HVA HVIS..

Noen dager blir jeg så skremt over å tenke på hvor store deler av livet som styres av tilfeldigheter. Da Fredrik og jeg hadde vært sammen en stund, lenge før barn og våkenetter, så lå vi våkne sammen hele natten og snakket sammen da jeg var på overnattingsbesøk hos han. Jeg fortalte han at før vi ble sammen, så snakket jeg mye med en annen. Men han rakk ikke bussen når han skulle treffe meg – og da tenkte jeg bare at hvis han ikke en gang rakk bussen når han skulle treffe meg, så var det hvert fall ikke meningen at vi skulle møtes. Fredrik lo og sa at han var veldig glad for at han ikke rakk den bussen, før han kysset meg og la seg til å sove.

Men hva om han hadde rukket den bussen da?

Hadde jeg da noen gang truffet Fredrik? 

Hadde jeg ikke truffet Fredrik, hadde jeg aldri flyttet til Larvik.

Hadde jeg ikke flyttet til Larvik, hadde jeg trolig aldri fått barna mine heller.

Hvordan ville livet sett ut? Det er så skremmende å tenke på at et så lite valg kan avgjøre så mye for hvordan livet ditt skal se ut. Alle valg, store og små, er med på å forme livet ditt. Det som virkelig er skremmende å tenke på er at store deler av disse valgene er valg vi ikke en gang tenker ordentlig over at vi tar. Vi bare tar dem.

Å droppe å bli med på byen fordi du er sliten, å orke å gå den turen, å ta den telefonsamtalen, å ikke rekke bussen. Vi tenker kanskje ikke så nøye over det, men dette er også ting som kan være med på å endre livet for alltid.

Jeg husker jeg leste om 9/11 for en god stund siden. Om historier fra denne dagen, fra mennesker som egentlig skulle vært i bygningen da flykræsjet fant sted, og med det borte fra verden – men som hadde glemt å stille vekkeklokken før de la seg dagen før. Som ikke hadde husket å kjøpe såler til de nye skoene sine, og derfor måtte innom skobutikken på veien, og som derfor ikke rakk frem til jobben i tide akkurat den dagen før flyene krasjet i bygningen. Det er når du leser ting som det at du innser hvor mye livet er verdt, og hvor lite som skal til før ting er forandret for alltid. Hvor skjørt livet er.

Mennesker har med tiden fått en ekstrem makt, på godt og ondt. Vi bestemmer mye, og vi kontrollerer mye. Det er godt å tenke på at vi aldri vil kunne kontrollere alt, og bestemme alt. Hvem vi treffer på når vi tar oss en tur ut eller hva som skjer på butikken nøyaktig den dagen du ikke orket å være med. For det skal virkelig så ufattelig lite til for å endre alt

2 kommentarer
    1. Du er flink til å skrive. Men ja livet er fullt av hva hvis ikke, dersom.
      Jeg hadde aldri truffet mannen min hvis ikke jeg hadde flyttet hit vi nå bor, tenk om jeg ikke hadde gjort det, hva hadde livet mitt da vært?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg