HAN ER PAPPA, IKKE BARNEVAKT!

Det er en ting jeg har irritert meg over jo mer jeg har tenkt over det, og det er når jeg får høre at “Pappaen skal være barnevakt”. At mammaen skal ut på noe, og at da må pappaen være barnevakt.  Men når ble egentlig en pappa som er hjemme med barna sine en barnevakt? Man er ikke barnevakt for egne barn, man er forelder!

Ok, nå tenker du sikkert at jeg har lite å irritere meg over. At jeg er teit og burde finne noe annet å bruke tid på, og at det må være kjipt å bry seg om noe som sikkert flere der ute mener er SÅ dumt. Men det er ikke ordene i seg selv som er irriterende for min del, eller om det er tilfelle at noen bare bruker det som uttrykksform – men heller det som ligger bak ordene.

For har vi ikke kommet lenger enn at pappa er barnevakt om han er hjemme med felles barn om mor skal ut på noe? Mammaen har egentlig ansvaret, men er man heldig kan pappaen være barnevakt om man skal ut en tur.. Har ikke foreldre et like stort ansvar for felles barn, eller kommer dette utsagnet helst fra den eldre generasjonen – som gjerne gir pappaen stående applaus bare han skifter bleie på barnet sitt?

For meg er det nemlig en selvfølge at jeg er hjemme med barna våre når min kjæreste og pappaen til barna våre skal ut på noe. Det er dermed ikke noe annerledes om jeg skal ut på noe, og det er motsatt. Jeg som mamma er ikke barnevakt om jeg er hjemme med våre barn en kveld hvor han ikke er hjemme, så hvorfor blir han sett på som barnevakt?

Vi har barn sammen, og det ansvaret deler vi likt. Han er definitivt ingen barnevakt om jeg ikke skulle være hjemme en kveld. Han er pappa.

17 kommentarer
    1. Det der har irritert meg noe inne granskauen i alle år. På det punktet har nok ikke likestillingen kommet så veldig langt, dessverre.

    2. Aldri kommentert her før, men er helt enig med deg. Norge har kommet langt i likestillingen, men ikke langt nok, og det er helt tydelig med folks holdninger til dette. Bra skrevet!

    3. Enig når det bi framstilt på den måten! Vi sei det sånn vi og, men da sei vi og at e som mor ska vær “barnevakt” om han ska ut på nå 😅😁 men ja!! Pappaen har like mye heime å gjør som mora på kvelden, helt klart 😁

    4. Hmm…ja, altså jeg er enig i poenget ditt, men skjønner ikke helt greia med innlegget? Du roser jo Fredrik opp i skyene når han tar barna om morningen eller gjør noe annet som burde vært forventet. Vet at du har fått høre det før, så går ikke noe mer inn på det. Synest bare det er litt rart at du mener (slik jeg tolker deg) at man ikke bør rose pappaen til barnet for at han tar ansvar, når du gjør det selv? 🙂 Personlig er jeg for å rose fedrene, rett og slett fordi man ikke kommer noen veg av å bare kjefte på de og forlange all verdens ting. Roser man pappaen fordi han bytta bæsjebeia, så gjør han det nok sikkert igjen i motsetning til om du bare kjefter når han ikke gjør det (tror jeg da!). Er jo også viktig å huske på at mammapermisjonen er der for at mammaen skal passe barnet sitt, ikke for at pappaen skal passe og mammaen ha ferie 😉 (og ja, jeg vet at den bare er et år, men det er en god stund!).
      Mener ikke noe negativt altså. Vil bare si hva jeg tenker. Håper ikke du går helt i forsvarsposisjon og mistolker alt jeg skriver nå..

    5. Anette:
      Det heter jo ikke mammapermisjon, men fødelspermisjon. Og far kan ta ut mer i permisjon enn mor (dette skjer dessverre alt for sjelden i praksis). Men det er absolutt ikke slik at mor skal gå hjemme med barnet hele dette året, håper ingen vordende foreldre tenker slik. Forskning viser gang på gang at baby har det best med BÅDE mamma- og pappa-permisjon!

    6. N: Selvfølgelig. Da blir jo rollene byttet om, og det er far som har ansvaret, mens mor jobber. Poenget mitt var at det, som du også sier, er oftest mor som tar ut permisjon. Uansett synest jeg det er feil å kreve at far skal dra på jobb i 8 timer for så å komme hjem og ta alt ansvar for barnet mens mor har permisjon fra jobben. For JA, det er tungt å gå hjemme også, men det er ikke sånn at en da skal ha ferie når far kommer hjem. Jeg mente bare at det derfor er viktig å sette pris på de “små” tingene far gjør, istede for å gi kjeft for det han ikke gjør. I et forhold kommer man ingen veg av å kreve, bare av å gi og sette pris på hverandre. Nå tror jeg ikke at dette er grunnen til at Jessica og Fredrik har hatt det vanskelig, men det er grunnen til at flere fedre stikker av. Rett og slett fordi det blir krevd FOR mye, og de ikke blir satt pris på nok.
      Dessuten tror jeg at frasen “Pappaen sitter barnevant” er mest brukt av mødre som ikke bor med barnefar. Og det er et helt annet kapittel. Men det er nå en hypotese.

    7. Anette: så hvis en ikke roser fedrene opp i skyene for hver minste ting, så er det bare et alternativ igjen, å det er å kjefte? Tror du har misforstått, og burde lese innlegget én gang til. Jessica skriver heller ingenting om at far skal ta på seg Alt ansvar etter en lang dag på jobb, mens mor sløver på sofaen. Slike ting tas selvsagt i betraktning- er den ene parten meget sliten tar den andre parten over, eller er behjelpelig. Poenget er at mor og far er likestilte, og er like verdifulle ovenfor barnet. Ansvaret er like stort hos begge parter.

    8. Jeg synes ikke det er dumt at du finner det irriterende når fedre blir kalt barnevakter for egne barn. Jeg støtter deg i det du skriver, når det gjelder hvilken betydning slike uttalelser kan få for oppfatningen av fars verdi i barnets liv. Det er dessverre fortsatt sånn i samfunnet vårt at mødrene ofte omtales på måte som gjør at de får en annen rolle enn far. I følge en undersøkelse er det fortsatt slik at barnehagen i stor grad ringer til mor først dersom de trenger å få tak i foreldrene. Det er flere oppgaver hvor det knyttes sterkere forventninger til mor enn far. Det er viktig at vi er bevisst på dette og ikke undervurderer fars rolle i barnas liv, i alle sammenhenger. Fedre er utrolig viktige i barns oppvekst og deres deltakelse har stor betydning.

    9. Jenny: Tror du har misforstått litt, og må lese kommentaren min igjen. Jeg har aldri ment at det er endten ris eller ros. Jeg sier bare at det er bedre å gi ros de gangene far gjør noe bra, enn å legge ut om hvor lite han deltar. Jeg tror uansett at man alltid vil helle litt mot en av sidene, men det er en personlig menig du ikke kan si noe på. Ja, begge har like mye ansvar. Det har jeg ikke sagt noe om. Ikke prøv å tolk meg feil. Jeg sier jo at jeg er enig i poenget om at det bør vere likestilt. Poenget mitt når det gjelder permisjon er at mødre i permisjon ikke kan forvente at de skal vere hjemme hele dagen mens far er på jobb, for så at far skal passe barnet mens de er ute med venner ol.
      Vel, nå gidder jeg ikke å prøve å forklare meg mer. Sier bare at det er feil å si at mennene ikke fortener ros fordi de bidrar og at jeg personlig ikke mener at man bør uttale seg om noen kaller far for barnevakt eller ikke.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg