi babyene mat. Når disse ikke blir brukt og “barnevognmafian” bretter fram puppen på cafeene, ja da forstår jeg noen blir itriterte. Det virker som at de gjør det bare for å provosere, “dette er min rett som mor og kvinne”. Om det er laget egne rom for amming…bruk dem!!
      På cafeer hvor dette ikke er tilrettelagt (eget rom) er det helt innafor å amme, men prøv nå å være litt diskré (slik som deg selv). Tror mange blir irritert på disse mamma feministene som er ute i offentligheten, og som ikke prøver å være diskré en gang. Bare for at de mener det er er deres rett som kvinne. Og som mamma og ammende mor selv (for andre gang) så forstår jeg dem.

    6. Oufh… kjenner jeg kan bli småirritert av din kommentar, Tone over her.. Når har Jessica snakket om å brette ut puppen? Hvem gjør det uansett liksom? Det er snakk om å gi sin baby mat, en menneskerett! Du snakker mot deg selv, med snakk om å gå på ammerom bla bla, men det er greit på cafe – men samtidig ikke greit? Gi meg en bolle.. du er jo nesten like ille som mannen på cafeen med den kommentaren din, faktisk. Du pakker den bare fint inn.

    7. Ingvild: om du leser kommentaren min ordentlig så ser du kanskje at du har lest feil. I såfall kommer det her med tskje. Jeg skriver at de fleste kjøpesentre har ammerom, og det er da irriterende at folk skal sette seg ned på cafeen, som også ligger på kjøpesenteret, for å amme. Bruk ammerommet.
      Der hvor det ikke er ammerom må man jo selvfølgelig amme på cafeen, som jeg skrev, men prøv da å vær så diskré som mulig (slik som feks Jessica sier hun er). Uheldigvis så er det mange som ikke er så diskré når de skal amme. Og er nok disse mammaene folk blir irritert på.
      De gjør en stor greie ut av det at de har RETT på å amme offentlig og det er umulig å ikke se/høre dem. Har opplevd å sett mange av dem jeg.
      Jessica er absolutt ikke av av disse, hun sier jo at hun var diskret. Han mannen overreagerte nok, men om han har vært borti de samme mødrene som meg, så kan jeg forstå at han og andre blir irriterte. Når du nesten får en pupp opp i ansiktet 20cm unna. Da forstår jeg at folk synes det er ubehagelig. Det at han fyren var frekk i dag mot Jessica er selvfølgelig ikke greit, men det kan jo hende han akkurat hadde hatt en negativ opplevelse med en annen pupp. Prøver ikke å forsvare han, men heller gi ett litt mer helhetlig syn på ammebildet. Noen mødre slenger den puppen ut bare for å demonstrere at de har RETT til å amme offentlig, enten babyen er sulten eller ikke. Da mener jeg det blir feil.

    8. Virker som han har glemt at han mest sannsynlig ble ammet av mammaen sin når han var liten?
      Det virker så bortkastet at noen mennesker velger å bryr seg negativt, om noe så normalt som amming.

    9. Tone
      Jeg forstår ikke HVA som er så galt for disse stakkar mennene med å se en pupp? De har vel allerede sett hundrevis av dem i løpet av livet sitt.
      Og når du snakker om ammerom. Dersom det var et ammerom hvor Jessica var i dag, skulle hun ha gått fra venninnen, som var grunnen til at hun var ute i dag, for å amme? Og gjemt seg bak dør og vegg? Jeg mener at ammerommene er der for de som ønsker å benytte seg av de, og dersom noen ikke ønsker det er det ok. Jeg har hvertfall ikke barn selv, men sett mange ammende mødre, uten å bry meg det snev.

    10. Det er feil. Alle har ikke rett til å spise offentlig. Jeg som tåler lite av det som tilbys får mange ganger beskjed om at medbrakt mat ikke er ok av hygieniske årsaker. Selv om jeg kjøper drikke på stedet. Så hvis jeg ikke får spise mat på cafeer ser jeg heller ikke at babyer skal spise medbrakt på cafeer. Der betyr ikke at jeg henviser ammende mødre til doen, men heller tenker at tåteflaske eller den slags må være løsningen. Selv har jeg endt opp med å gå timevis uten mat pga dette og for en i min situasjon kan det være livsfarlig. Jeg sier bare dette for å vise at ting ikke er så svart på hvitt som du mener, og at det ikke bare er amming som er utelukket. Her er det flere ting vi må se på!

    11. Etter all debatt og styr om dette de siste årene, er jeg mer overrasket over at du ble satt ut 😉 At folk kommenterer og slenger med leppa i dagens samfunn er vel ikke noe som kommer overraskende på en? Enkelte personer er bare slik, om det gjelder unge mødre/amming/generelt andres liv blir jeg lite eller ikke noe overrasket eller satt ut. Noen mennesker er bare slik, dessverre, og du vil nok møte på litt av hvert som årene går. Hev deg heller over det og la det passere like fort som det ble sagt. Ikke legg energi og oppmerksomhet på det. Amme debatten i det offentlige rom er gammel, og ammer man blandt folk så risikerer man blikk og kommentarer. Men jeg er sikker på at flertallet av gangene du ammer ute blandt folk får du være i fred, fokuser heller på de gangene 😉

    12. Å amme er en naturlig ting her i livet. Å en pupp Er også helt natulig?! Jeg mener at alle skal få lov til å amme i offentlighet, fordi det wr helt naturlig. Føler at det er mer og mer på vei ut å få amme offentlig(ikke noe jeg ønsker de skal bli). Men slik som Jessica gjør at hun er diskré er et veldig stor pluss, har gjort de samme selv.

    13. Og herregud jeg ler av disse kommentaren. Spesielt den med medbrakt mat. Hello en baby er en baby, og amme er noe av det mest naturlige man kan gjøre. Noe av det mest naturlige kroppen din kan gjøre i løpet av livet bortsett fra og sette den fantastiske babyen til verden.
      Jeg mener at vis noen slenger en sånn kommentar. Så er sjekansk. Og da går det mer på tanke gangen til den personen. Jeg mener at ammerom er for teit også. At man skal gjemme seg for det gamle menn ikke tåler at barn for mat.
      Lurer på om de var like når eventuelt deres barn ble amma offentlig. Eller om de tenker på at de selv kanskje ble amma offentlig når de var babyer.

    14. Enig i at denne debatten er litt gått ut på dato. Det vil alltid være noen som slenger med leppa en eller annen gang. Er ikke noe å henge seg opp i. Blir litt sånn dramaqueen.

    15. Morsmelk fra pupp eller morsmelk/morsmelkerstatning fra tåteflaske, det vil vell være medbrakt uansett? Vet ikke om jeg skal le eller gråte av alle de tåpelige argumentene over her. Det er noe av det mest naturlige som fins, så vær så snill å bare bit det i dere.

    16. «en negativ opplevelse med en pupp»
      Jeg må bare le. For det er jo det det er, en pupp! Ikke mer farlig enn alle mannepuppene som vises overalt på sommeren.
      Tenker det er greit at både menn og kvinner har klær på overkroppen på spisesteder. Men dersom et barn trenger mat bør det få mat. I hele mitt liv har jeg kun sett én kvinne som har brettet frem alt på et spisested. Ikke at det plager meg heller,men dette er ikke et utbredt «problem».
      Kvinnera bryst er så seksualiserte. Det er helt tåpelig. Kløft er ok, lite hint av brystvorter er støtende? Det er helt latterlig.

    17. Om man bretter ut puppa kunne ikke brydd meg mindre. Unger skal ha mat de også. Men foreldre som har unger som hyler og griner og løper rundt når jeg spiser ute, de har jeg ikke mye til overs for.

    18. Selv har jeg aldri tenkt noe spesielt om amming i offentligheten annet enn at det er helt naturlig og selvsagt det beste for barnet. Blir overrasket over at noen i det hele tatt kan mene noe annet, snakk om å seksualisere verdens mest naturlige ting! Det er uansett ingen lov imot å amme i offentligheten (skulle tatt seg ut!), så den dagen jeg blir mor skal jeg amme i offentligheten uten å bry meg om hva andre skulle mene om det.

    19. Jeg skjønner ikke hva som er galt med folk.. Jeg er selv mor, å har aldri tenkt når jeg har sett noen som sitter å ammer barnet sitt som noe negativt/ekkelt.
      Det som er tåpelig er at om en jente flesher puppene sine da er det greit, men når noen faktisk av naturlige grunner mater barnet sitt så skal det vere galt. Håper dere skjønte poenget med det eksempelet, haha. Å håper for all del folk vokser opp å forstår ting snart

    20. Du må huske at når man først er på cafe eller restaurant så er det ikke bare pakke sakene å dra på ammerom hvis baby eksempel våkner eller blir sulten. Man må kunne amme hvor enn man ønsker dersom babyen blir sulten. Dessutten er det ikke alltid lett å være så diskre. Noen babyer liker ikke at mamma har teppe over puppen eller klut ol. I tillegg finnes det også mange mammaer der ute som må holde puppen for å gi babyen mat pga eksempel små bryster, dårlig sugetak, urolig baby osv. Tror ikke du har barn når du uttaller deg slik…

    21. Burde ha med deg et lite teppe eller noe lignende som kan ligge over, når du ammer! Da blir alt så mye enklere! <3

    22. Dette er en ikke sak. Om d plager noen at en mor ammer barnet sitt offentlig så får man holde seg hjemme. Ammerom blr kun være for mødre som ønsker å være i fred når man ammer, ikke noe man må bruke av frykt for å støte barnslige menn og kvinner som plages av amming. Amming er helt naturlig og på ingen måte ekkelt. Ekkelt er d derimot at noen føler seg støtt av en pupp. Jeg har ingen barn og har aldri ammet. Men jeg er jo oppegående nok til å se at amming er helt naturlig og helt nødvendig.
      Ser noen sier at dette er en gammel diskusjon og ikke nødvendig å snakke om og diskutere mer. Jeg er helt uenig. Så lenge folk fortsatt spyr utav seg slike kommentarer så trenger vi å snakke om d.

    23. Herregud noen folk altså.. så jævli frekt! Du skulle bare sagt til han, at mora hans ga sikkert han mat også når han var baby! Helt utrolig at folk får seg til og si sånt! Eg er sikker på de andre han satt med var skikkelig flau på han sine vegner!:(:(

    24. Synes det er skikkelig rart at enkelte mener at alle skal bruke ammerom om det er tilgjengelig. Føler at ammerom er for dem som synes selv at det er ubehagelig å amme offentlig, ikke for ANDRE som synes det er ubehagelig å se at mødre ammer barna sine.
      Og hun med kommentaren om medbrakt mat; den er ikke relevant i det hele tatt i den her sammenhengen!

    25. Jeg ammer datteren min akkurat der jeg vil til enhver tid. Trenger hun mat, nærhet, kos (aka pupp) så får hun det. Diskusjon ferdig. Og fuck han som kommenterte høyt! Creds til deg som ammer offentlig!!!

    26. Blir så irritert over menn eller andre som må kommentere sånn. Det er egentlig ganske spesielt, at noen må legge seg opp i alt andre gjør. Huff!!! Dette er så rart, for menn har alltid likt pupper. De seksualiserer dem. Men så fort de blir brukt til det de egentlig er ment til å brukes som, så blir det feil. Rare greier dette her. Jeg mener selvfølgelig ikke at de skal kastets ut og at det skal gjøres så åpenlyst som mulig, for litt diskre går det ann å være, men er det sånn at babyen skal ha mat, så må den få det. Uansett om du er på et spisested, et kjøpesenter, på bussen eller bare på en krakk i en park. Dette er så dumt at må diskuteres. Kropp en noe alle har, så man trenger ikke bli forskrekket av å se deler av den.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg